شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۷۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳
به هر حال به نظر می رسد تکمیل و بهره برداری سریع کشتارگاه ضروری است و معلوم نیست چرا با وجود پیشرفت 95 درصدی پروژه تا مهرماه سال جاری، هنوز مراحل نهایی آن معطل مانده است.
با آغاز بکار منصور کتانباف در سال 90 در شهرداری اهواز، یکی از برنامه هایی که در دستور کار وی قرار گرفت احداث کشتارگاه صنعتی اهواز بود. به گفته مجتبی گلستانی مدیر کشتارگاه اهواز در گفتگو با خبرگزاری فارس، کار بهسازی و نوسازی کشتارگاه دام شهرداری از زمان حضور کتانباف شهردار سابق کلانشهر اهواز بمنظور ارتقای امنیت و سلامت غذایی و ارتقا شاخص‌های بهداشتی در دستور کار قرار گرفت و کار مطالعات پروژه کشتارگاه بلافاصله پس از حضورشان در شهرداری آغاز و پس از اتمام مطالعات، عملیات اجرای پروژه نیز شروع شد.

مدیرکشتارگاه شهرداری اهواز در مصاحبه ای که 31 اردیبهشت ماه با خبرگزاری فارس انجام داده بود گفت : کار ابنیه سردخانه‌ها به پایان رسیده است. کل تجهیزات سردخانه‌ها نصب شده است و روز دهم خرداد به پایان خواهد رسید. خط کشتار مکانیزه در حال ساخت بوده و 60 درصد تجهیزات آن تحویل کشتارگاه شده است، عملیات اجرایی آغل‌های ورودی دام آغاز شده و اکنون نیز به پایان رسیده است. کار ابنیه سالن کشتار 80 درصد پیشرفت داشته است و در حال حاضر در حال نصب خط کشتار مکانیزه می‌باشیم.

ادامه احداث پروژه
این پروژه با اختصاص بموقع منابع داخلی شهرداری تداوم یافت و شهردار وقت اهواز بارها از روند اجرای آن بازدید کرد بگونه ای که در آخرین روزهای فعالیت وی در شهرداری، اعلام شد که بیش از 95 درصد از عملیات اجرایی احداث کشتارگاه صنعتی که از جمله آرزوهای شهروندان اهوازی و مسوولان بهداشتی استان بوده انجام و پروژه در آستانه بهره برداری قرار گرفت. با این وجود بیش از 5 ماه از خداحافظی کتانباف با شهرداری می گذرد اما آن طور که احمدی نیا مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اهواز به یکی از روزنامه های خوزستان گفته است: کشتارگاه صنعتی اهواز که به مدت 5 ماه پروژه آن تعطیل بود با تزریق مبلغ یک میلیارد تومان فعال شده است. احمدی نیا ابراز امیدواری کرده این پروژه بزودی افتتاح شود.

ابهام در بهره برداری
با وجود آنکه کتانباف اعلام کرده بود شهرداری تلاش می کند تا تابستان92 این پروژه نهایی شود و دقیقا تا همین تاریخ 95 درصد از عملیات اجرایی آن به انجام رسید اما پس از رفتن وی از شهرداری، بهره برداری آن در هاله ای از ابهام قرار گرفت. در حالی که بر اساس اعلام شهرداری، قرار بود در دهه مبارک فجر به بهره برداری برسد و حتی بنرهای تبلیغاتی آن نیز منتشر گردید با این وجود باز هم پروژه افتتاح نشد.
چندی قبل - اوایل بهمن ماه - علیرضا عالیپور معاون خدمات شهری شهردار اهواز نیز در سخنانی از پیشرفت 98 درصدی پروژه احداث کشتارگاه صنعتی اهواز خبر داد.
فرماندار اهواز هم چندی قبل گفته بود : احداث كشتارگاه نيمه صنعتي اهواز 98 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و در آينده نزديك افتتاح مي شود. كشتار دام در كشتارگاه هاي استاندارد و مطابق با موازين بهداشتي نقش مهمي در تأمين ما يحتاج بهداشتي و قابل اطمينان براي شهروندان دارد و بر همين اساس دستگاه هاي ذيربط از جمله شهرداري و دامپزشكي و ساير اعضاء شوراي سلامت تلاش زيادي در جهت آماده سازي كشتارگاه نيمه صنعتي اهواز نموده اند. وي افزود با راه اندازي كشتارگاه جديد لازم است در زمينه صنايع جانبي و تشكيل تعاوني هاي مرتبط در جهت اشتغال زايي اقدام شود. به هر حال به نظر می رسد تکمیل و بهره برداری سریع کشتارگاه ضروری است و معلوم نیست چرا با وجود پیشرفت 95 درصدی پروژه تا مهرماه سال جاری، هنوز مراحل نهایی آن معطل مانده است. 
به گفته مسوولان شهرداری اهواز، روزانه به طور متوسط700 رأس دام سبک و 100 رأس دام سنگین کشتار می‌شود که بر اساس آمارهای دامپزشکی، کشتارگاه اهواز چهارمین آمار کشتار دام را در کشور دارد. با وجود چنین آمار تقاضایی، نیاز به خدمات و امکانات هم بیشتر می‌شود.
مساحت كشتارگاه فعلی اهواز 15 هكتار است و با توجه به اين‌‌كه كشتارگاهي سنتي است، مسايل و مشكلات خاص خود را دارد؛ عمليات اجرايي فاز مكانيزه بهسازي كشتار سال آينده آغاز مي‌شود و پس از بهره‌برداري از خط مكانيزه كشتار دام، عمليات اجرايي فاز احداث خط بسته‌بندي و سردخانه‌اي جهت نگهداري فرآورده‌هاي گوشتي انجام خواهد شد.

کشتارگاه 15 اسفندماه افتتاح می شود
مهندس مجتبی گلستانی مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز نیز در این ارتباط به خبرنگار ذره بین گفت : قرار است کشتارگاه در تاریخ پانزدهم اسفندماه افتتاح می شود.
وی بیان داشت : پروژه کشتارگاه صنعتی اهواز از آذرماه سال 91 آغاز شده است. زمان بهره برداری این پروژه یکساله بوده است اما بهره برداری طی یکسال و نیم نیز از ویژگی های منحصر به فرد است.
گلستانی ادامه داد : تاکنون اهواز کشتارگاه صنعتی نداشته است و بهره برداری از کشتارگاه صنعتی اهواز طی یکسال و نیم کار بزرگی است. 
مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز از مجهز بودن این کشتارگاه به اغل انتظار، سالن کشتار صنعتی، سردخانه، دوطبقه بودن کشتارگاه، خط ریل دوبل خبرداد و گفت: ظرفیت کشتارگاه جدید صنعتی شهرداری اهواز به 2 هزار راس دام سبک و 200 راس دام سنگین در روز افزایش می یابد. ابنیه این کشتارگاه 5 هزار متر است و با تمام ظرفیت اسمی خود شروع بکار خواهد کرد. این کشتارگاه 46 درصد گوشت قرمز استان را تامین می کند.

 وی ادامه داد : کشتارگاه صنعتی شهرداری اهواز مجهزترین کشتارگاه استان است.با راه اندازی پروژه مذکور امکان نگهداری 24 ساعته دام قبل از کشتار به منظور استراحت و شناسایی دام های بیمار در آغل انتظار دام و همچنین معاینه دقیق لاشه ها، کشتار بهداشتی و مکانیزه، تخلیه بهداشتی آلایشات و تفکیک آنها، پوست کنی و شقه کردن لاشه در سالن های کشتار مکانیزه و نگهداری در سردخانه بالای صفر درجه جهت از بین بردن برخی بیماریها وجود دارد.

مهندس گلستاني اظهار داشت در پروژه مذکور از جدیدترین و مدرنترین تکنولوژی روز دنیا که استفاده از ریل دوبل مکانیزه شرکت سریک فرانسه و از سردخانه فریونی استفاده شده است و ظرفین کشتار روزانه يكصد رأس دام سنگین و يكهزار رأس دام سبک را در هر شیفت کاری دارد.

بازرس اصلي انجمن كشتارگاه هاي صنعتي دام كشور همچنین از تخصیص اعتبار بیست میلیارد ریالی از طریق مشارکت بخش خصوصی و تسهیلات بانکی نيز خبر داد و افزود: تعداد بیست دستگاه خودروی حمل گوشت کشتارگاه که از لحاظ ایمنی و بهداشتی مناسب حمل گوشت نبودند، تعویض و خودروهای جدید جایگزین آنها شدند.
مجتمع مذکور در مساحتی به متراژ پنج هزار متر مربع و با اعتباری بالغ بر یکصد میلیارد ریال از محل درآمدهای شهرداری اهواز احداث گردید که شامل: آغل انتظار دام، سالن کشتار مکانیزه و سردخانه نگهداری لاشه می باشد.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
comment
comment
پرسنل كشتارگاه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
comment
0
0
comment شوشان چرا الكي مدرك صادر ميكني؟
از كي تا الان به كساني كه فارغ التحصيل علوم سياسي هستن ميگن مهندس كه شما به مدير كشتارگاه اهواز ميگين مهندس!!!!!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار