اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۷

روزنامه روزان در ستون ویژه های خود نوشت : چندی پیش مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان در مصاحبه ای گفته بود: شهروندان خوزستانی در مصرف برق دقت بیشتری را بعمل آورده اند، بطوری که ارزش ریالی این صرفه جویی که یک هزار و 250 میلیارد ریال، معادل هزینه ساخت یک نیروگاه 105 مگاواتی برق است.

اگر دقت کنیم مشاهده خواهیم کرد که این اتفاق در استانی رخ می دهد که یکی از گرمترین استان های کشور محسوب می شود و در عین حال دارای بزرگترین صنایع و معادن است و همه این موارد موجب بالا رفتن میزان برق مصرفی خواهد شد ولی آمارها نشان می دهد که یکی از با برنامه ترین استان های کشور در مصرف برق استان خوزستان است و این کاهش میزان برق مصرفی بیشتر به بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها مربوط است.

دیروز هم در خبر داشتیم که کشاورزان استان هم در صرفه جویی در مصرف برق باز هم خوش درخشیده اند و در سال 90 بیش از 30 میلیون کیلو وات ساعت انرژی در ساعت اوج مصرف برق صرفه‌جویی شد که موجب شد رتبه اول بهینه ‌سازی مصرف انرژی مشترکین کشاورزی در کل کشور را رقم زد.

این کاهش در مصرف بخصوص در بخشی که استان خوزستان در آن مقام نخست را دارد و بخش بزرگی از تولید کشور در کشاورزی را به خود اختصاص می دهد بسیار با ارزش است. اما سوال اینجاست که این همه رتبه های اول و بهینه تر مصرف کردن انرژی آنهم انرژی برق در چنین شرایط سخت و بحرانی ای چه سودی را برای استان و صرفه جویان دارد؟

با توجه به اینکه از زمان اجرایی طرح هدفمندی یارانه ها نقطه عطفی در بهینه شدن مصرف در استان شده است و از سوی دیگر منابع مالی  از محل طرح هدفمند کردن یارانه در واقع مابه التفاوتی است که از کاهش میزان مصرف بدست می آید و در همان ردیف باید خرج شود.

استان خوزستان با این آمار در سال 90 چه تغییری در اعتباراتش بوجود خواهد آمد؟ حاصل این اصلاح الگوی مصرف به سبد کدام استان خواهد رفت؟ باید مدیرانی که در خبرها چنین اخبارهایی را منعکس می کنند این را هم بگویند که چه برای استان خواهد داشت و چه کمبودهایی باید در همین زمینه جبران شود.

انرژی برق آبی که بیشترین سهم را در تولید برق کشور دارد بخش بزرگی از آن در خوزستان قرار دارد.  با توجه به وجود بزرگترین سدهای کشور و خاورمیانه در این استان  هنوز هم با خاموشی در ساعاتی از شبانه روز مواجه هستیم که این برای استانی که تولید کننده برق کشور بوده ضررها داده است جای بسی تاسف دارد  حوادث همچون آب گیری سد گتوند که باعث شده تا منابع عظیمی از آبهای استان شور شود که این هم به دفعات قبل که منافع استان فدای منافع کشور شده اضافه شود و بی بهره ترین از این تولیدات خود استان باشد.

همه این ها گفته شد تا به این سئوال پاسخ داده شود که خوزستانی که در صرفه جویی و فدا شدن برای منافع استان پیش قدم است و مقام های نخست  می آورد در تخصیص اعتبارات چندم است؟


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار