شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۰۷۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
مشاور استاندار خوزستان در گفت و گو با راوی خوزستان :
میدان نقد همواره باز است، ولی نقد همیشه باید کارشناسی باشد تا تاثیرات خود را نیز در استان بجای بگذارد. در غیر این صورت نقد به تسویه حساب تبدیل می شود...



راوی خوزستان : سید رسول موسوی فعال سیاسی و پیشکسوت مطبوعاتی خوزستان ، قبل از آنکه اصلاح طلب باشد بوم زادگرایی شدیدی به مردم و منطقه خود دارد. او هم اکنون مشاور استاندار خوزستان در امور فرهنگ عمومی است. نشریه راوی خوزستان در خصوص عملکرد 250 روزه استاندار مقتدایی به گفتگو با وی نشسته است که در ذیل می آید :






 نظر شما در مورد عقلانیت و اعتدالی که روحانی شعار انتخاباتی خود را بر آن نهاد چیست؟ رویکرد دولت یازدهم با شعار عقلانیت، اعتدال، تدبیر و امید شکل گرفته است. عقلانیت بدین معناست که کارها می بایست بر پایه عقل، مشورت و کار کارشناسی و ارزیابی دقیق کلیه مراحل عمل و اجرا انجام پذیرد. اعتدال بدین معناست که در کارها باید صبر و بردباری مد نظر قرار گیرد و از هرگونه شتاب و عجله دوری گزید. البته کج روی یا کندروی نیز باید از این مقوله دور باشد.

 اعتدال نیز بدین معناست که باید در رفتارهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جانب مبانه روی را پیشه کرد و بر اساس آن تصمیم گیری شود. آیا انتصاب فرمانداران و استانداران از جمله استاندار خوزستان هم بر پایه همین عقلانیت بود طبیعتا انتصاب فرمانداران، معاونین و مدیران کل نیز با همین مبنا و قاعده پیگیری شده است. این روش برای اداره استان که به لحاظ سیاسی متلاطم می باشد سیاسی ترین استان کشور نیز می باشد، شیوه مطلوب و پسندیده ای است. فرمانداران علیرغم ارزیابی های دقیقی که صورت گرفت و با توجه به خیل موافقین و مخالفین، از بهترین انسان های با تجربه و کار بلد گزینش شده اند.

 البته ممکن است در جا نمایی این افراد اشکالاتی وجود داشته باشد که با تذکراتی که به معاون سیاسی اجتماعی استانداری داده شد این موضوع در مسیر اصلاح قرار دارد. هرچند که بحث کارآمدی فرمانداران در خوزستان در قیاس با سایر استان های کشور بطور نسبی مطلوب تر می باشد و می توانم بگویم که میزان تجربه و توانمندی این عزیزان که منصوب شده اند در شرایط خوبی قرار دارد.

 خوزستان با چه چالش هایی مواجه است؟

 خوزستان مشکلات بسیار زیادی دارد. برخی مشکلات پیچیده و برخی دیگر دچار گره کوری شده اند که نیاز جدی به تدبیر و درایت و سیاست دارد. بنابراین اگر مشارکت نخبگان بصورت برنامه ریزی شده در کارها مورد توجه قرار گیرد و از این قشر تاثیرگذار بصورت جدی و عملیاتی استفاده شود، قطعا خواهند توانست گره های کور را بگشایند.

 مقتدایی استاندار اصلاحات و مقتدایی استاندار دوران اعتدال چه وجه تمایزی دارند؟

 در دوره قبل استانداری دکتر مقتدایی ، کسانی که انتقادات زیادی نسبت به وی داشتند، عملکردش را زیر سوال بردند بلکه چون استاندار به سهم خواهی آنها در استان توجه نداشت، کینه و دشمنی را نسبت ایشان در پیش گرفتند. متاسفانه این افراد با امکاناتی که در دست داشتند توانستند با شیوه و شگردهای ناپسند ، مطبوعات را به صف کشیده و در واقع این مطبوعات بودند که مقتدایی ورژن 1 را مورد هجمه و انتقاد قرار دادند.
 مقتدایی فعلی با مقتدایی دوره اول بسیار متفاوت است، چراکه هم تجربه شان بیشتر شده و هم شناختش نسبت به استان افزایش یافته است. مقبولیت مقتدایی در حال حاضر در بین اقوام مختلف استان زبانزد است. وی از همه اقشار و اقوام مشاورینی را بکار گرفته و معاونین خود را نیز به همین ترتیب از میان انسان هایی برگزیده است که با فضیلت، دانا، پرکار، پر تجربه و دلسوز مصالح استان و نظام هستند

دلیل اعتراض و مخالف برخی از اعضای ستاد دکتر روحانی به استاندار خوزستان را چه می دانید؟ 

عناصر اصلی ستاد دکتر روحانی اکنون در بدنه دولت و بدنه استانداری به عنوان معاون، مشاور، مدیرکل و ... قرار دارند. البته برخی افراد نیز برای کارهای دیگر گزینش شده اند که به تدریج در استانداری جذب خواهند شد. این در حالی است که استانداری مطابق با بخشنامه وزارت کشور تنها از افرادی می تواند استفاده کند که استخدام وزارت کشور باشند. بنابراین عدم بکارگیری برخی نیروها بدلیل صدور این بخشنامه می باشد

. البته نباید این نکته را فراموش کرد که دکتر مقتدایی اعتقاد راسخ دارند که کلیه نیروهای استان باید بومی بوده و اعتقاد به شعار دولت داشته باشند. استان خوزستان به لحاظ سیاسی متلاطم و بحرانی است، به همین سبب بسیاری مدیران شاید نتوانند همه توانمندی و هنر خود را نشان دهند. در واقع تا شرایط کارآمدی در استان فراهم نشود این هنر در جریان عمل و اجرا در نخواهد آمد.  
برخی منتقدین استاندار را فاقد برنامه برای استان می دانند نظر شما چیست؟

 استاندار خوزستان با درایت و دقت و اعتماد کامل مسایل مربوط به استان را دنبال می کنند، خوزستان تنها استانی است که برنامه 5 ساله را مدنظر قرار داده و توسط استاندار و اعضای محترم استانداری به تصویب رسیده و به وزارت کشور نیز اعلام شده است. در حال حاضر نیز استاندار خوزستان بر اساس همین برنامه طرح ها و برنامه ریزی های توسعه شهری و روستایی را پیگیری می کند. 

 در خصوص تفویض اختیار استاندار خوزستان به معاونین خود چه نظری دارید؟

 تفویض اختیار به معاونین از کارهای زیبنده یک مدیر توانمند و با تجربه است. مدیر بالادست باید به معاونین و مدیران کل خود اعتماد داشته باشد و به آنها میدان کار بدهد، چراکه با این کار معاونین و مدیران کل می توانند میزان کارآمدی خود را نیز نمایان سازند. به عقیده من مسئولیت بدون تفویض اختیار کار مدیران ضعیف و قانون گریز است.

 دکتر مقتدایی هم برنامه دارد و هم قانون مدار می باشد. او با قدرت مدیریت خود تفویض اختیار را به معاونین و برخی مدیران کل داده است. وقتی مدیری به نیروهای خود اعتماد داشته باشد، دلیلی ندارد که همه کارها را قبضه کند و همه چیز را خود بعهده بگیرد. این شیوه مدیریت در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و نتیجه مطلوبی در پی نخواهد داشت.

 برخی دوران مدیریت مقتدایی را در دوره جدید کوتاه ارزیابی می کنند نظر شما چیست؟

 بحث ماندن و نماندن آقای مقتدایی خیلی مطرح نیست. مقتدایی با میل و رغبت این مسئولیت را نپذیرفت، چراکه مسئولیت استانداری برای او کاری جدید نمی باشد، بلکه پست های در کشور وجود دارد که مطرح هم شده بود، اما اصرار و پشتیبانی برخی دوستان موجب شد تا دکتر مقتدایی احساس مسوولیت بیشتری کند و در قبال استان و مشکلات موجود آن در این شرایط حساس این مسوولیت را پذیرا باشد. با توجه به شناختی که از دکتر مقتدایی دارم وی با سیاست تدبیر و امید و با استفاده از تجربه و بر مبنای عقلانیت کلیه امور را پیگیری خواهد کرد و مطمئنا با این روند نتایج مثمر ثمری برای مردم خوزستان رقم خواهد خورد.

 توصیه شما به منتقدین دولت تدبیر و امید و استاندار خوزستان چیست؟

 میدان نقد همواره باز است، ولی نقد همیشه باید کارشناسی باشد تا تاثیرات خود را نیز در استان بجای بگذارد. در غیر این صورت نقد به تسویه حساب تبدیل می شود، این تسویه حساب ها هیچ جایگاهی میان مردم و مسوولین نخواهد داشت.بحثی که با دکتر مقتدایی در ابتدای راه داشتم، موضوع خرمشهر و آبادان بود. به زعم خیلی ها چون آقای مقتدایی فرزند آبادان محسوب می شود، در این دوره وی به آبادان نگاه ویژه خواهد داشت. بنظر من هیچ کدام از مردم استان مخالف این نیستند که با پیشرفت و آبادانی خرمشهر و آبادان مخالف باشند. آبادان و خرمشهر در دوران جنگ متحمل حمله های شدید بعثی های عراق قرار گرفتند، به همین علت اعتقاد راسخ دارم که مردم استان با در اولویت قرار دادن این دو شهرستان هیچ گونه مخالفتی نخواهند داشت.


متن کامل این گفت و گو را می توانید در نشریه راوی خوزستان بخوانید....
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
comment
0
0
comment به این بزرگ که مشاور فرهنگ عمومی استاندار است.بفرمایید نقد از نوع شما آنگونه است که شما حکم کارگزینی( که سندیست محرمانه) مدیر کل فعلی ارشاد رو این دست آن دست میکردین و ایشان را [...] است.اعتراف به [...] فرهنگیست که انشا اله در چند روز اخیر در صحنه فرهنگ استان باب میشود. فرهنگ عمومی!!!!! حلالی جان خداوکیلی حذفش نکن
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
comment
0
0
comment احسنت بر شوشان
comment
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
comment
0
0
comment با سلام خدمت مشاور محترم استاندار جناب آقای سید رسول موسوی بدینوسیله به استحضار میرساند که مسئله فرهنگ اسلامی در شهرستان باوی کمرنگ شده است و بی عدالتی در بین مسئولین رواج پیدا کرده و مسئولین بدنبال کسب موقعیت کاذب هستند و تامین کننده منافع ثروتمندان هستند و به خواسته ها و ارزشهای انسانی و فرهنگی مردم توجه ندارند . لطفا این مسائل را به گوش استاندار برسانید و فکری برای مدیریت شهرستان باوی بیندیشید و فردی لایق و دلسوز و مردمی بعنان فرماندار تعیین شود تا انسجام در عملکرد مسئولین ایجاد گردد .
comment
عبدالله سلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
comment
0
0
comment اگر این مصاحبه قبل از... به سمت مشاور فرهنگی انجام می گرفت. ان موقع پاسخهای نامبرده جدا شنیدنی بود . برای همین است که گاهی زمان را فاکتور مهمی می شمارند .
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار