شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
شوشان ـ شاهپور زندی :

 ۱۳ فروردین (دوم آوریل) هرسال را روز جهانی اوتیسم‌ نام نهاده اند ، روزی که به پیشنهاد خانم موزا بنت ناصر نماینده ی‌قطر در سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۷ و یکسال پس از آن توسط این سازمان و بدون رای گیری در تقویم گنجانده شد. این روز با نماد رنگ آبی به دیگران شناسانده می شود.هدف از نامگذاری این روز ، یادآوری و ترغیب مردم جهان و بویژه کشورهای عضو در سازمان ملل برای افزایش آگاهی از ویژگی های این مشکل و افرادی که گرفتار آن هستند ، می باشد.این روز یکی از ۷ روزی است که این سازمان در رابطه با سلامتی و بهداشت نامگذاری کرده است.

این مشکل ژنتیکی بوده و هنوز دلیل علمی خاص و قاطعی در پیدایی آن شناسایی نشده است ولی در خواهران و برادران مبتلایان ، ۲۵ درصد بیشتر از عموم مردم دیده شده است.مهمترین مشکل افراد اوتیستیک ، علاقه به تکرار برخی رفتارهای ویژه و عدم علاقه به  رابطه ی فردی و اجتماعی بادیگران است و همین ویژگی های در خود ماندگی ، آنها را با انسان های معمولی و سالم که به روابط اجتماعی زنده اند ؛ متفاوت کرده وموجب انواع محرومیت ها در زندگی فردی و شغلی و اجتماعی شده است.نکته ی جالب در این مورد ، انواع توانایی و نیروی نهفته ای است که بسیاری از اوتیستیک هادر زمینه های علمی و فنی و مهارتی داشته اند.

امروزه با یک‌کنجکاوی و وبگردی کوتاه می توان نام بزرگان زیادی را در این باره پیدا کرد ، بزرگانی که اگر توانایی شان‌کشف و بروز داده نمی شد بشریت هم از آن موهبت ها محروم می مانده اند.!
گرچه این گروه از گرفتاران هم مانند دیگرافراد معمولی شبیه هم نیستند و مشکل آنها در افراد مختلف شدت و‌ضعف دارد وبا  یکدیگر متفاوت اند ولی در سه گروه عمده تقسیم بندی شده اند.

برای پاسداشت و اهمیت دادن به این نامگذاری، ۴ مولفه یا محور تاکید شده که یکی از آن چهارگانه ها ؛ تشویق کشورهای عضو در تمام لایه ها و سطوح زندگی مردم در جامعه می باشد، مشکلی مانند دیگر گرفتاری ها و بیماری های زندگی که ممکن است برای هر خانواده ای پدید آید، با آگاهی خانواده ها از عوامل پیدایش آن می توان در پیشگیری و تشخیص و بهبود زندگی مبتلایان سهم و در راستای خود اتکایی و زندگی مستقل آنها نقش داشت و در سهیم کردن جامعه از توانایی نهفته ی خداوندی آنان که از دید دیگران پنهان است هم شریک شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار