اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
شوشان ـ حسین عبدالعزیزی :

در روزهای منسوب به حضرت زهرا سلام الله علیها فرصت مناسبی برای تأمّل در مفاهیم اسلامى ست و در در دنیا و در رسانه‌هاى جمعى عالم، در طول سال هاى متمادى، کسانى که نه براى زن، نه براى نوع انسان و نه براى کرامت هاى انسانى، جز در محاسبه‌  مادی ارزشى قائل نیستند  و متأسّفانه در تمدن کنونى غرب، نقش مهمى را در همه‌ عرصه‌ها ایفا مى‌کنند، مسئله‌ زن را هم براى خودشان در میدان هاى مختلف به‌ صورت یک سرمایه و یک وسیله‌ سوداگرى درآوردند؛ روى آن بحث مى‌کنند فرهنگ‌سازى مى‌کنند، تبلیغ مى‌کنند و ذهن هاى مرد و زن همه‌ دنیا را در سر دو راهىِ یک وسوسه و گمراهىِ بزرگ قرار مى‌دهند. در چنین شرایطى، جا دارد زن مسلمان با تأمّل در مفاهیم اسلامى و ارزش گذاری هاى اسلامى و با دقّت در خطوطى که در نظام اسلامى براى پیشرفت زنان و مردان پیش‌بینى شده است، هویّت خود را بازیابى کند و قامت رساى استدلال را در مقابل سفسطه‌ها و وسوسه‌هاى عوامل صهیونیسم و سرمایه‌دارى و زراندوزى به نمایش درآورد.

حضرت فاطمه زهرا (س)، تلالو خورشید بر تارک اسلام

 امت اسلامی مرهون اسلام، قرآن، تعلیمات انبیا و پیامبر خاتم (صلّى‌اللَّه‌ علیه و آله‌ و سلّم) است، شیعیان هم یکجا مرهون حضرت فاطمه‌ى زهرا (سلام ‌اللَّه‌ علیها)ست که این مهم گزافه  نیست و حقیقتى آشکار است.

حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این خصوص می فرمایند: «من احب فاطمه ابنتی فهو فی الجنه معی ومن ابغضها فهو فی النار؛ (۲) هر کس فاطمه علیها السلام دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است، و هر کس با او دشمنی ورزد، در آتش [دوزخ] است.»

امیرالمومنین (ع) نیز در آغاز زندگی زناشویی در پاسخ به سوال حضرت رسول (ص) که فرمودند: "همسرت را چگونه یافتی؟” حضرت زهرا را به عنوان بهترین همسری که با کمک او می توان خدا را اطاعت نمود، توصیف کردند. همچنین امیرالمومنین (ع) همیشه در زندگی زناشویی نهایت علاقه خود را به حضرت زهرا(ع) ابراز می داشتند و بدون اطلاع او کاری انجام نمی دادند و از مشورت وهمفکری او بسیار مشعوف می شدند و حتی گاهی حضرت برای اثبات سخنان خود نزد دیگران به فرمایش های حضرت زهرا(س) استدلال و استشهاد می فرمودند.

امام صادق علیه السلام هم در این زمینه می فرمایند: «… فمن عرف فاطمه حق معرفتها فقد ادرک لیله القدر؛ (۱) هر کس به شناخت حقیقی فاطمه علیها السلام دست یابد، بی گمان شب قدر را درک کرده است.»

به فرموده رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، چنانچه شخصیت فاطمه زهرا (سلام اللَّه علیها) براى ذهن‌هاى ساده و چشم‌هاى نزدیک‏بین ما آشکار مى‏شد، ما هم تصدیق مى‏کردیم که فاطمه زهرا (سلام اللَّه علیها) سرور همه زنان عالم است؛ بانویى که در سنین کم و در عمر کوتاه، به مقامات معنوى، علمى، معرفتى و به مرتبه‏اى برسد که برابر مرتبه انبیا و اولیاست. در واقع فاطمه زهرا فجر درخشانى ست که از گریبان او، خورشید امامت و ولایت و نبوّت درخشیده است؛ آسمان بلند و رفیعى است که در آغوش آن، ستاره‏هاى فروزان ولایت قرار گرفته است. همه ائمّه (علیهم السلام) براى مادر بزرگوار خود تکریم و تجلیلى قائل بودند که براى کمتر کسى این همه احترام و تجلیل را از آن بزرگواران مى‏شود دید.

فاطمه‌‌ی زهرا (سلام‌‌الله‌‌علیها) بهترین زن و الگو و نمونه‌‌ی اسلام است. زن امروز دنیا الگو می‌خواهد. اگر الگوی او حضرت فاطمه‌‌ی زهرا باشد، کارش عبارت است از فهم درست، هوشیاری در درک موقعیت ها و انتخاب بهترین کارها و لو با فداکاری و ایستادن پای همه چیز برای انجام تکلیف بزرگی که خدا بر دوش انسانها گذاشته است، همراه باشد. زن مسلمانی که الگویش فاطمه‌‌ی زهرا (علیهاالسلام) باشد، این است.

اگر زن به فکر تجملات و خوش‌ گذرانی‌ ها و هوس های زودگذر و تسلیم شدن به احساسات بی‌بنیاد و بی‌ریشه باشد، نمی‌تواند آن مسیر را طی کند؛ باید این وابستگی ها را که مثل تار عنکبوت بر پای یک انسان ایجاد می شود، از خود دور کند، تا بتواند از صراط به سلامت گذر کند. همچنان که زن ایرانی در دوران انقلاب و در دوران جنگ همین کار را کرد و انتظار این است که در همه‌ی دوران انقلاب همین کار را بکند.

در پایان باید تصریح کنم که حضرت فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها)، تجسّم عالی‌ترین مفاهیم انسانی و اسلامی در مورد زن است و امروره جامعه ما نیاز دارد تا از مکتب فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌علیها تعلیم بگیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار