اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
تحلیل متفاوت رسانه شورایعالی امنیت ملی از مشارکت پایین در انتخابات
شوشان ـ  رسانه شورای عالی امنیت ملی در یادداشتی به تحلیل انتخابات دوازدهمین دوره مجلس و ششمین دوره مجلس خبرگان پرداخت و نوشت:

نیازمند مردمداری نوع دیگری هستیم

بی‌هیچ پرده پوشی و انکاری باید پذیرفت که فضای ذهنی مردم در مقیاس کلان و بنیادین تغییراتی کرده است. ابعاد زندگی مردم طول و عمق و عرض متفاوتی یافته و به تعبیر جامعه شناسان،‌ "زیست جهان" متحولی برای مردم ظاهر شده است. اینکه این سبک زندگی نوین از کجا آمد و چگونه به درون خانه و ذهن ایرانیان خزید موضوعی فرعی است. نفس دگرگونی در زیست جهان ایرانی غیرقابل انکار است.

شهروندانی که در چنین حال و هوای جدیدی تنفس می کنند،‌ اولویت ها و ضرورت های زندگی شان عوض شده است؛‌ فهرست نیازها و مطالبات آنها تغییر کرده ؛ سبک زندگی و شیوه معیشت شان متحول شده است؛‌ و در یک کلام،‌ ساختار ذهنی و نظام باورها و دستور زبان شان دستخوش تغییر شده است. مواجهه با چنین شهروندانی،‌ محتاج مردمداری از نوع دیگر است.

چنانچه مردم تصور و احساس کنند که میان آنها و حاکمیت،‌ اشتراکات قابل اتکایی نیست طبعا به بازی های برد-برد یا به پذیرش متقابل یکدیگر روی خوش نشان نمی دهند. شاید در ریشه یابی میزان مشارکت مردم در انتخابات اخیر،‌ توجه به این عامل هم بتواند بخشی از ماجرا را روشن کند.

اکنون به نظر می رسد در فردای انتخابات،‌ وظیفه ی همگانی نهادهای حاکمیت،‌ این است که به احیای وجه جمهوریت در ساختار سیاسی اجتماعی همت بیشتری کنند. با چنین راهکاری،‌ احتمالا سرمایه اجتماعی نظام ترمیم خواهد شد؛‌ پدیده انتخاب معنادارتر خواهد بود؛‌ اثربخشی صندوق ملموس تر می شود؛ و نهایتا تعهد و دلبستگی تمام جریانات جوشیده از درون ایران اسلامی تقویت می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار