شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹
دكتر سيدسعيد سيديان در اين نشست اظهار كرد: سرطان يكي از بيماري‌هاي شايع در كشور به شمار مي‌رود كه با افزايش سني جمعيت افزايش مي‌يابد و سومين علت مرگ و مير در كشور است.
سرپرست مركز بهداشت خوزستان در نشست خبري هفته ملي مبارزه با سرطان گفت: بيش از 40 درصد از سرطان‌ها قابل پيشگيري هستند ولي در اين شرايط، سالانه بيش از 12 ميليون نفر در جهان مبتلا به سرطان مي‌شوند.

 دكتر سيدسعيد سيديان در اين نشست اظهار كرد: سرطان يكي از بيماري‌هاي شايع در كشور به شمار مي‌رود كه با افزايش سني جمعيت افزايش مي‌يابد و سومين علت مرگ و مير در كشور است.

وي ادامه داد: در كشورهاي پيشرفته سرطان بيشترين عامل مرگ و مير به شمار مي‌رود اما قابل پيشگيري و در مرحله بعد قابل درمان است. از جمله سرطان‌هاي شايع در مردان در استان خوزستان مي‌توان به سرطان‌هاي پوست، ريه، معده، سرطان‌هاي خون، روده بزرگ، مثانه، پروستات، سرطان غدد لنفاوي، سرطان سيستم مغز و اعصاب اشاره كرد. همچنين از جمله سرطان‌هاي شايع در زنان در استان خوزستان؛ سرطان‌هاي سينه، پوست، روده بزرگ، سرطان‌هاي خوني، معده، مغز و سيستم عصبي، ريه، غدد لنفاوي، تخمدان، و سرطان تيروئيد است.

سيديان گفت: در استان خوزستان سرطان‌هاي زنان در مقايسه با كشور رتبه پنجم و در مردان رتبه دهم را داريم و پس از بيماري‌هاي قلبي و عروقي و سوانح و تصادفات رانندگي سومين علت مرگ و مير در استان به شمار مي‌رود.

سرپرست مركز بهداشت خوزستان اظهار داشت: سرطان گردنه رحم قابل درمان است ولي اكنون از بيماري‌هاي بسيار نادر به شمار مي‌رود و حتي جزو ده سرطان اول جهان نيست. سرطان دستگاه گوارش و روده بزرگ نيز از سرطان‌هايي است كه مي‌توان با انجام درمان‌هايي پيش از ايجاد سرطان، با خارج كردن آن درمان شود. درمان در سرطان سينه امكانپذير است ولي بيمار بايد سريعا به مراكز درماني مراجعه كرده و درمان بر روي آن صورت بگيرد.

سيديان در خصوص سرطان‌هاي شايع در كشور گفت: سرطان پوست، سينه، معده، روده بزرگ، مثانه، پروستات، سرطان خون، مري، ريه، و سرطان لنفوم (غدد لنفاوي) از جمله اين سرطان‌هاست. ارث و ژنتيك (سابقه فاميلي) از جمله عوامل ابتلاء به سرطان است كه با ارائه آموزش‌هاي لازم مي‌تواند از بسياري از سرطان‌هايي كه به اين علت ايجاد مي‌شوند پيشگيري كرد.

وي افزود: افزايش سن دومين عامل سرطان است. استعمال سيگار و تنباكو عامل بسياري از سرطان‌هاست. همچنين قرار گرفتن در معرض اشعه‌ها از جمله اشعه ايكس كه در عسكبرداري استفاده مي شود و اشعه ماوراء بنفش خورشيد و قرار گرفتن در معرض مواد شيميايي از جمله آزبست و بنزن، داشتن رژيم غذايي نامناسب، برخي ويروس‌ها مانند ويروس هپاتيت B و همچنين برخي داروها و مشروبات الكلي از ديگر عوامل ايجاد سرطان است.

سرپرست مركز بهداشت خوزستان گفت: با توجه به اينكه سيگار عامل بسياري از سرطان‌هاست بهترين راه پيشگيري از اين بيماري نيز پرهيز از مصرف دخانيات است. مصرف دخانيات موجب افزايش سرطان‌هاي ريه، پروستات، مثانه، دهانه رحم، مري، و پانكراس مي‌شود.

وي افزود: بزرگ شدن خال و زخمي شدن آن، تغيير در اجابت مزاج به صورت يبوست يا اسهال به مدت طولاني و دفع خون، وجود توده يا سفتي در هر جاي بدن به خصوص زير بغل، گردن، كشاله ران و سينه‌ها يا فرو رفتگي نوك سينه، طولاني شدن سرفه (بيش از سه هفته همراه با خلط خوني)، گرفتگي و خشونت صدا بيش از سه هفته، دل درد و سنگيني سر دل همراه با كاهش وزن يا اشكال در بلعيدن غذا، كاهش قابل توجه و بدون دليل وزن، بروز خونريزي از پوست، مخاط و يا وجود خون در ترشحات بدن مانند خلط، ادرار و غيره، از جمله عوامل هشدار دهنده در زمينه وجود سرطان است. 

سيديان در خصوص ديگر راه‌هاي پيشگيري سرطان گفت: ورزش كردن و نگه‌داشتن وزن در حد مطلوب، مصرف غذاهاي كم‌چرب، و استفاده نكردن از فست فودها و همچنين استفاده نكردن از غذاهاي كنسرو شده كه حاوي مواد نگه دارنده است، مصرف روزانه ميوه و سبزي، حفاظت پوست از اشعه خورشيد و انجام تست‌هاي غربالگري از جمله اين راه‌هاست.

وي افزود: سرطان پايان زندگي نيست؛ بسياري از سرطان‌ها كه در مراحل اوليه تشخيص داده شوند درمان پذيرند. با توجه به اينكه شعار هفته امسال ملي مبارزه با سرطان، اصلاح باورها راه مبارزه با سرطان‌هاست، مي‌طلبد اطلاع رساني لازم در جهت ارتقاء دانش مردم در اين زمينه صورت بگيرد.

سرپرست مركز بهداشت خوزستان با بيان اين‌كه 9 باور نادرست در خصوص سرطان وجود دارد اظهار كرد: بيمار مبتلا به سرطان سرنوشت غم‌انگيزي دارد، سرطان منتقل مي‌شود، ارث مي‌تواند علت شايعي براي سرطان باشد، سرطان مي‌تواند بر اثر ضربه‌ها و تصادف ايجاد شود، جراحي باعث انتشار سرطان در بدن مي‌شود، اگر بيمار از تشخيص سرطان خود مطلع شود بيماري‌اش وخيم مي‌شود، شيمي‌درماني و راديوتراپي بيمار به اطرافيان آسيب مي‌رساند، خداوند با سرطان بيمار را عقوبت مي‌كند، و سرطان مساوي با درد كشيدن است؛ اين باورها در بين مردم كاملا نادرست هستند كه لازم است اصلاح شوند.

سيديان درباره برنامه‌هاي هفته ملي مبارزه با سرطان كه از 8 تا 11 بهمن نامگذاري شده است گفت: با توجه به اهميت و ضرورت آموزش مردم در جهت پيشگيري از سرطان، عمده برنامه‌هاي اين هفته در استان آموزشي است. كه برگزاري همايش سرطان و ارائه آموزش‌هاي لازم در اين زمينه از طريق برنامه‌هاي راديويي و تلويزيوني از جمله اين برنامه‌هاست. همچنين در شوراي سلامت استان كه فردا برگزار مي‌شود نيز مباحثي در اين خصوص ارايه خواهد شد. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار