وزیر ارشاد در خوزستان گفت : خلیج فارس نامی تاریخی و ابدی است و حتی یک میلی متر از خاک سرزمین ایران از جمله جزایر سه گانه، موضوعی قابل مذاکره نیست.

"> خوزستان نماد ایستادگی خلیج فارس
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۹

وزیر ارشاد در خوزستان گفت : خلیج فارس نامی تاریخی و ابدی است و حتی یک میلی متر از خاک سرزمین ایران از جمله جزایر سه گانه، موضوعی قابل مذاکره نیست.

 

شوشان : دومین کنگره ملی شعر خلیج فارس بر روی اسکله بحرکان با حضور مسئولان، شهری، استانی و کشوری همچنین شاعران و شعردوستان این منطقه برگزار شد.

خلیج فارس قلب جهان اسلام است

در این نشست ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت جایگاه خلیج فارس به عنوان یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مناطق جهان از نظر ژئواستراتژیکی و ژئوتوریسمی، گفت: خلیج فارس قلب جهان اسلام است و اینگونه نیست که ما، نسبت به این خطه بتوانیم بی‌تفاوت باشیم.

سید محمد حسینی در همایش بین‌المللی شعر خلیج فارس در سخنانی اظهار کرد: تاریح دو هزار و 500 ساله نام خلیج فارس بنا به اسناد و شواهد متقن غیر قابل کتمان است.وی افزود: خوزستان یکی از استان‌های مهم کشور است که به واسطه داشتن دو مرز دریایی و زمینی همواره کانون دفاع از تمامیت ارضی کشور بوده است.

حسینی در ادامه با اشاره به نام تاریخی خلیج فارس گفت: نام خلیج فارس یکی از نادرترین نام‌ها است که پیشینه‌ای بالغ بر دو هزار و 500 ساله دارد و بزرگانی همچون یاقوت حموی، مطوطه، ناصر خسرو و بسیاری از نویسندگان عرب همواره بر نام خلیج فارس تاکید کرده‌اند.

وی افزود: در بیان عظمت نام تاریخی خلیج فارس همین بس که استفاده از این نام قدمتی بیش از دو هزار و 500 سال دارد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاریخ مقاومت مردم خوزستان در مقابل تجاوز استعمارگران خاطرنشان کرد: دشمنان خلیج فارس همواره تصور می‌کردند می‌توانند از مرز دریا وارد کشور ایران شوند.حسینی در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره شعر خلیج فارس در هندیجان تصریح کرد: نقش شعر در تعمیق روابط اجتماعی و انسانی بسیار مهم است و قطعا هر چه شعر عمیق‌تر باشد عمق تاثیرگذاری آن نیز بیشتر خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به زیبایی‌ها و اهمیت جغرافیایی و اقتصادی خلیج فارس اظهار کرد: همه این موضوعات باعث جلب توجه همگان به خلیج فارس شده است. نام خلیج فارس و هویت ایرانی جزایر سه گانه، موضوعی ملی است که همه ایرانیان، فارغ از گرایش‌های سیاسی و ایدئولوژیک و یا اختلافات فکری، در آن مشترک و متفق‌القولند.

وی ادامه داد: به همین دلیل تقریباً تمامی هنرمندان ایرانی، در هر کجای جهان باشند، در این که خلیج فارس نامی تاریخی و ابدی است و حتی یک میلی متر از خاک سرزمین ایران از جمله جزایر سه گانه، موضوعی قابل مذاکره نیست؛ متفق القول‌اند.حسینی در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری کنگره شعر خلیج فارس اظهار کرد: برگزاری این کنگره  گسترده، با مشارکت نهادهای غیردولتی و حضور طیف‌های مختلف شعری و ادبی نشانه روشنی از این موضوع است که اعتقاد به تعلق ابدی این جزایر به ایران، در داخل کشور، حمایت گسترده روشنفکران و نخبگان را به همراه دارد.

کنگره و همایش‌های ادبی را در شهرها گسترش داد

مدیرکل ارشاد خوزستان خواستار برگزاری همایش‌های شعر و ادب به‌ منظور ارتقای سطح فرهنگی در شهرهای استان خوزستان شد. حجت‌الاسلام لطف‌الله سپهر در مراسم افتتاحیه دومین کنگره ملی شعر خلیج فارس که بر روی اسکله بحرکان این منطقه با حضور مسئولان، شهری، استانی و کشوری همچنین شاعران و شعردوستان این منطقه برگزار شد، اظهار کرد: شعر و ادب و تقویت بخش فرهنگی همواره یکی از دغدغه‌های اداره کل ارشاد خوزستان در شهرهای مختلف استان بوده است.

وی با اشاره به اینکه این اداره کل در راستای اشاعه و ترویج بخش فرهنگی همواره اقدامات مطلوب و مؤثری را در دستور کار قرار داده است، افزود: همه تلاش ما در راستای پیشرفت بخش‌های مختلف فرهنگی در استان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان خطاب به مسئولان فرهنگی در این کنگره تصریح کرد: باید تا می‌توان برگزاری کنگره و همایش‌های ادبی را در شهرها گسترش و اشاعه داد و در این زمینه استعدادهای جوانان علاقمند به رشته‌های مختلف فرهنگی را شکوفاتر کرد.وی ادامه داد: هندیجان از شهرهای محروم استان بوده و تا حدودی زمینه پیشرفت بخش‌های اجتماعی و فرهنگی مغفول مانده است.

سپهر همچنین با اشاره به اینکه باید توجه بیشتری به بخش فرهنگ و ادب و شعر این منطقه داشت، عنوان کرد: امروز حضور شایسته شاعران هندیجانی در این کنگره ادله محکمی بر اثبات وجود ظرفیت‌های پنهان ادبی و فرهنگی در این منطقه است.وی در ادامه با اشاره به اهمیت نامگذاری این کنگره با عنوان خلیج فارس گفت: امروز خوزستان با نماد مقاومت و خلیج فارس شناخته می‌شود و این مهم را مدیون خون شهدا و رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی است.مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان در پایان با اشاره به اینکه نامگذاری این کنگره با عنوان خلیج فارس شناساندن او معرفی ارزشمندی این منطقه در جهان است، اظهار کرد: امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور بتوان این شهرستان را در جایگاه واقعی و در خور شأن فرهنگی‌اش دید.

تخصیص اعتبار 14 میلیون تومانی به کنگره شعر خلیج فارس

معاون اداره فرهنگی ارشاد خوزستان از تخصیص اعتبار 14 میلیون تومانی در سال 90 به کنگره ملی شعر خلیج فارس خبر داد. مسعود حمیدی‌نژاد در مراسم افتتاحیه دومین کنگره ملی شعر خلیج اظهار کرد: برگزاری دومین کنگره ملی شعر خلیج فارس در راستای شناساندن خلیج فارس به جهان است.وی افزود: همچنین زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی از دیگر اهداف برگزاری این کنگره در منطقه است.

معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تصریح کرد: در این کنگره بیش از 700 شاعر شرکت و 2 هزار و 600 شعر را ارائه داده‌اند.وی اضافه کرد: در سال 90 بیش از 14 میلیون تومان اعتبار به برگزاری همایش ملی شعر خلیج فارس در این منطقه اختصاص داده شده است.

حمیدی‌نژاد با بیان اینکه باید فرهنگ و هنر را در شهرهای مختلف استان خوزستان ارتقا داد، گفت: می‌توان با حمایت مضاعف از بخش هنر و فرهنگ، در راستای تعالی شعر و ادب کشور گام‌های بلندتری برداشت.وی با تشکر از مردم مهمان‌نواز و با فرهنگ این منطقه اضافه کرد: هندیجان ظرفیت‌های بالای اجتماعی و فرهنگی دارد و باید این استعدادها را شناخت و زمینه‌های تقویت آنها را فراهم کرد.حضور 700 شاعر برجسته کشوری در کنگره شعر خلیج فارسدر ادامه این مراسم فرماندار هندیجان از حضور 700 شاعر برجسته کشوری در کنگره ملی شعر خلیج فارس در این منطقه خبر داد. بهروز فرج‌الهی گفت: دومین کنگره ملی شعر خلیج فارس حرکتی بجا و در خور شأن برای این منطقه است. این کنگره شعر در راستای تبیین ارزش‌های شهدا و رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس و همینطور شناساندن خلیج فارس به جهانیان است.

وی  بیان کرد: در این همایش بزرگ 700 شاعر برجسته کشوری با آثار بی‌نظیر خود حضور یافته‌اند.وی همچنین با اشاره به اینکه اشعار عربی و فارسی در این همایش با مضامین خلیج فارس و بزرگداشت شهدا قرائت می‌شود، خاطرنشان کرد: با حمایت‌های مضاعف اداره کل ارشاد استان خوزستان و تعامل مطلوب دستگاه‌های اجرایی منطقه توانستیم امروز در اسکله بندر بحرکان این منطقه مراسم باشکوه دومین کنگره ملی شعر خلیج فارس را برگزار کنیم.فرج‌الهی همچنین عنوان کرد: امیدواریم در سال آینده بتوانیم کنگره‌ شعری باشکوه‌تر در این منطقه برگزار کرد.

خوزستان نماد ایستادگی خلیج فارس

استاندار خوزستان گفت: استان خوزستان با برخورداری از تاریخ و دیرینه کهن و دوران هشت ساله دفاع مقدس، امروز نماد مقاومت و ایستادگی خلیج فارس است. سیدجعفر حجازی در مراسم افتتاحیه دومین کنگره ملی شعر خلیج فارس اظهار کرد: استان خوزستان ظرفیت‌ها و استعدادهای فرهنگی بسیاری را در خود پنهان کرده است.وی افزود: این استان با قدمت دیرینه و کهن تاریخی از زمان ایلام و هخامنشیان تاکنون توانسته نقش ارزنده‌ای در تقویت فرهنگ و ادب کشور ایفا کند.استاندار خوزستان با اشاره به اینکه امروز استان خوزستان با ظرفیت و تولیدات بالای اقتصادی نفت و گاز باید در بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در کشور حرف اول را بزند، افزود: در طول هشت سال جنگ تحمیلی شهرهای مختلف این استان درگیر و دارد دفاع از مرزها مشکلات و سختی‌های بسیاری را متحمل شدند.وی با اشاره به اهمیت برگزاری دومین کنگره ملی شعر خلیج فارس در این منطقه اضافه کرد: برگزاری چنین کنگره و برنامه‌هایی در راستای شناساندن ابعاد مختلف خلیج فارس در دنیا بسیار حائز اهمیت بوده و از طرفی دیگر بین اقوام و اقلیت‌های مختلف موجود در استان پیوند خاصی برقرار می‌کند.

حجازی همچنین عنوان کرد: امروز استان خوزستان با برخورداری از 600 کیلومتر مرز، 300 کیلومتر خشکی و 300 کیلومتر آبی جایگاه استراتژیک بسیار مهمی را در کشور بر عهده دارد.وی با بیان اینکه امروز صید و صیادی در این منطقه قطب اقتصادی مهم کشور را تشکیل داده، افزود: خلیج فارس امروز در جهان بسیار پرقدرت و باصلابت شناخته شده و این مهم نشأت گرفته از دلاورمردی‌های شهدای دوران هشت ساله دفاع مقدس است.استاندار خوزستان همچنین با بیان اینکه با تقویت بخش شعر و ادب می‌توان خلیج فارس را تا ابد در اذهان و قلب‌ها زنده نگه داشت، اظهار کرد: امیدواریم در سال‌های آتی این کنگره در سطح بین‌المللی و با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار شود.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار