شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۷۸۲
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۱

جاسم شدید زاده : اقوام مختلف ایرانی در یک فرایند طولانی انسجام خود را بدست اورده و ان را در فراز و نشیب تاریخی ارتقاء داده اند. شناخت عوامل تقویت کننده یا ویرانگر همبستگی برای جلوگیری از بروز درگیری و نا امنی های اجتماعی و سیاسی ضرورت و اهمیت فراوانی دارد.

استان خوزستان همواره زیستگاه اقوام مختلف بوده و تاریخ این بخش از کشور بیانگر ترکیب موزائیکی اقوام ساکن این استان بوده و هست. تاریخ مشترک، فرهنگ اگر نگوییم مشترک اما نزدیک به هم، مذهب، اداب و رسوم، منافع مشترک و...، وجوه مشترکی است که این مردم رادر یک فرایند تاریخی طولانی کنار یکدیگر نشانده و به صورت بسیار نادر شاهد هیچگونه نزاع و یا افتراق اجتماعی نبوده ایم.

به عبارت دیگر میراث این وفاق و همبستگی به نوعی سرمایه اجتماعی را شکل داده و شاخص ادغام اجتماعی را در شهر های مختلف استان بالا برده. سکونت عربهای خوزستان و بختیاری ها، شوشتری ها، دزفولی ها، بهبهانی ها و ترک های قشقایی در کنار یکدیگر در شهرهایی چون مسجد سلیمان، بهبهان، رامهرمز، دزفول، شوشتر، ماهشهر و ابادان شاهد مدعا و شاخص روشن و بالای ادغام اجتماعی است اما پدیده مهاجرت به مرکز استان به علت عدم توسعه یافتگی شهرهای شرق و شمالی استان، جنگ تحمیلی و به تبع ان مهاجرت خیل عظیمی از اهالی شهرهای غرب شهر اهواز این کلان شهر را با مشکلات عدیده ای چون حاشیه نشینی، هنجارشکنی، بیکاری مفرط، رقابت های ناسالم اقتصادی، شیوع پدیده ی اعتیاد، امار بالای طلاق، مشکلات بهداشتی درمانی،و اموزشی مواجه ساخته که نتیجه ی ان پایین امدن ضریب سرمایه اجتماعی و تعارضات فرهنگی و سیاسی است. این در حالی است که سرمایه اجتماعی پایه و اساس کنترل اجتماعی است. این سرمایه با تشکیل نهادهای فرهنگی و غیر حکومتی وتشکیل نیروی جمعی امکان پذیر است که بطور غیر رسمی کنترل جامعه را بدست گرفته و عنصر اگاهی، اعتماد و مشارکت را در افراد جامعه تقویت می کند، بر این اساس هرچه اعتماد اجتماعی، مشارکت و انسجام اجتماعی بالا باشد جرم و کج روی و در نهایت سرمایه اجتماعی شکل می گیرد.فرایند تشکیل سرمایه اجتماعی در استان خوزستان مستلزم تحقق دو عنصر مهم است:

 1.پذیرش تفاوتهای طبیعی چون زبان، قومیت، فرهنگ،اداب و رسوم و فلکلور

2.پذیرش عنصر برابری و مساوات سیاسی و اقتصادی در بهره مندی از امکانات و فرصت ها

 با توجه به گسترش روز افزون اگاهی جمعی،بالا رفتن سطح سواد و گسترش وسایل ارتباط جمعی، خواستگاه سیاسی و فرهنگی جامعه خوزستان با تغییراتی مواجه شده که ضرورت شناخت عوامل مثبت و موانع ساختارشکنانه این تحول بایستی به طور دقیق و علمی مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته و راه به سوی توسعه استان هموار گردد.

احساس محرومیت نسبی که یکی از شاخص های مهم در عدم توسعه یافتگی است در استان خوزستان نسبتا بالا است. در همین زمینه سید حمداله اکوانی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی در مقاله ای (*۱) تحت عنوان گرایش به هویت ملی و هویت قومی در عرب های خوزستان به این مهم پرداخته است. جامعه اماری و پژوهش اقای اکوانی را عرب های بالای ۱۸ سال و حداقل دیپلم هفت شهر اهواز، ابادان، خرمشهر، سوسنگرد، شادگان، ملاثانی و اروندکنار تشکیل می دهد.ایشان در جدول شماره ی ۱۲ ،صفحه ی ۲۲ برای سنجش سطح اعتماد پاسخگویان به دستگاه اجرایی سه گونه پرسش گنجانده اند:

 1.« در سازمان ها و ادارات دولتی فساد کاری وجود ندارد و صحت عمل در کارها رعایت نمی شود»۳/۸۲ درصد مخالف ، در حالی که ۱۸ درصد موافق بوده اند. 

2.«برای استخدام و اشتغال در استان عرب و غیر عرب برابراند»۶۰ درصد پاسخگویان مخالف و ۴۰ درصد موافق بوده اند.

 3.« سازمان های دولتی در برخورد با مردم تبعیض قائل می شوند»حدود ۶۰ درصد موافق بوده اند که این مقدار نیزنشانگر نسبت قابل توجهی است.

 ایشان در جدول شماره ی ۱۳ می نویسد عرب های خوزستان انتظار دارند اوضاع اقتصادی استانی که در ان زندگی می کنند مناسب شود، انان نیز از توسعه اقتصادی استان بهره مند شوند ایشان می افزاید در حدود ۶۴ درصد از پاسخگویان عرب خوزستان با گویه « وضعیت و جایگاه اقتصادی ـ اجتماعی مهاجرین به استان بهتر از خوزستانی هاست» موافقت نموده اند.

همچنین گویه ی « بیشتر اشنایان من در این شهر از وضعیت اقتصادی خود راضی هستند» پرسیده شده که بیش از ۵۲ درصد مخالفت دارند،۶۱ درصد پاسخگویان هم معتقدند که بیشتر دوستانشان از درامد خود راضی نیستند.

گویه «خوزستانی نباید برای پیدا کردن شغل به استانهای دیگر برود» ۷/۶۷ درصد موافقت دارند و این گویه که «خوزستانی هایی که در استان های دیگر زندگی می کنند وضع اقتصادی ـ اجتماعی بهتری دارند» ۵۰ درصد موافق دارد در حالی که حدود ۱۷ درصد مخالفت نموده اند.

بنابراین میانگین درصد مخالفت ها با وضعیت موجود اقتصادی حاکی از احساس نابرابری و محرومیت به لحاظ اقتصادی بین جامعه نمونه پاسخ دهنده است، البته بیان بخشی از پژوهش فوق به معنای برخورداری بیشتر مناطق شمالی و شمال شرقی استان نیست که وضع اقتصادی این مناطق و احساس محرومیت در این مناطق اگر بیشتر نباشد کمتر نیست. اما نکته ی ظریف ومهم این است که به علت تفاوت زبان و دامنه وسیع تمدنی این مردم با جامعه مسلمان عرب همجوار و گسترش هم بودی فرهنگی و قومی با این کشورها که فراتر از مرزهای سیاسی است که خود یک ظرفیت بالقوه بسیار قوی در گسترش روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با این کشورها است البته در صورت ترسیم یک راهبرد صحیح درازمدت و با توجه به بالا بودن گرایش به هویت ملی در عرب های خوزستانی این شاخص می تواند در توسعه استان خوزستان بسیار موثر واقع شود. اما این شاخصه ی بسیار مهم که فقط اختصاص به عرب ها در خوزستان دارد به علت عدم شکل گیری شبکه های اجتماعی مناسب درون قومی و برون قومی توسط نخبگان عرب و احیانا رقابت های غیر سالم سیاسی و نثار اتهامات سیاسی و فرهنگی توسط رقیبان محلی و عدم وجود راهبرد همه جانبه ی توسعه نگر از طرف مدیریت ملی و استانی شاهد نوعی تضاد و تقابل در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در خوزستان هستیم که اثار ویرانگر این تضاد می تواند واگرایی قومی و در نتیجه عقب ماندگی و عدم توسعه یافتگی را به همراه داشته باشد.

انسجام ملی در استان خوزستان از یک سو به مناسبات نظام جمهوری اسلامی ایران با اقوام مختلف استان متکی است و از سوی دیگر به روابط اقوام گوناگون درون استان با یکدیگر وابسته است.رعایت موارد ذیل می تواند در تقویت وحدت و انسجام ملی و درنهایت توسعه استان خوزستان موثر واقع شود:

1)تشکیل شبکه های اجتماعی و گفتگوی درون قومی و بین اقوام جهت کم کردن تنش و پرهیز از تضاد و تقابل و تقویت نقاط اشتراک بسیار ضروری است

2)شماری از کشورهای منطقه که برخی از انها متحد ما و برخی در همسایگی ایران قرار دارند مانند سوریه ،عراق، لبنان، ترکیه، بحرین، پاکستان، افغانستان به دلیل بی توجهی به تنوع قومیتی و سوء استفاده برخی گروه های سیاسی و کشورها و نیروهای فرا منطقه ای از این تنوع درگیر مسائل امنیتی و جنگ داخلی مرتبط با این موضوع هستند.

3)ایران اسلامی در منطقه ی پر آشوب خاورمیانه به جزیره ی ثبات در این منطقه شهرت یافته است به یقین دشمنان ملت ما و نیز برخی رسانه های منطقه برنامه ریزی هایی را برای بر هم زدن امنیت موجود در کشور با نگاهی به تنوع قومیتی در ایران تدارک دیده اند.

4)سرمایه گذاری اقتصادی، تمرکز زدایی از کلان شهر اهواز و توزیع ثروت و امکانات مادی و فرهنگی و همچنین حفظ توازن سیاسی در استان سبب رشد و توسعه ی استان می شود و این خطه از کشور عزیزمان را در مسیر توسعه فراگیر قرار می دهد و باعث وابستگی اقتصادی ـ اجتماعی میان اقوام مختلف خواهد شد که در نهایت انسجام ملی را تقویت خواهد کرد.

5)جامعه خوزستان به دلیل تنوع قومی و فرهنگی، نیازمند اموزشی بیشتر است تا بتواند از ارتباطات فرهنگی خوب و سالم و همکاری(تعامل) اجتماعی همراه با ارامش، بهره ببرد. بی اعتنایی به مقوله ی مدارا و تحمل فرهنگی و نیز بی توجهی به حقوق قومیت های مختلف در استان می تواند زمینه های شکل گیری تضاد، تقابل، تفرقه و تبعیض را فراهم اورد که در این صورت اثار منفی آن به جامعه و حکومت بر میگردد.

 6)دادن اجازه ی فعالیت به سازمان ها، احزاب و گروه های سیاسی، تشکل های صنفی، دادن اجازه ی اموزش زبان مادری به اقوام و اجرای همه ی بندها و اصول قانون اساسی از دیگر فرصت ها و راهکارهای مهم برای ایجاد همگرایی ملی و وفاق میان اقوام درون این استان و تقویت رابطه قوم ـ دولت است.

 7)رسانه ها اعم از مکتوب ، اینترنتی، شنیداری و دیداری عامل بسیار مؤثر در جهت تحکیم و انسجام ملی در استان هستند. با صدور مجوز به رسانه های دو زبانه عربی، فارسی در جهت تقویت و برجسته کردن اتحاد ملی تمهید لازم فراهم گردد.

 8)آموزش انگاره های اخلاقی و اموزه های بین فرهنگی می تواند افراد جامعه را نسبت به تفاوت های فرهنگی اگاه و هوشیار سازد و فرهنگ مدارا و تساهل را برای ان ها درونی کند، اموزشی که بر پایه ازادی، عدالت و احترام متقابل صورت گرفته باشد، پویایی و انعطاف فرهنگی را نیز سبب خواهد شد.

 در پایان باید به فعالین سیاسی، فرهنگی استان خوزستان عرضه داشت که در اظهار نظرها و رفتارها باید تجدید نظر کرد. با کمی تأمل در مورد موضوعاتی چون میزان جمعیت، تاریخ استان خوزستان، شخصیت های برجسته و مورد احترام مردم، عدم برجسته کردن نقاط افتراق و تضاد و تقابل، کم کردن دامنه اتهام زنی سخن بگوییم.و درنهایت بیاییم چنان باشیم که همان چیزی را که برای خود و همزبانان خویش می پسندیم برای سایر هم میهنان خود بپسندیم.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
انتشار یافته: ۲۱
comment
comment
عزیزی
|
United States
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
comment
5
2
comment آقای شدیدزاده فعلا که شهرداری اهواز در اختیار و اداره دوستان شماست. امیدواریم از اداره این مجموعه بزرگ سربلند بیرون بیایید و نشان بدهید که حقیقتا باید تعامل میان همه نیروها و اقوام وجود داشته باشد و از نگاه جانبدارانه قومی و اجتماعی پرهیز گردد. انشالله
پاسخ ها
comment
ناشناس
| United States |
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
comment
comment درسته.باید ببینیم دوستان و همفکران آقای شدیدزاه، اینک در شهرداری چکونه با این موضوع برخورد خواهند کرد؟ براستی نگاهی قومی را حاکم خواهند کرد و یا آنکه تعامل میان اقوام و گروههای اجتماعی مدنظر خواهد بود؟ این موضوع در انتصابات آتی این مجموعه بزرگ عینیت خواهد یافت
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
comment
2
3
comment [...] درنوشته ی بالا مطالب متناقض وغیرواقعی زیادبه چشم می خورد که درفرصتی دیگر بیان خواهدشد...
comment
مسرور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
comment
2
3
comment واقعا مقاله جالبی است می تواند در فرایند همگرایی میان اقوام خوزستانی نقش مهمی داشته باشد.این مقاله نشان می دهد آقای شدید در دوران گذار به یافته های خوب علمی برای وحدت عملی در استان رسیده است.اگر این مقاله و مقاله قبلی ایشان که در همین سایت منتشر شده است را در کنار هم گذاشت این نتیجه بدست می آید که تقریبا همه نخبگان خوزستانی به مرحله خوبی از هم اندیشی رسیده اند.
comment
آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
comment
0
1
comment همیکاری درچه شرایطی بین افرادصورت خواهد گرفت؟
1-کاری قراراست انجام شود وبه بیشترازیک نفربرای انجام کارنیازاست.
2-دویاچندنفر به حدی زندگیشان به هم نزدیک است وگره خورده که امکان جداشدنشان سخت است پس همیشه کارهاراباهم انجام می دهند.
3-هدف مشترکی برای عده ای ازافرادوجوددارد که برای همه ی آن افرادپذیرفته شده ودارای ارزش است،پس همکاری این افراد تابع یک قاعده و مکانیزمی خاص صورت می گیرد تابه هدف برسند،حتی ممکن است زندگیشان مانندگروه دوم به هم گره نخورده باشد.
زندگی اقوام خوزستان همانندگروه سوم است.بسیارخوب!هدف اصلی چیست که همه بایدبامکانیزمی خاص به سوی آن حرکت کنند؟توسعه ورشد مملکت؟رشدوترقی دادن منطقه ی زندگی باتوجه به پیوندهای کهن بادیگرمناطق؟رشدوترقی دادن منطقه ی زندگی بی توجه به دیگرمناطقی که پیوندی ناگسستنی با آنان دارند؟...جداشدن منطقه زندگی و....
این پرسش هاابتداباید پاسخ داده شود .درعمل نیز دیده شود تابشود نشست وبرنامه ریزی کرد برای بعد!!
...نخبگان اقوام چگونه می اندیشند؟به چه می اندیشند؟...پیوندفکریشان بااقشار عمومی وافکارعمومی اقوام درچه کمّ وکیفی است؟...اینهارابه درستی پاسخ دهید مشکلات حتماکنارخواهدرفت؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
comment
0
3
comment چرا اصرار داريد از كلمه همزباني بيشتر از همدلي استفاده كنيد؟
چرا با محصور كردن خود و ديگر همراهان حقي بيش از ديگران طلب مي كنيد و هر كس با نگاهي واقعي به بافت استان بنگرد سريعا موضع مي گيريد و به او حمله مي كنيد و اتهام روا مي داريد و با [...] را به ديگران نسبت مي دهيد؟
مردم خوزستان رفتار شما و دوستانت را در دوران اصلاحات در مورد آموزش و پرورش و مدير كل منصب به شما را از ياد نبرده اند و تناقضات و تضاد رفتاري شما را با اقوالتان ديده اند.
رفتار راديكالي شما موجب گرديد تا نيروهاي شايسته خوزستان نيز از گردونه قدرت كنار زده شوند .
چرا بعد از نمايندگي سخن نگفتيد و حالا كه دولت جديد آمده است به دنبال سهم خواهي افتاده ايد؟
ما همه برادرهستيم و سالها در كنار هم زندگي كرده ايم و از زماني كه شما براي[...] نه تامين منافعه مردم و رفع محروميت وارد شديد بر طبل اختلاف و تفاوتها كوبيديد و موجب شديد تامركز به غير بومي ها بيش از ما اعتماد كند.
يادتان رفته است كه استاندار نجف آبادي را براي اينكه نيروهايتان را بكار گيرد در مقابل نيروي استاني چقدر حمايت كرديد ؟
امروز مسائل مربوط به كارون از همان دوران نشات مي گيرد و بازهم در مقابل مقتدايي معين را بعنوان گزينه معرفي نموديد!
مردم با هم مشكلي ندارند اگر شما براي كسب قدرت بگذاريد
comment
ناشناس
|
United States
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
comment
4
2
comment آقای شدیدزاده امیدوارم در محافل خصوصی که تشکیل می دهید حقی برای دیگر اقوام هم در نظر بگیرید.
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
comment
3
5
comment در جواب اقای عزیزی بگویم که اقای سید خلف شهردار اهواز با وجود عرب بودن اما گرایش ایشان بیشتر به برادران بختیاری ماست .
پاسخ ها
comment
عزیزی
| United States |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
comment
comment واقعا اینطور نیست آقا علی. مدیرانی که انتصاب به بختیاری ها داشتند و بویژه در دوران شورای سوم روی کار آمدند در ان دوره حذف و برکنار شدند. در حالی که در زمان شهردار سابق ابقا شده بودند. نگاهی به تغییرات در سازمان زیباسازی و شهرداری منطقه 3 و شهرداری منطقه8 و تغییرات بسیاری که در لایه های مدیریتی پایین تر در شهرداری روی داده بکنید متوجه می شوید شهردار به کدام گروه و جریان گرایش دارند.
comment
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
comment
2
3
comment ای کاش آقای شدیدزاده تنها از زبان سخن به میان نمی آورد.ازقلب هم سخن می گفت.ازقلبی که بازبان یکی می شد.
قلب وزبان اگر یکی شوند
قوم وطایفه گر هزار شوند
چه باک
کس گرسنه سربه بالین ننهد.
آقای شدیدزاده یادت رفت باهمین شعارهای علمی ورومانتیک با آرم مشارکت وپلورالیستی راه به مجلس بردی وشعارهای قومی سر دادی.
شوشان این شخص باید پاسخگوی اعمال گذشته اش باشند
اصلاحات و قوم گرایی جور در نمی آیند.
شوشان مواخذه ی حضرت عباسی اگر حرفهای منتقدان این شخص که فقط از زبان وتبار حرف میزند.واز قلب ووفا سخن نمی گویدانتشار ندهی روز قیامت گیر می کنید
comment
کریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
comment
3
2
comment این افراد وقتی در قدرت هستند مثل شیوخ و خوانین قدیمی رفتار می کنند ولی وقتی از قدرت دورند ودوباره می خواهند بهقدرتبرسند مثل نلسون ماندلا حرف می زنند.
comment
حمید صدر رضوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
comment
3
2
comment با شناختی که من از ایشان دارم بعید بدانم ایشان از نظر علمی بتواند چنین مطلبی را بنکارد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
comment
0
2
comment به نظر می رسد که در نگاه آقای شدید زاده و کربلایی همان طور که در مقالات انها در شوشان امده رفورم صورت گرفته است. خوب است اگر عرصه باز شود و اقایان سخن بگویند و پاسخ های خود را از منتقدان اندیشه ای دریافت کنند. باید باب گفتگو باز شود تا بر اثر انتقاد مفاهمه صورت بگیرد
comment
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
comment
1
3
comment کمی انصاف ،عرب ها را بخاطر گرفتن یک اداره کل تحمل نکردی الان از 97 عضو شورای اداری استان فقط 7 نفر عرب اند تازه هم می گویید آقای فلانی حرف نزنید ،چرا سهم خواهی می کنید؟
لطفا اول نگاهی بخود بیندازید آیا می شود با این گفتار تند و انتقامجویانه به همگرایی رسید؟
کمی انصاف ................. تا برداری ها ثابت شود
comment
مسجدسلیمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
comment
0
2
comment در بین اقوام آرامش وجود دارد پس این آرامش را حرمت بگذارید
با کلمات بازی کردن و از این ادبیات [...] استقاده کردن شروعی برای ایجاد [...]و فاصله بین اقوام است
ما درکنار هم و همسایگی زندگی میکنیم و اگر بقول قدیمی ها , باسوادها و دانشگاهی ها بگذارند مردم عام خیلی همدیگر را دوست دارند
کجا کم آوردید؟؟ که اینجوری میخواهد بین مردم شبهه بیندازید
این راهی برای معروف شدن نیست !!!!!
فارس و عرب سالهاست در ادارات و همسایگی و محل کار با هم هستند بدون هرگونه تنش . با هم وصلت کردند
به کوری چشم هر که نمیتواند ببیند .
قضاوت را به مردم شریف فارس و عرب میدهیم .
ما اهل دلان هم رزمان عرب و فارس خود را هیچوقت فراموش نمیکنیم [...]
comment
مهمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
comment
3
0
comment آقای شدیدزاده خوب است اگر به دوستان و همفکرانتان در شهرداری هم بفرمایید در این مقطع مهم که اداره شهرداری را در دست دارند خدای ناکرده نگاه قومی را در انتصابات شان حاکم نکنند.این تجربه ی مهمی است. حالا که مدیریت شهر مهمی چون اهولز در دست دوستان شماست پس تلاش کنید فضای یکجانبه ای حاکم نشود
comment
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
comment
0
4
comment فعلا که شورا همه اش غیر عرب و تمامی انتصابات شهردار غیر عرب هستند کمی منصف باشید فعلا که کل استان و 92/0 انتصابات آن متعلق به غیر عرب هاست
comment
برادرتون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
comment
0
1
comment اولش بگویم که من عرب اهوازی هستم اما بعد
دوست عزیزی که فکر میکند شهردار چون عرب است پس لابد در دست همانها هم هست این قضیه شما مطلقا درست نیست و یا اینکه برخی مدیران به قول شما منصوبین شورای سوم را عوض کرده هم این ادعا را ثابت نمیکند اما شما چرا از عوض شدن بعضیها به دل گرفته ای اصلن بیشتر مدیریتهای استان دست غیر عربهاست انها چه کرده اند و استان ما که روز به روز وضعش بدتر میشود اما من و برادرانم خواسته مان این نیست که مدیران را فقط به روش قومی انتخاب کنند ما میخوایم بهترین های استان را انتخاب کنند کسانی که دلشون برای استانشون بتپه نه اینکه استان و شهرمون را پایه ای برای رشد خودشون و فامیل و دوستانشون بدونند اما مسئله این است که اگر برای انتخاب مدیران ملاک مهم شایستگی چندان در نظر گرفته نمیشود حداقل کسی را بگذارند که دلش برای شهرش بسوزد و در همین شهر بزرگ شده باشد تا حداقل به خاطر راحتی پدر و مادر و فک و فامیل خودش هم که شده کمی به وضعیت شهر رسیدگی کند نه مثل شورای سوم که کارمندای به شدت معمولی و نابلد رو از شهرهای دیگه به عنوان مدیر به شهرداری اهواز تحمیل کردن و ای کاش ادمهای شایسته ای رو معرفی میکردن که اونوقت من عرب دستشون رو برای تشکر حتی میبوسیدم اما افسوس که اینطور نبود
این خاطره رو یکی از دوستان تعریف کرده که خیلی جالب است آقای کتانباف شهردار قبلی اهواز یه بار به یکی از معاوناش که اتفاقن از تحفه های شورای سومه و به قاعده باید کارهای علمی رو انجام بده تو شهرداری میگه چرا فلان کار رو انجام ندادی معاون مذکور هم به دنبال توجیه نابلدی خودش و کم کاریش بوده که کتانباف بهش میگه میدونی مشکل تو چیه طرف با ترس میگه شما بفرمایید کتانباف هم جواب قشنگی بهش میده جوابی که همه خواسته ما توش هست به معاون مذکور میگه مشکلت اینه که جنابعالی به این شهر عرقی نداری.
کتانباف اهوازی بود عرب هم نبود اما همون فدر که من عرب عرق شهرم رو دارم اون هم داشت پس مسئله همینه
comment
مهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
comment
2
1
comment آقای شدید زاده هیچ به اندیکا و لالی و ایذه و باغملک و مسجدسلیمان رفته اید؟ واقعا اگر شما دلسوز استان هستید و داعیه توسعه دارید چرا یکبار در محرومیت این مناطق جمله ای قلمی نکرده اید؟ واقعا تصور میکنید کسی حرفهای شما را باور میکند؟ چرا فکر میکنید کسی اختلاف افکنی پنهان در سطرهاتان را متوجه نمی شود؟" زندگی عرب ها در کنار دزفولی ها ، شوشتی ها ، بختیاری ها، و... در شهرهایی چون مسجد سلیمان دزفول، بهبهان و..." یعنی هیچ فارسی در شهرهای خرمشهر و شادگان و ماهشهر و و شوش و... (شهرهای عرب نشین) زندگی نمیکند ولی در همه شهرهای شمالی براردران عرب حضور دارند ؟ این هماه حرفهای سابق نیست که فارس را در خوزستان و بوِژ] اهواز مهاجر میخواند و غاصب حقوق .... راستی چرا یکبار به پایان نامه ای در مورد میزان محرومیت یا احساس تبعیض در شهرهای شمالی نمی پردازید؟
comment
اهوازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
comment
0
0
comment فعالین قومی بهتر است بجای کارهای سیاسی به نقد و برسی مسائل و فرهنگ های قومی و حقوق زنان که در قومیت ها ضایع میشود بپردازند.این واقعا اجحاف و ظلم مضاعف به قومیت هاست که از آنها سواستفاده کنند تا عده ای به قدرت برسند.واقعا برخی وضعیتها بسیار وخیم است و فعالین و نخبگان قومی باید به اصلاح فرهنگ قومی بپردازند.
comment
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
comment
1
1
comment به نام خدا

بنده با نظر مهران موافق هستم.

آقای شدید زاده خدا را شکر که ما مردم خوزستان همه ایرانی و شیعه هستم و این ضامن مرز و بوم ایران اسلامی است. صدام خیلی تلاش کرد موضوع عرب و عجم راه بیندازد ولی موفق نشد . ضمنا چیدمان شما از عرب ( خوهران و برادران ) و غیر عرب در شهرهای خوزستان علمی نیست. خیلی از عجم ها در جنوب، شمال ، غرب و شرق این استان در فقر و تبعیض بسر می برند ولی تحمل می کنند و دنبال سربلندی کشورشان می باشند. با این وجود مسئولین باید توجه نمایند که تبعیض (و فقری )در موردی هیچ هم استانی نباید صورت گیرد که باعث شادمانی دشمنانان می گردد. انشالله مسئولین تلاش نمایند که فقر و بی عدالتی را از این استان (خوهران و برادران عرب ، لر بزرگ و کوچک ، شوشتری ، دزفولی، بهبهانی ، قشقایی ، کرد ، مسلمان و غیر مسلمان و غیره ) از بین ببرند. انشاالله.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار