اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۸۱۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲
هشدار معاون استاندار خوزستان:
در صورت حل نشدن مشکل کارخانه الکل و خمیر مایه رازی ظرف مدت 15 روز آینده این کارخانه تعطیل می شود.
درصورت حل نشدن مشکل انتشار بوی نامطبوع، کارخانه الکل سازی رازی تعطیل می شود.

 معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: در صورت حل نشدن مشکل کارخانه الکل و خمیر مایه رازی به عنوان کانون اصلی بوی مشمئز کننده هوای اهواز و ارائه نکردن راهکار برای حل این مشکل ظرف مدت 15 روز آینده این کارخانه تعطیل می شود.

احمد سیاحی روز چهارشنبه در جلسه بررسی علت اصلی انتشار بوی نامطبوع در هوای شهر اهواز که در محل استانداری خوزستان افزود: بر اساس اعلام اداره کل محیط زیست استان خوزستان علت اصلی بوی نامطبوع در هوای شهر اهواز کارخانه الکل رازی است که این شرکت مهلت دارد تا دوشنبه هفته آِینده برنامه زمان بندی برای حل این مشکل را به استانداری اعلام کند.

وی با بیان اینکه مردم شهر اهواز را قربانی صنعت نیشکر نخواهیم کرد گفت: مردم شهر اهواز نباید قربانی پیشرفت یک شرکت و صنعت باشند و در صورت ادامه وضعیت تا 15 روز آینده و عدم ارایه برنامه زمان بندی شده شرکت الکل سازی رازی تعطیل خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار خوزستان افزود: با توجه به اینکه اداره کل محیط زیست استان به عنوان متولی امر محیط زیست استان تشخیص داده است که منشاء بوی نامطبوع از ماده تولید شده از کارخانه الکل سازی به نام ˈویناسˈ است این کارخانه موظف است این مشکل را در کوتاه ترین زمان ممکن حل کند.

سیاحی با بیان اینکه در تمام دنیا صنعت در خدمت مردم است گفت: شرکت نیشکر و صنایع جانبی تا کنون فعالیت های بسیاری را در استان خوزستان داشته و ظرفیت های خوبی در این استان ایجاد کرده است اما نمی توان به دلیل اهمیت این صنعت مشکلات زیست محیطی طرح را نادیده گرفت.

وی اذعان داشت: در کشور بنا به دخل و تصرفاتی که انجام شده نتوانسته ایم به خوبی از محیط زیست حراست کنیم و نمونه این دخل و تصرفات را می توان در تالاب های استان خوزستان مشاهده کرد.

معاون عمرانی استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه هیچ فرد و یا نهادی حق آلوده کردن محیط زیست را ندارد افزود:از این پس هیچ صنعتی در استان خوزستان بدون اخذ مجوز های زیست محیطی آغاز به کار نخواهد کرد.

در ادامه مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان افزود: بیش از یک سال است که شهروندان اهوازی شکایات بسیاری را از بوی نامطبوع هوای اهواز دارند که در این راستا محیط زیست خوزستان اقدام به بررسی چندین محور در شهر اهواز کرد.

ˈاحمد رضا لاهیجان زادهˈ افزود: با تشکیل چهار تیم بررسی های میدانی آغاز شد و پس از بررسی های مشخص شد که ماده حاصل از فعالیت های کارخانه الکی و خمیر مایه رازی و تولید ماده ای به نام ˈویناسˈ عامل اصلی انتشار این بوی نامطبوع است.

وی گفت: دو کارخانه الکل سازی در شهرک صنعتی خرمشهر نیز وجود دارد که این کارخانه ها نیز وضعیتی مشابه کارخانه الکل سازی رازی دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با اشاره به اینکه کارخانه الکل سازی رازی سالانه 32 میلیون لیتر تولیدات دارد افزود: این کارخانه فاقد تصفیه خانه است و با ایجاد حوضچه هایی تبخیری در محدوده کارخانه ماده ویناس را که عامل انتشار بوی نامطبوع در هوای شهر اهواز است را در این حوضچه ها نگهداری می کند.

لا هیجان زاده گفت: در محوطه این شرکت 40 هکتار حوضچه وجود دارد که 600 هزار متر معکب ماده ویناس در این حوضچه ها نگهداری می شود که بخشی از این ماده تبخیر می شود.

وی افزود: همچنین کارخانه الکل و خمیر مایه رازی در شبانه روز دوهزار و 100 متر مکعب فاضلاب تولید می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با اشاره به ارزش ماده ویناس گفت: ویناس ماده ارزشمندی است که می تواند جایگزینی مناسب برای ماده نفتی مالچ در در پروژه های بیابان زدایی باشد.

لاهیجان زاده در خصوص اقدامات قضایی محیط زیست خوزستان برای حل این مشکل گفت: با توجه به اقدام قضایی انجام شده علیه مدیریت این کارخانه، بر اساس حکم دادگاه برای مدیرعامل این شرکت چهار ماه حبس و دوسال تعلیق به دلیل تهدید علیه بهداشت عمومی در نظر گرفته شد که در صورت حل نشدن مشکلات، حکم چهار ماه حبس قابل اجرا خواهد بود.

مدیرعامل کارخانه الکل و خمیر مایه رازی نیز در این جلسه با بیان اینکه از مسوولان محیط زیست خوزستان خواسته ایم در خصوص این مسئله اصولی تر بحث شود گفت: نیشکر و صنایع جانبی نیز مانند دیگر صنایع تاثیرات جانبی دارد.

ˈعلی احتشامی ˈ بیان کرد: نمی توان به طور قطعی اعلام کرد مشکل بوی نامطبوع هوای اهواز از کارخانه الکل سازی رازی است زیرا در مناطق مختلف اهواز تبخیرهایی انجام می شود که این تبخیرها می تواند از منشاء این بوی نامطبوع باشد.

وی افزود: در خصوص رفع مشکلات اقداماتی در انجام شده اما بهترین راه استفاده از ماده ویناس در پروژه مالچ پاشی است.

کارخانه الکل سازی رازی در سال 86 و خمیر مایه نیز در سال 90 افتتاح شده و این کارخانه در 25 کیلومتری شهر اهواز قرار دارد.

میزان تولید الکل این کارخانه در سال 33 میلیون لیتر و خمیر مایه 8 هزار تن است که بخشی از این محصولات به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می شود.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۶
comment
comment
شهروند
|
United States
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
comment
1
2
comment مردم شهر اهواز نباید قربانی پیشرفت یک شرکت و صنعت باشند و در صورت ادامه وضعیت تا 15 روز آینده...!!
جناب مهندس من به عنوان یک شهروند برایم قابل هضم نیست که شما به عنوان یک کارشناس یک کارخانه را فقط در حد یک شرکت میدانید و براحتی دستور تعطیلی آن را می دهید !! از خدا بترسید همین دیروز استاندارتان اعلام کرد در رتبه اشتغال جایگاهی ندارید .برادر محترم مصاحبه شما بار حقوقی دارد راه حل سلبی دادن که کارعوام است نه کارشناس خبره ای چون شما
comment
مهدی شهسواری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
1
2
comment اقای سیاحی خدا وکیلی شما دغدغه ریست محیطی ذارید پس چرا در مقابل فاضلاب های شهری و نفت و نیشکر چنین قاطعیتی نارید در مقابل سد گتوند چه /چون در این موارد خودتان مسولیت هایی داشتید انها را نادیده میگیرید /[...] / نگاه شما کارشناسی نیست فقط دنبال قربانی میگردید/شوشان خدا وکیلی سانسور نکن
comment
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
comment
0
0
comment سلام . اول بپرس بعد ببر؟
comment
پیشاهنگ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
comment
1
2
comment طرح توسعه نیشکر که مشکل زیست محیطی دارد باید تعطیل شود کارکنانش هم بروند لا لا .
کارخانه الکل هم مشکل زیست محیطی دارد تعطیل بشود و باز هم لا لا .
بیکاران عمده جامعه هم در خانه لا لا .
آب فاضلاب که توی رودخانه ها میریزد دیده نمیشود
فاضلاب بیمارستانها هم دیده نمیشودو..........
کارخانه کربن هم دود زاست تعطیل شود کارکنان لا لا
صنایع فولا و نورد و گروه ملی هم.....
اینجا اداره استاندارد که باید کنترل کیفی کند و سوپاپ های اطمینان و شرایط استاندارد را از داخل و یا خارج ازکشور مهیا و برای این مکانهای اشتغالزایی فراهم کند کجاست؟؟؟؟؟؟
اداره استاندارد
اداره استاندارد
اداره استاندارد کجایی ؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا این اداره آنقدر بی تفاوت است و دیده نمیشود که کمتر خوزستانی آن را میشناسد
محیط زیست و استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی بی تفاوت نباشند و آقای استاندار کمی به موضوع و عملکرد این ادارات توجه بیشتر بکند.....
comment
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
comment
0
0
comment استشمام ویناس برای مردم اهواز غیر قابل تحمل شده
مردم سعی میکنند از خانه خارج نشوند
درسته که باید اشتغال باشه و کارخانه ها فعالیت کنند اما این مسئله نباید به سلامتی مردم آسیبی وارد کند مدیر عامل این شرکت بجای دادن راه کار داره شونه خالی میکنه و میگه :نمی توان به طور قطعی اعلام کرد مشکل بوی نامطبوع هوای اهواز از کارخانه الکل سازی رازی است زیرا در مناطق مختلف اهواز تبخیرهایی انجام می شود که این تبخیرها می تواند از منشاء این بوی نامطبوع باشد.
در صورتی که پیگیری ها ی مسئولین به بوی بد ویناس این کارخانه اشاره دارد
متاسفانه نرخ مهاجرت از استان خوزستان و اهواز به دلیل مشکلات زیست محیطی به شدت بالا رفته و این مورد هم در چند سال اخیر برشدتش افزوده
امیدواریم مسئولین سریعاً رسیدگی کنن
comment
هاشم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
comment
0
0
comment شهرهای آبادان و خرمشهر هم بااین مشکل مواحهند
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار