شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۱۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۲
در مراسم گراميداشت روز صنعت و معدن خوزستان مطرح شد :
وي بیان كرد:‌ برای رشد صنعت خوزستان برنامه ريزي درستي انجام نشده است. در خوزستان به صنايع بالا دستي بيش از صنايع پائين دستي توجه شده است. شرايط به وجود آمده در بخش صنعت باعث شده كه صنعتگران خوزستاني در وضعيت سختي كار كنند. در حال حاضر صنعتگران اين استان با 50 درصد ظرفيت خود فعاليت مي كنند.
امیرحسین نظری: صنعت بدون نقدینگی همانند بدن بدون خون است
مهندس امیرحسین نظری رئيس سازمان صنعت و معدن استان خوزستان در مراسم گراميداشت روز صنعت و معدن خوزستان در ابتدای صحبت های خود با اشاره به ابلاغ بخشنامه استاندار برای حمایت از تولید داخلی که باعث دلگرمی صنعتگران خوزستانی شده گفت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که همیشه در استان خوزستان وجود داشت، عدم توجه و حمایت از تولید کنندگان داخلی بود، اما خوشبختانه طی ابلاغیه استاندار اکنون تمامی صنعتگران دلگرم به آینده شده اند و امیدواریم بتوانیم هر روز شاهد حمایت های همه جانبه مسئولین و البته در کنار آن خوزستانی ها در راستای حمایت از تولیدات داخل استان باشیم.
وی ادامه داد: همچنین جا دارد از تمامي صنعت گران براي اينكه در بحث آمايش صنعتي با ما همكاري كردند تشكر كنم. اين آمايش ظرف سه ماه انجام شد و در حال حاضر تمام اطلاعات مربوط به واحدهاي صنعتي از جمله: فعال، غير فعال، تحصيلات عاليه مديران شهرك ها و ديگر اطلاعات  بدست آمده و قطعا می توانیم با اين اطلاعات به راحتي براي ظرفيت هاي استان و حل مشكلات فراروي صنعت استان برنامه ريزي كنيم. 
نظری با اشاره به اینکه صنعت موتور محرکه اقتصادی کشور به شمار می رود بیان داشت: با توجه به پتانسيل هاي خوب استان بايد سرمايه گذاري های متعددی در بخش های مختلف صورت گیرد، از این رو ما معتقدیم در استان خوزستان بايد بيشتر از ساير استان ها به سرمايه گذاري توجه ويژه شود چون نفع اين سرمايه گذاري به تمام كشور خواهد رسيد. وی همچنین در گفتگویی با خبرنگار ما گفت: با توجه به وضعیت موجود صنعت در استان باید به فکر تامین نقدینگی جهت حفظ وضعیت موجود باشیم و برای این مهم نیاز به خط اعتباری ویژه از سوی دولت داریم، زیرا صنعت بدون نقدینگی همانند بدن بدون خون می ماند.

محمدیان:مديران واحدهاي صنعتي و توليدي پيشگامان عرصه جهاد اقتصادي هستند 
همچنین در ادامه این مراسم مهندس اخلاق محمدیان مديرعامل شهرك هاي صنعتي خوزستان گفت: امروز روز تقدیر از زحمات صنعتگران است، صنعتگرانی که علیرغم تحريم هاي ظالمانه کشورهای غربی علیه ملت ایران، پيشرفت خوبي در توليد داشتند و این مهم باعث توسعه اقتصادی و افزایش ثروت ملی کشور شده است و می بایست به خوبی از این عزیزان تقدیر به عمل آید.
وی اظهار كرد : مديران واحدهاي صنعتي و توليدي پيشگامان عرصه جهاد اقتصادي هستند و صنعتگران پر تلاش خوزستان به رغم شرايط تحريم ظالمانه و مشكلات به وجود آمده توانستند در بخش هاي مختلف توليد پيشرفت هاي بسيار خوبي داشته باشند به ويژه در بحث تامين قطعات مورد نياز صنعت عظيم نفت و حفاري اقدامات تاثير گذار و قابل توجهي صورت گرفته است همچنین در ساير بخش هاي توليد صنايع سلولزي، صنايع پائين دستی پتروشيمي، صنايع غذايي و ساير بخش ها كارهاي خوبي صورت گرفته است و امیدواریم این روند با توجه به توانایی جوانان و متخصصان خوزستانی ادامه دار باشد و هر روز شاهد پیشرفت های وسیع تری در زمینه های مختلف باشیم.
مدیرعامل شهرک های صنعتی خوزستان بیان داشت: بی شک تلاش صنعتگران و تولید کنندگان و فعالان اقتصادی کشور توانسته ارمغان های خوبی در تمامی زمینه های امید و اشتغال و ثروت برای ما به همراه داشته باشد از این رو تمام سعي ما بر اين است تا بسترهاي رشد و شكوفايي صنعت و توليد را در استان فراهم  كنيم.
محمدیان تصريح كرد: به رغم اقدامات انجام شده و سرمايه گذاري هاي صورت گرفته در بخش صنعت استان به ويژه در شهركها و نواحي صنعتي، ظرفيت هاي خالي و اشباع نشده زيادي وجود دارد و تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی را شاهد هستیم، از این رو فکر می کنم دستور ويژه استاندار در راستاي حمايت توليدات داخلي كه با پيگيري هاي معاون برنامه ريزي استانداری صورت گرفت؛ گام مهمي در جهت تشويق و حمايت از صنعتگران و توليد كنندگان باشد و امید را در دل صنعتگران زنده نگه داشت.
وی گفت: تلاش در جهت جذب و هدايت سرمايه هاي موجود در بخش صنعت و ايجاد صنايع و توليداتي با هدف صادرات با توجه به موقعيت منطقه اي استان مي تواند گام موثري در راستاي ظرفيت سازي در بخش توليد و استفاده از ظرفيت هاي موجود باشد، در کنار اینها شهرك هاي صنعتي اين استان آماگي دارد تا با تمام توان خود در جهت فراهم کردن زير ساخت هاي لازم براي توسعه بيشتر توليد و صنعت استان تلاش خستگي ناپذير داشته باشد.
مدیرعامل شهرک های صنعتی خوزستان عنوان كرد :‌ واقعاً در شرايط كنوني توليدكنندگان ما نيازمند اهتمام و مساعدت ويژه بانك ها در جهت رفع مشكلات سرمايه در گردش و نقدينگي هستند و این کار همانگونه كه بارها اعلام شد مي تواند نقش مهمي در رونق اقتصاد ملي داشته باشد. در همين راستا به نمايندگي از صنعتگران از همه بانك هاي استان و مديران مي خواهم كه نگاه ويژه اي به بخش توليد استان داشته باشند.
محمدیان در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: خوشبختانه از ابتدای سال جاری خدمات شایسته ایی در بخش زیرساخت ها در شهرک صنعتی ارائه شده است و انشاء الله بدون دغدغه صنعتگران می توانند به کار خود ادامه دهند و امیدوارم تنها مشکل عمده صنعتگران که موضوع نقدینگی است با حمایت بانکها به زودی مرتفع شود.

در هيچ كجاي كشور مثل خوزستان با بي ميلي و بي رغبتي با صنعتگر برخورد نمي شود
در ادامه این مراسم فرامرز احمدی نژاد رئیس خانه صنعت و معدن خوزستان گفت: مشکلات صنعتگران خوزستانی به اندازه ایی زیاد است که هر کدام آنها گنجینه ایی از مشکلات را در دل خود دارند و به نظر من این معضل بدلیل بی تدبیر دورانهای گذشته است و امیدواریم مسئولین به فکر رفع این مشکلات باشند، هر چند که در دولت جدید هم هیچ اقدام قابل ستایشی برای رفع مشکلات بی شمار بخش صنعت و تولید انجام نشده است.
وی اظهار كرد: صنعتگران خوزستانی با توجه به اقلیم جغرافیایی خاصی که در منطقه وجود دارد متاسفانه با نگاه ها و نگرش هایی روبه رو هستند که هیچ کدام حمایتی و گره گشا نیست و تنها فکر می کنم حرکت عظیم جهادی بتواند این مشکلات را حل کند هر چند که يكي از مشكلاتي كه صنعتگران و توليد كنندگان ما را آزار مي دهد مشكلات اجرايي و نگرش مسئولان به فضاي كسب و كار است.
احمدی نژاد بیان داشت: متاسفانه در اين استان نگرش ها بر مبناي حمايت و گره گشايي نيست و علیرغم اینکه امروز روز توليد و حمايت و تشويق از توليد كنندگان است كه با تمام مشكلات خودشان را به جايي رسانده اند اما هنوز مشكلات عظيمي که در دولت گذشته به توليد وارد شده است، روح این زحمتکشان عرصه تولید و اشتغال را آزار می دهد.
رئيس خانه صنعت و معدن خوزستان تصريح كرد: اميد داشتيم در 100 روز دولت جديد، حداقل گرهي از مشكل صنعتگر ما حل شود اما نه تنها حل نشده و بر جاي خود مانده بلكه حيات خلوتي شده براي بانك هايي كه قراردادهاي يك طرفه تنظيم مي كنند و صنعتگر ما هيچ نقشي حتي در خواندن مفاد قرارداد ندارد و روز به روز تعداد واحدهايي كه به نفع خودشان تملك مي شوند در حال افزايش است. اين وضعيت يك فاجعه بزرگ است و ما بايد به اين معضلات رسيدگي كنيم.
احمدي نژاد عنوان كرد: در هيچ كجاي كشور مثل خوزستان با بي ميلي و بي رغبتي با صنعتگر برخورد نمي شود. صنعتگر ما علاقه اي براي ادامه كار ندارد. چرا اداره كار استان خوزستان ماده 105 را اعمال مي كند و اگر این ماده شامل حال کسی شد باید از ادامه کار باز بماند به این دلیل که احتمال خطر مرگ برای آنها وجود دارد، اما جالب است بدانید برخی از این صنعتگران که با ماده 105 مواجه شده اند مشکلشان این بوده است که چرا باکس زباله در داخل کارگاه نیست و بیرون از کارگاه قرار داده شده و یا اینکه چند عدد کارتن روی راه پله قرار داشته و این احتمال است آتش سوزی صورت بگیرد و به همین دلیل ماه 105 به آنها وارد شده که به نظر می آید برخوردها بیشتر مغرضانه است تا سازنده.
وی ادامه داد: متاسفانه مامور برق بدلیل عدم پرداخت قبوض یکی از صنعتگران بجای توجیح فرد بدهکار و یا اینکه قطع برق از طریق فیوز و کنتور، اقدام به قیچی نمودن کابل های برق این واحد نموده است که هزینه های سنگینی را به دوش صنعتگر ما گذاشته است و تمامی این مشکلات باعث ناتوانی و بی انگیزه شدن صنعتگر ما شده است. 
رئيس خانه صنعت و معدن خوزستان گفت: باید برای تغییر نگرش ها به صنعت خوزستان جلسات متعددی با عنوان بهبود فضای کسب و کار با سایر مسئولین و دستگاه های استانی و ... تشکیل شود و تمامی محاسن اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و ... به دوستان گوشزد کنیم تا مبادا بدلیل کوچکترین سهل انگاری و یا برخورد مغرضانه ایی شاهد تعصیلی کارگاه و بیکار شدن عده ای از جوانان شویم.
احمدی نژاد بیان كرد : اين روا نيست با توليد كننده اي كه با مشكلات فراوان چراغ تولید خود را روشن نگه داشته اینگونه برخورد شود. اين اصلاً درست نيست كه توليد كننده ميان اين همه بودجه جايگاهي نداشته باشد.
وی در پایان صحبت های خود گفت: یکی دیگر از مشکلات استان نداشتن مطبوعات مستقل برای انتقاد از اوضاع موجود است و همین عدم وجود خبرنگاران آزاد و مستقل و البته بدون دغدغه باعث مشکلات فراوانی در حوزه صنعت و سایر حوزه ها شده است، به طور مثال در استانداری خوزستان که صحبت از استفاده از تولیدات داخلی است شاهد بستن قراردادی به ارزش 6 میلیارد تومان به شرکت های مشهدی برای تامین پایه های چراغ برق هستیم، این در حالی است که در خوزستان تولید کننده این پایه ها با بهترین کیفیت وجود دارد و این باعث دلزدگی می شود.

ابویی مهریزی: کشور ما در بین 189 کشور دنیا از نظر فضای کسب و کار در رتبه 152 قراردارد
همچنین در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن خوزستان حسین ابویی مهریزی معاون برنامه ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای رفع نیازهای صنعت باید تمامی جوانب در نظر گرفته شود و با توجه به شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی خواسته ها به صورت دقیق مطرح شود تا بتوانیم طبق برنامه ریزی های دقیق ابتدا بدانیم کجا هستیم و اینکه می خواهیم به کجا برسیم، در غیر این صورت تمامی اقدامات صورت گرفته بیهوده و بی نتیجه خواهد بود.
وی گفت: بی شک فضای صنعت یک فضای رقابتی است و این گونه نیست که اگر ما در راه خود لحظه ای متوقف شویم دیگران برای رسیدن به اهداف خود لحظه ایی متوقف شوند، از این رو باید صنعتگران برای رسیدن به اهداف خود تمام تلاششان را به کار گیرند. 
ابویی مهریزی ادامه داد: یکی ‌از اقدامات انجام شده در اين وزارتخانه، پیگیری برای تامین منابع مالی بخش صنعت است. البته نباید اين نكته را فراموش كرد كه ما نبايد به بانك ها به عنوان تامين كننده مالي نگاه کنیم بلكه بايد از ساير روش ها براي تامين مالي خود استفاده كنيم.
وي افزود: بدترین وضعیت در هر جامعه، رکود تورمی است که خوشبختانه در حال حاضر تورم در کشور مهار شده است. در حال حاضر در کنار نقاط قوت، کشور ما در بین 189 کشور دنیا از نظر فضای کسب و کار رتبه 152، در زمينه رقابت پذیری ميان 148 کشور رتبه 82، در عملکرد رقابت صنعتی ميان 123 کشور رتبه 57، در شاخص رونق اقتصادی هم در بین 142 کشور رتبه 101 ، در زمينه آزادی های اقتصادی از بین 178 کشور رتبه 173 ، در توسعه نیروی انسانی از 178 کشور در رتبه 76 و در شاخص فلاکت رتبه دوم از آخر را دارا هستیم.
معاون برنامه ريزي وزير صنعت، معدن و تجارت تصریح‌ کرد: در هشت ماهه کار دولت یازدهم واردات رشد هفت درصدی و صادرات رشد شش درصدی داشت. در این مدت عمده تولید ما با رشد همراه بودند و تعداد پروانه های بهره برداری و سرمایه عملی نيز چهار درصد و سرمایه گذاری هاي انجام شده در این بخش 38 درصد رشد داشت.
ابويي مهريزي بیان كرد: ایجاد امید و انگیزه، مهار تورم، موفقیت در ایجاد ثبات و آرامش سیاسی و اقتصادی، استمرار در کاهش نرخ تورم، بازنشاندن ایران و ایرانی در چارچوب نظام جمهوری اسلامی به دنیا و تعامل سازنده به عنوان گزینه عقلانی و اثربخش، تغییر فضاي تخاصم و پرخاش داخلی به فضای همدلی وحدت بین مردم و دستگاه های اجرایی و قوا از جمله اقدامات خوب و مفيدي است كه دولت یازدهم در کشور انجام داده است.
وي عنوان كرد : رشد منفی اقتصاد كه در سال 91 به اوج رسید اما خوشبختانه در سال 92 به شدت کاهش یافت. برنامه‌ پشتیبانی از رونق و توسعه تولید و سرمایه‌ گذاری به اتمام رسيده است و از سوي اين وزارت تقدیم رئیس ‌جمهور شده است.

عبدالوهاب سهل آبادی: صنعت کشور با 30 درصد ظرفیت فعالیت می کند
همچنین مهندس عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت کشور در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن گفت: مشکلاتی که مطرح شد در تمامی استانهای کشور وجود دارد و تنها مختص خوزستان نیست، اما این را می پذیریم که خوزستان بر گردن تمامی مردم ایران حق دارد چون در برهه ایی مردانه ایستادند و از خاک این کشور دفاع کردند، اما ولی مشكل بزرگي كه ما در کل کشور داريم اين است كه مشكلات را بر گردن ديگران مي اندازيم به همین دلیل تا كشور ما توليد محور نشود و بر توليد تمركز نكنيم مشكلات حل شدني نيست.
وی ادامه داد: تا کشور به سمت تولید نرود و تفکر تولید در آن نباشد و تنها به فکر نفت محوری باشیم مطمئنا اوضاع ما بهتر نخواهد شد، از طرفی دیگر صنعت در کشور ما تنها با 30 درصد ظرفیت فعالیت می کند و تا زمانی که به ظرفیت اسمی صد در صد خود نرسند نمی توانیم به اقتصاد مقاومتی مد نظر دست یابیم.
عبدالوهاب سهل آبادي ظهر اظهار كرد: دولت بعضي وقت ها به مجلس هم باج مي دهد. اميدوارم بتوانيم مشكلات صنعتگران را حل كنيم به همین دلیل در حال حاضر براي حل مشكلات و مسائل موجود، نظرات كارشناسان اقتصادي حوزه صنعت را جمع آوري مي كنيم.
وی گفت: علیرغم وجود تمامی مشکلات باز هم یک سری اتفاقات دیگر را شاهد هستیم مثل بهره 3/28 درصدی وارد شده به صنعتگر آیا صنعتگر ما می تواند با این بهره به حیات خود ادامه دهد و از 14 درصد تامین اجتماعی به این رقم رسیدن واقعا ظلم مضاعف به کارفرما است.
رئيس خانه صنعت كشور  تصريح كرد: صنعت كشور هم اکنون تنها با 30 درصد ظرفیت خود فعاليت مي كند. براي رسيدن به يك نقطه مطلوب قرار شد شوراي گفتگو تشكيل شود كه متاسفانه اين شورا هنوز در استان خوزستان جايگاه خودش را پيدا نكرده است.
سهل آبادي با بیان اینکه اين درست نيست در شرايط سختي كه براي صنعت پيش آمده از ما حمايت نمي كنند، بیان کرد: صنعت در به وجود آمدن تحريم و تورم نقشي نداشته است. ما از طرح هدفمندي يارانه هاي دفاع كرديم و هميشه با دولت همكاري داشته ايم. در طرح هدفمندي يارانه ها قرار بود به بسته حمايتي برسيم اما تنها بسته حمايتي كه از سوي دولت دريافت كرديم اين بود كه صنعت بدهكار حق استفاده از تسهيلات را ندارد.
وي ادامه داد: صنعت ما نمي تواند تنها برای تامين اجتماعي فعاليت كند. اين گناه بزرگي است كه افرادي را كه كار ايجاد كرده و توليد كننده هستند پشت ميله هاي زندان ببينيم. دارايي، بانك و ‌تامين اجتماعي مانع خروج صنعت گران مي شوند. اين اصلا عادلانه نيست كه صنعتگري كه چند ميليارد تومان سرمايه گذاري كرده است را به خاطر تنها 20 ميليون تومان ممنوع الخروج كنيم.
رئيس خانه صنعت كشور در پايان گفت: امسال حقوق دولتي معادن افزايش نداشته است و اين تاسف بار است. چنين شرايطي غلط است. متاسفانه مديريت بر منابع مالي و نيروي انساني در كارخانه هاي كشور وجود ندارد.

آیت الله موسوی جزایری: تنها 10 درصد سود خالص شرکت های بزرگ در بانک های خوزستان می باشد.
همچنین  آيت اله سيد محمد علي موسوي جزايري  نماینده ولی فقیه در استان خوزستان  و امام جمعه اهواز گفت: متاسفانه آمار بیکاری، زندانیان و معتادین در خوزستان بسیار زیاد است و این زیبنده استان نیست و متاسفانه در جلسه ایی که داشتیم نامه های فراوانی به ما داده شده که یکی از این نامه ها زن 22 ساله ایی بود که با داشتن یک فرزند همسرش در زندان به سر می برد و با مشکلات فراوانی روبه رو شده بود، این در حالی است که برخی شهرهای استان صنعتی خوزستان مثل شهر شادگان آمار بيكاري 40 درصدی دارند این در حالی است که این شهرستان ظرفیت مناسبی برای ایجاد اشتغال دارد.

وی بیان داشت: متاسفانه اکنون مشکلات فراوانی جلوی راه صنعت استان قرار دارد که باعث تعطیلی برخی واحدها می شود و این موضوع بیکاری، اعتیاد و زورگیری و سرقت را بوجود می آرود و شاهد این هستیم تیزبر پشت گوش مردم می گذارند و موبایل و پول وسایل خرد ریزه را سرقت می کنند و در صورت مقاومت هم احتمال قتل و در نهایت اعدام هم بوجود می آید.
امام جمعه اهواز گفت: اکنون صنعت ما در گرو تسهیلات بانکی و نقدینگی است و اگر بانک ها به صنعت اعتبار ندهند کارها به خوبی پیش نمی روند و اگر بانکها هم اعتبار بدهند با کمبود منابع مواجه می شوند و این ظلم آشکار است که اگر واحدهای صنعتی توان پرداخت تسهیلات را نداشته باشند، بانک ها واحدهای صنعتی را به خاک سیاه می کشانند و متاسفانه یکی از دلیل بیکاری استان همین موضوع است.
وی افزود: متاسفانه گاهي اوقات حمايت نمايندگان مجلس از برخي مديران مشاهده مي شود که مديران بي کفایتی هستند آنها براي اين كار خود بايد به خدا پاسخ دهند زیرا که نمايندگان مجلس بايد از حقوق  مردم دفاع  كنند.
موسوی جزایری افزود: 90 درصد از بودجه بانك هاي استان ما به تهران منتقل مي شود. اين كار بزرگترين جفا به مردم استان است. چندين بار برخي از مديران بانك ها به ما قول دادند كه اين كار را تكرار نكنند اما به قول خود وفا نكردند. سرمايه هاي مردم خوزستان جمع آوري شده و پس از انتقال به بانك هاي تهران در قالب تسهيلات به تجار تهراني واگذار مي شوند، متاسفانه وقتی شرکت فولاد خوزستان 90 درصد از سود خالص هزار و 300 میلیارد تومانی خود را به بانک های تهرانی واریز می کند و تنها 10 درصد آن در بانک های استان باقی می ماند بهتر از این نباید از بانکهای خوزستان در راستای پرداخت تسهیلات انتظار داشت و قطعا با ادامه این روند مشکل بیکاری در استان حل نمی شود و تنها آلودگی واحدهای صنعتی به مردم خوزستان می رسد.
وی ادامه داد: شرکت فولاد خوزستان را به فردی فروختند که قرار بود پول فروش این کارخانه در خوزستان هزینه شود ولی هر چه منتظر ماندیم خبری از خرج شدن این پول در استان خوزستان نشد و این اعتبار به سایر استانها رفت، آیا این عملکرد جمهوری اسلامی است و ظلم به مردمی که 8 سال برای دفاع از خاک کشورمان جنگیدن نیست.
آیت اله جزایری بیان داشت: متاسفانه اقدامات فوق ظلم بین به مردم خوزستان است و نتیجه آن می شود فروپاشی خانواده ها، سرقت ها و زندانها و روی آوردن به فوش مواد مخدر بدلیل بیکاری و هزاران نتیجه ناپسند دیگر که آقایان شریک این گناه هستند.
امام جمعه اهواز تصريح كرد : برخي از مديران استان خوزستان هيچ گونه فكري در زمينه مديريت جهادي و عزم ملي براي تغيير وضعيت بد اقتصادي در ذهن خود ندارند و به گونه ایی عمل می کنند که گویا در 20 سال قبل قرار داریم، این در حالی است که رهبر معظم انقلاب فرموده اند در شرایط خاصی قرار داریم و شعار مدیریت جهادی سر داده اند به همین دلیل با اين گونه مديريت ها مشكلات حل نخواهد شد.

امید حاجتی:در صورت داشتن اختیارات بدون وابستگی به نفت بودجه استان را تامین می کنیم
در پایان این مراسم دکتر امید حاجتی معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان گفت: استان خوزستان رتبه دوم اقتصاد كشور را دارد. از نظر سهم توليدات، سهم توليد ناخالص استان در صنعت 13 درصد است. همچنین لازم به ذکر است در بخشنامه ابلاغي اقتصاد مقاومتي، تاكيد مقام معظم رهبري بر عدم تكيه به درآمد نفت بود. استان خوزستان اين توانايي و پتانسيل را دارد كه در سال آينده بودجه را بدون تكيه بر درآمد نفت تنظيم كند اما اين هدف زماني محقق خواهد شد كه به مديريت استان اختيارات لازم داده شود.
 وی افزود: شاغلان بخش صنعت خوزستان در بخش اشتغال اين حوزه از جايگاه ويژه اي برخوردارند. 6 درصد از شاغلان خوزستان در بخش صنعت هستند اما متاسفانه اين استان از نظر نرخ بيكاري پس از استان سيستان و بلوچستان رتبه دوم كشور را دارد.

حاجتی تصريح كرد: متاسفانه به جز چند شركت مانند فولاد، پتروشيمي و نفت كه با منابع مالي دولتي سرپا مانده اند عمده صنايع استان خوزستان مورد غفلت واقع شده اند. اين استان در حوزه دامپروري رتبه سوم را دارد اما از نساجي در خوزستان هيچ رد و نشاني نيست.

وي بیان كرد:‌ برای رشد صنعت خوزستان برنامه ريزي درستي انجام نشده است. در خوزستان به صنايع بالا دستي بيش از صنايع پائين دستي توجه شده است. شرايط به وجود آمده در بخش صنعت باعث شده كه صنعتگران خوزستاني در وضعيت سختي كار كنند. در حال حاضر صنعتگران اين استان با 50 درصد ظرفيت خود فعاليت مي كنند.

معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان گفت: یکی از اقدامات استانداری خوزستان برای رفع بیکاری برنامه های میان مدت توسعه اقتصادی در مناطق مختلف استان است، مبنی بر اینکه هر دستگاه در هر منطقه چقدر اعتبار دارد و چقدر فعالیت می خواهد انجام دهد و بابت این فعالیت ها چقدر شغل ایجاد می شود و اینکه کمبود اعتبارات و یا موانع کار برای رسیدن به هدف مورد نظر چیست، همچنین بخشنامه خرید کالا از تولید کنندگان خوزستانی از دیگر اقدامات برای اشتغالزایی بهتر و بیشتر است که تاکید فراوانی برای به سرانجام رسیدن آن داریم.

وي عنوان كرد: از معاون برنامه ريزي وزارت صنعت، معدن و تجارت كه در این مراسم حضور دارد تقاضا مي كنم كه بسته هاي حمايتي بخش صنايع را فراهم كنند. متاسفانه در فاز اول طرح هدفمندي يارانه ها به بسته هاي حمايتي توجهي نشد، همچنین  با مكانيزم موجود سيستم بانكي ما نمي توانيم از صنعت خود حمايت داشته باشيم. بانك ها بنگاه هاي اقتصادي هستند و بايد همكاري بيشتري داشته باشند. 

صنايع در فاز اول هدفمندي يارانه ها سهم خود را پرداخت كرده بنابراين وقتي اجراي اين طرح براي دولت درآمد ايجاد مي كند بايد سهم صنايع در قالب بسته هاي حمايتي پرداخت شود.

حاجتی گفت : استان خوزستان از توانمندی و مزیت های فراوانی برخوردار است که در نوع خود بی نظیر هستند، اما همیشه از مهمترین مزیت استان به این نحو یاد شده که باید عدم وابستگی به درآمدهای نفتی بوجود آید، ما در خوزستان این توان را داریم در صورت واگذاری اختیارات، به درآمدهای نفتی که سهم کمی عاید خوزستان می شود متکی نباشیم و علیرغم اینکه 80 درصد نفت کشور را تامین می کنیم اما بدون نیاز به یک قطره نفت بودجه استان را تامین نمائیم، اما انتظار داریم با توجه به تحریم ها سازمان های پولدار به خوزستان توجه بیشتری داشته باشند مثل سازمان ایمیدرو، همچنین انتظار دیگر اینکه تا امکانش هست دست مدیریت مناطق در ادارات را باز بگذارند تا بتوانیم به خوبی برای فعالیت ها برنامه ریزی کنیم.

وی در پایان گفت : متاسفانه طرف خوزستانی برای دیدار با مقامات استان همسایه یعنی بصره عراق نیاز به تشریفات 30 روزه دارند تا بتوانیم از مرکز اجازه های لازم را بگیریم و این مانع برقراری ارتباط خوب با استانی می شود که بودجه سال جاری آن میلیاردها دلار است و این فضای رقابت را از ما می گیرد.

گفتنی است در پایان این مراسم از 27 واحد نمونه تقدیر به عمل آمد.








comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
comment
comment
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
comment
0
0
comment سلا و تشکر . از این که چنین جلسات و سیمنارهایی بر گزار میشود جای خوشحالی است اما اگه پیگیری شود که مسئولین در خصوص تنش زدایی فلزات که بعضا افرادی در بخش خصوصی سرمایه گذاری کلان کرده اند به کار گیری شود بهتر است متاسفانه الان کارها با هزینه کلان و کرایه کلان با فرصتهای زیاد به اصفهان و تهران ارسال میشود .
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار