شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۳۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۱:۲۴
شوشان: مصرف چربي ها، نوشيدني هاي گازدار، تند تند غذا خوردن و خوب نجويدن غذا از مهمترين عوامل بروز سوء هاضمه است.

دکتر پژمان علوي فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز در گفتگو با وب دا گفت: سوء هاضمه به مجموعه علائمي از جمله درد و احساس سيري زودرس، نفخ، احساس برآمدگي شکم، حالت تهوع و گاها استفراغ گفته مي شود که قسمت هاي فوقاني شکم را درگير مي کند.

وي افزود: با جمع شدن اين عوامل فرد دچار سوء هاضمه مي شود به اين معني که در حالت طبيعي پس از صرف غذا که بايد احساس آرامش و لذت داشته باشد دچاراحساس ناراحتي، درد و مجموعه اي از اين علائم مي شود و ممکن است دچار تاخير در هضم غذا شود.

علوي با بيان اينکه تاخير در هضم غذا به اين معني است که فرد تا آخر شب احساس مي کند که اصطلاحا غذا روي دلش مانده است، افزود: اين افراد احساس گرسنگي شديدي مي کنند ولي با خوردن يک يا دو لقمه احساس سيري پيدا مي کنند که مجموعه اين علائم نشان دهنده ابتلاي فرد به سوء هاضمه مي باشد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز با تقسيم بندي علل سوء هاضمه گفت: يکي از علل معده و اثني عشر است که عواملي مانند پيچ خوردگي مزمن معده، تنگي عروق گوارشي و معده که منجر به عدم خونرساني متناوب به معده خواهد شد موثر هستند زيرا معده براي هضم غذا نياز به خون دارد که در اين حالت افزايش خونرساني به معده به نحو درست صورت نمي گيرد و معده دچار درجاتي از کم خوني مي شود.

 مسئول انجمن سلياک استان خوزستان در بيان ديگر علل وقوع سوءهاضمه گفت: ساير ميکروب ها و آلودگي هايي که مي توانند معده را درگير کنند مانند باکتري ها، ويروس ها، عفونت هاي قارچي مي توانند به معده و اثني عشر آسيب وارد نمايند، همچنين بيماري هايي مانند ديابت که ساير نقاط بدن را درگير مي کنند مي توانند عامل موثري در بروز بيماري سوء هاضمه باشند.

علوي تصريح کرد: يکي ديگر از علت ها ساير آلرژي‌هاي غذايي هستند به اين معني که فرد به يک ماده غذايي حساسيت دارد، عادات بد غذايي مانند تند تند غذا خوردن، خوب نجويدن غذا، خوردن مواد محرک مانند سس هاي خيلي تند و مواد آسيب رسان به معده، مصرف نوشيدني هاي خيلي داغ مانند چاي، خوردن غذا در شرايط روحي بد، عوارض داروهايي که فرد به علل ديگر مصرف مي کند که در راس آنها آسپرين ها و مسکن ها هستند و زخمهاي گوارشي از مهمترين عوامل ابتلاي فرد به بيماري سوء هاضمه مي‌باشند.

هضم برخي مواد غذايي از جمله چربي ها براي دستگاه گوارش بسيار دشوار است به اين معني که هر چه ميزان چربي غذا بيشتر باشد وظيفه معده براي هضم آن سخت تر بوده و کار معده را سنگين مي کند، غذاهاي تند مانند سس ها، غذاهايي که بصورت صنعتي آماده مي شوند که اين نوع غذاها همخواني کمتري با دستگاه گوارش دارند و متاسفانه عادت غذا خوردن به سمت مصرف هر چه بيشتر آنها و فست فودها رفته است که شايد يک علت آن را بتوان شهري شدن و تسريع در زندگي شهري دانست از عواملي است که در افزايش ميزان ابتلاي افراد به سوءهاضمه موثر مي‌باشد.

وي راهکار جلوگيري از اين بيماري را ورود مجدد غذاهاي سنتي دانست و گفت: بايد راهکاري انديشيده شود تا غذاهاي سنتي که همخواني بيشتري با دستگاه گوارش دارند بصورت مدرن توليد شده و مجددا وارد سفره خانواده هاي ايراني شوند.

علوي گفت: وقتي يک آسيب وجود داشته باشد در صورت عدم درمان آن ممکن است تجمع پيدا کرده، مزمن شده و منجر به عوارض جبران ناپذيري شود، يک درصد از کساني که دچار سوء هاضمه هستند در نهايت دچار سرطان هاي گوارشي مي شوند که متاسفانه در جامعه شاهد افزايش سرطان ها و کاهش سن ابتلاي به آن هستيم.

عضو هيئت علمي دانشگاه ضمن بيان اين مطلب که نتيجه مصرف گوشت قرمز همراه با نوشابه هاي گازدار به عنوان يک مکمل، باعث رشد بيش از حد سرطان هاي گوارش مي شود گفت: در حال حاضر رژيم غذايي شرقي که در آن ميزان زيادي از فيبر و مواد غذايي گياهي و سبزيجات وجود دارد در حال جايگزيني با رژيم غذايي غربي است که بيشتر مواد تشکيل دهنده آن را گوشت و چربي هاي اشباع شده تشکيل مي دهد.

علائم بيماري سوء هاضمه و راههاي درمان آن

علوي گفت: با توجه به متفاوت بودن سن ابتلا به بيماري سوء هاضمه در جوامع مختلف توصيه ها براي اين بيماري هم بر اساس جوامع مختلف فرق مي کند، به عنوان مثال انجمن گوارش آمريکا سن 55 سال را و انجمن گوارش اروپا سن 45 سال را معيار قرار داده است و با توجه به شيوع بيش از حد بيماريهاي گوارش در ايران مي توانيم سن مبنا را 45 سال قرار دهيم.

وي افزود: اگر فردي سن بالاي 45 سال دارد و به بيماري هاي گوارش مبتلا شده است توصيه مي شود که در ابتداي کار حتما يک آندوسکوپي فوقاني انجام دهد ولي اگر سن زير 45 سال است و يا علائم هشدار دهنده اي مانند کاهش وزن، استفراغ پيش رونده، دردي که باعث بيخوابي فرد شود، دفع خون همراه با مواد استفراغ، در فرد وجود نداشته باشد بايد از نظر ابتلا به ميکروب هلي کوباکتر پيلوري آزمايش شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر جواب آزمايش فوق مثبت باشد فرد بايد مورد درمان ريشه اي قرار بگيرد ولي اگر منفي بود بيمار به مدت 4 تا 8 هفته تحت درمان با داروهاي کاهنده اسيد قرار خواهد گرفت.

علوي افزود: اگر مشکل چنين بيماري به رغم سپري شدن اين دوره درماني حل نشد ممکن است که بخشي از بيماري هاي روحي بر روي دستگاه گوارش اثر گذار باشند که مثال شايع آن روده تحريک پذير است که در برخي مواقع در معده هم اتفاق مي افتد که در اين صورت ممکن است با داروهاي کاهنده اضطراب بتوان فرد را تحت درمان قرار داد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار