شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۸۳۹
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۸
سرانجام تحولات شورای چهارم اهواز چه خواهد شد؟
وقتی گروه 6 و 7 از درون متزلزل باشند و امکان ائتلاف با هم را نداشته باشند، چه اتفاقی می افتد؟

شوشان - امید رضایی : سه ماه دیگر انتخابات هیئت رئیسه شورای چهارم اهواز برگزار خواهد شد و به نظر می رسد بتدریج تب تحولات شورا حول محور این موضوع بالاتر خواهد رفت.

پیشتر در تحلیلی در خصوص تحولات درونی شورا از شکل گیری ائتلاف هایی در شورا خبر داده بودیم.

ائتلاف6: سیدمهدی آلبوشوکه، ناجی سواری، عاشور سواری، شیخ سعادت نیا، خانم ها الباجی و ابریشمکار

ائتلاف7: اسکندر زنگنه، هدایت ممبینی، حسین حیدری، سید محمدجواد رضوی، علی ناصری و خانم ها صالحپور و زمانپور

ائتلاف 4+2 (ائتلاف حاکم): حجت مظفری، رامی علاسوند، هوشنگ شیرمردی، شیخ کاظم سواری، به اضافه ی باورساد و سبزعلی

... و 2 عضو دیگر یعنی خورشیدی و سلحشور

 

آخرین تغییرات در ائتلاف4+2 (گروه حاکم)

در همان تحلیل(در آن زمان) اشاره کردیم که باورساد و سبزعلی انتقادات و نارضایتی هایی را از نحوه اداره شهرداری دارند که در همان مقطع، بویژه باورساد در نطق های پیش از دستور انتقاداتی را به برخی انتصابات وارد می کرد.

(احمد باورصاد: انتصابات اخیر تبعات زیان آوری برای شهرداری اهواز دارد )

 در چند هفته گذشته اما تغییراتی صورت گرفته و اینک به نظر می رسد این دو در حال حاضر، انتقادات شان نسبت به عملکرد شهرداری فروکش کرده است و انتقادات و نطق های آنان موضوعاتی بیرون از مجموعه شهرداری را در برمی گیرد، موضوعاتی محیط زیستی و...

 (فعالیت های شرکت الکل سازی رازی اثرات نامطلوب زیست محیطی به دنبال دارد )

 در هفته های اخیر با پا در میانی و نقش آفرینی رهبر در سایه ائتلاف 4+2 (گروه حاکم) که در ابتدا هم گفته می شد نقش اصلی را در شهردار شدن موسوی و هم در تحولات شورا دارد، سبزعلی و باورساد، موضعی مثبت نسبت به شهردار پیدا کرده اند. در همین ایام هم دو انتصاب مهم در شهرداری های مناطق 1 و 3 روی داده است بگونه ای که گفته می شود برخی ها، برای صدور رای قضایی شهردار سابق منطقه 3 لحظه شماری می کردند تا با برکناری وی، رهبر گروه 4+2 ایفای نقش کند و بدین شکل و با انتصابی جدید، انسجام درونی گروه خود را حفظ کند که البته شنیده شده در این زمینه نقش رئیس شورا هم اگرچه غیرعلنی اما مهم بود.

سبزعلی و باورساد در گروه باقی مانده و اینک آنها در کنار4 عضو دیگر، یک گروه 6نفره را تشکیل می دهند.

با این وجود همچنان می توان نام گروه 4+2 را بر این گروه نامید، چرا که این بار مظفری، علاسوند، باورساد و سبزعلی از اوضاع راضی اند اما چنین به نظر می رسد که همچنان شیخ کاظم سواری و شیرمردی، که تا کنون برخوردی صادقانه با گروه خود داشته اند نتوانسته اند نقش چندانی را در تغییرات مدیریتی ایفا کنند از این رو شاید ادامه حضور آنان در گروه چندان قطعی نباشد.

گروه حاکم که نقش مهمی را در انتخابات هیئت رئیسه و شهردار در شهریور ماه سال گذشته بر عهده داشت تا امروز بخوبی و با ظرافتی مثال زدنی توانسته است نظرات برخی اعضای خود را در تغییرات و تحولات صورت گرفته در عرصه مدیریت شهری در ماه های اخیر تامین کند و تحولات شورا و شهرداری را مدیریت کند. از طرفی رئیس شورا که در اصل، عضو این گروه است خود را به ائتلاف 6(آلبوشوکه، سواری ها، الباجی، ابریشمکار و سعادت نیا) نزدیک نشان داده و از طرفی، برخی مجادلات میان وی و مظفری، دیگر اعضای شورا را به این باور رساند که آنها واقعا دارای اختلافاتی هستند! این باور اشتباه، کار را برای پیشبرد امور توسط گروه حاکم، آسان تر می نمود و بدین ترتیب با گذشت 8 ماه از آغاز فعالیت شورای چهارم و در حالی که تقریبا عمده مناصب مهم شهرداری دچار تغییر و تحولاتی شده اند، می توان بر روی کاغذ نشان داد که برنده این تحولات همین گروه بوده است.

خوانندگان، خود می توانند تغییرات در معاونت فرهنگی، شهرداری های مناطق 1،2،3،4 ، تغییرات سازمان ها و... را تحلیل و به نتایجی برسند. تغییراتی که از لحاظ مباحث مدیریتی، نه گروه 6 از آنها نصیبی برده و نه گروه 7 و نه حتی خورشیدی و سلحشور و شاید حتی شیخ کاظم سواری و شیرمردی. البته گفته می شود شیخ کاظم سواری نظراتی را در خصوص شهرداری منطقه 6 داشت و حال منتظر بازتاب حضور صادقانه اش در گروه بوده تا واکنش آنها را به نظرات و پیشنهاداتش در خصوص منطقه 6 بسنجد و در خصوص ادامه حضور خود در این گروه تصمیم گیری کند اما ...

 

2 عضو تنها

خورشیدی و سلحشور که در تحلیل سابق هم اشاره ای گذرا کردیم در ماه های گذشته، بیشتر ترجیح دادند نظاره گر تحولات درونی شورا باشند و سپس در خصوص پیوستن به یکی از ائتلاف های شورا تصمیم بگیرند. اینک با برخی خلف وعده ها و انتصابات صورت گرفته که شنیده شده صدای اعتراض آنها را هم در آورده و آنها را از گروه حاکم بشدت فاصله داده است، آنها برای همراهی با دیگر ائتلاف ها اعلام آمادگی خواهند کرد، چرا که آنها خوب می دانند باقی ماندن بر موضع انفعال نمی تواند نقشی تاثیرگذار برای آنان تعریف کند. آنها از اینکه ائتلاف حاکم، نقش تاثیرگذاری برایشان قائل نبوده - و بنوعی آنها را به دایره بسته 6 نفره و جلسات داخلی و خاص خود فرانخوانده اند- ناراضی اند.

 

استراتژی تقسیم و غلبه

در ریاضی، روشی برای حل مسائل وجود دارد که به آن «تقسیم و حل» و یا «تقسیم و غلبه» می گویند. تاریخچه این روش خواندنی است:

راهبرد تقسیم و حل اولین بار توسط ناپلئون، امپراطور فرانسه، در نبرد اوسترلیتز در 2 دسامبر 1805 به کار برده شد. ارتشی مرکّب از سربازان اتریشی و روسی به جنگ با ناپلئون آمده بود که تعداد آنها 15 هزار نفر از افراد ناپلئون بیشتر بود. سپاه اتریشی- روسی حمله ای گسترده علیه فرانسویان آغاز کرد. ناپلئون با تدابیر و ظرافتی خاص و نفوذ، به قلب این سپاه حمله کرد و نیروهای آنها را به دو بخش تقسیم کرد. از آنجا که هر یک از دو بخش سپاه به تنهایی از پس ناپلئون بر نمی آمدند، بر آنها تلفات سنگینی وارد آمد. ناپلئون با تقسیم سپاه بزرگ به دو سپاه کوچکتر و پیروز شدن بر تک تک آنها توانست بر سپاه بزرگ غلبه کند.

تقسیم و غلبه (divide and conquer)، عبارت است از استراتژی جامعی برای به دست آوردن قدرت و حفظ آن از راه شکستن یک قدرت متمرکز به قطعات کوچک تری که هر یک به تنهایی قدرت کمتری از اجرا کننده‌ی این استراتژی دارند.

از جمله ارکان این استراتژی، عبارتند از: ایجاد و تشویق تقسیمات بین گروه های کوچک برای جلوگیری از ایجاد اتحادی که حاکم مسلط و دارای قدرت عالیه را به چالش بکشد، پشتیبانی و ترویج کسانی که علاقه به همیاری و همدستی با حاکم دارای قدرت عالیه دارند، پرورش حس بی‌اعتمادی، کینه، و اختلاف بین گروه های کوچک در جهت جلوگیری از یکی شدن آنان، تشویق و تقویت هزینه‌های بی‌معنایی که توانایی مخارج نظامی و سیاسی را کاهش دهد و....

 

ریزش از درون و جلوگیری از ائتلاف بزرگ

در حالی که در دو سه هفته گذشته، اخباری غیررسمی و در گوشی حکایت از انتصاب شهردار منطقه 6 به سمت شهرداری منطقه8  به گوش می رسید اما چنین به نظر می رسد باز هم رهبر ائتلاف حاکم، تلاش نمود تا با جلب اعتماد یکی از اعضای گروه7، و در حالی که پیشتر تصمیم انتصاب شهردار منطقه 6 برای شهرداری منطقه8 گرفته شده بود، این انتصاب را به وی منتسب کند و زمینه ای برای تزلزل و انشقاق در گروه7 پدیدار شود. در حالی که آگاهان معتقدند آن عضو شورا، هم از هوشمندی و هم پایبندی و تعهد به گروه خود برخوردار است و گروه را ترک نخواهد کرد چرا که او تا کنون سوابق روشن و مواضعی شفاف داشته است. بویژه آنکه می داند هدف برخی، فروپاشی گروه7 بعنوان یکی از اهرم های اصلی برقراری موازنه در شورا بسود ائتلاف حاکم ست.

از طرف دیگر، گفته می شود کاپیتان ائتلاف حاکم، درصدد است تا با رایزنی خود، نظر دو تن از اعضای گروه 6 را برای انتصاب شهردار منطقه 6 جلب کند و بدینوسیله سعی کند در گروه 6 نیز شکاف ایجاد کند.

در واقع اولین استراتژی این گروه پس از حفظ انسجام درونی، تلاش برای ریزش در میان دو گروه 6 و 7 است.

از سوی دیگر وی تلاش می کند تا جلوی ائتلاف احتمالی گروه 6 و 7 با هم را بگیرد. تشویق برخی از اعضای هر یک از این دو گروه برای کاندیداتوری جهت ریاست شورا و وعده همراهی با آنها توسط رهبر ائتلاف برنده، با همین هدف صورت می گیرد. کما اینکه وی، برای جلوگیری از ائتلاف احتمالی گروه 6 و 7 جلساتی را با برخی اعضای گروه 7 و جلسات دیگری هم با دو تن از اعضای گروه 6 بصورت جداگانه و انفرادی، برگزار نموده و به هر یک از آنان هم وعده حمایت در صورت کاندیداتوری برای ریاست شورا را داده است تا هم چالشی درونی در هر یک از این دو گروه میان اعضای آنها ایجاد و هم هر یک از این دو ائتلاف را بی نیاز از اتحاد با دیگری نشان دهد.

  

این تلاش ها برای چیست؟

احتمالا از این پس شاهد برخی مجادلات لفظی میان رئیس شورا و دیگر اعضای ائتلاف حاکم و رهبر آن خواهیم بود تا دیگر اعضای شورا همچنان بر این باور باشند که این رئیس شورا در ائتلاف با این گروه نیست! از طرفی همه تلاش ها برای شکاف درونی در دو ائتلاف6 و 7 صورت خواهد گرفت و همزمان تلاش خواهد شد تا فاصله میان گروه 6 و 7 با هم بیشتر شود.

 

اما چرا؟

سوال: وقتی گروه 6 و 7 از درون متزلزل باشند و از طرفی امکان ائتلاف با هم را نداشته باشند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ جز تضعیف و انزوای این دو گروه؟

... و در این صورت چه گروهی هدایت معادلات در شورا و مدیریت شهری را بدست خواهد گرفت؟ پاسخ روشن است. استراتژی «تقسیم و غلبه» کار خود را خواهد کرد و با جلوگیری از ایجاد یک ائتلاف بزرگتر، گروه6 و گروه 7 همچنان قدرت را به ائتلاف حاکم واگذار خواهند کرد بویژه که رهبر ائتلاف حاکم انگیزه های ریاست را برای برخی اعضای گروه های 6 و 7 ایجاد خواهد کرد!

بر همین اساس، شهریورماه نقطه عطفی در تحولات شورای چهارم خواهد بود و این پیچ تندی است برای ائتلاف برنده.

طبیعی است که آنها همه تلاش شان را برای عبور از این پیچ تند بکار خواهند گرفت تا تغییرات ایجاد شده در مدیریت های شهرداری در ماه های گذشته، تثبیت شود و از طرفی آینده مدیریت شهری در دست گروه باقی بماند.

اگر آنها از این پیچ لغزان به سلامت عبور کنند دیگر مجال و زمانی برای نقش آفرینی گروه6 و ائتلاف7 و خورشیدی و سلحشور و حتی شیرمردی نخواهد بود، تا روزی که اعضای شورای پنجم اهواز مراسم تحلیف را به جای بیاورند.


مطالب مرتبط: 

معادله ای که هر روز پیچیده تر می شود؛ گذری بر آخرین تحولات و ائتلاف ها در شورای چهارم اهواز

* تحلیلی بر سمت و سوی آینده شهرداری و شورای چهارم اهواز


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۹
comment
comment
شهرداری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
comment
0
4
comment چرا مسایل را اینقدر بیچیده و سخت تصور میکنید ومعادله درست میکنید لطفا بفکر مسایل شهری و بروژه های نیمه تمام باشید
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
comment
0
1
comment بررسی نحوه تقسیم [...] (حقوق قانونی شهروندان مظلوم اهوازی)بین اعضا،شورای [...]
comment
بابادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
comment
0
3
comment آقای حلالی به شما تبریک می گویم هم بخاطر قلم تان هم سایت تان. نقش تاثیرگذار شوشان در شفاف سازی معادلات شورا بی بدیل است هم در گذشته هم اکنون. ممنون از این تحلیل خوب
مدیر پایگاه شوشان : برادر عزیز. اقای حلالی مدیرمسئول سایت مطالب نوشته شده خود را با نام منتشر می کنند و تا کنون از نام  مستعار استفاده نکرده اند. حاصل کار ایشان بیش از 1000 مقاله با نام است که تقریبا در نیم تای جنوبی ایران و در میان هم نسلان نوعی رکورد است در نوشتن و خطر کردن از بیان انتقادات. غالب نوشته های ایشان انتقادی با ارائه رهیافت جهت اصلاح امور است که تعدادی را می توانید در شوشان سرچ کنید. 
ایشان قدر و قیمت نخبگان و هنرمندان و نویسندگان را بسی بیشتر از مدیران اجرایی می داند چرا که تاریخ از هنرمندان و نویسندگان و اصلاح گران یاد می کند و سیاسیون و مدیران معمولا مانا نیستند. 
شوشان نیز بر این اساس و با التزام به کار رسانه ای جهت تحقق جامعه مدنی در حوزه تاثیر خود علی الخصوص خوزستان ایفای نقش می کند و تاب تحمل نظرات مخالف و متفاوت را به شرط عدم توهین و تهمت و ... به اشخاص حقیقی و مدیران و اعتقاد راسخ به نقد قدرت برای سالم سازی آن و دیده بانی برای به انحراف نرفتن اش را دارد. 
اما در شوشان نظرات یک طرفه مطرح نمی گردند و بر خلاف آن عضو شورا که اعتقاد دارد کامنت ها نباید منتشر شوند اتفاقن رسانه ای کامنت محور و قائل به گفت و گو خاصه در مسائل شهری است. اعتقاد نداشتن به کامنت یعنی باور به سخن یک طرفه زدن به مردم و اجبار مردم به پذیرفتن یک طرفه مسائل آنچه ما می گوییم! 
طبیعتا این رویکرد شوشان مورد پذیرش برخی اصحاب قدرت که برای جلب رای و نظر مردم هزار وعده داده اند و حالا در مقام عمل خود را بری از افکار عمومی می دانند یک کابوس و تهدید است و در این بین به انحاء مختلف سعی در محدود کردن ما دارند از جمله حربه کهنی قطع آگهی ها و آب باریکه خاصه از طرف دستگاه فخیمه شهرداری و ندادن مطالبات و ... که همه این مسائل و ضرر و زیان ها را برای روشنگری و اصلاح امور شهری و خدمت به مردم به جان می خریم.
comment
یاسبان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
comment
0
0
comment منافع افراد وگروههاهمیشه در حال تغییر میباشد.حتی دشمنان هم درمقاطعی برای رسیدن به هدف مشترک با هم متحد میشوند.در هر دو گروه 6 و7 اعضایی هستندکه درحین حفظ مرام گروهی توسط گروه حاکم پذیرفته شده ومهره های خود رامستقر نموده اند،لیکن به خوبی میدانند که در صورت قدرت گرفتن گروه خود از منافع بیشتری برخوردار میشوند.لذا با این تفاسیر بهترین بازی ممکن جهت چرخش قدرت بازی برد-برد دو سرگروه یعنی آقای البوشوکه واقای اسکندر زنگنه است.
در تایید این تئوری می توان به پیشنهاد جالب گروه حاکم در این برهه زمانی به یکی از دو سرگروه در خصوص منطقه6 میباشد.باید ببینیم که اعضائ دو گروه6و7 وبه خصوص سرگروهها قادر به اخذ امتیازات و وفاداری به مرام گروهی خود خواهند بود یابا اخذ اینامتیازات اشباع شده وهدف خود را فراموش میکنند...
comment
حق گوی اهوازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
comment
0
0
comment این اطلاعات از درون خود شورا و شهرداری می اید بیرون چون خیلی دقیق هستند و به هدف و خال می زنند. راستی چرا عضو شورا در جلسه علنی از رسانه ها خواسته بود که کامنت ها را بر مطالب شورا منتشر نکنند؟ مگر کامنت ها چه خطری دارند؟
comment
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
comment
0
0
comment بهرین راه حل ائتلاف 2 گروه 6 و 7 جهت کنار زدن ائتلاف حاکم از مصدر کار شوراست. با پای کار آمدن گروهی که اصول گراست و گروهی که پایبندی و تعهد انتخاباتی به آباد ساختن حاشیه ها و محرومیت زدایی از چهره کلانشهر اهواز دارد اقدامات میمونی شکل می گیرد. گروه 6 و 7 هر دو دارای خاستگاه تعریف شده و مطالبات بحق هستند و می توان بر روی اصولی با هم به توافق و اشتراک مساعی برسند. باید بجای امتیاز دادن به افراد که انها را در آینده با مشکلات حقوقی مواجه و گرفتار می کند - مانند حکم ابلاغ شده برخی اعضای شورای سوم اهواز - مطالبات اجتماعی و گروهی انان را شنید و به ان پاسخ گفت. برخی دوستان شورا مطمئن باشند که کار به امتیاز گیری های فردی و ... ختم نمی شود و توسط افکار عمومی و نهادها بر کار و رویکرد انان نظارت می شود همان طور که در ادوار قبل این گرفتاری برای بعضی شهرداران و اعضای شورا بوجود امد. شورا نمی تواند به افکار عمومی بی تفاوت باشد و باید بداند که رسانه ها رصدگر اند.
comment
سراج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
comment
3
0
comment واقعا شوشان از این مطالب بدنبال چیست؟ دنبال چه سهمی هستید.بیایید وسط میدان.رک و راست بگویید.نیازی نیست آسمان ریسمان ببافید و همه را به هم بریزید.
مدیر پایگاه سهم ما روشنگری و ابادانی اهواز است. اگر می توانید سهم ما را بدهید با اجرای پروژه های درخور و کارامدی ساختار و خدمت خالصانه به مردم بسم الله. مخلص تان هم هستیم در غیر این صورت منتقد باقی می مانیم
comment
پیش بین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
comment
0
1
comment همشهریان عزیز،کامنت های زیبای شما دلالت بر تمایل مردم اهواز برای برون رفت از معضل مدیریت شهری فعلی است.شورای فعلی مانند سه شورای قبلی توان هدایت مدیریت شهری را جهت رسیدن به برنامه و بودجه ده هزار میلیارد تومانی مانند شهر مشهد را ندارد.حضور فقط دو یا سه عضو مخلص در این شورا و روند چند ماهه اخیر نشان میدهد اهداف این شورا چیزی به جز خواست مردم است.لذا فرقی نخواهد کرد که چه کسی در شورا قدرت را بدست بگیرد.درکامنت های قبلی با نام مستعار پیش بین رهکار برون رفت راخدمت عزیزان مطرح نمودم.تحرک در مدیریت شهری مساوی با ایجاد گردش مالی ورفاه وکاهش بزه برای مردم اهواز بعنوان الگو و بدنبال ان برای سایر شهرهای استان خواهد بود.
مدیر پایگاه جناب پیش بین قربان جدت چه می شود اگر اسم واقعی خود را منتشر کنی. نظرات شما هم ماشاالله مقبول و کارشناسی است . بگذارید سنت گفت و گو و شفافیت و علنیت بوجود بیاید
مخلص تان
یا عباس ابن علی 
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
comment
2
0
comment آقای حلالی این گونه مقالات نه تنها کمکی به پیشرفت شهر نمی کند بلکه آثار و عواقب مخربی به دنبال دارد بیایید به جای این مطالب کم ارزش و سخیف ، مقالات کارشناسی ارائه دهید که به عمران شهر کمک کند
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار