شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۲۷۷
تعداد نظرات: ۴۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸
ایران،براستی رنگین کمان اقوام است و همزیستی مسالمت آمیز اقوام مختلف در گستره ی ایران فرهنگی،یکی از مهمترین و درعین حال،منحصر بفرد ترین خصوصیات جوامع انسانی محسوب می شود.این همزیستی توام با صلح و آرامش،اگر هم در طول تاریخ بلند این سرزمین دچار خدشه و منازعه ای گردیده،عموماً با یک محرک خارجی بوده!گاه سلطانی مستبد که استمرار حکمرانی خود را در منازعه های محلی دیده و گاه توسط استعمارگرانی که شعار استعماری شان؛"تفرقه بیانداز و چپاول کن"همواره کلید کامروایی شان بوده است!

تعریف ایرانی قوم و قبیله
در ابتدا ذکر این یادآوری ضروری است که مفهوم قوم و قببیله و ویژگی های اساسی اقوام در ایران،تعریف خاص و ایرانی خود را دارد.اگر برخی رهیافت های انسان شناسانه درباره قبایل،آنها را واحدهای سازمانی خویشاوند،غیر متمرکز،مساوات طلب و دولت ناپذیر در یک جامعه بزرگتر می داند.اما تجربه تاریخی ایران چنین تعریفی از گروههای قبیله ای را تایید نمی کند.
در واقع برخی محققان برجسته قومیت در ایران،این نوع طبقه بندی را رد می کنند و بیش از هر چیز مفهوم خویشاوندی را بعنوان یک معیار اساسی در عضویت ایلی زیرسوال می برند.کنفدراسیون(بزرگ ایل)خمسه در جنوب ایران نمونه بسیار خوبی از این گونه جوامع است.زیرا از پنج گروه مختلف با ریشه های متفاوت تشکیل شده بود.ایل خمسه در عهد قاجار به رهبری قوام الملک از اتحاد پنج قبیله کوچک تر؛باصری های فارس زبان،یک گروه عرب زبان و طوایف اینانلو،نفر و بهارلو ی ترک زبان بوجود آمد.(احمدی/ص59)

اعراب کمره ای(عرب بختیاری)در استان خوزستان،یکی دیگر از این نمونه ها محسوب می شوند که بیش از هرچیز اتحاد ملی و اشتراکات فرهنگی اقوام ایرانی را تایید می نمایند.و در این تحقیق کوتاه به معرفی ایشان پرداخته خواهد شد.

تنوع قومی در خوزستان
خوزستان،در جنوب غربی ایران،یکی از بخش های مهم کشور ایران است که همزیستی مسالمت آمیز اقوام مختلف در آن ساری و جاری بوده و از این منظر یک نمونه جامعه شناختی مناسب برای مبحث خشونت پرهیزی و منازعه گریزی اقوام ایرانی بشمار می رود.
تکثر و تنوع قومی،زبانی،مذهبی و حتی جغرافیایی،که از ویژگیهای ایران بزرگ محسوب می شود بخوبی در خوزستان مشهود و نمایان است.در میان گروههای مختلف قومی ساکن این استان،دو قوم بختیاری و عرب با توجه به جمعیت نفوس و همچنین گستره ی جغرافیایی،ترکیب اصلی قومی این استان را تشکیل داده و البته در کنار این دو گروه اصلی،اقوام و گروههای دیگری نیز در خوزستان حضور دارند.گو اینکه حتی اقلیت های مذهبی و نژادی،همچون صابئین مندایی نیز در این استان حضور و پیشینه تاریخی داشته و تاریخ اجتماعی استان،موید خشونت پرهیزی و همزیستی مسالمت آمیز تمامی ایشان است.

خوزستان یا شکرستان،از دیرباز مهد تمدن و فرهنگ بوده و کهن ترین نشانه های تاریخ باستان ایران زمین،در این خطه مشاهده می شود.خوزستان از روزگار باستان تا سپری شدن زمان خسروان ساسانی از جهت کیش و آیین و آداب و زبان با دیگر مناطق ایرانشهر هماهنگ بوده(رضوی/ص223)و پس از آن نیز بعنوان دروازه ورود اسلام به ایران،نخستین منطقه ای است که فرهنگ ایرانی را با باورهای اسلامی پیوند داده است.ارتباط بین اقوام عرب زبان و ایرانیان البته پیش از آن نیز سابقه داشته.شاهزادگان عرب حیره کمکهای گرانبهایی به پادشاهان ایران کرده بودند و این کمک در قرن پنجم میلادی و بهنگام پادشاهی بهرام گور به منتهای خود رسیده بود.(آذری/ص7)

پژوهش محققان و شواهد تاریخی بر خلاف تصور اولیه،سابقه سکونت اعراب در خوزستان را فراتر از هزاره اخیر نشان داده و علاوه بر اثبات حضور در روزگار ساسانیان،حتی تا روزگار اشکانیان نیز آنرا غیر محتمل نمی دانند.(کسروی/ص131)گزارشی که ابن بلخی از اقدامات شاهپور ساسانی در فارسنامه نوشته و نیز گزارش های محمد بن جریر طبری در تاریخ خود،تاییدی بر این مدعا است.(قنواتی/ص76)البته در دوره اسلامی مهاجرت اعراب به این منطقه گسترش بیشتری می یابد و در ادامه و پس از فروکش کردن تنش های طبیعی هر تقابلی،تفاهم به اصل و سنت دیرینه ای در زندگی ایشان در خوزستان تبدیل گردید.تفاهم ایشان با همجواران بختیاری شان نمونه بارز این موضوع محسوب می شود.

مجاورت اقوام بختیاری و عرب
خاک بختیاری،زیست بوم بزرگترین اجتماع عشایر ایران است.این منطقه بزرگ در ناحیه مرکزی ایران و در دامنه ی زاگرس میانی واقع گردیده و شامل ایل ها و طوایف متعددی است که به شیوه ی دیرینه شبانی و دامداری در منطقه تاریخی و اقلیمی زاگرس زندگی می کنند. (قنبری/ص11)گویش بختیاری رابطه نزدیکی با زبان فارسی دارد و بنا به گزارش گارثویت؛هرچند در قرون گذشته اقوام عرب زبان و ترک زبان و غیره به کنفدراسیون بختیاری ملحق شدند،اما این رابطه حفظ گردیده است.(گارثویت/ص16)اما این پایداری بر فرهنگ ایرانشهری،هیچگاه مانع پذیرش اقوام همجوار عرب زبان در منطقه خوزستان نگردید.
یکی از نمودهای این پذیرش و تفاهم،ازدواج هایی بوده که میان اعراب و بختیاری ها صورت گرفته است.این پیوند های خانوادگی هم در میان مردم عادی و هم در میان خانواده های خوانین بختیاری و شیوخ عرب وجود داشته و هنری لایارد،مستشرق اروپایی که در زمان محمد شاه قاجار به مدت چندین سال در سرزمین بختیاری حضور داشته در این باره گزارش می دهد که:"خوانین و روسای سکنه کوهستان اغلب با عرب ها ازدواج کرده اند.سه خان بختیاری،نواده دختری والی هویزه هستند(لایارد/ص91)
یکی دیگر از نمودهای این تفاهم و و همزیستی،یاری رساندن اعراب و بختیاری ها به یکدیگر در زمان فشارهای حکومت مرکزی یا رقبا بوده است.مثلاً هنگامی که محمره(خرمشهر کنونی) توسط دولت عثمانی مورد حمله قرار گرفت،شیخ کعب به ناچار متواری و به محمد قلی خان بختیاری پناهنده شد.کمی بعد شیخ ثامر با کمک خان بختیاری،عثمانی را از محمره خارج و دوباره در فلاحیه(شادگان کنونی)مستقر شد.(احتشام الدوله/ص4)چند سال بعد که محمد تقی خان مورد تعقیب معتمد الدوله قرار گرفت،به شیخ ثامر پناه برد و کعبیان نیز تا پای جان از او حمایت کردند.
چنین همزیستی و تفاهمی طی قرن های متوالی ادامه داشته است.از سوی دیگر اعراب طی این مدت طولانی همواره خود را جزء لاینفک این آب و خاک محسوب کرده و همواره در مقابل دسایس دشمنان ایران ایستاده اند که شواهد تاریخی در این زمینه متعددند.

بعنوان نمونه می توان به ماجرای عقد قرارداد ارزروم اشاره نمود.نماینده ایران در این قرارداد میرزا جعفرخان مشیرالدوله و نماینده عثمانی ها درویش پاشا بود.مشیرالدوله در گزارش خود از استقبال پرشور مردم محمره از هیئت ایرانی یاد کرده است.این استقبال به گونه ای بود که درویش پاشا را بر آن داشت تا برای از بین بردن علاقه و احساسات مردم در صدد جلب دوستی مردم عرب آن ناحیه برآید و به آنها وعده داد که در صورت پذیرش تابعیت دولت عثمانی تا ده سال از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.اما اعراب این پیشنهاد را نپذیرفتند و با اینکه در آن سال مشیر الدوله دوهزار تومان بر مالیات بنی کعب افزود و شش هزار تومان بر شهر هویزه مالیات بست،باز همگی به تابعیت ایران خرسند بودند(قیم/ص199)

اعراب ساکن کوهپایه
چنانچه پیشتر آمد،همجواری بختیاری ها و اعراب در جغرافیای تاریخی خوزستان و آنجا که کوهپایه های زاگرس به دشتهای جلگه خوزستان می پیوندد به زودی به تفاهم و همزیستی مسالمت آمیز منجر شد.
ناحیه کوهستانی خوزستان،شامل کوههای بختیاری در شمال شرقی آن و کهگیلویه در مشرق که دنباله کوههای لرستان است و از شمال غربی خوزستان تا جنوب شرقی امتداد دارد و سرچشمه رود کارون در خوزستان و زاینده رود در کوههای بختیاری است(رشیدیان/ص48)این ناحیه همان محل تلاقی دو قوم بختیاری و عرب محسوب می شود.
اعراب،به واسطه شرایط جغرافیای تاریخی در زیست بوم خود همواره ساکن دشت بوده اند و حضور گروهی از ایشان در کوهپایه های بختیاری باعث گردید تا این گروه از اعراب را کمره ای،به معنای اعراب ساکن کوه و کمر یا چنانچه در اسناد سجلی برخی از ایشان آمده است؛"عرب بختیار" یا "عرب بختیاری"بنامند.
اعراب کمره ای،از تیره عرب قهاوی و از طایفه بنی طرف منشعب شده اند و برخی معتقدند در زمان حبیب الله خان و جعفر قلی خان دورکی به منطقه بختیاری آمده اند.
سوابق وطن دوستی بنی طرف
طایفه بنی طرف که نیای اعراب کمره ای به ایشان منسوب است،خود از قبایل مطرح اعراب در خوزستان هستند و سوابق ایشان در میهن دوستی و عشقی که به ایران داشته و دارند از جمله شباهتهای فرهنگی زیاد ایشان با بختیاری ها و سایر اقوام ایرانی است.
آنچه تحت عنوان"جهاد بنی طرف"در جریان جنگ جهانی اول به ثبت رسیده شاهد این وطن دوستی است.در آن مقطع مردم دشت آزادگان به فتوای دو تن از علمای نجف،شیخ محمد تقی شیرازی و سید محمد یزدی به مقابله با ارتش انگلستان که در خوزستان مستقر بود پرداختند.در نخستین درگیری انگلیسی ها به سختی شکست خوردند و تا پشت رودخانه کارون عقب نشینی کردند اما پس از مدتی،تجدید قوا کردند و با توپخانه به سپاه اعراب که تنها به تفنگ مسلح بودند حمله کردند و در یک رویارویی نابرار مردم عرب را به خاک و خون کشیدند.درگیری اصلی در حدفاصل اهواز و سوسنگرد در منطقه ای بنام"المینور"صورت گرفت.تعداد زیادی از جانباختگان این درگیری در همین منطقه دفن شدند که امروز به"مقبره الجهاد"معروف است(قنواتی/ص80)
از عنبل تا شوشتر
اعراب کمره ای که در کوهپایه های بختیاری از حوالی مسجدسلیمان و منطقه ای موسوم به عنبل(یا عنبر)تا شوشتر و در امتداد رود کارون تا دشتهای جنوبی خوزستان سکنی دارند،خود به خانواده های مختلفی تقسیم می شوند.بنا به گزارش مولف کتاب"لالی تا چهارمحال بختیاری" آنها در عنبل شامل بوستانی ها،براتی ها،کلانتری ها،کمالی ها،کنگر پز ها،عسکری ها و یحیایی ها هستند(حاجت پور/ص215)و البته باید به ایشان"سیاهپور"ها،"عرب بختیار"ها و دیگر نام های خانوادگی متاخر را نیز افزود.
اعراب کمره ای نخبگان و برجستگان متعددی در فرهنگ و تاریخ بختیاری و ایران دارند و ریخت شناسی زندگی اجتماعی و باورهای بومی ایشان،فرهنگ دیرپای ایرانی را بخوبی نشان می دهد.
اکتشاف نفت
در طول تاریخ بلند این همزیستی کمتر شاهد منازعه و جدال هستیم و حتی اکتشاف نفت در منطقه خوزستان و قراردادهای نفتی با بختیاری ها و اعراب نیز تاثیر چندانی بر این همزیستی مسالمت آمیز نداشت،بلکه حتی آنرا بیشتر تقویت نمود.هرچند انگلیسی ها تلاش زیاد داشتند که بین دو قدرت محلی اعراب و بختیاری ها اختلاف ایجاد نمایند.
در روزگار حکمرانی بختیاری بر لرستان و خوزستان نیز این امر مشهود است.بارون دو بد در سفرنامه خود گزارش می دهد که:"با رسیدن به محل بنه در مال میر همراه همسفرم از قلعه تل به سوی ایلخان بختیاری که قبلاً ورودمان را به او اطلاع داده بودیم راه افتادیم.محمد تقی خان را در احاطه روسای مختلف قبایل عرب و طوایف لر دیدیم که به مال میر به انتظار والی لرستان و خوزستان جمع شده بودند.(دوبد/ص253)
اولاد ایلخانی در جریان درگیری شیخ فرهان با عمال شیخ خزعل در تابستان 1910 میلادی نیز به فرهان پناه دادند.شیخ فرهان از پرداخت خساراتی که یک دسته از قبایل ابواب جمعی او به یک قرارگاه عملیاتی نفتی وارد کرده بودند خودداری کرده و شیخ خزعل این نگرانی را داشت که قبایل بنی طرف به تحریک بختیاری ها از پرداخت مالیات به وی امتناع کنند.
وزیر مختار انگلیس در تهران با سردار اسعد ملاقات کرد و اصرار داشت که به آقا رحیم،نماینده بختیاری در دزفول دستور دهد که از شیخ فرهان حمایت نکند.اما سردار اسعد اظهار داشت شیخ فرهان مجبور نیست مالیات خود را به شیخ خزعل بپردازد چون هیچ گونه وابستگی به شیخ ندارد و هرکس به شیخ فرهان و طایفه اش که به بختیاری پناه آورده اند تعدی کند،آقا رحیم از فرهان حمایت خواهد کرد(گارثویت/ص300)
در مجموع،علیرغم اختلافات روسای کلان بختیاری و عرب در برخی موضوعات مرتبط با مقوله فعالیت شرکت نفت انگلیس و ایران در خوزستان،دامنه این اختلاف نظرها هیچگاه باعث خلل در زندگی مسالمت آمیز و بدور از خشونت اعراب کمره ای با سایر طوایف بختیاری نگردید و به مرور زمان ارتباط فرهنگی و اجتماعی بافت همگونی را پدید آورد که تفکیکشان غیر ممکن بود.
سوگینه ی"بختیار عرب"
سوگینه ها در بختیاری،سوگ سروده هایی هستند که بنوعی تاریخ شفاهی این قوم از اتفاقات تراژیک تاریخی شان محسوب می شوند.معمولاً رویدادهای مهمی که در این قوم روی داده و طی آن مرگ تراژیک و گاه حماسی رخ داده باشد،بصورت ترانه ای فولکلوریک سینه به سینه منتقل می گردد.
اشتراک فرهنگی اعراب کمره ای با بختیاری به حدی است که یکی از این رویدادهای تراژیک و یا بهتر بگوییم،مهمترین این رویدادها در قالب یک سوگینه و با گویش بختیاری سالیان متمادی است که سینه به سینه منتقل شده است.
بختیار عرب یا بختیار کمره ای،جوانی برومند از این طایفه بوده که در منطقه شیمبار،در منطقه اندیکا در شمال خوزستان در یک درگیری درون طایفه ای با فرد دیگری از عرب کمره،به نام کرم الله به قتل می رسد.نکته مهم در این رویداد این است که بختیار کمره ای قبل از کشته شدن تلاش بسیار دارد تا حریف هم تبار خود را از منازعه منصرف نماید.اما موفق نمی شود و حتی در آخرین لحظه نیز که بر حریف فایق آمده او را رها می کند.اما حریف مغلوبش ناجوانمردانه وی را با شلیک گلوله به قتل می رساند!
مرگ مظلومانه"بختیار"که تازه داماد هم بوده باعث حزن و اندوه بسیاری از مردم گردید و تنها مادر و همسرش"خاتون"را به عزا ننشاند،بلکه تا امروز نیز مرثیه مرگ او را با حزن و اندوه و با گویش بختیاری می خوانند(پوره/ص101)
وضعیت امروز
طایفه عرب کمره ای،امروز نیز در موطن خود با صلح و صفا زندگی می کنند.متاسفانه رکود فعالیت صنعتی در منطقه عنبل و پس از آن اشتباهات زیست محیطی ناشی از سد سازی باعث مشکلات عدیده ای برای ساکنان منطقه و ازجمله اعراب کمره ای گردیده،اما جوانان و فرهیختگان این طایفه تلاش دارند تا ضمن حفظ هویت ملی خود در راستای توسعه منطقه ای و قومی نیز تلاش نمایند.
بسیاری از کارشناسان و مختخصصان و اساتید و دانشجویان و همچنین فعالان فرهنگی و اجتماعی منسوب به این طایفه،ضمن افتخار و تعهد به ملیت خود راههای بهتر زیستن در سرزمین ایران را نیز جستجو می کنند و همچون نیاکان خود به همزیستی مسالمت آمیز،صلح و پیگیری خشونت پرهیزانه ی مطالبات مدنی خود کوشش می نمایند.اعراب کمره ای؛مصداق زندگی مسالمت آمیز اقوام عرب و بختیاری در خوزستان و الگویی ملی و منطقه ای هستند.
*کارشناس ارشد تاریخ ایران و دانش آموخته ی مدرسه ایرانی حل منازعات اقوام و حقوق اقلیت ها در دانشگاه جورج میسون
منابع(به ترتیب استفاده در متن):
- حمید احمدی؛"قومیت و قوم گرایی در ایران"چاپ نهم1391/نشر نی/تهران
- سید احمد رضوی دزفولی؛"شوشستان یا خوزستان"1380/نوید/شیراز
- علاءالدین آذری دمیرچی؛"نقش حیره در شاهنشاهی ساسانیان"مقاله در ضمیمه ی مجله بررسی های تاریخی/سال دهم(بی تا)/شماره چهار
- احمد کسروی؛"شهریاران گمنام"1335/امیرکبیر/تهران
- محمد جعفری قنواتی؛"مردم عرب خوزستان و همبستگی ملی در طول تاریخ"مقاله در فصلنامه فرهنگ مردم/شماره37و38 بهار و تابستان 1390
- عباس قنبری عدیوی؛"حستاری در فرهنگ و هنر بختیاری"1390/نیوشه/شهرکرد
- جن راف گارثویت؛"بختیاری در آیینه تاریخ"ترجمه مهراب امیری/1375/آنزان/تهران
- هنری لایارد و دیگران؛"سیری در قلمرو بختیاری و عشایر بومی خوزستان"ترجمه مهراب امیری/1371/فرهنگسرا/تهران
- خانلر میرزا احتشام الدوله؛"جنگ ایران و انگلستان در محمره"(یادداشتها) 1382/ آنزان/تهران
- عبدالنبی قیم؛"نگاهی جامعه شناختی به زندگی و فرهنگ مردم عرب خوزستان"مقاله در فصلنامه مطالعات ملی/1370/سال دوم(بهار)/شماره 7
- نیره زمان رشیدیان؛"نگاهی به خوزستان"چاپ سوم1371/بوعلی/تهران
- موسی حاجت پور؛"لالی تا چهارمحال بختیاری"1384/معتبر/اهواز
- بارون دوبد؛"سفرنامه لرستان و خوزستان"ترجمه محمد حسین آریا/چاپ دوم1384/علمی فرهنگی/تهران
- کاظم پوره؛"موسیقی و ترانه های بختیاری"1381/آنزان/تهران
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۰
انتشار یافته: ۴۴
comment
comment
بهداروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
comment
0
3
comment خوزستان مهد همزیستی مسالمت امیز همه اقوام است.مطلب علمی و مستندی بود.سپاس از نویسنده و شوشان
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
comment
4
0
comment منظورتون چی بوده از نقل این مقاله ؟

خوزستان مهد ایرانه و ایران هم یعنی[...] نه چیز دیگر
مدیر پایگاه برادر عزیز. منظورمان از انتشار این مقاله آن بوده که ایران کشوری متکثر و متمدن و دارای رواداری و مسالمت و همزیستی است که با عشق به فرهنگ اسلامی و ایرانی و حول محور منافع ملی و ولایت بهم گره خورده اند. 
comment
کمالی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
comment
0
1
comment موضوع معنای عنوان عرب کمری سالها سوال ذهنی ام بود که هر کس جوابی برای ان می داد.ممنون از مقاله تحلیلی دقیقتان
comment
عنبری زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
comment
0
1
comment عنبر که از مناطق معروف و مشهور نفتی کشور است ودر زمان خود شرکت شهر بود دبیرستان هنر عنبر یا امبل مردان بزرگی را پرورش داده و شهیدان عزیزی را تقدیم انقلاب اسلامی نموده و در حال حاضر به بخشداری تبدیل شده است و دارای 2 دهستان عنبر و زیلایی است و انشاالله در آینده به همت عنبریها و همه اقوام دورکی و بهداروند و بابادی به شهرستان تبدیل خواهد شد بخاطر ظرفیت و پتانسیل بالا . تولید روزانه 25000 نفت . دریاچه زیبای سد گتوند که در اطراف عنبر است . کشاورزی . دامداری . باغداری . گردشگری و .... باورت و یکپارچگی و اخوت "عسکری کمالی بوستانی میرجانی براتی یحیی کلانتر نعمت زاده عبداللهی سیوه پور مددی بهرامی شمس چراغی منجزی بابادی صیفوری نوروزی گله اسفند سادات و....
comment
شهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
comment
0
1
comment بهترین مقاله ای بود که خواندم افرین
comment
عسکری عنبری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
comment
0
0
comment مژده مژده . شهرداری عنبر مسجدسلیمان در وزارت کشور در مراحل پایانی تصویب شدن است و بزودی شهردار عنبر معرفی خواهد . عنبری ها زودتر به عنبر ستان برگردید و حداقل مسکن در عنبر بسازند گلستان میشود و بهترین شهر و انشاءالله در آینده شهرستان . حدود 25 پروژه برای عنبر در مرحله تصویب است .جاده. گردشگری . ورزشگاه. کتابخانه . طرح آبیاری. و......
comment
یحیایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
comment
0
0
comment بزودی با شروع شرکت پتروشیمی و شرکت الومینیوم و نیروگاه برق در بخش عنبر ، منطقه زیلایی. اشتغال حداقل 10 هزار نفر حل میشود پس عنبریها در هر کجا هستید امیدوار باشید. خبرها ی خوش دیگری در راه است که میتوانید بپرسید . عنبر نمونه خواهد شد. افتخار بر عنبر شهید پرور
comment
سلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
comment
0
0
comment میخوام بدونم رستمی ها جزءکدام طایفه هستند
comment
کمری از شوشتر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
comment
0
0
comment با سلام. مرسی از توضیحاتتون.
من خودم کمری هستم ولی همیشه این سوال تو ذهنم بوده که با توجه به این که زبانم بختیاریه ، من عربم یا بختیاری؟؟؟؟؟؟؟؟
comment
مهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
comment
0
0
comment باسلام.من خودم عرب کمرى ام.و طاىفه عرب کمرى از قدىم طاىفه دلير و باشهامتى بوده و اصالتا عرب هستند.وهمنشين و برادربختىارىها بوده اند
comment
ناشناسس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
comment
0
0
comment سلام . من خودم اهل عنبل هستم میشه لطف کنید دقیق توضیح بدین عربکمری ا
ز کجا به عنبل آمدند
comment
عباس شمس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
comment
0
0
comment اعرابی که درمناطق همجوارکوپایه هازندگی مینمودندراعرب کمری میگویندواینهااصالتاعرب هستندوازطوایف مختلف میباشندمثال آلبوخنیفرشامل شمس_بهرامی_مهران_چراغی_هیکلی_حیدری آلبوبنی طرف شامل بوستانی_میرجانی_کمالی_عسکری_براتی_کلانتری_جمشیدی_عبدالهی وآلبوشطیب شامل نوروزی_جانبازی_کنگری_عزیزیان_احمدی_سیفوری_سعیدی
comment
عباس شمس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
comment
0
0
comment اعرابی که درمناطق همجوارکوپایه هازندگی مینمودندراعرب کمری میگویندواینهااصالتاعرب هستندوازطوایف مختلف میباشندمثال آلبوخنیفرشامل شمس_بهرامی_مهران_چراغی_هیکلی_حیدری آلبوبنی طرف شامل بوستانی_میرجانی_کمالی_عسکری_براتی_کلانتری_جمشیدی_عبدالهی وآلبوشطیب شامل نوروزی_جانبازی_کنگری_عزیزیان_احمدی_سیفوری_سعیدی
comment
عباس شمس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
comment
0
0
comment اعرابی که درمناطق همجوارکوپایه هازندگی مینمودندراعرب کمری میگویندواینهااصالتاعرب هستندوازطوایف مختلف میباشندمثال آلبوخنیفرشامل شمس_بهرامی_مهران_چراغی_هیکلی_حیدری آلبوبنی طرف شامل بوستانی_میرجانی_کمالی_عسکری_براتی_کلانتری_جمشیدی_عبدالهی وآلبوشطیب شامل نوروزی_جانبازی_کنگری_عزیزیان_احمدی_سیفوری_سعیدی
comment
عباس شمس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
comment
0
0
comment اعرابی که درمناطق همجوارکوپایه هازندگی مینمودندراعرب کمری میگویندواینهااصالتاعرب هستندوازطوایف مختلف میباشندمثال آلبوخنیفرشامل شمس_بهرامی_مهران_چراغی_هیکلی_حیدری آلبوبنی طرف شامل بوستانی_میرجانی_کمالی_عسکری_براتی_کلانتری_جمشیدی_عبدالهی وآلبوشطیب شامل نوروزی_جانبازی_کنگری_عزیزیان_احمدی_سیفوری_سعیدی
comment
میرجانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
comment
0
0
comment افتخار میکنم که در عنبر زنگی میکنم
comment
میرجانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
comment
0
0
comment افتخار میکنم که در عنبر زنگی میکنم
comment
عرب بهداروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
comment
0
0
comment عرب کمری سه تیره هست(بهداروند،دورکی،چهارلنگ)چرا اسمی از عرب های کمری بهداروند عقیلی نیست؟همه عرب های بهداروند کمری در عقیلی زندگی می کنن در روستایی به اسم چم عربان،چرا از عرب های چهارلنگ ایذه ننوشتید؟
comment
مهدی اولادشهباز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
comment
0
0
comment با سلام.لازم دیدم این طایفه رو هم معرفی کنم.صباحی مجدم شامل سیاهپور اولادشهباز سیاهی صباحی رخشان بابایی فر عرب شیخ
comment
مهدی اولادشهباز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
comment
0
0
comment و لازم به ذکر دیدم که اینو اعلام کنم ما طایفه عرب نیستیم و بلکه قوم عرب هستیم و زیر مجموعه هیچ قوم دیگه نبودیم و نخواهیم بود و این یک اشتباه ریشه ای باید از بین بره که عربها رو طایفه به معنی زیر مجموعه خطاب میکنن نه قوم به معنی واقعی یک مجموعه و عزیزان ما عرب هستیم قوم هستیم نه طایفه و بختیاری و زیر مجموعه هم نبودیم و نخواهیم بود با افتخار
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
comment
0
0
comment باسلام من سیاهپور هستم چرا از همه سرزمین های عرب کمری نمینویسید مثل کالو سه لهبری تنگه پل مرغاب کمبو ایذه وروستای آند کیا ما قوم بزرگی هستیم عنبر هم کی از روستاهای ماست نه همش
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
comment
0
0
comment سلام پدرم عرب کمریه با قوم بختیاری وصلت کرده من خیلی دوست دارم درموردگذشته جدم بدانم.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
comment
0
0
comment کنگرپزهاوعربزاده هاجزوچه طایفه از عرب هستندلطفا بیشتر از گذشته انهاتوضیح بدهید
comment
مهدی شهبازی بندانی از قم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
comment
0
0
comment سلام .متاسفانه مطالبتون ناقص وبعضا اشتباه است
comment
لیلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
comment
0
0
comment ما بختیاریها مثل [...]پان زورگو نیستیم ما حتا برادران قشقایی رو هم در کنارمون داریم ولی متاسفانه پانهای[...] در استان چهارمحال و بختیاری نفوذ کردند و تمام میراث بختیاری رو نابود میکنند از هتاکیهای اخیرشون همین شکستن مجسمه سردار اسعد بود آیا من اجازه دارم توی [...]یک همچین بی احترامی رو به مجسمه [...] بکنم!؟ این از بیغیرتی ما نیست باز هم سکوت میکنیم چون باز هم میگیم هموطنند چون مادر خودم هم [...]میبینید؟؟؟ پس چرا بی حرمتی؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
comment
0
0
comment ممنونم ولی من کمره ایم اصالتم از کجا امده نمیدانم
comment
میلاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
comment
0
0
comment سلام
نویسنده محترم اگه کمی با اصول تاریخ نگاری آشنا باشین و اونو رعایت میکردین بختیاری رو قومی جدا حساب نمیکردین و این واسه همه واضح هست که بختیاری جزی از قوم بزرگ لر است البته بزرگترین ایلات قوم لر رو داره که این باعث شده بختیاری ها در قوم لر اکثریت جمعیت رو داشته باشن
comment
ایران ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
comment
0
0
comment تمام ایران سرای من است، قوم طایقه عرب، لر، بختیاری، ترک، بلوچ،دزفولی، شوشتری، مشهدی، اصفهانی،اراکی یا تهرانی هیچ معنایی ندارد هر کس بیش از 300 سال در منطقه ای زندگی کرد و آنجا را وطن خود انتخاب کرد باید از سرزمینی که در آن زاده شده با قیمت جانش محافظت کند مانند علی هاشمی عرب بود همت اصفهانی بود!!!!!! ایران ایران ایران؟ ای کاش همه این حرفها و بحث های، تو کی هستی و من چه هستم را تمام کنید وقتی خارجی ها متوجه بشوند که نظر هر ملت چیست می توانند بر آن حکومت کنند یا نه پس فقط فکر ایرانی واحد باشم مانند هشت سال جنگیدن عزیزمان در مقابل صدام کثیف
comment
حبيب الله عسكري
|
United Arab Emirates
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
comment
0
0
comment شناخت اعراب كمري:بنا به دستور شاه اسماعيل صفوي بيست ويك شيخ بزرگ ازاعراب ايران به كوه هاي زاگرس تبعيد شدند كه عرب هاي زاگرس نشين يا با الفاظ بختياري به عرب كمري لقب گرفته اند و الفاظ عرب به عرب جبل معروف گرديده اند .اين بيست ويك شيخ شامل ٥ شيخ در شيواز كه به عرب خمسه معروف هستند و دو تا شيخ در سمنان و دامغان كه به شيخ سرخه و شيخ ادهم و يك شيخ در نوراباد ممسني كه به شيخ اغنيمه و شيخ باوي در گچساران كه به باشت باوي معروف هستن و يك شيخ در سردشت كه شيخ زيدان معروف مي باشد و شيخ سعداوي كه به البوسعيد معروف مب باشد و چهار شيخ در ايذه شيخ صندل .....در هفتكل و رامهرمز مستقر هستند و ٥ شيخ در ييلاق بختياري ، كه شامل شيخ هيكل ، از خاندان بني طرف و شيخ خنيفه از خاندان بيت سعد و شيخ مجدم از خاندان بني كعب و شيخ انعم ذبي
comment
جعفر دورکی از ایذه و اهواز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
comment
0
0
comment بند به بنظرم دیگه قوم و قبیله و طایفه مال قدیم حالاعصر جدید و علم اینقدر پیش رفت کرد باید وطن پرستی باشی انسانها هر جای ایران باشند بتواند پیش رفت کنند اگر یک عرب کمری در تهران یا شهری دیگری که قبیله ندار با هر بختیاری پس این حرفهای قدیم دیگه جای در کشور ندارد اصل پیشت رفت است که همه جای ایران سرای من است دیگه دور گرز و جنگ تمام شد هر که علمش بیشتر است ادم موفق است نه قبیله
comment
محمد برمک ازاهواز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
comment
0
0
comment سلام وعرض ادب واحترام خدمت برادران عزیزمقالات نوشته شده تاحدودی خوب ومفید بوده ولی متاسفانه کامل وجامع نیست بارها دراین رابطه بحث شده ولی هنوز به یک نظر جامع ومستندختم نشده لذا هرشخصی برای اظهارت خودمستندداتی جامع وقابل رجوع واثبات که قابل قبول طوایف باشداراه کندچراکه برای هرکس مهم است که اصل ونسب خودرابداندوبایداین اطلاعات به طورصحیح وجامع جمع آوری ودراختیارنسل های بعدی قراربگیرد
comment
محمد برمک ازاهواز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
comment
0
0
comment اعرض سلام وادب مقالات ودست نوشته های زیادی در این رابطه هست ولی مهم تراز همه اینها اثبات این نشریات است بایدمن نوعی بتوانم بادلیل مدرک وشجرنامه معتبر خودم رو برسونم به اون اصل ونسب وجدی که مدعیش هستم تاآنجای که این جانب اطلاع دارم عرب کمری های همگی تا عالی وبالی و گزل وگالی خوب اطلاعات ومدارک وشجره نامه دارن ولی مهم ازبعد ازاون شروع میشود
comment
محمد برمک ازاهواز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
comment
0
0
comment مهم اخوت وپیشرفت این قوم دلیروشجاع هست ولی تا زمانی که تمامی این قوم باهم متحد نشوند هرچی ماافتخار کسب کنیم به نام دیگران ثبت میشود منطور از اتحاد تا همان مقوله غالی وبالی وگزل وگالی هست خوب است انسان اصل ونسب خود راکامل بداندولی باید روز به روز نام عرب کمری را پررنگتروبزرگترکرددراینجا خوب یادی کنیم ازبرادران بختیاریمان ازطایفه دورکی علاسوند که زمانی شاخه ای از دورکی بودن ولی الان خودیه طایفه محسوب میشوند
comment
محمد برمک ازاهواز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
comment
0
0
comment طبق اطلاعاتی که بنده کسب کردم در نظرسنجی که شرکت پژوهشگران خبرپارس به سفارش شورای فرهنگی عمومی درسال 89انجام داده عرب خمسه یاعرب کمری حدود80هزازهرمزگان 50هزاربوشهر60هزاراصفهان 50هزارخراسان 40 هزارقم وحدود100هزارسایراستانها وجوددارتازه جمعیت عرب کمریهای خوزستان هم حدود160هزار میباشدوجمعیت کل عربهای ایران حدود 2200000هزازنفرمعاد2.75درصدکل کشورمیباشد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
comment
0
0
comment متاسفانه بعضی مطالب داخل این مقاله اشتباه ، دروغ و بدون مستند می باشد
مطلبی که از (پوره/ص101) کاملا اشتباه است
قبل از نشر و استناد به مقالات و کتابهای دیگر تحقیق کنید صحت دارد یا خیر
comment
کریمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
comment
0
0
comment سلام :
مادر پدرم عرب کمری اما نمیدانم از کدوم طایفه است اما زادگاهشان ایذه بوده
آیا عرب کمری ها همون لر کمزاری هستن یا نه ..؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
comment
0
0
comment سلام اعراب کمری اغلب تا ۵۰ سال پیش عشایر کوچرو با احشام گاومیش بودند که هر کدام ییلاق و غشلاق نزدیک به هم بین ایذه باغملک شوشتر هفتکل رامهرمز خلف اباد و ... داشتند اجداد اغلب این عزیزان که خودم هم یکیش هستم تو تاریخ به دلیل جدایی از طایفه اصلیشون [...] شاید چون چون کوچ رو بودن و از محل اصلیشون صدها سال قبل جدا شدند و به مناطق بختیاری امدند این یک افتخار هست که همون جور باقی موندند و تودشون رو زیر ساییه هیچ قومی نگذاشتند و هر کدوم برا خودشون طایفه جدا شدند این که بیشترشون میگن ما از کدوم طایفه هستیم حدثیات ب درصد بالا یا پایین هست با تشکر
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
comment
0
0
comment عرب کمری یکی از طوایف بختئاری است عرب کمری اصالت دارد غیرت دارد وبرای ایل بختیاری افتخارات اورد است دورد بر شرفشان ما به داشتن چنین طایفه ای افتخار میکنیم اصالت نجابت شجاعت برادری در خونشوناست
comment
ارمین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
comment
0
0
comment سلام من عرب کمری هستم میشه گفت که مظفری ها هم عرب کمری هستند از اولاد البو جفیل هستن طایفه ایی هستن که [...] مال عنبل هستند .
comment
صالحی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
comment
0
0
comment من مادرم غرب کمالی هست پدرم فارسانی به هر دو طائفه افتخار میکنم و عشقم عنبله
comment
صالحی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
comment
0
0
comment عنبل متعلق به بختیاری وعربه
comment
پویا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
comment
0
0
comment عرب کمری ها به هیچ عنوان بختیاری نیستن من خودم از شمسی ها هستم ما اصلیت واقعیمون عربه و متاسفانه بعضی ها مارو بختیاری می‌دونن که اصلا این طور نیست
comment
دلاوری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
comment
0
0
comment بنده فامیلیم دلاوری هست عرب کمری هستم لطفا فامیلی دلاوری راهم اضافه کنید از اولاد کلانتری ها
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
comment
0
0
comment نمونه بارز عرب کمری در مسجدسلیمان مرحوم شیخ حیدر نوروزی که بعنوان یک انسان باسواد و مردمی و خیر در مناطق مسجدسلیمان لالی و اندیکا شناخته می‌شد .روحش شاد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار