اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
شوشان - دکتر حسن دادخواه :
برای مقایسه و سنجش میان کارآمدی استانداران خوزستان با استانداران استان های دیگر، در دولت های حال و گذشته ایران، نیازمند در اختیار داشتن داده ها و انجام بررسی های چند جانبه و ملاحظه متغیرات فراوان هستیم که شاید این مقایسه و سنجش را عملا سخت و دشوار می کند.
با این وجود، مشاهده میدانی هر مسافر خوزستانی به استان های دیگر و دریافت اولیه و خام آنان بر اساس دیدنی های چشمی، حاکی از تغییرات سریع و سالانه مراکز و شهرهای استان های دیگر از یک سو و فرسوده شدن چهره شهرهای خوزستان و عدم توسعه یافتگی آن است.
کهنگی و فرسودگی سازه ها، جاده ها، حاشیه نشینی، هزینه بالای زندگی، آلودگی آب و هوا، رشد بیکاری، فقر عمومی، افزایش و تنوع جرائم و بزه، رشد مهاجرت از استان و....در صدر کاستی ها و عقب افتادگی های خوزستان قرار دارد.
از سوی دیگر، ناپایداری و کوتاه مدت بودن ماندگاری استانداران، تغییرات گسترده مدیران ستادی استانداری با تغییر هر استاندار، بی تجربگی و ناآشنایی مدیران جدید با بافت و اولویت ها و شگردهای مدیریتی در استان موجب شده است که به رغم هزینه شدن اعتبارات، اقدامات به نتایج مثبت و درخوری منتهی نشود و کوشش های مدیران، ابتر و بی دستاورد رها گردد.
شرایط و وضعیت یاد شده، متاسفانه منجر به ناامیدی، پراکندگی و واگرایی کنشگران سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ساکن در استان خوزستان شده است به حدی که آمدن و رفتن استانداران را از فهرست نگرانی و دغدغه های خویش بیرون کرده و به آن فکر نمی کنند.
با این وجود و به رغم ناامیدی از هر گونه تغییر و تحول در روندهای مدیریتی استانداران خوزستان، پیشنهادهای زیر شاید برای جناب استاندار جدید سودمند :
۱- بهتر است از انجام سریع تغییرات و جابجایی مدیران ستادی استانداری پرهیز شود.
۲-  طی شش ماه اول، استاندار بکوشد تا اطلاعات میدانی و شناخت کاملی از عرض و طول جغرافیایی استان، مسائل ویژه شهرستان ها، کاستی های مزمن، نیروهای دلسوز و غیر رسمی بیرون از سیستم اداری گردآوری کند.
 ۳- شایسته است از استانداران، مدیران و معاونان استانداری ساکن در خوزستان و آنانی که قابل دسترسی هستند، با هر گرایش سیاسی، مشورت بپذیرد و طی نشست هایی، از توصیه و پیشنهادهای آنان استفاده کند.
۴- پیشداوری و عمل بر اساس ذهنیت منفی سیاسی نسبت به دیگران، برای مدیران اجرایی از هر زهری کشنده‌تر است. استاندار فرهیخته به مانند پدر خانواده است که بایستی به دور از تندزبانی و گوشه زنی نسبت به مرام سیاسی و توانایی اجرایی نیروها، از همه استعدادهای موجود، در راستای بهبودی و اثربخشی اقدامات استفاده کند.
۵- در حوزه امور سیاسی، رسیدگی به وضعیت احزاب و برقراری ارتباط و دوستی با نیروهای سیاسی پیشکسوت در اولویت قرار گیرد.
۶- در حوزه امور اجتماعی و فرهنگی، رسیدگی به امور رسانه ای و ارباب رسانه ها و ارتباط مداوم با آنان، ارتباط با تشکل های صنفی فرهنگیان و کوشش برای ارتقای آموزش و پرورش استان بسیار مهم است.
۷- امور زیربنایی و زیرساختی استان شامل صنایع، کشاورزی، محیط زیست و خطوط ارتباطی که نقش زیادی در اشتغال‌زایی، پایداری امنیت و تولید ثروت دارد، نیازمند هماهنگی و رسیدگی جدی است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار