اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۳۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
تپه سبزعلي يكي از محوطه‌های باستاني در ايذه است كه قدمت آن به پيش از تاريخ بازمي‌گردد. اين تپه باستاني در سال 1356 توسط يك باستان‌شناس آمريكايي كاوش شد و در مقاله‌هايي كه ارايه داد قدمت آن را به سه الي چهار هزار سال پيش تخمين زد.

از اين تپه باستاني ابزارهاي سنگي و مربوط به انسان‌هاي اوليه كشف گرديد. تپه سبزعلي در حريم اصلي شهر و در كنار اداره سازمان آب واقع شده است و در نقطه شرقي ايذه قرار دارد.

 فرامرز خوشاب، دبير انجمن‌ دوستداران ميراث فرهنگي ايذه، در اين باره به خبرنگار ايسنا در خوزستان گفت: اين تپه باستاني جزو زمين‌هاي اداره سازمان آب ايذه بود و در تملك اين سازمان قرار داشت اما بعد از مدتي حصار دور آن جمع و حريم آن كمتر شد.

 وي افزود: بعد از مدتي مسايلي بين اداره آب و شهرداري ايذع پيش آمد و شهرداري روي آن تپه توسط ماشين‌آلات راه‌سازي شروع به احداث جاده كرد كه با توجه به شناختي كه ما از اين منطقه داريم حتماٌ بعد از يك مدت اين جاده آسفالت هم خواهد شد.

 اين دوستدار ميراث فرهنگي خاطرنشان كرد: در پي همين اتفاقات سازمان ميراث فرهنگي استان عليه آن‌ها شكايت كرده است.

 دبير انجمن‌ دوستداران ميزاث فرهنگی ايذه عنوان كرد: اكنون چند سوال براي ما دوستداران ميراث فرهنگي پيش مي‌آيد كه سازمان آب بر چه اساسي زمينش را به شهرداري واگذار  كرده است؟ آيا واگذاري اين تپه باستاني در چارچوب قانون بوده است؟ و سوال آخر اين كه شهرداري بر چه اساسي روي اين تپه باستاني كه از جمله نقاطي است كه ميراث فرهنگي آن را به شهرداري معرفي كرده جاده احداث كرده است؟

 خوشاب، با بيان اين كه بارها به اين افراد براي جلوگيري از آسيب رساندن به بناهاي تاريخي هشدار داده‌ شده و اعلام شده كه آسيب به آثار تاريخي جنايت فرهنگي محسوب مي‌شود، خاطرنشان كرد: از اداره ميراث فرهنگي استان مي‌خواهيم كه با شهرداري ايذه برخورد جدي داشته باشد تا  ادارات و سازمان‌هاي ديگر دست به تخريب چنين بناهاي باارزشي نزنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار