شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۴۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۱
يك راهنماي گردشگري از غيرحرفه‌اي بودن آژانس‌هاي مسافرتي در استان خوزستان گفت. مهدي رئوفي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: تورليدرها مهمترين ركن گردشگري هستند چراكه مستقيماً با توريست‌ها در ارتباط‌اند. در واقع آنها چهره جامعه ميزبان را به توريست نشان مي‌دهند.

 وي افزود: تورليدرها همچون مترجماني هستند كه بين ميزبان و مهمان ارتباط دو طرفه برقرار مي‌كنند و البته هر دو طرف نيز انتظاراتي متقابل دارند كه بايد برآورده شود.

 او ادامه داد: به عنوان مثال ميزبان ايراني انتظار دارد وقتي يك مهمان خارجي مي‌آيد همه قواعد و قوانين را رعايت كند. يا اين كه در شهرهاي كوچك اصول و قواعدي وجود دارد كه تورليدر بايد آنها را به توريست بگويد.

 رئوفي بيان كرد: با توجه به ريسك‌پذيري بالا و مخاطره‌آميز بودن حرفه تورليدري اين شغل نياز به بيمه صد در صدي دارد. به ويژه اين كه در كشور ما وضعيت جاده‌ها به گونه‌اي است كه بيشترين تصادفات نسبت به دنيا در آن رخ مي‌دهد و حتي در چندي سال گذشته تلفات زيادي را در ميان تورليدرها داشته‌ايم. اين در حالي است كه تورليدري‌هاي خوزستاني بيمه نيستند.
 
وي ادامه داد: تورليدرها فقط در صورتي بيمه مي‌شوند كه در يك آژانس خاصي بتوانند به عنوان كانتر و نه به عنوان تورليدر مشغول به كار شوند.

اين راهنماي گردشگري درباره حقوق و درآمد راهنمايان گردشگري تصريح كرد: در ايران و در بسياري از نقاط دنيا درآمد تورليدرها از تورهاي ورودي است ولي در خوزستان حتي آژانس‌ها تعرفه تعيين شده را هم نمي‌دهند. البته در تهران تورليدرها درآمد بيشتري دارند و به همين دليل اكثر تورليدرها فقط تور خارجي مي‌برند و من به شخصه نيز با 15 سال تجربه تورليدري مجبورم به تورهايي مثل آنتاليا، دبي، استانبول و غيره روي آورم در حالي كه اين تورها فقط براي خوشگذراني است و هيچ گونه بار فرهنگي ندارند اما در عوض تورليدر در همين تورها از امنيت برخوردار است چون بيمه بين‌المللي هستند. همچنين تورهاي خارجي درآمد بسيار خوبي براي تورليدرها دارند.

 او خاطرنشان كرد: در استان‌هايي مثل اصفهان، فارس و غيره وقتي توري وارد استان مي‌شود اجازه نمي‌دهند بدون تورليدر خودشان در شهرشان گشت بزنند ولي در خوزستان اين گونه نيست. ما هميشه تورهاي دست دوم و دست سوم را مي‌گيريم چراكه بازاريابي گردشگري در استان خوزستان خيلي ضعيف است و گرفتن تورهاي دست دوم و سوم باعث مي‌شود سود اصلي به خوزستان نرسد.

 رئوفي، با اشاره به سطح علمي تورليدرها اظهار كرد: اينكه يك تور ليدر چه قدر تجربه دارد و چه قدر مي‌تواند از لحاظ علمي و آموزشي از پس يك تور بربيايد خيلي مهم و ضروري است. به عنوان مثال در خوزستان فقط زيگورات چغازنبيل، قلعه شوش، كاخ آپادانا و آبشارهاي شوشتر شناخته شده‌اند. حتي بعضي تورليدرها از آسياب‌هاي دزفول را كه از پيشرفته‌ترين بناهاي دنياي باستان محسوب مي‌شود و اولين بار چرخ دنده در آن‌ها به كار رفته است اطلاع ندارند. در نتيجه نمي‌توانند درباره اين آسياب‌ها صحبت كنند.

 اين راهنماي گردشگري اضافه كرد: پايين بودن سطح علمي تورليدرهاي ما دلايل زيادي دارد. اول اين كه در اين زمينه مطالعه نمي‌كنند و دوم اين كه اكثرا تور ليدري به عنوان شغل دوم و يا حتي شغل سوم آنها محسوب مي‌شود.

 او ادامه داد: اگر ما تورهاي‌مان را به شكل دست اول بگيريم درآمدمان مطمئناً بيشتر خواهد شد. ما در شش ماهه اول امسال نزديك به 2000 نفر گردشگر خارجي داشته‌ايم و سفرهاي داخلي نيز رونق بسيار خوبي داشته است. اگر تورليدرها از همين سفرها استفاده كنند و در موزه‌ها و سايت‌هاي تاريخي نيز مستقر شوند مي‌توان به عنوان يك شغل ثابت به آن نگاه كرد.

 رئوفي يادآوري كرد: استان خوزستان از ظرفيت‌هاي گردشگري بسيار بالايي برخوردار است و مي‌تواند تأثير بسزايي در جذب گردشگر داشته باشد. وجود جنگل‌هاي بسيار زيبا، رودخانه‌ها، كوهستان‌ها، تنوع قومي و فرهنگي، تنوع اقليمي، اكوتوريسم و انواع مختلف گردشگري از قبيل تورهاي طبيعت‌گردي، تورها روستاگردي، تورهاي ماهيگري، تورهاي مهندسي، گردشگري مذهبي، گردشگري ورزش و سلامت از جمله پتانسيل‌هاي اين استان محسوب مي‌شوند كه بايد به آنها توجه ويژه‌اي شود. همچنين در فصول سرد سال كه اغلب استان‌ها گردشگر كمتري دارند فصل گردشگري استان خوزستان آغاز مي‌شود و اين استان در اين فصل آمادگي بسياري براي بازديد گردشگران و تورهاي مختلف را دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار