شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۸

 

رييس كشتارگاه مرغ شمال خوزستان گفت: از دولت انتظار داريم كه در ابتدا اقدام به ساماندهي جوجه‌ريزي كند، زيرا هيچ برنامه‌اي براي جوجه‌ريزي در كشور وجود ندارد و به عنوان نمونه يك روز آنقدر جوجه هست كه ترافيك به‌وجود مي‌آيد و يك روز هم اصلا جوجه‌اي وجود ندارد.

عبدالحسين رضايي در گفت‌وگو با ايسنا اظهاركرد: ميزان كشتار اين مجموعه در سال گذشته 4 هزار و 500 تن بود كه به‌طور ميانگين با قيمت 3700 تا 3800 تومان فروخته و به شهرستان‌هاي شمال خوزستان همچون انديمشك، گتوند، لالي، شوشتر و مسجدسليمان صادر شد.

وي با اشاره به بيماري‌هاي موجود در جوجه‌ها و مرغ‌ها در سال گذشته كه موجب تلف‌شدن حدود 400 تا 500 تن مرغ شد، افزود: يكي از مهمترين مشكلات كشتارگاه‌هاي مرغ زنده‌فروشي است؛ كشتارگاه‌هاي مرغ تحت شرايط خاص و زيرنظر دامپزشكي ايجاد و در چارچوب قانوني فعاليت مي‌كنند اما متاسفانه در اين صنعت انبارهاي مرغي وجود دارند كه مرغ را به صورت زنده از مرغ‌داري‌ها خريداري كرده و خودشان كشتار مي‌كنند يا به‌صورت زنده به فروش مي‌رسانند. اين نوع كشتار غيربهداشتي است و هيچ‌گونه نظارتي بر آن وجود ندارد و از همه مهمتر از هيچ قانوني پيروي نمي‌كند.

رييس كشتارگاه مرغ شمال خوزستان ادامه داد: اين نوع دلال‌ها، مرغ كشتار روز را با كيلويي مثلا 500 تومان نسبت به قيمت بازار، به فروش مي‌رسانند تا فروش‌شان بيشتر شود و از آن‌جايي‌كه مردم فكر مي‌كنند يك مرغ را كيلويي 400 تا 500 تومان ارزان‌تر خريداري كرده‌اند، سود برده‌اند؛ اما نمي‌دانند كه همين مرغي را كه به لحاظ بهداشتي غيراستاندارد است در واقع بالاتر از نرخ بازار خريداري كرده‌اند.

وي با اشاره به اين‌كه بازار مرغ ما بيشتر به دست دلال‌ها مي‌چرخد، گفت: در واقع دلال‌ها و واسطه‌ها تعيين‌كننده بازار مرغ هستند. دولتي بايد با تشكيل كارگروه‌هاي مختلف نقاط ضعف اين صنعت را شناسايي و به رفع آ‌ن بپردازد، برگزاري كارگروه‌ها دردي را درمان نمي‌كند.

رضايي با بيان اين‌كه كشور ما سالانه چندين ميليون تن توليد جوجه دارد كه مي‌توانيم با يك برنامه‌ريزي بهتر اين تعداد را افزايش دهيم، عنوان كرد: ما بايد مرغ‌داري‌هايمان را استاني و منطقه‌اي كنيم و اين‌طور نباشد كه قيمت مرغ در شهرستاني همچون دزفول و استاني همانند خوزستان كه ترافيك مرغ در آن وجود دارد برابر و حتي بالاتر از فلان استاني باشد كه اصلا توليد مرغ نمي‌كند.

وي با تاكيد بر اين‌كه دولت بايد ظرفيت‌ها و نيازها را شناسايي كند، خاطرنشان‌كرد: با امكاناتي كه ما داريم، مي‌توانيم صادركننده مرغ باشيم و اين چيزي نيست كه بخواهيم اغراق كنم، اما متاسفانه دست‌هايي در كار است كه مانع اين كار مي‌شود. يك روز قيمت جوجه را ارزان مي‌كنند و يك روز قيمت را بالا مي‌برند و مرتب با نهاده‌هاي صنعت بازي مي‌كنند.

رييس كشتارگاه مرغ شمال خوزستان تصريح كرد: اگر ما بخواهيم كشور به خودكفايي برسد كه نبايد دولت خود شار كنار بكشد. درستاست كه اين نوع صنعت بايد به بخش خصوصي واگذار شود ولي با اين وجود دولت بايد مديريت و اشراف كافي بر اين موضوع داشته باشد و زماني كه در اين صنعت مشكلي ايجاد مي‌شود وارد شده و مشكل را برطرف كند.

رضايي ادامه داد: متاسفانه هم‌اكون اين صنعت رها شده به‌طوري‌كه روز به روز بر قيمت مرغ افزوده مي‌شود و جالب اينجاست كه به ما مي‌گويند قيمت همين است، مي‌خواهيد بخريد، مي‌خواهيد نخريد!. بالاخره مصرف‌كننده بازار هم يك حقوق ثابت دارد و اگر قيمت‌ها روز به روز بالا برود قطعا بر آن‌ها نيز فشار وارد مي‌شود؛ لذا از دولت انتظار داريم كه وارد قضيه شود و نگذارد اين قبيل اتفاقات رخ دهد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار