شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۷۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۱
بالابردن آگاهی های سیاسی مردم به عنوان پایه ای ترین نیاز مردم سالاری، با تاسیس احزاب سیاسی و انتشار مطبوعات مستقل. طراحی سازوکار مناسب برگزاری انتخابات ها و اخذ رای مردم به صورت شفاف که مورد اجماع همه کنشگران سیاسی باشد.
بسم الله الرحمن الرحیم
محضر حضرت آیت الله موسوی جزایری
نماینده محترم ولی فقیه در خوزستان و عضو مجلس خبرگان رهبری 
با سلام و آرزوی تندرستی 
احتراما، بدین وسیله از گفتگوی رسانه ای حضرت عالی برای روشن نمودن مواضع حضرت امام راحل(ره) در موضوع اصل جمهوریت نظام و نقش پایه ای مردم در تعیین سرنوشت خویش، قدردانی می گردد. دانشگاهیان از سخنان و شهادت های جناب عالی در این باره، بسیار خوشحال شدند و از آن استقبال نمودند. آن جناب از معدود امامان جمعه و اعضای مجلس خبرگان رهبری هستید که شخصا و بی واسطه با آن امام همام ارتباط داشتید و امروز می توانید به عنوان یکی از حافظان میراث سیاسی آن حضرت، به فرایندِ ساختن کشور و جامعه بر مبنای مردم سالاری و تکیه بر هوش و فهم سیاسی مردم کمک کنید. انتظار می رود که دیگر بزرگواران نیز، از دیدگاه های حضرت امام راحل در مقابل نسبت های ناروایی که به فقه و صدق ایشان وارد شد؛ دفاع نمایند. 
به نظر می رسد، در کنار ضرورت دفاع از امام و انقلابی که ایشان رهبری نمودند؛ لازم است تلاش برای یافتن پاسخ به دو سئوال زیر نیز مد نظر قرار گیرد:
1- هدف کسانی که کوشش می کنند تا نقش مردم را در تعیین سرنوشت خویش کمرنگ کنند، چیست؟ 
2- برای پیاده شدن و عملی نمودن نظریه و نظر امام راحل در زمینه نقش بی بدیل مردم در تعیین سرنوشت خویش، چه باید کرد؟ و چه مقدماتی را فراهم آورد؟ 
بی گمان اگر به پرسش دوم، پاسخ درخور و متناسب با تجربیات بشری در جوامع امروزی، داده شود؛ پاسخ پرسش نخست نیز داده شده است. به بیان دیگر طرفداران تبدیل نام جمهوری اسلامی به حکومت اسلامی که کوشش می کنند تا نقش و تاثیر مردم را در شیوه حکومتی اسلام کمرنگ و بی معنا جلوه دهند؛ گویی از دستاوردهای پربرکت حکومت های مردم سالار گریزان هستند و از همین روست که کوشش می کنند تا پیشاپیش، راه تربیت سیاسی مردم و فراهم شدن ساختاری که مردم در آن بتوانند به ایفای نقش بپردازند؛ بسته بماند.
در پاسخ به پرسش دوم، یعنی برای تحقق نقش آفرینی مردم در امر اداره کشور و تعیین سرنوشت خویش، چه باید کرد؟ می توان به راهکارهای زیر اشاره نمود:
*بالابردن آگاهی های سیاسی مردم به عنوان پایه ای ترین نیاز مردم سالاری، با تاسیس احزاب سیاسی و انتشار مطبوعات مستقل. 
*طراحی سازوکار مناسب برگزاری انتخابات ها و اخذ رای مردم به صورت شفاف که مورد اجماع همه کنشگران سیاسی باشد.
*اداره کشور در تمام سطوح بر اساس آنچه که مردم با دادن رای، برگزیده اند.به زبان دیگر مردم باید نتیجه رای خود را عملا در نوع اداره کشور ببینند و احساس کنند. 
*فراهم آوردن سازو کار قانونی برای چرخش و گردش قدرت میان احزاب کشور و سهیم کردن آنها در اداره کشور به میزان رایی که از مردم دریافت کرده اند.
*پاسخگو بودن همه مسئولان کشور و نظام به مردم به میزان اختیاراتی که قانون به آنان داده است. 
*وجود دستگاه های نظارتی مستقل برای رصد کردن میزان پایبندی مسئولان کشور به نظام به قوانین.
* به رسمیت شناختن حق اعتراض مسالمت آمیز.
*ساده و امکان پذیر کردن فرایند ایجاد تغییر و اصلاح در سیاست های کلی نظام از طریق توزیع قدرت میان نهادهای انتخابی و شوراهای عالی.
ناگفته روشن است که اعلام دوستی با امام راحل و دفاع از دیدگاه های ایشان، تنها با عملی کردن و تحقق خواسته های وی، رنگ حقیقت به خود می گیرد. از این روست که انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها، از دیر باز بر اساس مرامنامه خود، حمایت از دیدگاه های آن امام راحل را خمیر مایه فعالیت های خود قرار داده است و به همین دلیل در برهه هایی از زمان مورد ستم و تهدید و ممنوعیت فعالیت قرار گرفته است. 
در پایان ضمن آرزوی تندرستی و طول عمر برای آن حضرت، از جناب عالی می خواهیم تا از طریق مقتصی نکات مورد اشاره بالا، چنانچه مورد قبول است؛ به مسئولان عالی مقام کشور و نظام منعکس گردد. 

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه های شهید چمران اهواز، علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، کشاورزی و منابع طبیعی رامین
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار