شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۶
 شوشان ـ محمدرضا  توکل :
  
ثبت نام متقاضیان پوشیدن ردای خدمت به خلق جهت انتخاب مهمان جدید خیابان پاستور به پایان رسیده است و لحظه شماری جامعه مدنی، احزاب، تشکل ها و نامزدها برای اعلام لیست نهایی احراز صلاحیت شدگان توسط شورای نگهبان، آغاز شده است.
 گمانه زنی های مردمی، ارباب جراید و رسانه های داخلی و خارجی بسته به سلایق، منافع حزبی و سویه سیاسی در حالی آغاز شده است که روند تخریب، تحدید و مرزبندی با سایر رقبا و تمجید نامزد مطلوب توسط ذینفعان سیاسی در جریان است.
با بالا گرفتن تب انتخابات و در راستای پالایش فضای عمومی کشور، رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) ضمن ایراد بیاناتی، رقابت های انتخابات ریاست جمهوری را صحنه عزت و حماسه، صحنه رقابت برای خدمت و نه صحنه کش و واکش برای بدست آوردن قدرت، توصیف نمودند و به نامزدهای ریاست جمهوری تاکید نمودند ضمن حفظ آبروی ملی از بدگویی، تهمت زدن و لجن پراکنی در کارزارهای انتخاباتی پرهیز نمایند.
    انتخابات رویدادی سرنوشت ساز و نقطه مبداء، جلوه گاه سیاست رسمی و کانون تداوم آن در نظام های مردمی است، از این رو پیش بینی سرنوشت انتخابات پیش رو برای ارکان نظام سیاسی، نامزدها، هواداران، رأی دهندگان، کشورها و بازیگران منطقه ای و بین المللی حائز اهمیت فراوان است.
آغاز تبليغات انتخاباتی، به عنوان مکانیسمی قانونی كه امکان انتخاب درخور را براي مردم فراهم می سازد، نقش بی بدیلی در تکوین انتخابات آزاد و عادلانه دارد. وجود رقابت انتخاباتی منصفانه، سالم و ضابطه مند، از جمله مولفه های تعيين سلامت جريان انتخابات و قابلیت اتکا به  نتایج حاصله از آن است.
در این بین رقباي انتخاباتی از طیف های سياسي متفاوت، تمام مساعی خود را معطوف به دستیابی به جایگاه مورد نظر خود در فرايند انتخابات می نمایند، انگيزه دستيابي به قدرت ممکن است نامزدها را به هر گونه اقدامی كه بر خلاف اصول اخلاقی و موازین جاری و حاكم بر انتخابات است سوق دهد. بنابراین دور ار ذهن نیست که کارزار انتخابات دستخوش سوءرفتارهايی همچون تخریب، تهدید و تطمیع رقبا و همچنین صرف هزينه های گزاف و مغایر قواعد و شعائر مذهبی شود و یا اینکه نامزدها به طور مستقیم جهت پایمال نمودن حقوق رقبا و غیر مستقیم در مسیر نقض حقوق شهروندان گام برداشته، سلامت و مشروعيت انتخابات را با خطر مواجه نمایند. دور از ذهن نیست که هدف برخی از نامزدها از حضور در عرصه انتخابات نه انتخاب شدن به نیت خدمت بلکه ارائه برنامه ها و فعالیت های انتخاباتی با نگاه سوء، تشویش و انحراف اذهان رأی دهندگان و تخريب ساختار انتخابات باشد نتیجتاً با تحریف واقعیت و تعویض راهبردهای وعده محور به جای برنامه محور، حرکت در کج راهه ای را آغاز می نمایند که پیشران آن بر بنیادهای فکری عوام فریبانه ماکیاولی و مارکس استوار است، تفکری که نماد و الگوی بی اخلاقی در سیاست است. به این همه بالا رفتن سواد سياسی شهروندان و حضور فعالانه آنان در عرصه های میدانی، فضای تبليغات انتخاباتی را به جای رواج وعده های پوچ به ميدان ارزيابی برنامه های قابل اجرا بدل مي كند.
بی شک برای برگزاری انتخاباتی سالم تمکین به اصول اخلاقی و قانونی ضروری است اصولی كه قادر است فعاليت های انتخاباتي را در مسير سلامت و صحت قرار دهد و با در نظر داشتن آنها ميتوان خطاهای بازيگران سیاسی را با وضع محدوديت های قانونی و تدابير فرهنگی تحت انقیاد قرار داد. برای سربلندی و عزت ملی  رعایت هنجارهای اخلاقی و قانونی است که رعایت آن در شرع و قانون پیش بینی شده است.
بی شک چراغ راه، بیانات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، به عنوان فصل الخطاب و به مثابه الگوی بی بدیل، می بایست سرلوحه رفتار سیاسی نامزدهای انتخابات پیش رو قرار گیرد. نقشه راهی که براساس آن صداقت، اخلاق محوری و احترام به حيثيت اشخاص، بن‌مایه‌ رفتارهای بازيگران میدان رقابت و خدمت خواهد بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار