شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۹
شوشان - ثریا زندیار : اولین دوره آموزشی مهارت های عمومی مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خورستان با حضور چهره ی ماندگار کشور پروفسور کرم زاده و دکتر همایون روحیان رئیس مرکز امور مدرسان این دانشگاه در حال برگزاری است.
سرپرست دانشگاه جامع علمی در ابتدای این دوره ی آموزشی که صبح امروز در محل شرکت لوله سازی اهواز برگزار شده بود، در خصوص کاربردی بودن این دانشگاه گفت: رویکرد دانشگاه علمی کاربردی، می بایست به گونه ای باشد که فارغ التحصیلان، مثل دیگر دانشگاه ها نباشند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان، سید نوراله حسن زاده با بیان این که ما در بخش تبدیل علم به عمل ضعف بزرگ داریم و بایستی این نقیصه ها را جبران کنیم، گفت: تا حدودی توانستیم این موضوع را در استان برطرف کنیم، به طوری که آمار دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان در یک سال و نیم گذشته از ده هزار نفر دانشجو به 25 هزار نفر و مراکز آموزش علمی کاربردی خوزستان از پانزده مرکز به سی و دو مرکز افزایش داشته است. 
حسن زاده با بیان این که خوزستان سومین استان صنعتی کشور است، افزود: ما به لحاظ سرمایه گذاری اولین استان در سطح کشور هستیم و دانشگاه جامع علمی کاربردی در استان متناسب با نیازها و پتانسیل های استان، مراکز علمی کاربردی را راه اندازی کرده است.

رویکرد دانشگاه یک رویکرد مهارتی است
وی با اشاره به استقبال چشمگیر داوطلبان از این دانشگاه تاکید کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان این پتانسیل را دارد که بتواند بیش از 60 هزار نفر دانشجو جذب و بیش از 50 یا 60 مرکز آموزش در محیط صنعت و تولید راه اندازی کند
وی افزود: رویکرد ما یک رویکرد مهارتی است و ما باید این رویکرد را حفظ کنیم. وی با اشاره به مدرک گرایی در دیگر دانشگاه ها تاکید کرد: دانشجو باید محیط کار را ببیند و دانش آموخته ای که یک بار هم محیط صنعت را ندیده است، نمی تواند جذب محیط کار صنعتی شود. 
مهندس حسن زاده در ادامه ی سخنان خود با اشاره به پرورش نیروی متخصص گفت: نیروی متخصص و تکنسین با مهندس آچار به دست بایستی در این دانشگاه تربیت شود و این اتفاق نمی افتد جز به همت مدرسان این دانشگاه. حسن زاده با بیان این که مدرسان ، پاشنه آشیل این دانشگاه هستند اظهار کرد: باید همه ی توجهمان به این موضوع باشد و اگر نیروی متخصص را پرورش ندهیم، در واقع کار خاصی نکرده ایم.

پروفسور کرم زاده: ملکت ما دانش، مهارت و تکنیک خود را از دانشگاهی نظیر علمی کاربردی یاد می گیرد
در بخش دیگر این دوره ، یکی از چهره های ماندگار خوزستان و ایران گفت: ما دانشگاهی می خواهیم که مهارت ها و فن ها را به جوانان و افراد یاد بدهد و این افراد بتوانند این دانشگاه را کاربردی کنند و مملکت را بچرخانند. 
پروفسور امید علی شهنی کرم زاده در خصوص پیشینه ی علمی کاربردی اظهار کرد: اولین کشوری که این شیوه را پیشنهاد کرد، کشور فرانسه بود که از کارکنان با تجربه و توانمند کشور خود برای حضور در دانشگاه استفاده نمود و کشورهای دیگر هم متوجه این موضوع شدند و این نوع از آموزش رواج پیدا کرد.
وی در ادامه با اشاره به هفته ی پژوهش در دانشگاه ها افزود: در این دانشگاه نباید صحبت های پژو هش و مفاله و isi شود، بلکه سه موضوع اصلی بایستی مورد هدف قرارداده شود که آن هم در آموزش، مهارت و توانایی افراد خلاصه می شود.
این چهره ی ماندگار کشور اظهار داشت: مملکت ما دانش، مهارت و تکنیک خود را از دانشگاهی نظیر علمی کاربردی یاد می گیرد.
وی با اشاره به شناخت جزئی مردم از این دانشگاه، تاکید کرد: باید از دانشگاه جامع علمی کاربردی تعریف ها و تبلیغ های بیشتری شود تا جوانان و مردم با این دانشگاه بیشتر آشنا شوند و بدانند که زندگی روزمره و محیط کارشان، همه بستگی به محتوای این دانشگاه دارد و باید در رسانه ها، روی گرایش به عدم مدرک گرایی تبلیغ شود .
پروفسور کرم زاده خظاب به مدرسان این دانشگاه گفت: وظایف مدرسان دانشگاه جامع، یک درس دادن معمولی نیست، بلکه باید علم را همراه با عمل آموزش دهد.
وی افزود: ما باید از علمی که داریم جهت پیشبرد اهدافمان استفاده کنیم اما متاسفانه مدرک گرایی در مملکت ما بیشتر مورد اهمیت است و متاسفانه در جامعه ی ما هدف های مشخص دانشجو شدن و مدرک گرفتن مورد اهمیت نیست، چیزی که در کشورهای دیگر هیچ اهمیتی ندارد و به طور مثال محال است به یک مکانیکی که آموزش ندیده است، اجازه ی فعالیت بدهند.
وی با بیان این که دنیا به سرعت در حال عوض شدن است افزود: ماشین در حال پیشی گرفتن از انسان است و ما بایستی جهانی فکر کنیم، انسان هایی هستند که چند مدرک دکترا دارند اما سواد آنچنانی ندارند؛ باید بگویم مدرک مثل ثروت های باد آورده است.
وی با بیان این که دانشگاه جامع علمی کاربردی، جامع تر از دیگر دانشگاه هاست و هدفش به روز است، افزود: این دانشگاه از تولید به مصرف است و دولت بایستی سرمایه گذاری بیشتری روی این دانشگاه داشته باشد. 

1400 مدرس دارای کد مدرسی هستند
در بخش دیگر این دوره آموزشی، مسئول امور مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خوزستان و دبیر برگزاری دوره ها گفت: بر اساس مصوبه ی شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر طرح توانمند سازی مدرسان و سیاست های دانشگاه جامع علمی کاربردی با همکاری واحد تربیت مدرس دانشگاه، تصمیم بر این شد که اولین دوره برگزار شود. اکبر اکبری افزود: یک هزار و 400 مدرس در دانشگاه جامع علمی کاربردی دارای کد مدرسی هستند که تعداد700 مدرس در هر ترم مشغول تدریس هستند.

در ادامه این سخنرانی، دکتر همایون روحیان رئیس مرکز امور مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی ضمن بیان ضرورت و اهمیت برگزاری این دوره ها به تدریس موضوع نظام های آموزشی و مهارتی پرداخت.
گفتنی است، این کارگاه آموزشی در روزهای 16، 17 و 18 بهمن ماه طی سه روز برگزار می شود که 350 مدرس در این کارگاه آموزشی شرکت دارند که توسط استادانی از تهران و خوزستان آموزش می بینند. حجت الاسلام والمسلمین شفیعی، یغمایی، حجت الاسلام میرعلایی، مهندس سید نوراله حسن زاده ، دکتر پارسا، مهندس پیشرو و دکتر فتحی هستند.
در حاشیه ی این دوره ی آموزشی، نمایشگاه کتاب با موضوع 22 بهمن به همت دانشگاه جامع علمی کاربردی و شرکت لوله سازی در حال برگزاری است.

sorayazandiar@yahoo.com
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار