شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۸۸۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۱
 آیت اله موسوی جزایری در خطبه دوم نماز جمعه این هفته شهرستان اهواز به موضوع مهم اشتغال و توسعه سرمایه گذاری سخنان مهمی ایراد فرمودند که انگیزه ای برای مقاله امروز باشد. ایشان از آقای سید صفدر حسینی که مسئولیت صندوق توسعه ملی دارند خواستند که از اعتبارات ذخیره ارزی که ده ها هزار میلیارد دلار است و زیر نظر وی به سرمایه گذاران و صاحبان صنایع به صورت وام توزیع می شود سهم قابل توجهی برای استان زرخیز و وسیع خوزستان منظور دارد. آنچه مسلم است مقام معظم رهبری در پیام نوروزی سال جاری به حماسه سیاسی و اقتصادی تاکید خاص فرمودند.

 بحمداله در بخش اول انتخابات ریاست جمهوری بود که با حضور گسترده مردم تحقق یافت اما در موضوع حماس اقتصادی مردم بی صبرانه در انتظار هستند. طبق اطلاعات موثق در ماه های اخیر خبری از سرمایه گذاری و جذب بیکاران و اشتغال موثر را در استان شاهد نبوده ایم و این در شرایطی است که در ایران موقعیت استان خوزستان از نظر زمین های وسیع و حاصلخیز، آب فراوان و نیروهای کار تحصیلکرده فراوان و کم نظیر است.

حتی بسیار گفته می شود که برخی از سرمایه داران خوزستانی اندوخته های خود را به حاشیه جنوبی خلیج فارس امارات و قطر می برند تا منافعی برای خود داشته باشند. زمانی که از این افراد پرسیده می شود که علت اقدامشان چیست بلافاصله نبود امنیت اقتصادی را مطرح می نمایند. 

بنابراین باید به مساله مهم امنیت اقتصادی توجه مخصوص شود آنهم با توجه به اولین سفر ریاست جمهوری که در همه جا تلاش نمود این ذهنیت مثبت را به وجود آورد که دولت به فکر امنیت اقتصادی است و سعی می کند که با نامیدن کل شهرستان آبادان و خرمشهر به عنوان مناطق آزاد اقتصادی اولین قدم ها را بردارد.

 به لطف خدا در ایران امنیت نظامی، هسته ای و امنیت سیاسی با مشارکت مردم در صحنه ها حرف اول را می زند و الگوی مناسبی برای کشورهای همجوار است و طبیعی است که در زمینه امنیت اقتصادی نیز باید گام های قوی و بلندی برداشته شود.
به تعبیر اقتصادانان امنیت اقتصادی به عنوان مهمترین برای شاخص، توسعه یافتگی دو بعد دارد!
الف – سرمایه گذاری که در سطح بنگاه های اقتصادی حقیقی و حقوقی مطرح است.
ب- امنیت اشتغال و درآمد که برای آحاد ملت مطرح است.
در بخش اول لازم است که دولت کارآفرینان حقیقی را با اختصاص وام های مناسب تقویت نموده و شرایط را به گونه ای مهیا سازد تا شخصیت های حقیقی و حقوقی به تسهیلات فراوان بتوانند از صندوق ذخیره ارزی وام گرفته و با دلگرمی به کار خود مشغول شوند در این خصوص نارضایتی افراد فراوان است.

متاسفانه کمتر شنیده ایم که حداقل در استان خوزستان کارآفرینان با شرایطی سهل و آسان و بدون گذر از هفت خوان رستم وامی را به خود تعلق دهند و ظاهراً این پدیده زشت در استان های دیگر کمتر است و حتی در توزیع اعتبارات هم رعایت عدالت نشده است . امنیت اقتصادی هم بسیار مهم است و سرمایه گذار نباید نگران کار خود باشد.

در واقع امنیت اقتصادی یکی از اهداف عالی نظام اسلامی است که رعایت دقیق آن منجر به گسترش سرمایه گذاری،تولید، کسب و کار، بهبود وضعیت معیشتی مردم و در یک جمله عدالت اجتماعی گردد. ایجاد امنیت اقتصادی مستلزم فرهنگ سازی و اعتقاد به سرمایه است و فقدان آن موجبات سقوط و نابودی کشور به مرور زمان خواهد شد. سرمایه گذاران و تولیدکنندگان باید اطمینان داشته باشند که هیچ تکلیف پیش بینی نشده ای هزینه ای بر او اضافه نکند تا با حداقل سود امکان رقابت اقتصادی را در جهان داشته باشد. 
در جهت سرمایه گذاری مطمئن و حضور کار آفرینان ضرورت دارد که :
-1 وام های قابل توجهی از صندوق ذخیره ارزی به خوزستان اختصاص یابد.
-2 مسئولیت پذیری ، پاسخگوئی و خدمتگزاری مجریان و مدیران اقتصادی دولتی 
-3 اطلاع رسانی شفاف و سریع و بموقع
-4 برخورد قانونی با مدیران و مسئولین شرکت های دولتی و متخلفین امر
-5 عدم انحصار قدرت اقتصادی در دست دولت و کارگزار اقتصادی بودن دولت
-6 ممنوعیت هرگونه ویژه (رانت) خواری.
-7 عدم تبعیض و امتیازات در قوانین و مقررات اقتصادی یا اداری.
-8 مبارزه با اقتصاد زیر زمینی.
-9 تامین امنیت اقتصادی.
-10 آموزش و گسترش فرهنگ سرمایه گذاری.
-11 ایجاد فضای مناسب برای سرمایه گذاری تا موجب کاهش ضریب ریسک گردد.
-12 ایجاد فرصت های مناسب برای عدم مردم.

امید است تذکرات آیت اله موسوی جزایری و اقدامات خوب دیگری که مسئولین استان انجام می دهند و با توجه به سفر اخیر مقام ریاست جمهوری شاهد شکوفائی خوب اقتصادی در استان خوزستان باشیم.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۲
comment
comment
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
comment
0
0
comment مطلب را خواندم و هیچ چیز مهمی ندیدم. [...] چقدر خوب است که بتوان حرف نو زد و به علم دیگران افزود
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
comment
0
0
comment جناب بلاديان عزيز به مياحث اقتصادي هم ورود پيدا كردند!
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار