شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶

شوشان ـ مریم مقدمی اصل :
 

رییس جمهور در اولین سفر خارجی خود عازم عراق شد ، انتخاب عراق بعنوان مقصد نخستین سفر خارجی دکتر پزشکیان از آن جهت حائز اهمیت است  که دو کشور ار سطح مناسبات بسیار نزدیکی برخوردار بوده و اشتراکات فرهنگی و مذهبی و وجود مرزهای مشترک و سابقه تاریخی ارتباطات دو کشور ، عراق را به کشوری دوست و نزدیک به جمهوری اسلامی تبدیل کرده است .

رئیس جمهور در حالی در  سفری دو روزه عازم عراق شده است که او در بخش هایی از این سفر  به اربیل و سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق سفر کرده و با رییس و مقامات اقلیم کردستان دیدار و گفتگو کرده است .

در سفر رئیس جمهور به اربیل، مسعود پزشکیان به کردی و نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، به فارسی سخن گفتند که اقدامی در نوع خود بی نظیر و خبرساز شد ، او همچنین در اقلیم کردستان   با مسعود بارزانی دیدار کرد .

دیدار پزشکیان و بارزانی از این منظر که هر دو مهابادی هستند از نکات جالب توجه این سفر رییس جمهور به کردستان عراق بوده است .

مسعود بارزانی در ۱۶ اوت ۱۹۴۶ در شهر مهاباد ایران به دنیا آمد. خاندان بارزانی اغلب در تبعید به سر برده‌اند ،  عموی بزرگ مسعود، شیخ عبدالسلام بارزانی در سال ۱۹۱۴، پس از یک سری مبارزات در موصل به دست حکومت عثمانی اعدام شد ، پس از او شیخ احمد بارزانی به مبارزه ادامه داد و چندین بار توسط حکومت سلطنتی عراق تبعید شد.

مسعود بارزانی رئیس حزب دمکرات کردستان نسخه‌ای از رمان تاریخی کردی «مموزین» را به مسعود پزشکیان اهدا کرد.

او  نسخه‌ای از رمان تاریخی کردی «مموزین» را به رئیس‌جمهور کشورمان اهدا کرد ، کتاب «مام و زین» یا «مامو زین» حماسه‌ای منظوم از ادبیات کردی است .

رییس جمهور در این دیدار به درستی  با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به واسطه موقعیت همسایگی ممتاز و اشتراکات فراوان برای منطقه سلیمانیه و به طور کلی اقلیم کردستان عراق اهمیت ویژه‌ای قائل است، گفت: امروز در کنار مراودات اقتصادی گسترده با اقلیم کردستان، به لحاظ سیاسی نیز درک مشترک و مطلوبی میان دو طرف وجود دارد.

این سفر تاریخی پزشکیان به عراق و اقلیم کردستان نشان می دهد که  جمهوری اسلامی ایران بر تداوم  سیاست همسایگی با عراق و اقلیم کردستان تاکید داشته و آنرا  را به طور جدی در اولویت داده است .

مهمترین پیام این سفرهای دیپلماتیک پزشکیان بدان معناست  که با توجه به مرزهای سیاسی طولانی مشترک، روابط و زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی که عراق و اقلیم کردستان با ایران دارند و نیز منافع و تهدیدهای مشترک ، بهینه این است که دو کشور  بر مدار دوستی و تعمیق روابط و تقویت مناسبات فی مابین  حرکت کنند .

در کنار دستاوردهای سفر پزشکیان به عراق که دستاوردها و توافقات خوبی را برای طرفین به جای گذاشت ،توسعه روابط با ایران بعنوان کشوری قدرتمند در سطح منطقه  برای اقلیم  کردستان عراق نیز منافع زیادی خواهد داشت و این دولت محلی  به مدد این ارتباطات خواهد توانست   از قابلیت ها و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران بهره گیرد. 

در سطح منطقه هیچ کشوری به اندازه عراق در مناسبات همسایگی نقش و اهمیت عراق را بدون تردید ندارد ،  از این رو  این سفر بسیار مهم است تا ضمن گسترش مناسبات همسایگی ،  توافقنامه‌ها نهایی و اجرایی  شده  و  برای تحکیم و توسعه روابط زمینه  ایجاد شود .

اولین سفر رییس جمهور جدید به عراق نشان داد هم عراق و هم اقلیم کردستان از اهمیتی بالا در مناسبات دیپلماتیک برخوردار و این سفر تاریخی ارزیابی می شود و نشان دهنده اهمیت عراق برای   جمهوری اسلامی ایران خواهد بود .

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار