شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۰۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۱
ساعت یک ربع مانده به شش عصر؛ شنبه، تالار مهر آبادان. هنوز دقایقی به زمان اعلام شده شروع همایش اصلاح طلبان آبادان در سالگرد انتخابات 24 خرداد تحت عنوان "تحقق حماسه سیاسی"  باقی مانده و گروهی از دست اندرکاران برگزاری همایش مشغول نهایی کردن مقدمات برگزاری آن هستند. چند مرد با شکل و شمایلی خاص از در پشتی سالن وارد می شوند و در سکوتی سنگین می روند و در انتهای سالن می نشینند.

ظاهرشان به اصلاح طلبانی که انتظار می رود به همایش گرامیداشت سالگرد پیروزی دولت تدبیر و امید بیایند نمی خورد. از یک روز پیش، چند رسانه اصولگرای افراطی شهر به طور هماهنگ با انتشار اخباری دور از واقعیت در مورد برگزارکنندگان و سخنرانان همایش، حساسیت هایی در مورد نحوه برگزاری آن ایجاد کردند. تعداد این افراد که معلوم می شود اصولگرا هستند دم به دم بیشتر می شد، هواداران اصلاحات هم یک به یک می آیند. سالن 350 نفری به تدریج پر می شود. تعداد هوادارن دو جناح سیاسی در سالن تقریبا مساوی است. صندلی ها اشغال شده و جایی برای نشستن نیست آنها که دیر آمده اند دم درب سالن ایستاده اند. همایش اصلاح طلبان آبادان با نیم ساعت تاخیر و با حضور پر شور اصولگرایان آغاز می شود!

نخستین چالش طرفداران دو جناح سیاسی در همان آغاز مراسم و پس از اتمام سرود ملی رخ می نماید. اصلاح طلبان کف می زنند و اصولگرایان صلوات می فرستند. چالش کف و صلوات تقریبا تا نیمه های مراسم ادامه پیدا می کند اما از میانه به بعد تغییری محسوس در فضای تالار مهر شکل می گیرد. همدلی بیشتر می شود. حالا دیگر اصولگرایان کف می زنند و اصلاح طلبان صلوات می فرستند.
سهم اول را در ایجاد این همدلی، مجری توانمند برنامه سیدمحمد میرفصیحی دارد که از همان آغاز با مرور تیتر یک روزنامه های کشور در فردای انتخابات 24 خرداد 92 یک روح فرهنگی به مراسم سیاسی اصلاح طلبان می بخشد. سید، از بچه مسجدی های قدیمی آبادان است. دوستان اصولگرایش در مسجد امام باقر (ع) هنوز صدای گرم او را وقتی نهج البلاغه قرائت می کرد به یاد دارند و او را به صداقت و راستی می شناسند. سید وقتی تعدادی از اصولگرایان حاضر در سالن عکس های رهبر انقلاب را بالای سر می بردند، برای طول عمر رهبری صلوات می گیرد. 
سپس مادر شهید لامی زاده را به روی سن دعوت می کند و معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد اروند، مرتضی نعمت زاده، هم همراه او می شود تا با هدیه ای از او به عنوان نماینده مادران شهید تقدیر نماید. مادر شهید لامی زاده با بیانی شیرین چند کلامی هم صحبت می کند و از داغ مادران منتظر فرزند یاد می کند.  

در طول برنامه کلیپ هایی پخش می شود. یکی از آنها  مروری است بر انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در آبادان که ساخته یکی از هنرمندان اصلاح طلب آبادان است. کلیپ های دیگر شامل کلیپ گرامیداشت میلاد امام زمان(عج) و کلیپ معروف "نورسیده" حامیان حسن روحانی است که پخش آنها فضای مراسم را فرهنگی تر می کند.

ماندانا صادقی، فعال فرهنگی و اجتماعی آبادان و مدیرمسوول فیدوس وقتی به دعوت مجری، برای سخنرانی پشت تریبون می رود آنچنان قدرتمند از اصلاحات، آبادان، جوانان و زنان شهرمان صحبت می کند که سالن مبهوت می ماند و در نهایت همه حاضران، چه اصولگرا و چه اصلاح طلب برایش کف می زنند.
سخنران دوم سیدرضا طباطبایی است. فعال سیاسی اصلاح طلب، رییس ستاد انتخاباتی مهندس میرحسین موسوی در انتخابات سال 88 و یک آموزگار پیشکسوت که زمانی رییس آموزش و پرورش آبادان هم بوده است. در مطالبی که رسانه های افراطی شهر قبل از مراسم منتشر کرده اند از سیدرضا به عباراتی نامناسب یاد کرده اند اما او چنان با صمیمیت از مصلح جهانی، امام زمان (عج) حرف می زند و آنقدر به خوبی رابطه بین صالحان و مصلحان را طرح می کند که وقتی از لزوم اتحاد و همدلی نیروهای سیاسی و اجتماعی جامعه چه چپ و چه راست سخن می گوید بذر همدلی در دل های حضار جوانه می زند؛ چنانکه در پایان سخنرانیش همگان با کف و به فاصله ای کوتاه با صلوات از او استقبال می کنند.
در میانه این دو سخنران، محمد ایمانی رباعی سرای جوان شهرمان با لحنی صمیمی شعری می خواند.
مجری برنامه سپس از سه نفر هنرمندان موسیقی شهر برای اجرای قطعات موسیقی دعوت می کند و زمانی آنها در حال چیدمان صندلی ها و سازهای شان هستند نقطه عطف مراسم فرا می رسد و سیدمحمد میرفصیحی پیام دکتر محمدرضا عارف به همایش اصلاح طلبان آبادان را قرائت می کند. پیام کاندیدای اصلاحات در انتخابات گذشته که با انصراف خود مسیر را برای پیروزی دکتر روحانی هموار کرد با تجلیل از آبادانی و آبادانی ها آغاز می شود: "دیار آبادان مهد مجاهدت، حماسه آفرینی و سمبل آزادگی مردم و الگویی از تلاش و همت جوانان ایران زمین است. عنایات و الطاف خداوند و توجهات حضرت ولیعصر همواره پشتوانه تلاش و همت مردم غیور و حماسه آفرین این سرزمین بوده، به خصوص هر زمان که امید و خودباوری پشتوانه صبر و تلاش مردم شده است."
و با این جملات پایان می یابد: "اصلاح گری سهل الوصول و یک شبه محقق نمی شود و نیازمند فرآیند طولانی و مستمر جهت اصلاحات منطقی و پایدار در جامعه است. این مسیر بسیار حیاتی و البته دشوار برای کشور، همت و تعهد همه نیروهای متعهد و دلسوز کشور نظیر شما عزیزان را می طلبد. من نیز به عنوان معلمی کوچک و عضوی از دریای خروشان مردم و جریان اصیل اصلاح طلبی، همراه شما خواهم بود. توفیق بیش از پیش شمارا از خدای بزرگ خواستارم."
پس از قرائت پیام دکتر عارف، اجرای موسیقی سنتی توسط مهدی تنها(سنتور)، محمد نوید شریداوی(تبنک) و محسن طاهازاده (خواننده) آغاز می شود. طاهازاده صدای دلنشینی دارد و مهدی تنها مسوول گروه موسیقی سایه است که آذرماه سال گذشته کنسرت موسیقی اش به یاد پرویز مشکاتیان همراه با کنسرت مجید خراطها به دلیل تجمع مخالفان کنسرت در آبادان لغو شده بود. فرصتی بود برای ترمیم زخم ها و شوری که به سالن بخشید حتی اصواگرایان حاضر در سالن را در خود فرو برد. خاصه آنگاه که قطعه "همراه شو عزیز" اثر جاودانه استاد شجریان با اجرای خوب گروه، جماعت را ایستاده به تشویق واداشت.
پس از اجرای موسیقی، تازه مجری مراسم نام سخنران اصلی و البته غایب همایش اصلاح طلبان آبادان را اعلام کرد تا اخبار کسانی که با جوسازی رسانه ای قصد ایجاد حساسیت های بی جهت برای این مراسم داشتند کذب از کار دربیاید. سخنران اصلی همایش کسی نبود جز احمد مسجدجامعی، رییس شورای شهر تهران و وزیر فرهنگ و ارشاد دولت خاتمی که مجری اعلام کرد به دلیل دعوت پیش بینی نشده رییس جمهور روحانی از وی برای حضور در یک مراسم رسمی، موفق به سفر به آبادان نشده است.
پایان بخش همایش اصلاح طبان آبادان قرائت بیانیه جمعی از اصلاح طلبان شهر توسط محمد مرادی، فعال فرهنگی و رییس اداره فرهنگ و ارشاد آبادان در دولت خاتمی بود. بیانیه ای که با اشاره ژرف به نیای تاریخی جنبش اصلاح طلبی ایران زمین(یعنی انقلاب مشروطه) ضمن آنکه اصلاح طلبی را مهمترین دست آورد مدنی برای تحقق استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بر شمرده بود، تاکید داشت: "پیروزی اعتدال در 24 خرداد 92 نشان داد اصلاحاتی که در ادامه صد سال تلاش و فداکاری (از مشروطه تا امروز) فراهم شده، متوقف نخواهد شد و اصلاحات و اعتدال به عنوان تجلی اراده مردم برای تغییر سرنوشت خود پررنگ تر از همیشه، زنده و استوار است."
همایش اصلاح طلبان آبادان با دعوت مجری برنامه برای حضور مردم در برنامه های آتی اصلاح طلبان به پایان رسید؛ برنامه ای که پس از هشت سال رکود سیاسی نشان داد که اصلاحات مبتنی بر خواست ملت در آبادان زنده است و اصلاح طلبان شهر با حفظ آرامش و بدون هر گونه افراط و تفریط خواهان ایجاد جامعه ای سالم، قانون مدار و چند صدایی هستند.
 در حاشیه:
- در ابتدای مراسم وقتی پخش کلیت رقابت های انتخاباتی سال 92 در آبادان ناقص پخش شد، مجری مراسم گفت: سالی که نکوست از بهارش پیداست. اما لحظاتی بعد کلیپ با رفع مشکل مجددا به طور کامل پخش شد.
- محمد ایمانی شاعر دعوت شده به مراسم، قبل از قرائت شعرش از اینکه برنامه قصه گویی شهرداری تحت عنوان "یکی بود یکی نبود" بدون اختتامیه تمام شده بود انتقاد کرد.
- از حاضران در جلسه با کیک و سن ایچ پذیرایی شد.
- علی رغم حملات رسانه های افراطی به فرماندار به خاطر دادن مجوز این همایش، پایمردی فرماندار در عدم لغو مراسم امتیاز مثبتی به کارنامه وی افزود. سیدرضا طباطبایی هم در سخنرانی خود از وی تشکر کرد.
- غلامرضا فیروزی از اصلاح طلبان شاخص آبادان در این همایش حضور داشت.
- دبیر این همایش سعید باجووند از فعالان فرهنگی آبادان بود.

به نقل از سایت فیدوس 

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
comment
0
1
comment بالاخره به آغوش ما پیوستند
خوش آمدند
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار