شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۳۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳
شوشان: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: خوزستان در زمینه کتابخانه‌ها، هفت برابر کشور رشد داشته است.
لفته منصوری در مراسم افتتاح کتابخانه شهر گلگیر مسجدسلیمان اظهار کرد: گفتمان دینی و فرهنگی متمایز و متعالی در سه دهه اخیر در مسجدسلیمان به برکت حوزه علمیه و با ابتکار عمل و طراحی حضرت حجت‌الاسلام حاجتی و با مدیریت نافذ حجت‌الاسلام امینی امام جمعه این شهر شکل گرفته است که این گفتمان سه خصوصیت بارز از جمله زمان پرورده، مکان پرورده و شرایط پرورده را داراست.

وی افزود: رمز موفقیت جریان‌سازی فرهنگی هم مرهون شهیدان والامقام و توسل و ارتباط دائمی رهبران این جریان فکری با شهیدان است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در بخشی از سخنان خود هشدار داد: برخی با جایگزین کردن واژه‌های غیر قرآنی قصد دارند که ادبیات دینی – انقلابی ما را مصادره کرده و انبان غنی ادبیات قرآنی ما را تخلیه کنند به عنوان مثال جهاد و مجاهد که از واژه‌های قرآنی است و در 29 آیه تکرار شده است و در اول انقلاب بر سر زبان‌ها بوده امروزه به جای آن، اصطلاحات مشابه که فاقد عمق معنایی است استفاده می‌شود که البته نمی‌تواند مفهوم ژرف جهاد را ارائه دهد.

وی تصریح کرد: همچنین واژه‌هایی نظیر تجدد و مقابل کردن آن با تشرع از دیگر موارد هجوم بی‌صدا به ادبیات دینی ما است. منصوری ادامه داد: تشیع همواره پرچمدار جهاد و تجدد و نوآوری و پیشرفت بوده و امروز به برکت انقلاب اسلامی و ولایت فقیه، نظام اسلامی ما در حال پیشرفت و تعالی است.

وی گفت: ما برای ترویج کتاب و کتابخوانی نیاز به یک حرکت جهادی و متجددانه‌ای داریم آنگونه که گفتمان دینی در شهرستان مسجدسلیمان با این دو ویژگی موفقیت‌های زیادی کسب کرد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان خاطرنشان کرد: امروز به برکت نزول باران رحمت الهی و حضور شما بزرگان، نخستین کتابخانه شهر گلگیر و هفتمین کتابخانه شهرستان مسجد سلیمان و 199 امین کتابخانه عمومی استان خوزستان در دامنه کوه پر رمز و راز کوه آسماری در شهر گلگیر که مملو از جلوه‌های زیبای الهی، مردمانی نیک سیرت، غیور، متدین، ولایت مدار و طبیعتی زیبا و طناز است افتتاح می‌کنیم تا خدمتی دیگر به مردم زلال و پاک طینت این خطه ستبر که چون آسماری سربلند و مقاوم همواره در خدمت ولایت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حاضر هستند، انجام داده باشیم.

وی افزود: یکی از افتخارات ما در دوره جدید خدمتگزاری به عرصه کتاب و کتابخوانی و ضمن تشکر از خدمات صادقانه مسئولان پیشین اداره کل این بوده است که علاوه بر شتاب دادن به توسعه کمی کتابخانه‌ها، افزایش زیربنا، ارتقای کیفیت خدمات کتابداری، فعالیت‌های پژوهشی، افزایش کتاب و تجدید و مدرن کردن تجهیزات تبدیل کتابخانه از یک مخزن صرف کتاب به یک مرکز فرهنگی پویا و با نشاط است.

منصوری همچنین عنوان کرد: ما در کتابخانه‌ها نگهبان متون قدیمی مدفون در قبر کتابها نیستیم بلکه نقش رابط اندیشه‌های زنده و بالنده کتاب‌ها با جامعه هستیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از موفقیت‌های این دوره ایجاد حساسیت اجتماعی نسبت به مقوله کتاب و کتابخوانی و کتابخانه بوده است تصریح کرد: گرچه ما به کتاب و کتابخوانی در طراز اسلامی و ایران نگاه نمی‌کنیم و این نقصان بزرگی برای مردم ماست که بزرگترین انقلاب جهانی را در قرن بیستم ایجاد کرده‌اند؛ است چرا که اسلام به کتاب و کتابخوانی بسیار اهمیت می‌دهد، رهبر معظم انقلاب اسلامی با وجود مشغله‌های فراوانی که دارند اما هیچگاه از کتاب غافل نشده‌اند و مطالعه در برنامه روزانه ایشان قرار دارد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان اظهار کرد: 17 ماه پیش 153 کتابخانه عمومی در استان وجود داشته که من وظیفه خدمتگزاری در این عرصه را برعهده گرفتم و امروز 199 امین کتابخانه را افتتاح می‌کنیم که در این زمینه 28 درصد رشد داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: این درحالی‌ست که رشد کل کشور چهار درصد بوده و خوزستان هفت برابر کشور رشد داشته است.

منصوری عنوان کرد: با تلاش همکارانم در ستاد اداره کل و شهرستان‌ها پیشرفت ما در زمینه کتاب دو برابر رشد کل کشور، در زمینه زیربنا رشد ما هفت برابر رشد کل کشور و در زمینه جذب اعتبارات استانی برای تعمیر و تجهیز کتابخانه‌های عمومی در کل کشور استان بی‌رقیب هستیم.

وی با بیان اینکه نکته بسیار مهم توزیع و پراکندگی جغرافیایی این کتابخانه‌هاست عنوان کرد: این موضوع در آغاز مدیریتم توسط نماینده محترم ولی فقیه در استان خوزستان، مورد تاکید قرار گرفت و امروز کتابخانه‌ها از دامنه کوه آسماری تا اروندکنار و از بیدرو به اندیمشک تا زیدون بهبهان جانمایی شده‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان تصریح کرد: روستاها که حافظان واقعی آداب و رسوم و سنت‌های دینی و فرهنگی ما هستند سهم ارزشمندی در رشد و توسعه استان دارند و به همین لحاظ توجه به آنها در این دوره بیشتر شده و ایجاد مکانی برای رشد و توسعه یکی از جدی‌ترین اهداف ما بوده است.

وی اضافه کرد: افتتاح کتابخانه‌های روستایی امروز به فضل الهی با افتتاح کتابخانه عمومی گنجینه با زیربنای 220 مترمریع و اعتبار تعمیر و تجهیز 670 میلیون ریال، به ازای هر یک‌صد نفر مسجدسلیمانی 1.99 مترمربع فضای کتابخانه‌ای داریم که شش سانتیمتر به ازای هر یک‌صد نفر از متوسط خوزستان کمتر است ولی از متوسط کشور بالاتر است.

منصوری خاطرنشان کرد: به ازای هر یک‌صد نفر مسجدسلیمانی 59 جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی شهرستان داریم که از متوسط 46 جلد برای هر یکصد نفر خوزستانی و 47 جلد کتاب برای هر یکصد نفر ایرانی بالاتر است.

وی گفت: خوشبختانه مسجدسلیمانی‌ها از کتابخانه‌ها استقبال خوبی دارند از هر یک‌صد نفر مسجدسلیمانی نزدیک هفت نفر عضو کتابخانه‌ها هستند در حالیکه چهار درصد جمعیت خوزستان و سه درصد جمعیت ایران عضو کتابخانه‌های عمومی هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در پایان گفت: از همه افرادی که در راه اندازی این کتابخانه تلاش کرده‌اند، تقدیر و تشکر می‌کنم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار