اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
مدیر کل امور عشایر استان:
هم‌اکنون ۳۰ پروژه عمرانی درحوزه‌های مختلف فعال هستند.
سید اسکندر موسوی‌زاده روز شنبه در نشست خبری در اهواز اظهار کرد: در ۲ سال نخست فعالیت دولت سیزدهم بیش از یک هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال تسهیلات در اختیار عشایر استان قرار گرفت که حاکی از نگاه ویژه دولت به معیشت این قشر است.

وی در ادامه طرح تولید قراردادی گوشت قرمز توسط عشایر را از دیگر اقدامات ماندگار دولت سیزدهم برشمرد و گفت: این طرح یکی از آرزوهای دیرینه حوزه مدیریت عشایر کشور بود که به عنوان اقدامی اصولی و اساسی کمک بزرگی در زمینه تامین علوفه و خرید تضمینی دام عشایر محسوب می شود.

استقبال عشایر استان از طرح تولید قراردادی گوشت قرمز

مدیر کل امور عشایر خوزستان ادامه داد: سهم عشایر استان از طرح تولید قراردادی گوشت قرمز ۱۵۰ هزار دام است که به تناسب بین شهرستان‌های عشایرنشین خوزستان تقسیم بندی شده و تاکنون برای حدود ۱۰۰ هزار دام قرارداد منعقد شده است.

موسوی زاده اظهار امیدواری کرد که در صورت استقبال عشایر خوزستان، سهم استان در طرح تولید قراردادی گوشت قرمز، به بیش از ۱۵۰ راس خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه ۲۸ درصد دام سبک کشور در حوزه عشایر است گفت: جامعه عشایری ۲۵ درصد تولیدات گوشت قرمز کشور را تامین می‌کنند و سهم خوزستان نیز در همین حدود است.

موسوی‌زاده در خصوص صادرات دام تصریح کرد: هر زمان که تولید دام عشایر بیشتر از نیاز کشور باشد با هماهنگی‌هایی که انجام می‌شود امکان صادرات به وجود می‌آید. در این زمینه سال گذشته صادرات انجام شد اما امسال هنوز صادرات نداشتیم.

وی صنایع دستی را از دیگر تولیدات عشایر عنوان کرد و گفت: تولیدات صنایع دستی عشایر خوزستان منحصر به فرد است و بیش از ۳۵ درصد تولیدات کشور و استان به عشایر تعلق دارد.

راه؛ مشکل عمده عشایر

مدیر کل امور عشایر استان خوزستان وجود مشکلاتی در برخی راه‌های عشایری را از جمله چالش‌های عمده عشایر برشمرد و گفت: با توجه به اینکه عشایر عمدتا در دورترین مناطق استان و مناطق صعب العبور مستقر هستند از این رو احداث جاده‌های مناسب یکی از مطالبات مهم عشایر به شمار می‌رود هر چند اقداماتی در این زمینه انجام شده اما با حد مطلوب فاصله دارد؛ با این حال اداره کل امور عشایر استان در حد توان و اعتباراتی که در اختیار دارد تلاش می‌کند تا مشکلات نقاط دارای اولویت را رفع کند.

وی تامین آب را دیگر چالش عشایر عنوان کرد و گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر برخی چشمه‌ها و چاه‌های آب، خشک یا کم آب شدند که چالش بزرگی را برای عشایر به وجود آورده است اما با این حال تلاش شده با تانکر سیار بخشی از این مشکل برطرف شود.

موسوی‌زاده نبود پوشش مخابراتی و اینترنتی کافی، ضعف در پوشش برق‌رسانی و سایر خدماتی که نیاز به زیرساخت دارد را از دیگر مشکلات عشایر برشمرد.

وی با اشاره به تامین برق از طریق پنل‌های خورشیدی بیان کرد: در سال‌های گذشته سازمان امور عشایر تفاهمنامه با وزارت نیرو در راستای تامین پنل‌های خورشیدی منعقد کرد؛ با این حال پنل‌ها در حد شارژ تلفن همراه و روشنایی است و امکان استفاده دیگر وسایل برقی از پنل‌ها ممکن نیست.

تامین یک هزار و ۴۰۰ پنل خورشیدی برای عشایر

مدیر کل امور عشایر استان خوزستان افزود: سال گذشته حدود یک هزار و ۴۰۰ پنل توسط شرکت توزیع برق منطقه ای خوزستان توزیع شد و سال جاری قرار است یک هزار و ۴۰۰ پنل دیگر تامین شود ولی در مجموع پنل‌ها جنبه مصرفی دارند و پس از چند سال استفاده باید پنل دیگری جایگزین شود.

وی در ادامه به مشکلات مدارس عشایری اشاره کرد و گفت: مشکلات آموزشی فرزندان عشایری زیاد است و بحث مدرسه و محل اسکان دانش آموزان موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه مسئولان حوزه آموزش استان قرار گیرد. در تلاش هستیم تا دانش‌آموزان عشایری بتوانند با حل مشکلاتشان در یک رفاه نسبی تحصیل کنند.

برگزاری نمایشگاه تولیدات عشایر خوزستان در اهواز

موسوی‌زاده در بخش دیگر از سخنان خود به برگزاری نمایشگاه امور عشایر خوزستان از پانزدهم تا هفدهم مهرماه جاری در نمایشگاه بین الملل اهواز اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه با حضور عشایر محصولات تولید شده عشایر، نمایش آداب و رسوم عشایر در معرض نمایش برای عموم مردم قرار می‌گیرد.

به گفته وی استان خوزستان با دارا بودن ۳۹ هزار خانوار عشایری بزرگترین استان عشایری کشور در فصل قشلاق است که عشایر هفت استان ییلاقی شامل اصفهان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، همدان، کرمانشاه و ایلام ‌در فصل قشلاق در استان اسکان دارند.

وی دام عشایر استان را ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار راس عنوان کرد و افزود: جمعیت عشایر استان در فضل قشلاق را ۱۵ درصد جمعیت عشایری کل کشور برآورد می شود.

کوچ عشایر به مناطق قشلاقی خوزستان از اواخر مهر همزمان با سرد شدن هوا در مناطق ییلاقی شروع می‌شود.عشایر کشور در مجموع حدود ۲۵درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تامین می‌کنند. صنایع دستی، شیر و فرآورده‌های لبنی از تولیدات عشایر است که سهم قابل توجهی در سبد درآمدی آنان دارد.

برخی از خانوارهای عشایری استان با وسایل نقلیه و برخی دیگر نیز از ۱۹ "ایل‌راه" عشایری وارد استان خوزستان می شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار