شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۸
قانون نظام صنفی جدید که تغییر اسم مجامع امور صنفی به اتاق اصناف اعلام نموده است برای ادامه ی فعالیت مجامع امور صنفی که نسبت ادغام اقدامی انجام نداده بودند را تأکید و در اردیبهشت سال 1393 تمام ادغام ها صورت خواهند گرفت.
شوشان – سرویس کسب و کار: رئیس اتاق اصناف تولیدی خدمات فنی شهرستان اهواز با بیان اینکه اصناف در بخش های اقتصادی نقش و اهمیت بسزایی در رشد و توسعه کشور دارند تأکید کرد:تکمیل حلقه نهایی فرآیند تولید کالا و خدمات بر عهده این قشر زحمت کش جامعه می باشد،این در حالی است که تقویت در  این بخش را باید به جایی سوق دهیم که در خور شأن آنها باشد .
عبدالمجید وحیدی خاطر نشان کرد:سابقه اصناف ایران دارای یک پیشینه ی تاریخی می باشد گفتنی است بعضی ها شروع خدمات ابتدایی و شکل گیری اصناف را در دوران هخامنشیان  می دانند که در کنار دولت به فعالیت مشغول بودند.
وی افزود : امروزه ما شاهد آن هستیم که بیش از 2 میلیون واحد صنفی که جمعیتی بالغ بر 6 میلیون نفر را که  در خدمت جامعه می باشند می توان به صراحت تأثیرگذاری آنها را در اقتصاد جامعه بیان کرد.بدیهی است این اقشار بازوی توانمند در اجرای سیاست های تنظیم بازار محسوب می شوند.
وحیدی خاطر نشان کرد: می توان از جمله نقش های اصناف در اقتصاد به تولید ناخالص داخلی ، رشد اقتصادی،میزان نرخ تورم،ایجاد اشتغال و تولید در صنایع کوچک اشاره نمود.
وی یاد آور شد: با توجه به سیاست دولت در اجرای اصل 44 قانون اساسی و انتقال تصدی گری دولت در امور اقتصادی از جمله تولیدی و کوچک کردن دولت در عمل برنامه ایی و همچنین اظهار علاقه مندی مقام معظم رهبری بر این موضوع با وجود مخالف های عده ایی که شاید منفعشان به خطر می افتد ما نتوانسته ایم در این بخش به نتایج در خور شأنی دست یابیم.
وی ادامه داد: در این میان واحدهای تولیدی که عملکردشان به تولیدات بزرگ منتهی می شود مورد آسیب قرار می گیرند این در حالی است که با خسارات غیر قابل جبران بخصوص در بخش اخذ تسهیلات و باز پرداخت آن مواجه می شوند.
وحیدی با بیان اینکه انتظار می رود در دولت تدبیر و امید اقداماتی که مانع رشد تولید و اقتصاد  در بخش اصناف می شوند رفع گردند تصریح کرد:از جمله اجرای طرح شبنم،ایران کد،ثبت اتحادیه هابه شکل غیر کارشناسی موجب شده تا اصناف در بخش های خود اقدامات غیر کارشناسی را تجربه نمایند که این مهم دلسردی آنها را به همراه داشته است.گفتنی است بر اساس قانون نظام صنفی ثبت اتحادیه ها در سازمان بازرگانی وقت و سازمان صنعت ،معدن وتجارت فعلی صورت می گیرد.
وی ادامه داد:این اقدامات غیر کارشناسی اعتراضاتی را در پی داشته است که اکنون سعی بر آن داریم آنها را ترفیع دهیم.
وی با بیان اینکه اتحادیه ها صنفی مجموعه ایی غیر انتفاعی و غیر درآمد زا می باشند ثبت اتحادیه ها به عنوان مؤسسه میسر قانونی آنها را متأثر می سازد.و مشمول پرداخت مالیات می گردند که این خلاف قانون نظام صنفی می باشد.
وی افزود:بعد از تصویب قانون نظام صنفی در سال 1382 و تصویب و ابلاغ آن به نخبگان اصناف انتظار اصلاح قانون نظام صنفی از طریق شورای اصناف کشور پیگیری می شود؛ این در حالی است که در شرایطی تصویب و ابلاغ گردید که بعضی از حقوق قانونی اصناف،مورد توجه قرار نگرفت که این مهم مورد اعتراض واقع گردید.

وحیدی از ادغام دو مجمع تولیدی و توزیعی در سال آینده خبر داد گفت:قانون نظام صنفی جدید که تغییر اسم مجامع امور صنفی به اتاق اصناف اعلام نموده است برای ادامه ی فعالیت مجامع امور صنفی که نسبت ادغام اقدامی انجام نداده بودند را تأکید و در اردیبهشت سال 1393 تمام ادغام ها صورت خواهند گرفت.
وحیدی با بیان اینکه تمامی اتحادیه ها آمادگی خود را  برای انتخابات اعلام نمودند اما با ابلاغ بخش نامه ایی تمامی آنها منحل گردید تصریح کرد: تعدادی از اتحادیه ها در مجامع امور صنفی تولیدی و توزیعی در این ماه با توجه به اقدامات قبلی برای انتخابات جدید آماده و ساعت و محل آن به کلیه اعضاء ابلاغ گردیده بود این در حالی است که در قانون نظام صنفی جدیدی ترکیب هئیت مدیره از یک نفرهرئیس،نایب رئیس،منشی،خزانه دار،بازرس و دبیر در قانون قدیم  به رئیس و 2 نفر نایب رئس ،خزانه دار،منشی،دبیر تبدیل و بازرس به صورت جداگانه انتخاب که در تصمیم گیری هئیت مدیره نقشی نخواهد داشت تبدیل گردید.
وحیدی ادامه داد:انتخابات واجد شرایط در حال حاضر با توجه به نامه هیئت عالیه نظارت منتفی و بعد از تصویب آیین نامه جدید برگزاری انتخابات در هیئت عالی نظارت ابلاغ و انتخابات بر اساس قانون نظام صنفی جدید در اسرع وقت انجام خواهد شد.
  
رئیس اتاق اصناف تولیدی  و خدمات فنی شهرستان اهواز با بیان اینکه  عدم نارضایتی همه اصناف از تداخل صنفی  به وفور به چشم می خورد اظهار داشت: 
قطعا هر شخصی که اقدام به اخذ پروانه کسب می نمایند در تقاضای اولیه برابر علاقه و تخصص خود اقدام به تعیین رسته می نماید با توجه به عدم توازرون سرانه واحدهای صنفی به نرخ جمعیت شهری به ازای هر 300 نفر یک واحد صنفی با در نظر گرفتن تعدادسرانه واحدهای صنفی 2 میلیون و جمعییت 75 میلیونی کشور به عدد 25 نفر سرانه خواهیم رسید گفتنی است تورم و عدم خدمات قانونی را اشکار می سازد.
وی ادامه داد: زمانی که هزینه های واحدهای صنفی روبه افزایش و درآمد واحدصنفی کم باشد برای توجیح و رسیدن به درآمد نسبی اقدام به تداخل صنفی می نمایند.
عبدالمجید وحیدی خاطر نشان کرد:اتاق اصناف کلان شهر اهواز چه تولیدی و چه توزیعی با این امر مخالف  و به واحدهای صنفی تداخل کننده کالا و خدمات اخطار و نسبت به پلمپ این واحدها اقدام می نماید.در اینجا متذکر می گردد که واحدهای صنفی برای رعایت حقوق حقه ی خود و دیگر واحدها نسبت به رفع تداخل اقدام نمایند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار