شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۰

شنبه، دوم ارديبهشت ‌ماه، زادروز پنجاه‌وسه‌سالگي قيصر امين‌پور بود.

فاطمه راكعي مديرعامل انجمن شاعران ايران با اشاره به در دست انتشار بودن لوح فشرده‌اي از صدا و تصوير قيصر امين‌پور، عنوان كرد: پيش‌تر تعدادي از شعرخواني‌هاي اين شاعر كه موجود بود، جمع‌آوري شده بود و بخش ديگري نيز از خانواده و دوستان او به دست ما رسيد كه در نتيجه نزديك به يك ساعت فيلم و صدا از او و شعرخواني‌هايش در يك لوح فشرده گردآوري شده است. اين مجموعه در دفتر شعر جوان در دست انتشار است و در نمايشگاه كتاب تهران عرضه مي‌شود.

به گزارش ايسنا، قيصر امين‌پور دوم ارديبهشت‌ماه سال 1338 در گتوند خوزستان متولد شد. تحصيلات ابتدايي را در زداگاهش گذراند و دوره‌ي راهنمايي و دبيرستان را در دزفول سپري كرد. سال 57 در رشته‌ي دامپزشكي دانشگاه تهران پذيرفته شد؛ ‌اما يك سال بعد، از اين رشته انصراف داد و به دانشكده‌ي علوم اجتماعي همين دانشگاه رفت. در همان سال با همكاري گروهي در شكل‌گيري حلقه‌ي هنر و انديشه‌ي اسلامي همكاري داشت؛ گروهي كه بنيانگذاران جوان حوزه‌ي هنري نام گرفتند. البته هشت سال بعد يعني در سال 66، به‌همراه بسياري از هم‌دوره‌يي‌هايش، از حوزه‌ي هنري خارج شد. از ديگر نهادهايي كه قيصر امين‌پور در شكل‌گيري آن‌ها نقش داشته است، به تشكيل دفتر شعر جوان در سال 68 مي‌توان اشاره كرد.

او در سال 63 مجددا رشته‌ي تحصيلي خود را تغيير داد و در رشته‌ي زبان و ادبيات فارسي دانشگاه تهران به تحصيل مشغول شد؛ تا اين‌كه در سال 69 تحصيل در دوره‌ي دكتراي اين رشته را آغاز كرد و دفاع از رساله‌ي پايان‌نامه‌اش ـ با راهنمايي دكتر محمدرضا شفيعي كدكني و همكاري دكتر اسماعيل حاكمي و دكتر تقي پورنامداريان ـ با عنوان «سنت‌ و نوآوري در شعر معاصر» در سال 76 انجام شد.

دكتر امين‌پور كه تجربه‌ي تدريس در مقطع راهنمايي را در فاصله‌ي سال‌هاي 60 تا 62 در كارنامه‌ي خود داشت، از سال 67 نيز به تدريس در دانشگاه الزهرا (س) پرداخت. اما شروع تدريس او در دانشگاه تهران به سال 70 برمي‌گردد.

همچنين از فعاليت‌هاي مطبوعاتي امين‌پور، به دبيري شعر هفته‌نامه‌ي سروش در فاصله‌ي سال‌هاي 60 تا 71 و سردبيري ماهنامه‌ي ادبي - هنري سروش نوجوان مي‌توان اشاره كرد. او عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسي نيز بود. قيصر امين‌پور هشتم آبان‌ماه سال 1386 درگذشت و در زادگاهش گتوند به خاك سپرده شد.

«تنفس صبح» و «در كوچه‌ي آفتاب» (1363)، «آينه‌هاي ناگهان» (1372)، «گل‌ها همه آفتابگردانند» (1380) و «دستور زبان عشق» (1386) از مجموعه‌هاي شعر اين شاعر براي بزرگسالان هستند. «گزينه‌ي اشعار» او هم در سال 1378 منتشر شد. همچنين «توفان در پرانتز»(نثر ادبي) و «منظومه‌ي ظهر روز دهم» (براي نوجوانان) (1365)، «مثل چشمه، مثل رود» (براي نوجوانان) (1368)، «بي‌بال پريدن» (نثر ادبي براي نوجوانان)، «به‌قول پرستو» (براي نوجوانان) (1375)، «سنت و نوآوري در شعر معاصر» (1383) و «شعر و كودكي» (1386) از ديگر آثار اين شاعرند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار