شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
فعالان مردمی محیط زیست در بستان و هورالعظیم پای کار آمدند تا از پرندگان و جانوران در معرض انقراض حمایت کنند و از جمله با نجات جان آهوها «غزال ریم» تعداد آن‌ها را به بیش از صد رأس رساندند.
آفتاب که از میانِ شاخ و برگ درختان طلوع می‌کند،  آهوها با اُمیدی روشن در دل، چشم انتظار سیدباقر و دوستانش می‌مانند.

چشم انتظار آنانی که هر صبح از سمتِ خورشید می‌آیند تا با دستانی که تجلی‌گاه مهر خداست، آهوها را در پناه امن حمایت‌های خویش بگیرند.

محیط‌بان‌های فداکار سال‌هاست که به صورت داوطلبانه و خودجوش با یکدیگر پیمان بسته‌اند تا از جانِ زندگی‌شان ایثار کنند برای بقای آهوهای منطقه‌ جنگلی نبعه، برای بقای گونه‌ در حال انقراضی که امروز با عشقِ بی‌پایان این محیط‌بانان به بیش از ۱۰۰ راس رسیده است.

 اهالی بستان باز هم ثابت کردند که علاوه بر مرزبانی این سرزمین، پاسدار محیط زیست و منابع ارزشمند طبیعی منطقه هستند.

بستان در مجاورت مرز عراق و هورالعظیم تنها زیستگاه آهو در خوزستان را در خود جای داده است؛ در این منطقه آهو یا غزال ریم مشداخ (میشداغ) از جمله گونه های خاص و در معرض انقراض خوزستان و تنها گونه آهویی است که در زیستگاه خود به صورت طبیعی و آزاد زندگی می کند.

اداره کل حفاظت از محیط زیست خوزستان در آبان ۹۷ از ثبت آهوی ریم مشداخ خوزستان برای نخستین بار به عنوان یک زیرگونه جدید از گونه های آهو در  «بانک ژن جهانی» خبر داد و اعلام کرد حدود ۶۰ راس آهو در این منطقه شمارش شده است.

 

فرهنگ‌سازی تنها راه ممکن است

سید باقر موسوی کنشگر محیط زیست که سالهاست در این منطقه فعالیت میکرد، با تلاش‌های خود و همکارانش توانسته تا مردم را با خود همراه کند؛ حالا بیش از صد نفر در این منطقه گشت میزنند، فرهنگ سازی میکنند و تلاش میکنند تا هم آهوهای در معرض انقراض و هم پرندگان هورالعظیم و سایر جانداران را نجات دهند.

تا قبل از فراگیر شدن حمایت مردمی از محیط زیست دراین منطقه، همواره اخبار دردناکی از کشته شدن آهوهای زیبای نبعه و ام‌الدبس و نسل‌کشی پرندگان در تالاب‌ به گوش می‌رسید اما حالا این اتفاقات به حداقل رسیده و منطقه‌ای امن و محافظت شده برای این گونه‌های در معرض خطر توسط فعالان مردمی به وجود آمده است.

سید باقر موسوی با اشاره به کشتار وسیع پرندگان در استان خوزستان که برای سودجویان درآمدی میلیاردی به همراه دارد، گفت: نجات این جانوران میسر نخواهد شد مگر با فرهنگ‌سازی، تبیین اهمیت حفاظت از محیط زیست برای مردم و مسوولیت پذیری مسوولان در حمایت از زیست بوم منطقه‌.

وی هدف از فعالان مردمی را ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و آشتی با طبیعت دانست و گفت: هرچند صید و شکار گسترده پرندگان مهاجر، توسط سودجویان بعضاً متمول انجام می‌شود اما تلاش کردیم جوامع محلی را خطرات خرید و استفاده از لاشه پرندگان آگاه کنیم و در این زمینه رشد آگاهی مردم رشد چشم‌گیری داشته است.

 

مسوولان نیز همچون فعالان مردمی پای کار بیایند

ناصر عبیات فعال محیط زیست نیز خواستار ورود مسوولان و حمایت جدی از گروه‌های مردمی حافظ محیط زیست شد و گفت: عدم رعایت حق‌آبه پایین دست کرخه و فعالیت شکارچیان سودجو سبب شده تا محیط زیست منطقه آسیب جدی ببیند.

وی مشارکت جوامع محلی منطقه در حمایت از محیط زیست را به فال نیک گرفت و افزود: اصل ۵۰ قانون اساسی، حفظ محیط زیست را وظیفه‌ای همگانی می‌داند اما مسوولان مربوطه نباید از وظایف خود در توانمندسازی و آموزش جوامع محلی و مجازات بازدارنده سودجویان، شانه خالی کنند.

وی محیط زیست بکر و زیبای دشت آزادگان، هورالعظیم و اراضی کشاورزی را سرمایه‌های بی‌نظیر ملی دانست و عنوان کرد: متاسفانه در دشت آزادگان و هویزه برخی مسوولان محلی و نماینده مجلس انتظارات مردم و فعالان محیط زیست را برآورده نساختند و مردم در این خصوص انتقادات جدی دارند.

 بستان از مناطق مرزی با کشور عراق است و در ۸۵ کیلومتری شهر اهواز قرار دارد.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار