شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۱۲۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۰
البته آن روزها دولت اعلام کرده بود که گروه‌بندی این خوشه‌ها، بر اساس مدل اطلاعات اقتصادی خانوار مرکز آمار ایران صورت گرفته است.
 در حالی که پیش از این مقامات دولتی با حرارت فراوان از واگذاری سبدهای کالایی در بهمن و اسفند امسال به برخی گروه های اجتماعی از جمله کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داده بودند، اما حال با تعیین "خط حقوقی" 500 هزارتومانی به عنوان شرط مشمول شدن افراد برای دریافت این سبدهای رایگان، دستکم 8 میلیون کارگر بیمه شده و 5 میلیون کارگر فاقد شناسه از لیست دولت حذف خواهند شد.
شاید شما هم روزهایی را که در دولت احمدی نژاد قرار بود خوشه بندی درآمدی صورت گیرد را به خاطر داشته باشید. روزهایی که سازمان هدفمندی یارانه‌ها با ارسال پیامک‌هایی، به مردم اعلام می کرد که در کدام خوشه بندی قرار گرفته‌اند. حال برعکس است مردم باید با ارسال پیامک به سامانه 5000499 مطلع می شدند که سبد کالا می‌گیرند یا نه.

آن روزها دولت اعلام کرده بود که افرادی که در خوشه بندی‌ها، جزء دهک‌های بالای درآمدی باشند، از دریافت یارانه نقدی محروم خواهند شد. اما آن زمان، از بازنشسته و کم درآمد گرفته تا کارگر و کارمند با سطوح درآمدی پایین،در خوشه‌بندی قرار می‌گرفتند که عمدتا مشمول دریافت یارانه نقدی نمی‌شدند.

خوشه بندی‌ها که با اعتراضات و انتقادات گسترده مردم مواجه شد، در سه گروه بود؛ خوشه اول 6.7 میلیون خانوار با جمعیت 28.5 میلیون نفر، خوشه دوم 5.3 میلیون خانوار با جمعیت 16 میلیون نفر و خوشه سوم 5.3 میلیون خانوار با جمعیت 14.5 میلیون نفر، که البته دولت بعدها بر اساس همین فشارها مجبور به بستن پرونده اجرای این بخش از طرح خود برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها شد.

البته آن روزها دولت اعلام کرده بود که گروه‌بندی این خوشه‌ها، بر اساس مدل اطلاعات اقتصادی خانوار مرکز آمار ایران صورت گرفته است.

حال هم، علیرغم اینکه دولت جزئیات مصوبه خود را منتشر کرده و با شفافیت جامعه هدف مشمول دریافت سبد کالای حمایتی را اعلام کرده است، اما حال وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه ای عنوان کرده که "سرپرستان خانوارهاي مستمري‌بگيران تأمين اجتماعي و سرپرستان خانوارهاي كارگران مشمول قانون كار و تأمين اجتماعي که میزان دریافتی و مستمری آنها کمتر از 500 هزار تومان باشد،" مشمول دریافت این سبد می شوند. شرطی که در مصوبه دولت ردپایی از آن به چشم نمی خورد: "کلیه شاغلان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح اعم از کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی، کلیه کارگران مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی، روزنامه نگاران، خبرنگاران و هنرمندان ( به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ) و دانشجویان متأهل (به تشخیص وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی ) و طلاب ( به تشخیص مرکز مدیریت حوزه های علمیه ) و سرپرستان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور مشمول این تصویب نامه هستند.

به هرحال در کمتر از یک ساعتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاعیه خود را اعلام کرده و سامانه ای را نیز برای ارسال پیامک و اطلاع از دریافت یا عدم دریافت سبد کالایی معرفی کرده است، مردم را با سه نوع پاسخ از سوی سامانه مواجه کرده است:

1. هموطن گرامی، سبد کالا به شما تعلق نگرفته است.

2. شماره کارت یارانه **********6037 موجودی سبد بهمن 92: روغن 2 بطری، برنج 10 کیلوگرم، مرغ 2 عدد، تخم مرغ 24 عدد، پنیر 2 بسته

3. به دلیل خطای فنی، انجام این عملیات ممکن نمی باشد.

این در حالی است که در اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت هم مشخص نشده است که اگر مردم اعتراض در این باره داشتند، باید به کجا مراجعه کنند و یا با کدام دستگاه باید تماس بگیرند.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۵
comment
comment
یک شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
comment
0
0
comment هر خانواده یا هر نفر؟هزینه از کارت یارانه کم می شود؟
comment
مخاطب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
comment
0
1
comment سلام مردم خوزستان همچنان اعتراض دارند لطفا پیگیری کنید
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
comment
1
0
comment حالا بازم بگید روحانی مچکریم...
comment
نگار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
comment
1
2
comment انکار میخوان چی بدن! هی سبد کالایی کالایی میکنند برنج خارجی مورد دار و مرغ خارجی از اوکراین و تخم مرغ پنیر مگر فوقش چند روز میشه باهاش سر کرد!
مردم که گدا نیستن ! مگر ما دست نداریم بریم سره خیابون سوپری محل خرید کنیم !!!
پولشو بدن ،ببینم چقدر میشه!!!
یه جوری کالا کالا میکنید انکار میخوان فریزر یخچال تیوی الا ای دی ... بدهند مگر قیمت این چند قلم کالای مانده سره دسته دولت چقدر میشه که اینو و آن رو حذف میکنید ؟
تو رو خدا غیر خودی ها نشنوند خجالت میکشیم به خدا
comment
مینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
comment
0
0
comment باسلام .من دانشجوی متاهل هستم مدارکم رو هم به صندوق رفاه دانشگاه دادم ولی کد ملی رو که به این شماره 5000499 ارسال میکنم میگه به شماتعلق نگرفته .این یعنی چی ؟یعنی حق ما نیست که بگیریم ؟حالا ما دانشجوها هیچی . این بازنشسته هارو چرا براشون شرط حقوقی میذارین اصلا مگه کسی با ماهی 500000هزار تمن زنده میمونه با این گرونی ؟چرا به شرکت نفتی هایی که حقوقشون بالای دومیلیون تعلق گرفته ؟یه نفر باید پاسخگو باشه.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار