شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴
شوشان ـ حسن دادخواه :

  استاد ارجمند و پزشک و جراح ماهر و مردمی یعنی دکتر حیات ممبینی گرامی، هر از چندی که نسبت به اینجانب ابراز مهربانی می کنند و پیامکی می فرستند، از وضع داخلی شهر اهواز نزد من گلایه می کنند و از من می خواهد که در پیرامون آسیب ها و کاستی ها و عیوب اداره داخلی این کلان شهر، قلم بزنم و مطلبی بنویسم یا اگر ارتباطی با مدیران شهری دارم، پیام و گلایه ایشان را به کارگزاران امور اداره داخلی اهواز برسانم. هر بار خدمت ایشان عرض کرده ام که من معمولا به امور فرهنگی و اجتماعی کلان کشور می پردازم و امور شهری از عهده من بیرون است و آشنایی و ارتباط ویژه ای نیز با مدیران شهری ندارم.
  ناگفته نماند که برای همه ساکنان و اهالی خوزستان و اهواز، پس از هر سفر چند روزه به دیگر استان‌های کشور و تفرج در مراکز دیگر استان ها، روشن می گردد که در مقایسه میان اهواز و دیگر مراکز استان‌ها، کلان شهر اهواز از چه عقب ماندگی ها و کمبودها و نانظمی ها در رنج و غذای است!
   گذشته از بدی آب و هوا در شش ماه از سال که به جغرافیای اهواز و خوزستان بازمی گردد، دیگر موارد و مصادیق عقب ماندگی خوزستان و اهواز که ریشه در چهار دهه گذشته دارد، مستقیما به شیوه مدیریت مدیران شهری و استانی و آشفتگی و پریشانی مدیران و ساختارهای شهری و استانی بازمی گردد و الا هوای اهواز در گذشته ها نیز گرم و داغ بوده است.
   به یاد دارم در فصول انتخابات شورای شهر، تعداد حدود ۲۰۰نفر، نامزد حضور در شورای شهر می شوند و از دلسوزی و کوشش خویش برای اداره بهتر شهر اهواز دم می زنند. در فصول انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز ده‌ها نفر در سراسر استان و اهواز نامزد حضور در مجلس شورای اسلامی می شوند. پرسش اینجاست چه آنانی که موفق به جلب رای مردم می شوند و چه اکثریتی که ناکام انتخابات می شوند، در ادامه چرا به فکر شهرها نیستند و نبوده آند؟ آن همه دلسوزی و اعلام داشتن برنامه به کجا می رود؟ چرا استان خوزستان که در دوره حکومت سلطنتی، اولین استان مهاجر پذیر بوده است پس از پنج دهه کوشش مدیران عالی و میانی به نخستین استان مهاجر فرست تبدیل شده است؟
   متاسفانه پس از پنج دهه تجربه تلخ از مدیران شهری و استانی، همچنان در مرحله بومی بودن یا بومی نبودن استاندار، مانده آیم و چه بد بختی که حتا کنش‌گران سیاسی و فرهنگی و اجتماعی اکنون جهت نامزد و معرفی کردن مثلا سه یا پنج نفر به وزارت کشور، دو سه هفته است که یکدیگر را به باد ناسزا و تخطئه گرفته اند!
 جای تأسف دارد که همچنان نهضت سرعت‌گیر سازی حتی در چند متری ورود به پل ها و در وسط بزرگ راه‌ها و بلوارهای اهواز ادامه دارد؟!
   وضع آسفالت خیابان های مرکز و پیرامون شهر به گونه ای است که حتا ده متر بدون افتادن در یک چاله نمی توان رانندگی کرد!
   وضع بازارها و مراکز تجمع کسب و کارها و خرید و فروش های خیابانی بسیار آشفته است.
   وضع ترافیک و بسته بودن گره های کور ترافیکی در مرکز شهر و مناطق کیانپارس و خیابان های فرعی و تجمع مراکز درمانی در انجا، ناخوشایند است!
  وضع نظافت و پاکیزگی بازارها و محل رفت و آمد مردم راضی کننده نیست!
     نبودن مراکز هنری و فرهنگی و ورزشی با توجه به جمعیت شهری، نبودن پارک و سینما به اندازه نیاز مردم و عادت نداشتن مردم به استفاده از خدمات هنری از موارد نیازمند رسیدگی است!
   جا دارد که با شروع کار دولت جدید، رسیدگی به امور فرهنگی و هنری و زیبایی شهری مورد اهتمام همه نیروها حتا نیروهای سیاسی و اجتماعی قرار گیرد. ایجاد ارتباط میان احزاب و رسانه و مدیران شهری در یک مثلث فعال می تواند گره های قابل گشودن را بگشاید!
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار