اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱
در بخش اول مطالبی کلی در خصوص ایجاد کارگاههای زود بازده و حمایت های فراوان دولت چه از حیث نرم افزاری و سخت افزاری و نیز مساعدت های مادی و معنوی از این کارگاهها به تفصیل سخن گفته شد.
یوسف مندنی الهی 
جهت اطلاع و اقدام مقتضی سازمان های ذی ربط علی الخصوص سازمان های محترم بازرسی و استاندارد و بازرگانی
در بخش اول مطالبی کلی در خصوص ایجاد کارگاههای زود بازده و حمایت های فراوان دولت چه از حیث نرم افزاری و سخت افزاری و نیز مساعدت های مادی و معنوی از این کارگاهها به تفصیل سخن گفته شد.
به طور کلی دو دلیل عمده ی ایجاد چنین ساختارهایی در بخش اقتصاد تولید یکی ایجاد اشتغال است و دیگری عدم خروج بی رویه ارز و تقویت فضای تولید و کسب و کار در داخل کشور می باشد. 
و بیان شد که حمایت های فراوانی از این مراکز به عمل آمده تا حدی که با تخفیف های خاص مالیاتی و بیمه ای هدف آن بود که با بکارگیری جوانان در آن بخش ها شاهد کاهش نرخ بیکاری باشیم؟! 
اما حال باید سوال کرد که آیا با ایجاد چنین مراکزی واقعا عده ای برابر وام و حمایت هایی که به آنها تعلق می گیرد مشغول شده اند و بازار داخلی تقویت شده است؟! یا فقط به صرف ارائه آمار اولیه که اکثرا تصادفی و غیر کارشناسی است اکتفا کرده اند؟
یادم هست در چند سال پیش در سطح استان بنابر اطلاعات موجود از سوی اداره ی کار و جهاد سازندگی قرار بود چندین کارگاه پرورش گاو و گوسفند در برخی شهرها ایجاد شود،وام های کلانی هم پرداخت گردید ولی اکثر کارگاهها خالی و صاحبان آنها به کار دلالی مشغول هستند.
حال باید از این آقایان پرسید شما که برابر قانون کارگاههای تولیدی موبایل و تبلت ایجاد کرده اید یا واقعا دلسوز کشور خود بوده اید و با درستکاری در امر تولید سرمایه گذاری کرده اید که این بسیار مبارک است و حالت دوم آنکه این گونه کارگاهها ایجاد شده فقط به جهت منافع بیشتر و درازمدت تر بوده که عین خیانت و هدر رفتن بیت المال خواهد شد و نتیجه دیگری ندارد.
اما بنا بر قول معروف که مردم بهترین قاضی و داور هستند واقعا در تولید موبایل و تبلت های استانی رضایت مندی واقعی مردم به چه میزان است.
آیا در این خصوص تحقیقی انجام داده اید؟و آیا واقعا مردم با خرید و استفاده از این گونه کالاهای ساخت شما و نه ساخت وطن (چرا که شما فقط مونتاژگر هستید نه تولید کننده) پول خود را سرمایه گذاری کرده اند و یا به جوب ریخته اند؟!
قبلا اشاره شد متاسفانه تا زمانی که صنعت مونتاژ در کشورهای در حال توسعه مثل ایران وجود و ارزش دارد وابستگی اقتصادی ما روز به روز بیشتر و خروج ارز در مقابل ورود اجناس دسته چندم و بی کیفیت روز افزون خواهد شد.
و اشاره شد که مونتاژ صنعت نیست بلکه عین وابستگی است به خصوص در مواردی که بالای 80 درصد جنس تولید شده قطعاتش وارداتی باشد.
و اما در خصوص این گونه کارگاههای مونتاژ موبایل و تبلت ارزان قیمت در استان خوزستان چه؟ 
بنا بر اطلاع قطعات وارده و نصب شده در چنین دستگاههایی ظاهرا کمترین کیفیت و پایین ترین قیمت را دارند و به همین جهت هم هست که می شود چنین دستگاههایی را به قیمت های ارزان خریداری کرد.و معمولا چنین مواردی هم یا اصلا ضمانت نامه ندارند و یا برای مدت کوتاهی ضمانت می کنند که معمولا یک قطعه الکترونیکی حداقل عمری دارد که هر چند کیفیت آن پایین باشد باز هم چند ماهی جواب می دهد.قبلا هم بنا شد امریکا و اروپا مقصد عمده صادرات کالاهای چینی هستند پس چرا آنها نمی گویند کیفیت اجناس چینی پایین است :علت آن واضح می باشد چرا که اقدام صادره به آن کشورها درجه اول و با کیفیت بالا تولید می شوند و لذا مردم اروپا امریکا با راحتی خیال اجناس چینی را مصرف می کنند.با این جواب معادله ما باز هم مشکل تر شده چرا که سوال دیگری پیش می آید و آن اینکه چرا وارد کنندگان چنین قطعاتی(قطعات موبایل و تبلت)به دنبال کمترین پرداخت در مقابل تهیه چنین قطعاتی هستند و پر مسلم است که باید کیفیت را فدای ارزانی کنند .و این یک بلای بدتر است که گریبان ما را گرفته چرا که بقول آن ضرب المثل انگلیسی،ما انقدر پولدار نیستیم که اجناس ارزان و بی کیفیت بخریم.یکی از اساس ترین شروط در عقود اسلامی و شرط صحت معامله عدم نمین فاحش تدلیس در معامله و امثال این قید و شرط است و حتی در روایتی از حضرت رسول اکرم(ص)نقل شده بدین مفهون که اگر معامله ای میکنید حتما عیوب مورد معامله را به مشتری اعلام کنید و این نشان از آن دارد که در اسلام به چه میزان برای صداقت و شفافیت در معامله اهمیت داده شده است و از آن سو تا چه حد از کلک و دروغ و عدم شفافیت در معامله نمی شده که منجر به فسخ معامله می شود.پس چرا آقایان بازرگان و وارد کنندگان اجناس و لوازم مورد نیاز مردم از چین به جای اینکه بهترین وسائل را با برترین برنده ها وارد کنند به سراغ بی کیفیت تر لوازم و اجناس به جهت قیمت پایین میروند آیا این آقایان به فکر آخرت خود هستند.
در خصوص قطعات موبایل و تبلت هم وضع به همین نحو است که گفته شد و چون اینگونه لوازم الکترونیکی هستند عوام نمی تواند به سادگی پی به کیفیت پایین آنها ببرند.
لذا برابر سفارشات موکد حضرت معظم رهبری انقلاب به اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی و نیز تاکید بر بهروری و استفاده از اجناس وطنی بر کلیه نهادهای حمایتی و بازرسی به خصوص سازمان محترم بازرسی و بازرگانی فرض است که فرموده حضرت آقا واجب و تکلیف شرعی و عملی دانسته و با تعریف جدیدی از حدود مسئولیت های خود و توجه ویژه به دغدغه های مردم در خصوص کیفیت اجناس ایرانی و خصوصا دقت در اجازه ورود به اجناس وارداتی علی الخصوص از کشورهای در حال توسعه مثل چین و تایلند و ...به فرمان معظم له لبیک گفته و جلوی تدلیس در معاملات را در بازار مسلمانان بگیرند.
چرا که مسئولان در مقابل ضرر مردم مسلمان مسئول دنیا و آخرت هستند، برابر حدیث معروف و مبارک "کلکم راء و کلکم مسئول عن رایته " که از قول معصومین علیه السلام نقل شده که همه ما در مقابل مردم باید مسئول و پاسخگو باشیم. "یا علی"

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار