شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۷۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۴
مرحوم استاد سید مصطفی فارغ دزفولی از سادات جلیل القدر و از روحانیون مبارز و انقلابی و خوش نفسی بود که چه در دوران انقلاب و از روزهای نخستین نهضت امام خمینی (ره) و چه در دوران جنگ تحمیلی یکی از وفاداران و فدائیان انقلاب اسلامی بود.
شوشان - دکتر علیرضا مخبر دزفولی:گویی دزفول قهرمان مقدر است که نوروز هایش با غم از دست دادن علمای مخلص دیارش پیوند بخورد.
مرحوم آیت الله قاضی دزفولی(ره) بهمن ماه 1364 دار فانی را وداع گفت و مرحوم پدرم آیت الله حاج شیخ عباس مخبر دزفولی فروردین 1365 و اکنون مردم قدرشناس دزفول یکی از اخرین بازماندگان آن نسل درخشان از روحانیون صاحب فضیلت و تقوی و مردم داری را به سوگ نشسته اند.
مرحوم استاد سید مصطفی فارغ دزفولی از سادات جلیل القدر و از روحانیون مبارز و انقلابی و خوش نفسی بود که چه در دوران انقلاب و از روزهای نخستین نهضت امام خمینی (ره) و چه در دوران جنگ تحمیلی یکی از وفاداران و فدائیان انقلاب اسلامی بود.
او در سنگر خطابه و منبر و در کسوت نمایندگی مردم مقاوم و شریف دزفول در مجلس شورای اسلامی خدمات فراوانی را به پایتخت مقاومت ایران اسلامی کرد.
فصاحت بیان،صدای رسا،دانش گسترده،مردم داری،ذاکری اهل بیت عصمت و طهارت در کنار کرامت ذاتی سیادتش از او شخصیتی تاثیر گذار ومجموعه ای مبارک ساخته بود.
به خصوص نقش او در دوران مبارزات نهضت اسلامی نقشی طراز اول بود.
حمله ماموران شهربانی در روز "چهارشنبه” سیاه به منزل این عالم ربانی به دستور رییس ساواک دزفول از اقداماتی بود که نشان از نفرت و کینه شدید رژیم از سخنرانی های کوبنده او داشت؛ سرهنگ نوربخش به دو نفر از افرادش دستور می دهد که لباس عربی پوشیده و حجت الاسلام فارغ را گرفته و به آب بیندازند . آنها روز چهارشنبه سیاه را برای اجرای نقشه پلیدشان انتخاب کردند ،و در بعداز ظهر همان روز به منزل وی حمله کردند اتومبیلش را آتش زدند، اما با فراری دادن مرحوم فارغ به کمک مردم از پشت بام منزل به هدف خودشان نرسیدند.(اعترافات پاسبان علی راهداری از درجه داران شهربانی که در دادگاه انقلاب به نقشه ترور سید مصطفی اشاره کرد(
او مدارج عالی حوزوی را در نزد بزرگانی چون آیت الله العظمی نبوی ، آیت الله العظمی شیخ محمدعلی معزی، آیت الله العظمی شیخ منصورسبط شیخ انصاری آموخته بود و به حق عالم به علم نافع بود چرا که همه دارایی علمی خود را نه برای تفاخر و عناوین اندوخته، که برای راهنمایی و ارشاد و تعمیق باورهای دینی مردم شریف دزفول به کار بسته بود.
اغراق نیست اگر پایداری بی مانند دزفول را در دوران سخت دفاع مقدس در زیر بمباران های بی رحمانه و اصابت نزدیک به دویست موشک زمین به زمین و صف شکنی جوانان دلیر این سامان را در عملیات های مختلف و پیروزمند نظامی مدیون او وروحانیونی بدانیم که در این شهر کنار مردم ماندند و عافیت را برنگزیدند و کرسی درسشان را در کف خیابان ها و در کنار آوارهای و ویرانه های دزفول گستردند و داغ تسلیم دزفول و ایران را بر دل دشمنان گذاشتند.
نمی دانم از آن نسل هنوز کسی مانده است تا در زمان حیاتشان قدرشناسشان باشیم یا نه ؟
مرحوم آیت الله فارغ سال های چندی از اخرن سال های حیاتش را در بستر گذراند و کمتر در مجامع ظاهر می شد تا این که روز 15 اسفند در سن 81 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به اجداد طاهرینش پیوست.عاش سعیدا و مات سعیدا ...
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار