اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۰۷۸
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۹
تعطیلات نوروزی به پایان رسید و ستاد اسکان مسافرین نوروزی در استان خوزستان نیزبه کار خود پایان داد و مدارس که بیشترین نقش را در این را ستا داشتند بازگشایی شدند و پس از یک هفته ، آمار گردشگران جمع بندی و اعلام گردید که قریب به ده میلیون مسافر در تعطیلات از خوزستان بازدید داشته اند یعنی 18% افزایش نسبت به سال قبل. براستی چرا هرسال بر تعداد مسافران نوروزی افزوده می شود!؟ آیا تلاش مدیران استانی موجب گردیده است؟ یا شرایط آب و هوای بهاری و مناظر طبیعی و آثار باستانی خوزستان این جاذبه را ایجاد نموده است؟

باید گفت :هر گردشگر با ورود از دروازه ای که بوی مهربانی و صداقت میدهد و واگنهای قطار معرفتش قابل شمارش نیست ، ازدوکوهه قصه رفاقت را آغاز می کند و با عبور از اندیمشک اندکی به آهنگ زلال دز گوش می سپارد ، دستی بر ضریح مطهر سبز قبا می ساید و شکوه و ابهت آبشارها در مجموعه سازه های آبی مسحورش می سازد و باتماشای چشم انداز زیبایش از بالای مناره مسجد جامع شوشتر پیوندی عمیق با توقف در جلوی درب مسجدمقاوم و سرفراز جامع خرمشهر و نگاه به پرچم بارگاه حسینی بر بالای گنبد فیروزه ایش احساس می کند که پیوندی ظریف از تاریخ باستان و معاصر را باز گو می نمایند و در جای دیگر چنین لذتی را نخواهد برد.

و باید تکرار کرد: گذر از جلوی تپه چغا برای ورود به گتوند و تماشای دریاچه سد آن شهرستان و بر بلندای تپه مشرف به محمد بن زید شهر ترکالکی ایستادن تا طبیعت زیباو چشم نواز دشت عقیلی را بنگری و گذر از پل کابلی لالی و نگاه به دشت مخملین و نشستن بر چمنزار برکه و سبزه زارهای عنبل و مسحور از نگاه به آبشار آرپناه همخویی طبیعت این دیار مهربان و همزبانی آن رابا آدمهایش به نمایش می گذارد و در این نمایش زیبا در یافت که چه نعمتهاو برکتهایی خداوند ارزانی داشته است و سر به سجده ساییده می شود و شکر می گزارند. یعنی در خوزستا ن زبان بیشتر به تشکر وا می شود.

از کرخه وضوخانه شیرمردان رزم و شوش شهدای گمنام با یادمان فتح المبین تا فکه و زمزمه های شهید آوینی ،ازتنگه چزابه و یاد عبور از میادین مین تا بستان و دهلاویه برای تماشای از معابری که با ایثار مردان فداکار و دلاور این دیار باز گشایی شده اند و گذر برای وصل به شلمچه و خرمشهر که نماد مقاومت ملی سرزمین ماست و آبادان با موجهای طلایی بهمن شیرش که با دجله و فرات پیوندی همیشگی دارد و اروند کناری که هنوز زمزمه های عرفانی در تکیه بر نخلهایش شنیده می شود و مقتل مردترین مردان که نشانی ازماندن بر عهد و وفاداری و تدبیر و هوشمندی و درایت فرزندان ایران دارد . اینجا پرندگان بر فراز پهنای کارون زیباتر از هر جا آواز می خوانند. و فتی مسافران به این سرزمین عزیمت نمایند نگاههای آسمانی را ملموس در می یابند که به کردارشان برای فردا چشم دوخته اند و راز الهی بودن این سرزمین را خواهند یافت و تفسیر این جمله زیبای امام، مقتدای ظلم ستیزان و زیبا اندیشان معاصر را می یابند که :خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد.

ونرگس زارهای بهبهان،بابونه زارهای شیمبار،گندمزارهای هفتکل،لاله زارهای لالی ،باغ مرکبات دزفول و بوی دل انگیز بهار نارنج ،شالیزارهای میداوود و باغملک ،نیزارهای هور و تالاب بین المللی شادگان با نوع ماهی بنی و قایقهای حصیری، شقایقهای درخشان ایذه با روستاهایی پر از گلهای رنگارنگ در مسیر دهدز با مردمی سرشار از صداقت و یکرنگی و چشم اندازی که از بالای پل دریاچه های سد دارند تشابهی عجیب با در یاچه دز و روستای پامنار شهیون که هرکدام کپوری پر از شکوفه در دست دارند و دریاچه سد شهید عباسپور و منظره دلربایش با جزیره ای از زیبایی و کوشک سرسبز اندیکا و اسلام آباد و بخش آبژدان و دریاچه سد گتوند و پل پرزین و مخمل سبز عقیلی و رقص خوشه های رنگارنگ میان آب شوشتر که بر شاخه های در ختان کُنارش چهچهه بلبل شنیدنی تر است ، هر روز دلها را به سوی خود می کشانند تا تا بلو ی هنر مندانه نقاش هستی را به تماشا نشینند .

و مسافران می آیند رفاقت آتش با کوه در رامهرمز ، دیار اویس قرنی ویس،مدفن دانیال نبی،حزقیل ذوالکفل،شعیب نبی، جرجیس نبی ،سبز قبای دزفول، و داستان سراسر عبرت و ایثار و عشق و باور هایی که دفن امامزاده عبداله در شوشتر و صیدون باغملک در خود جای داده است ،امامزاده حیدر بهبهان،علی بن مهزیار اهوازی، و کتیبه ها و آثار سنگی که ریشه ها ی این قوم و گذر از چالشهای تاریخی را در منظر قضاوت می گذارد و شیران سنگی که تاریخ تربیت شجاعان را بازگو می کنند را ببینند با حکایتهایی شیرین از غیرت که از ساکنان می شنوند .

و می آیند تا رنج را بر پیکره آغاجاری ، و اولین ها را در مسجدسلیمان، خاطره ها را در هفتکل،شعله ها را در امیدیه ، قلبهای پاک رامشیریها و تکاپوی همیشگی ماهشهریها با نغمه ها ی صیادان هندیجانی بر روی لنج های صیادی که در هم می آمیزد تا ترانه ای زیبا برای دیگران بسرایند در غروبی که زهره موج می زند زیبایی رود را به نظاره بنشینند و معنای شوریدگی را بیابند.

و دعبل خزاعی را در شوش،قیصر امین پور را درگتوند و ملا فاضل سکرانی در شادگان،نمادی ازطبع لطیف و ادیبانه اهالی و ساکنانش بدانند. و مرقد بهنام محمدی،حسین علم الهدی ،علی هاشمی،و گلزار های شهدای خوزستان که شاهد و الگوهای آزادگی، دین خواهی، مردم داری ، اقتدار و توانایی شان در همیشه تاریخ است .

و مسافران آمدندتا به عظمت معماری و هنرمندی معبد زیگورات چغا زنبیل که نماد خدا پرستی و موحد بودن این مردم درهمه تاریخ و نداشتن سابقه بت پرستی ونفی تمسک به الهه های ساختگی را به درستی آشکار می سازدو حکایتی نهفته دارد که تماشای با دقت و عمیقش از حکایتش رمز گشایی می کند خیره شوند و رفتند با دنیایی از یافته ها و آموختند که باید بر خاک خوزستان سجده کرد..

و راز افزایش مسافران نوروزی در خوزستان تنوع همین جاذبه های طبیعی و تاریخی ست که برشمردیم . همه مسئولیم برای شناساندن آنها اهتمام جدی نماییم تا با معرفی آنها باور کنند که بوده ایم،هستیم و خواهیم بود . با این رشد می مانیم در صورتی که بدانیم باید برای زیر ساختها سنگ تمام بگذاریم. هر کس می آید می داند اینجاخوزستان است سرزمین وفاداری و میزبانی . پس تأثیردر آمدهای حاصله از این افزایش باید بر اقتصاد استان مشهودباشد و رونق گردشگری در ارتقا کیفیت زیر ساختها برای مردم مشخص گردد و گرنه در ب بر همان روال کهنه خواهد چرخید! اینجا خوزستان است با مردمی قدردان ، قدرشان را بدانیم و یکبار عمیق به اعمال خود نظری بیندازیم تا ببینیم آنچه لایق این مردم است انجام داد ه ایم؟براستی صادقانه به مردم گزارش کنیم که با این همه جاذبه، چقدراز در آمدهایی گردشگری برای تقویت زیر ساختهای استان هزینه نمودیم تا بیشترمردم همراه شوند؟ و به چه میزان پاداش و حق الزحمه پرداخت کردیم؟.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱۳
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
comment
0
1
comment آموزش و پرورش برای هر نفر 5 هزارتومان می گیرد! بهتر است بررسی کنید که این در آمدها کجا هزینه می شوند.
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
comment
comment دیواری کوتاهتر از آموزش و پرورش نیافته اید!؟
comment
عذاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
comment
0
1
comment سوارنژادجالب نوشته ای ولی از حمیدیه هیچ نگفته ای! مسافران نوروزی باید با غیور اصلی آشنا شوند و راه شناخت غیور اصلی نگاه و حضور در حمیدیه است.
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
comment
comment ناراحت نشو!! فقط از شوشتر می نویسد
comment
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
comment
0
1
comment درمیان هیاهوهای سیاسی شما ظریف به مسائل اجتماعی می پردازید. برایتان موفقیت آرزومندم. چرا کتاب نمی نویسید؟
comment
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
comment
0
1
comment خوزستان از نظر منابع گردشگری خیلی غنی است مشکل مدیریت کنترل و نظارت می باشد که باید چاره ای اندیشید و بدرستی به نکته زیر ساختها توجه شده است . تعطیلات بهترین زمان شناخت منابع گردشگری دراستان می باشند
comment
حیدری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
comment
0
1
comment باید عنوان مطلب عوض شد و بنویسید: تعطیلات آغاز شد! چون بسیاری فقط در همین چند روز کاردارند و در بقیه ایام تعطیل هستند.
comment
شهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
comment
0
1
comment شهر سردشت دزفول در سایه شهر دزفول گم شده است از نظر طبیعی بهترین منطقه گردشگری در خوزستان است ولی رسانه ها کمتر به آن می پردازند اگر به آن توجه گردد بهترین بازدهی راخواهد داشت که متاسفانه تبلیغات دزفول مانع از این امر می شود پس 40 کیلومتر از دزفول رد شوید تا زیبایی را دریابید.
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
comment
comment گُل گفتی ولی انصاف داشته باش ، از پامنار خیلی تعریف کرده است
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
comment
0
0
comment طبق کدام سند می توان ثابت نمود که ده میلیون نفر مسافر نوروزی به استان آمده اند؟ وقتی تغییری در وضعیت استان صورت نمی گیرد می توانند ادعا کنند پنجاه میلیون مسافر آمده است چه فرقی دارد؟ زبان استخوان ندارد!!
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
comment
0
0
comment از ستاد اسکان آموزش و پرورش باید تحقیق و تفحص شود زیرا اگر نیمی از این مسافران در مدارس اسکان داده شده اندو هر کدام 5هزار تومان بپردازد رقمی معادل 25 میلیارد بدست می آید و این درآمد هیچ تغییری در روند جاری و بهبودوضعیت امکانات رفاهی نمی کند.پساین درآمد کجا می رود؟
comment
بچه آبادان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
comment
0
0
comment قابل توجه استاندار محترم
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
comment
0
0
comment ما که هنوز تعطیلیم!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار