اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
افزایش چندین برابری مالیات‌ها از عمده‌ترین عوامل نارضایتی مردم و صاحبان اصناف است.
اگر چه دولت سال گذشته حساب‌های تجاری را از حساب شخصی  جداسازی کرد و در گام  بعدی برای اصنافی که با معیشت مردم درگیر نیستند مالیات بر تراکنش را  اعمال کرد.

اما همین مالیات بر تراکنش با حرف و حدیث‌ها و نارضایتی‌های زیادی از سوی مردم و اصناف در اهواز همراه شده است به‌طوری‌که  برخی از شهروندان می‌گویند: میزان پرداخت مالیات توسط اصناف و مشاغلی که میزان درآمد بالایی دارند، با اصناف کوچک  برابر است که این انصاف نیست و ادامه این رویه فشار زیادی بر روی مردم وارد می‌کند و نارضایتی‌های بسیار زیادی را در بین کاسب‌ها ایجاد کرده است.

باتوجه‌به شرایط اقتصادی و  تورم بالای کشور انتظار می‌رود کمر  شهروندان عادی و اصناف کم‌درآمد زیر بار پرداخت سنگین مالیات  خم نشود به طور حتم بازنگری در نرخ مالیات به ثبات در بازار و رضایت خریداران و فروشندگان منجر خواهد شد.

درج کد اشتباهی و پرداخت چندبرابر مالیات

اسدی یکی از همین شهروندان است که  از آنچه در اداره مالیات خوزستان می‌گذرد گلایه دارد وی به‌منظور پرداخت مالیاتش که مربوط به پرونده سال 1400 به کافی‌نت مراجعه می‌کند که بخشی از کارهای اداری خود را که از طریق کافی‌نت انجام می‌دهد، اما کافی‌نت به‌اشتباه کد صنفی  دیگری را برای صنف این شهروند درج می‌کند و درج کد اشتباه سبب می‌شود هزینه مالیاتی این شهروند چندبرابر افزایش پیدا کند.

طبق کد صنفی، این شهروند باید مبلغ هفت میلیون تومان را به‌عنوان مالیات پرداخت کند؛ اما درج کد اشتباهی مبلغ مالیات پرداختی‌اش را به 24 میلیون افزایش می‌دهد.

به همین منظور این شهروند برای تصحیح کد اشتباهی به اداره مالیات مراجعه می‌کند که یکی از کارمندان پیشنهاد می‌دهد، برای حل مشکل پرونده مالیاتی خود را به‌صورت دستی تکمیل تا مبلغ واقعی درج شود.

این شهروند می‌گوید: طبق پیشنهاد کارمند اداره مالیات به شکل دستی پرونده مالیاتی‌ام را پر کردم؛ اما به‌جای تصحیح مبلغ مالیاتی این بار گفتند: کار شما اشتباه بوده و پرداخت مالیات شما مشمول ماده 100 شده و هیچ تخفیفی شامل آن نمی‌شود.

آقای محمدی شهروند دیگری است که بیرون از اداره مالیاتی سراغ او رفتیم تا داستان پرونده مالیاتی‌اش را برایمان روایت کند او گفت: به‌منظور حل مشکل مالیاتی‌ام بیش از یک ماه به اداره مالیات مراجعه کردم، کارمندان طبقه پایین می‌گویند: پرونده شما در طبقه بالا است و کارمندان طبقه بالا می‌گویند: پرونده شما در طبقه پایین است و بابت این موضوع با همکاران خود در طبقه بالا بحث کردند که این فرد را دیگر سراغ ما نفرستید! تا اینکه یک روز ساعت چهار صبح اداره مالیات بدون توجه به اعتراض بنده مبلغ اشتباهی را به‌عنوان مبلغ قابل‌پرداخت برای من پیامک کرد.

آقای اسلامی هم با گلایه از اداره مالیات اهواز می‌گوید بعد از اعلام مبلغ مالیاتی اشتباهی که باید پرداخت کنم به اداره مالیات اطلاع دادم که بنده شراکت‌نامه نیز دارم و فردی که شراکت‌نامه دارد مبلغ مالیات آن کم می‌شود، اما مسئول سرممیزی اداره معتقد بود مبلغ مالیات بنده باید دوبرابر شود.

این شهروند بیان کرد: مبلغ تراکنش یکی از دوستان بنده دو میلیارد تومان بوده است؛ اما اداره مالیات مبلغ مالیاتش را 19 میلیون محاسبه کرده درحالی‌که مبلغ تراکنش بنده 850 میلیون تومان بوده؛ اما مبلغ مالیات برای بنده 24 میلیون محاسبه شده است.

وی عنوان کرد: موضوع را با اداره دارایی مطرح کردم  و گفتم: بنده قطعه تولید می‌کنم چرا باید این‌قدر مالیات پرداخت کنم،  اما کارمند مسئول این اداره در پاسخ با تندی و طلبکاری گفت: اگر به محل کارت مراجعه کردم و متوجه بشوم مشتری شخصی داشتید مالیات را دوبرابر از شما می‌گیرم!

افزایش مالیات از 500 هزارتومان به 12 میلیون تومان

خانم حمدانی یکی دیگر از شهروندان اهوازی است که برای پرداخت مالیات سوپرمارکت خود به این اداره مراجعه کرده است می‌گوید: مالیات گرفتن اشکال ندارد؛ ولی پول زور گرفتن بدون حساب و کتاب اسمش مالیان نیست بنده سال گذشته 500 هزار تومان مالیات دادم، امسال 12 میلیون برای من مالیات زدند تا دهم تیر هم بیشتر فرصت ندارم پرداخت کنم و اگر پرداخت نکنم جریمه می‌شوم.

آقای براتی هم می‌گوید مالیات سال گذشته که مربوط به سال 1400 بوده است را 30 میلیون پرداخت کرده است و مالیات امسال را برایش 80 میلیون بریده‌اند.

وی که جزو صنف فروشندگان کاشی و سرامیک است، می‌گوید: دو هفته است که به اداره مالیات مراجعه می‌کنم تا پرونده مالیاتی‌ام را نشانم دهند که دلیل افزایش دوبرابر مبلغ مالیات چیست؟ اما هیچ‌کدام از کارمندان حاضر به همکاری با ما نیست و مدام اعلام می‌کنند مبلغ محاسبه شده صحیح است و مشکلی ندارد.

این شهروند  با طرح این سؤال مبنی بر اینکه آیا حق اصناف نیست که از جزئیات پرونده مالیاتی خود مطلع شوند، ادامه می‌دهد: باتوجه‌به اینکه طبق موعد مشخص شده باید مالیات را پرداخت کنیم تعلل و عدم همکاری اداره مالیات با ما نوعی زمان تلف کردن است تا چنانچه مبلغ پرداخت نشود جریمه شویم.

حسونی زاده دیگر شهروند اهوازی است که به تعمیرات کولر مشغول است وی با انتقاد از افزایش بسیار بالای مبالغ مالیاتی، گفت: باتوجه‌به اینکه پرداخت مالیات طبق تراکنش‌ها محاسبه می‌شود، تراکنش‌های بنده مبلغ 700 میلیون تومان بود؛ اما سود بنده 50 میلیون و خورده‌ای است؛ اما اداره مالیات مبلغ 24 میلیون را به‌عنوان مالیات ثبت کرده است.

وی جدیداً مغازه تعمیرات کولر را راه‌اندازی کرده است، افزود: این در حالی است که بنده 700 میلیون کولر تعمیر نکردم؛ بلکه عمده مبلغ مربوط به وسایلی است که برای کار نیاز داشتم و مبلغ آن‌ها از طریق دستگاه پز پرداخت کردم.

به گزارش فارس، افزایش چندین برابری مالیات‌ها، برخورد  نامناسب و عدم راهنمایی شهروندان توسط برخی کارکنان اداره مالیاتی خوزستان از عمده‌ترین عوامل نارضایتی مردم و صاحبان اصناف است.

درج مبالغ اشتباه مالیاتی و چندین برابری که با وجود اعتراض اصناف و ارائه دلایل و مدارک هم اصلاح نمی‌شوند بیش از هر چیزی صدای مردم را درآورده و در بسیاری مواقع سبب بحث لفظی بین مراجعین و کارمندان ادارات مالیاتی شده است.

باتوجه‌به شرایط اقتصادی و نوسانات شدید قیمت بازار انواع محصولات و فشاری که برخی مبالغ مالیاتی بر دوش مردم می‌گذارد، انتظار می‌رود دستگاه‌های نظارتی و بازرسی به‌صورت جدی و حساب شده به این موضوع ورود کرده و با مقصرین برخورد قانونی کنند.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار