شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲
وی حضور قرارگاه خاتم الانبیا در پیمانکاری طرح انتقال آب بهشت آباد را از تلاش های نمایندگان و مسوولین استان برشمرد و گفت:بالاخره پس از چندین سال ردیف مطالعاتی برای این پروژه ردیف اجرایی تهیه شد.
شوشان: حمیدرضا فولادگر در بیست و یکمین جلسه کمیته آب اتاق اصفهان در پاسخ به انتقادات برخی از افراد از عملکرد نمایندگان اصفهان پیرامون موضوع خشکی زاینده رود گفت:نمایندگان با برگزاری نشست های متعدد با مسوولین تاثیرگذار پیگیر مساله آب می باشند و رسانه ای شدن این جلسات به صلاح نبود.

وی تصریح کرد:هر یک از نمایندگان اصفهان در مجلس از طریق رایزنی های خود برای مقابله با کم آبی استان تلاش می کنند.

وی حضور قرارگاه خاتم الانبیا در پیمانکاری طرح انتقال آب بهشت آباد را از تلاش های نمایندگان و مسوولین استان برشمرد و گفت:بالاخره پس از چندین سال ردیف مطالعاتی برای این پروژه ردیف اجرایی تهیه شد.

وی با اشاره به حضور رسول زرگرپور در مقام استانداری اصفهان گفت:معاون وزیر بودن طی 16 سال در وزارت خانه از ویژگی های بارز ایشان است که امیدواریم با استفاده از تجارب معاونت ایشان در وزارت نیرو شاهد برطرف شدن مسایل استان بویژه مساله آب باشیم.

وی تصریح کرد:موضوع رژیم حقوقی رودخانه زاینده رود و حق آبه داران از مهمترین موضوعاتی است که باید نسبت به آن توجه داشت. همچنین مدیریت یکپارچه آب ،عدالت در تخصیص آب در زمان ترسالی و خشکسالی از دیگر نکات قابل توجه در این مساله است .

مهدی بصیری مسوول کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه گفت:تلاش کمیته این بوده است که بدور از هر گونه هیاهو نسبت به موضوع آب نگاه کارشناسی و علمی داشته باشد.

وی خواستار بازدید مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان اصفهان از بالاست رودخانه و پمپاژ های آب شد و گفت:بسیاری از سازمان های دولتی و نمایندگان مجلس و حتی مردم نمی دانند چه اتفاقی در محیط زیست اصفهان و اقتصاد این استان در حال وقوع است.

لطف الله ضیایی کارشناس آب منطقه ای اصفهان در این جلسه به ادعای اعلام شده برخی از مسوولین مبنی بر کم آب بودن حوضه دو رودخانه کارون و دز گفت: زه آب 200 هزار هکتار زمین خوزستان برابر 5/4 میلیارد متر مکعب است که بدون استفاده به حوضچه های تبخیری عراق منتقل و از آنجا به خلیج فارس ریخته شود و این در حالیست که کل حجم حوضه رودخانه زاینده رود 9/2 میلیارد متر مکعب با کلیه تونل هاست.

وی افزود: بر اساس آمار وزارت نیرو در سال منتهی به 89 میانگین 13 میلیارد متر مکعب از ایستگاه اهواز خارج شده است 2 میلیارد مصارف جنوب اهواز و 3 میلیارد مصارف زیست محیطی است و 8 میلیارد متر مکعب آب مازاد به حوضچه مشترک ایران و عراق ریخته شده است.

وی اضافه کرد:در قانون توزیع عادلانه آب آمده است که در شرایط خشکسالی آب باید جیره بندی شود و این در حالیست که باغ چند صد ساله اصفهان بر اساس بی آبی باید خشک شود و باغ های تازه ایجاد شده بالادست همواره غرق آب است .

وی تصریح کرد:ساخت ویلاها در کنار زاینده رود در بالادست روز به روز توسعه پیدا کرده است و این در حالیست که پایین دست آبی برای دامداری و کشاورزی ندارد.

وی خشکسالی در شرق اصفهان را عامل کوچ مردم به شهرها دانست و گفت: این کوچ باعث بر هم خورن تعادل شهر ها و وفور بیکاری در سطح شهرها خواهد شد و تبعات سنگینی را ایجاد می کند.

وی با اشاره به کشاورزی چندین صد ساله اصفهان گفت:کدام منطقی اجازه می دهد که باغ داری که چندین صد سال از باغ محصول بدست می آید را مجبور به از بین بردن درختان کنیم و در بالادست با برق یارانه ای، آب را به ارتفاع 800 متر برای ایجاد درخت در کوهستان منتقل کنند و بعد از دو سال سرما بزند.

«علی اصلانی» معاون بهره برداری و بهبود مدیریت شرکت آب منطقه ای اصفهان در این جلسه گفت: به لحاظ علمی و منطقی و شرعی آب به اصفهان تعلق می گیرد ولی برخی از نمایندگان اصفهان متوجه این موضوع نیستند
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار