شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۰

مديركل شيلات خوزستان گفت: آبادان به دليل موقعيت ممتازي كه در ساحل دريا دارد، از لحاظ ذخاير آبزيان داراي وضعيت فوق‌العاده‌اي در كشور و استان است، به‌طوري‌كه بيش از 30 درصد از كار صيد استان در شهرستان آبادان و توسط صيادان آباداني انجام مي‌شود.

سيدرحيم مغينمي در گفت‌وگو با ايسنا ، اظهاركرد: امسال با احداث بندر ثامن‌الائمه آبادان كه به عنوان بزرگترين بندر كشور به حساب مي‌آيد سعي‌ داريم مراكز تخليه صيد، همچون اسكله‌ها را از نظر امكانات و تجهيزات ارتقا دهيم.

وي با بيان اين‌كه بندر ثامن‌الائمه آبادان از مصوبات هيات دولت بوده و بيش از 13 ميليارد تومان اعتبار براي آن‌ پيش بيني شده است، افزود: خوشبختانه با مصوبه اخير هيات دولت قرار شد كه امور متفرقه، سود و جرائم مربوط به صنعت ميگو  كه در بانك‌ها انباشته شده بود به نحوي به پرورش‌دهندگان بخشيده شود.

مديركل شيلات خوزستان با اشاره به تصويب سهم اعتباري 100 ميليارد توماني براي پرورش دهندگان ميگو در استان‌هاي جنوبي گفت: اگر سهم خوزستان از اين اعتبار پرداخت شود مي توان مشكلات حدود 70 درصد از مزارع ميگو استان با بانك‌ها را به‌طور قطعي حل كرد كه اين موضوع اقدام بزرگي براي احيا صنعت ميگو در استان محسوب مي شود.

وي بيان‌كرد: امسال پيش‌بيني مي‌كنيم حدود 20 تا 25 مزرعه ميگو در استان فعال شود؛ با اين تعداد مزرعه، توليد ميگوي استان به 400 و 500 تن افزايش خواهد يافت.

مغينمي با اشاره به اسكله بزرگ آبادان كه در دورن شهر واقع شده است، تصريح‌كرد: اگر اسكله آبادان احداث شود، امكانات خوبي براي صيادان فراهم خواهد شد و آن‌ها خيلي راحت مي‌توانند سوخت‌گيري كرده و محصولات‌ خود را در شرايط و قيمت بهتري بفروشند.

وي از اجراي طرح حمايتي نوسازي ناوگان صيادي براي لنج‌‌هاي چوبي و دريافت تسهيلات از بانك خبرداد و عنوان‌كرد: اين‌كه گفته مي‌شود ذخاير دريايي تحت فشار است و صيد محدوديت‌هاي زيادي دارد، مساله اي عمومي بوده و صيد دريا در تمام دنيا رو به كاهش است. بايد براي بهره گيري از شيوه‌هاي نوين و صنايع جانبي و روش‌هايي كه براي صيد ارزش افزوده دارد و همين‌طور ذخايري كه تاكنون برداشت نشده‌اند برنامه‌ريزي كرد.همچنين اگر تسهيلات ارزان قيمتي را در اختيار صيادان قرار دهيم قطعا روند بهتري براي صيد ايجاد خواهد شد.

مديركل شيلات خوزستان ادامه‌داد: به كمك موسسه تحقيقات، در يك فصل ممنوعيتي براي صيد ميگو در نظر گرفته شد تا ذخاير اين بخش از بين نرود. در طول سال نمي توان به صيد ميگو پرداخت ، بنابراين در دو مقطع از سال صيد ميگو را براي صيادان آزاد گذاشته‌‌ايم.

مغينمي با بيان اين‌كه 10 درصد ذخاير دريايي كشور در خوزستان است، گفت:‌ در خوزستان دو نوع ميگوي ببري و سفيد وجود دارد كه ميگوي ببري در مرداد ماه و آن‌ هم به مدت 5 روز و ميگو سفيد در اواخر بهمن‌ماه و به مدت 45 روز قابل صيد هستند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار