شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۸۲۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲
متاسفانه در سالیان اخیر، کمرنگ شدن فعالیت های حزبی و بالارفتن هزینه فعالیت های سیاسی اجتماعی باعث رشد برخی جریانات بدون هویت و ناشناخته ای شد که با نگاهی رانت جویانه به حوزه سیاست و قدرت، نگاه می کنند. افزایش جریاناتی که بدلیل نهادینه نشدن فعالیت های حزبی و سیاسی، شان پاسخگویی به افکار عمومی برای خود قائل نبوده اند، مشکلات بسیاری را در کشور ایجاد نمود که بیان و تفصیل آن از حوصله این مقال خارج است.
 میلاد رضایی:  بی شک، دکتر محمد کیانوش راد در سالیان گذشته و بویژه دو دهه اخیر از جمله انگشت شمار سیاسیون استان بوده است که تاثیرات مهمی در عرصه سیاسی اجتماعی استان داشته و همیشه از ثبات موضع برخوردار بوده است. تاثیر گفتمانی وی نیز در حوزه سیاسی و اجتماعی کم نیست و وی بعنوان موثرترین چهره اصلاح طلب خوزستان شناخته می شود. از همین رو سخنان اخیر ایشان در مصاحبه با شوشان، بی تردید آغازکننده فضایی از مباحثه و گفتگو در فضای استان خواهد بود، همان چیزی که استان ما بیش از هر زمان دیگر به آن نیاز دارد.
تاکید وی بر تقویت فعالیت های سیاسی و اجتماعی در استان هایی که از تنوع قومی برخوردارند از جهاتی بسیار حائز اهمیت است.
متاسفانه در سالیان اخیر، کمرنگ شدن فعالیت های حزبی و بالارفتن هزینه فعالیت های سیاسی اجتماعی باعث رشد برخی جریانات بدون هویت و ناشناخته ای شد که با نگاهی رانت جویانه به حوزه سیاست و قدرت، نگاه می کنند. افزایش جریاناتی که بدلیل نهادینه نشدن فعالیت های حزبی و سیاسی، شان پاسخگویی به افکار عمومی برای خود قائل نبوده اند، مشکلات بسیاری را در کشور ایجاد نمود که بیان و تفصیل آن از حوصله این مقال خارج است.
از طرفی در استان هایی که بدلیل تنوع قومی، در فرایندی طبیعی مطالبات قومی نیز ایجاد می شود، تضعیف فعالیت های سیاسی و اجتماعی، باعث می شود تا برخی از جریانات معاند، با دامن زدن به این مطالبات و ایجاد انحراف در آنها، مشکلاتی را ایجاد کنند.
مطالبات شهروندی که در نتیجه رشد فعالیت های سیاسی و اجتماعی و حضور فعال احزاب سیاسی مورد توجه قرار خواهد گرفت، در برگیرنده مطالبات قومی در چارچوب قوانین کشور و تمامیت ارضی ایران عزیز نیز هست. به هر حال شهروندان از قومیت های مختلف بدلیل وجود خرده فرهنگ های مختلف و اشتراکات درون قومی و برخی احساس تبعیض ها، مطالباتی دارند و آنچه که در برخی اصول قانون اساسی همانند اصل15 آمده دال بر همین مهم است. از این رو نمی توان این مطالبات را انکار کرد. اما نحوه پرداختن به این مطالبات بسیار مهم است. تشدید فعالیت های سیاسی و اجتماعی در استان های قومی از این حیث حائز اهمیت است که مطالبات قومی را در فرایندی کاملا شناسنامه دار، قانونمند و در ذیل مطالبات و حقوق شهروندی مطرح می کند. نخبگان و فعالان سیاسی و اجتماعی، مطالبات قومی را در فرایندی مدنی و در قالب احزاب سیاسی دنبال می کنند و بدین ترتیب امکان رشد و ارتقای نخبگان و نیروهای سیاسی و اجتماعی از اقوام مختلف در قالب احزاب سیاسی نیز پدید می آید.
امیدواریم مصاحبه دکتر کیانوش راد با سایت شوشان، آغاز خوبی باشد بر گفتگوهای جدی در عرصه سیاسی و اجتماعی استان خوزستان.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
comment
comment
نادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
2
1
comment جناب عبدالله نژاد همین حرفها راکیانوش راد گفتند این آقاچه چیزی دیگر به آن حرفها افزود.به جزءسرسپرده گی اش راخواست به کیانوش راد ثابت کند.آقای جلالی چرا اظهارنظرنمی کند.
comment
یک دوست اصلاح طلب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
2
1
comment آقای کیانوش راد پس از چند سال غیبت در فضای سیاسی علنی بالاخره دیدگاه هایش را عنوان کرد. به نظرم چیزی به لحاظ علمی به ایشان اضافه نشده است. مباحث سیاسی وی همان گفتمان قدیمی دوم خردادی ها و اصلاح طلبان و چکیده کمیسیون امنیتی ملی دوره ششم مجلس است که در آن عضویت داشته و نگاه خوزستان شناسانه که در بنیاد توسعه خوزستان ادامه کار می دهد و بسیاری جاها به جاده خاکی می زند هم به شدت تحت تاثیر گفتمان آقای امید حلالی نویسنده و روشنفکر خوزستانی است و به عاریت گرفته از ایشان که سرمنشاش به بنیاد خوزستان شناسی - در دوره نمایندگی ایشان - می رسد و البته آقای کربلایی در تک روی معروف شان دیگر همراهان را جا گذاشته و شانی دائم العمر برای خود در این بنیاد دست و پا کرده اند در صورتی که یک تشکیلات غیر دولتی تابع ضوابطی است و باید افراد هیات مدیره بر اساس انتخابات دوره ای تعیین شوند. اقای کربلایی همیشه دنبال حواری و مرید می گشته است و طبیعی است که از مشرب فکری امثال آقای حلالی بهره برداری کرده و آن تفکر پوینده را که مقوم همگرایی است تبدیل به مشربی سیاسی نماید که در بحبوحه انتخابات ها یا انتصابات مهم نمود می یابد
اگر آقای کربلایی اعتقادی به کار غیر دولتی دارد بسم الله بیان بفرمایند از همین تریبون که چرا انتخابات برای تشکیلات بنیاد توسعه نمی گذارند؟
در مجموع دیدگاه های سیاسی حزبی ایشان فاقد حرف نو و نوع نگره شان به مسائل استان تحت تاثیر و عاریتی از نظرات آقای امید حلالی است که البته به کج راه سیاست رفته است و در دوره نمایندگی مجلس شان نیز به لحاظ سیاسی به شدت تحت تاثیر نظرات تئوریک اقای عبدالله سلامی بودند.
ایشان یک عنصر سیاسی است و نه یک متفکر سیاسی و به همین دلیل نمی تواند ایدئولوگ باشد
پاسخ ها
comment
یک دوست
| United States |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
comment آقای کیانوش راد در این چند سال غیبت نداشته اند. هم در انتخابات 88 و هم انتخابات92 صاحب نقش جدی بودند. در تحولات مربوط به پس ازسال88 هم ایشان هزینه دادند. خودشان و فرزندشان با برخوردهایی مواجه شدند. درسته که بدلیل بسته بودن فضا چندان اجازه اظهارنظر به ایشان داده نمی شد بگونه ای که حتی اجازه برگزاری جلسه4/5 نفره با حضور ایشان داده نمی شد اما این بی انصافی است که بگوییم ایشان در عرصه نبوده. در خصوص بنیادخوزستان شناسی این یک تشکل غیردولتی با اعضایی مشخص است. همانطور که خانه مطبوعات چنین است. از طرفی هم این سوال وجود دارد که دوست عزیز و روشنفکر که زحمات زیادی در مطبوعات کشیده یعنی آقای حلالی، هم پاسخ بدهند چرا چند سال است که خانه مطبوعات انتخاباتش را برگزار ننموده و همچنان ایشان در راس امورند. حتما ایشان هم دلایل و توجیهاتی دارند البته. مقصود این است که یکطرفه به قاضی نرویم. ما بخواهیم یا نخواهیم دکتر کیانوش راد از موثرترین چهره های سیاسی استانند که بیشترین تاثیر را در سال76 و پس از ان در جریان اصلاحات داشتند
comment
اهوازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
comment
1
1
comment حیف از اینهمه مطلب و مشکلات که استان نیازمند مطالعه و پیگیری دارد
این افراد را نباید رسانه ای کرد چون برای مردم خوزستان و بخصوص [...] اهواز شناخته شده اند و چه مشکلاتی برای مردم درست کردند
اختلافی که بین اقوام انداختندو...
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار