شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷
شوشان ـ  عبدالرحمن نیک سرشت :

به یاد اشرف دین سید ستوده خصال
مشام خویش معطر کن از نسیم شمال

  واتسلاو هاول در کتاب " قدرت بی‌قدرتان" از پلیدی‌های استبداد، به حکیمانه ترین نحو سخن می گوید: وی در توضیح این مطلب که دیکتاتوری شریف زیستن را مدام دشوارتر و هزینه های زیست شرافتمندانه را افزایش می دهد.
البته، در همین راستاست که وی معتقد است هر روز آدم های بیشتری مجبور می شوند تا در دو راهی شرافت و آسایش در موقعیت انتخاب قرار بگیرند.  یعنی؛ دقیقا، همان گفتمانی را "واتسلاو هاول" پیش می کشاند که "سید اشرف الدین گیلانی"
(1288 ق.-1313 ش) مشروطه خواه معروف به نسیم شمال آن را در اشعارش بسیار روانشناسانه با بن مایه طنز و هجو  ورد زبان مردمان آزادیخواه معاصرش نمود.

جایی كه همه دزدند، تو دزد چپوگر باش
بزمی كه همه مستند، تو مست مُخمّر باش
شهری كه همه  كورند، تو كور شو و كر باش
دیدی كه همه لالند، تو لال ز صحبت شو
خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو
 
یا بسیار زیرکانه و دلاورانه توامان شاعر خود را  مخاطب جامعه ای  قرار داده است که انقلابی بودن را هزینه بردار برآورده کرده و در دو راهی شرافت و آسایش جانب احتیاط را گرفتند.

آهای آهای نسیم شمال، مثال شیر ارژنه
گاه زنی به میسره، گاه زنی به میمنه
زلزله ها فکنده ای، به کوه و دشت و دامنه
آسته برو آسته بیا که گربه شاخت نزنه

 ولی انسان شریف و انقلابی سایه بان آسایش اش  عدالت است نه عافیت طلبی خفت باری که  پشت او را خرد می کند.

 در واقع هم "واتسلاو هاول" و هم "نسیم شمال" هردو از یک منظر به مساله ای اشاره می کنند که انسان ها را به تماشای صحنه های وادار می سازند که در آن لغزش همدیگر را یکجا در ترجیح شرافت بر آسایش بینند و در این حالت است که در کنار هم بودن را افتخار نمی دانند و کم کم از چشم هم می‌افتند.آری، به گونه‌ای که دیگر کارویژه  استبداد تهی‌سازی جامعه از شرافت می شود.
 
الغرض، در جریان رای گیری چه در سال گذشته و چه در دور دوم امسال خوزستان ما با پدیده شوم عرفی سازی پول پاشی در انتخابات مجلس شورای اسلامی روبرو شدیم که قبح این عمل زشت دیگر ریخته شده است .جدا بزرگان قوم باید چاره ای,بیاندیشند که با این دست فرمان دیو پلید استبداد را بر خود و جامعه حاکم می سازیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار