اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۱۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷
بازدید مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان از شوشان:
وی در ابتدای صحبت های خود گفت: یکی از مهمترین اقدامات امیرکبیر در دوره پادشاهان که تنها هنرشان این بود در سفر به کشورهای خارجی ادوات نظامی با خود بیاورند، ایجاد دارالفنون بود و این اقدام امیرکبیر امروز به فنی و حرفه ای تشکیل شده و متاسفانه در آن زمان با فردی که قصد توانمند بار آوردن جوانان را داشت اینگونه برخورد شد و اگر صداها در آن زمان خفه نمی شد اکنون وضعیت فنی و حرفه ای بسیار بهتر از وضعیت کنونی بود.
مهندس عبدالرحمن قلاوند مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان در بازدید از تحریریه روزنامه فرهنگ جنوب و سایت شوشان، پشت میز کنفرانس نشست و به سوالات تحریریه روزنامه فرهنگ جنوب پاسخ داد.

وی در ابتدای صحبت های خود گفت: یکی از مهمترین اقدامات امیرکبیر در دوره پادشاهان که تنها هنرشان این بود در سفر به کشورهای خارجی ادوات نظامی با خود بیاورند، ایجاد دارالفنون بود و این اقدام امیرکبیر امروز به فنی و حرفه ای تشکیل شده و متاسفانه در آن زمان با فردی که قصد توانمند بار آوردن جوانان را داشت اینگونه برخورد شد و اگر صداها در آن زمان خفه نمی شد اکنون وضعیت فنی و حرفه ای بسیار بهتر از وضعیت کنونی بود.

قلاوند گفت: جدای از امیرکبیر حتی شهید چمران هم مردی فنی بوده اند به نحوی که در جنوب لبنان اقدام به تاسیس مراکز آموزش فنی و حرفه ای نموده اند و بسیار کمک حال شیعیان آن کشور بوده اند و یا اینکه حتی در احادیث ائمه اطهار و قدسی ما آمده است که خداوند پدر و مادر آن فردی را رحمت کند که کار سپرده شده به او را درست انجام می دهد و طبیعی است که باید برای این مهم آداب کار کردن را به افراد بیاموزیم.

مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان بیان داشت: اما وقتی به مسئله آموزش نگاه می کنیم می بینیم که اغلب آموزش ها در کشور ما کلاسیک بوده است و این مهم نتوانسته نیازهای استان وکشور را در زمینه اشتغال فراهم سازد و ما سعی کرده ایم در سازمان فنی و حرفه ای این خلاء را پرکنیم و با آموزش های عملی که بسیار با آموزش های تئوری فرق می کند به این مهم روی آورده ایم که بعضا آموزش های ما از 30 ساعت تا 18 ماه طول می کشد.

وی ادامه داد: متاسفانه ما سعی کرده ایم که نیروهای جوان و نخبه خود را برای ادامه تحصیل به دانشگاه های خارج از کشور بفرستیم، همان جایی که فقط به مسائل تئوری و کلاسیک می پردازند و این نوع آموزش را به ما می فروشند، اما کدامیک از این اموزش ها به درد موضوع مهم کشور یعنی اشتغال خورده اند، اما در کنار ما هم کشورهایی هستند که نیروهای خود را مثل ژاپن و چین به کشور ما می فرستند تا تمامی داشته های علمی و صنعتی خود را که فرا گرفته اند با پول های هنگفت با پروژه هایی که به آنها می سپاریم انجام دهند و بعد تصمیم می گیریم به آنها برسیم و کوچکترین آموزشی هم از فعالیت های صنعتی و عملی آنها یاد نمی گیریم و یا به ما اجازه کپی برداری نمی دهند.

قلاوند گفت: در حال حاضر باید آموزش های مهارتی نسبت به نظری 40 به 60 باشد ولی اکنون اینگونه نیست و تنها به مدرک گرایی و عبور از کنکور در کشور پرداخته می شود و همین مسئله باعث فارغ التحصیلی فراوان و بیکاری زیاد شده است، این در حالی است که باید شغل های موجود تقویت و پایدار و شغل های جدید ایجاد شود، مثلا می توان در حوزه سلامت با توجه به صنعت آبزی پروری بسیار خوبی که در استان وجود دارد به جای استفاده از پوست مرغ و گاو در کارخانجات تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی و میگو و آبزیانی استفاده کرد و بسیار در سلامت تاثیرگذار باشیم، اما اکنون از مواد شیمیایی و نگهدارنده برای تغییر رنگ کالباس استفاده می کنیم که چشم ها برای مصرف او خیره شود، همچنین باید یادآور شوم که در شهرستان اندیمشک اکنون پرورش ماهی خاویاری وجود دارد که 2 برابر میانگین کشور تولید دارد.

مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان تصریح کرد: اما باید برای کار نیروی انسانی ماهر هم وجود داشته باشد تا بتواند از فرصت های بوجود آمده استفاده نماید و امیدوارم بتوانیم به این سمت برویم که با توجه به فنی و حرفه ای نیروی ماهر را به جامعه جهت اشتغالزایی تزریق نمائیم.

وی گفت: اینکه بخش عمده ای از مسئله آموزش بر دوش فنی و حرفه ای است را می پذیریم و از رسالت خود لحظه ایی کوتاه نخواهیم آمد، به همین دلیل طی برنامه ریزی های انجام شده و با کمک دانشگاه شهید چمران سندی را تدوین کرده ایم و نیاز 5 سال آینده شهرهای استان به شغل های جدید را برآورد و سعی کردیم در هر شهری نسبت به نیاز آن شهر آموزش های خود را برنامه ریزی کنیم و خوشبختانه فعالیت های خوبی در این زمینه انجام شده است.

قلاوند اضافه کرد: متاسفانه اکنون همه آمال و آرزوهای خانواده ها این مهم شده است که فرزندشان را در دانشگاه ببینند، اما تنها هدف این مهم گرفتن مدرک و بعد فارغ التحصیلی بدون داشتن کار می شود، این در حالی است که افرادی که به مهارت آموزی پرداخته اند و توانسته اند در دانشگاه های علمی و کاربردی و یا فنی و حرفه ای آموزش ببینند، بسیار آسان تر جذب بازار کار شده اند و یا اینکه خودشان کارآفرین شده اند.

مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان گفت: متاسفانه صنایع بزرگ و کلیدی استان در زمینه آموزش و اشتغالزایی آن طور که باید و شاید به فکر خوزستان نبوده اند، زیرا سرمایه گذاری که برای احداث آنها شده است، اصلا نتوانسته نیازهای بیکاری استان را برطرف کند، زیرا ما همیشه در جذب منابع استان اول و یا دوم کشور بوده ایم، اما در زمینه تخصیص منابع استان آخر و یا یکی مانده به آخر بوده ایم و خام فروشی ما بسیار زیاد است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: یکی از اقداماتی که در فنی و حرفه ای به جد پیگیر می شود این است که آموزش ها در روستاها به این شکل باشد که فرزند خانواده بتواند شغل خانواده خود را که بعضا دامپروری و کشاورزی بوده تقویت نماید تا بتواند مانع از بین رفتن این شغل مولد شود، از این رو  می بایست به فکر آموزش ها در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی، خدمات و کشاورزی باشیم تا شغل های مهم کشور از بین نرود.

قلاوند تصریح کرد: در حال حاضر در زمینه اشتغالزایی خوشبختانه فعالیت های زیادی با آموزش های ما در استان صورت گرفته، مثل تولید عسل، پرورش قارچ، کیف دوزی و ... که اکنون در شهرستان مسجدسلیمان 200 نفر از افرادی که زیر نظر ما آموزش دیده اند هر کدام 70 کندو دارد و از هر کندو 10 کیلو عسل برداشت می کنند که سالانه تولید عسل آنها به 100 تن رسیده است، لازم به ذکر است دوره های آموزش آنها بین 300 تا 350 ساعت بوده است.
مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان گفت: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته توجه به ظرفیت کانون های کاریابی استان است، زیرا در این کانون ها افرادی که مراجعه می کنند نوع تخصص خود را هم عنوان می کنند و ما می توانیم با مراجعه به آنها نیاز آموزش استان را برطرف و جهت اشتغالزایی آنها در بازار کار به نسبت نیاز بازار فعالیت کنیم.

وی اذعان داشت: یکی دیگراز مشکلات استان در زمینه بیکاری، بحث بکارگیری مجدد نیروهای بازنشسته است، مثلا در راه آهن زاگرس نیروهای بازنشسته مشغول لوکوموتیورانی بودند که ما در جلسه ایی از راه آهن خواستیم آموزش نیروهای جوان را به ما بسپارد و جایگزین این نیروها شوند، اما به طور کلی بگوئیم هر شهری که دچار مشکل در زمینه اشتغالزایی شده است به این دلیل بوده که شغل اصلی و آبا و اجدادی خود را رها کرده اند و در زمینه تقویت آن هیچ فکری نکرده اند.

قلاوند در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به همکاری همه جانبه دانشگاه های علمی کاربردی با فنی و حرفه ای گفت: اکنون ما با همکاری دانشگاه های علمی کاربردی و موسسه ملی مهارت آرام آرام رشته های دانشگاهی در سطح تکنسین را آموزش می دهیم و هیچ سازمانی به اندازه ما توان آموزش در زمینه رشته های علمی و کاربردی ندارد، اما باید در زمینه آموزش فکری اساسی کرد و به جای آموزش کارشناس باید تکنسین و فوق دیپلم آموزش دهیم.
وی در پایان صحبت های خود گفت: کارآموزانی که از فنی و حرفه ای مدرک صنعت ساختمان بگیرند می توانند با مراجعه به تامین اجتماعی تحت پوشش این بیمه قرار گیرند.

شهرام مولایی هزاروندی معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل فنی و حرفه ای خوزستان گفت: فنی و حرفه ای خوزستان در زمینه آموزش 2 مبحث مهم کمی و کیفی را مد نظر قرار داده و کارهای کلیدی در این زمینه انجام شده است، از این رو مراکز آموزش ما در بخش دولتی 30 مورد بودند و اکنون به 55 مورد رسیده اند و در تمامی شهرستانهای ما به جز حمیدیه و دهدز فنی وحرفه ای وجود دارد که به زودی این 2 شهر را هم به فنی و حرفه ای مجهز می نمائیم، اما از نظر کیفی یکی از مشکلات بحث نیازسنجی است، زیرا بعضا آموزشها هدفمند صورت نمی گرفت ، اما اکنون با توجه به اعتبار در نظر گرفته شده توانستیم با همکاری اساتید دانشگاه چمران برنامه های آموزشی و سند 5 ساله خود را تدوین و نیاز شهرهای استان را به رشته آموزشی رصد کنیم و اکنون 23 رشته آموزشی تدوین شده و در راه به این مهم نگاه جدی داریم، از این رو در زمینه آموزش به این مهم نگاه ویژه داریم و از دیدگاه های اصلی ما به شمار می رود.
وی بیان داشت: در بحث کیفی سازی آموزش مهمترین فعالیت ما این است که 70 درصد آموزش ما عملی و 30 درصد تئوری است و این باعث می شود افراد با مهارت کافی وارد بازار کار شوند، از این رو هر دستگاهی نیاز به آموزش نیروهای خود داشته باشد ما می توانیم این مهم را در آموزشگاه های خود به انجام برسانیم.

مولایی گفت: یکی از رشته های آموزشی ما که از کل کشور متقاضی دارد، رشته غواصی است که می تواند جوش زیر آب را هم فرا گیرد و خوشبختانه سریعا این افراد وارد بازار کار می شوند که در خرمشهر و ماهشهر این مهم را انجام می دهیم، اما در کل باید بگویم هر فردی که نزد ما رشته ایی را آموزش می بیند باید نگاه کارآفرینی داشته باشد.

معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل فنی و حرفه ای خوزستان تصریح کرد: به یاد داریم زمانی وقتی نمایشگاهی برگزار می شد برای اینکه شرکت کنیم بدنبال دستاوردی بودیم، اما اکنون دستاوردهای فنی و حرفه ایی به جایگاهی رسیده اند که در 2 سال گذشته غرفه فنی و حرفه ای در هفته پژوهش، در هفته دولت و در دهه مبارک فجر غرفه برتر بوده است و اغلب دستاوردها هم دستاورد کارورزان بوده است.

وی گفت:گروه های هدف فنی و حرفه ای جهت آموزش گروه های متفاوتی هستند که اغلب فاقد مهارت می باشند و یا اینکه شاغل هستند و نیاز به مهارت های تکمیلی دارند به خصوص در زمینه کشاورزی و صنعت و خوشبختانه این مهم به خوبی رصد و انجام می شود، همچنین باید به نقش فنی و حرفه ای در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی اشاره داشت که در زندانها هر فردی را آموزش داده ایم زمانی که از زندان بیرون آمده در جامعه ماندگار بوده است و خوشبختانه توانسته ایم یک میلیون ساعت آموزش در زندانها داشته باشم و این موضوع در معتادین هم به این نحو بوده که 70 درصد معتادین هم بازگشت به اعتیاد نداشته اند و اکنون بسیار شرافتمندانه زندگی و کار می کنند.

مولایی بیان داشت: یکی از شاخص های تمامی فنی و حرفه ایی های کشور وجود جوانان زیر 21 سال در المپیادها است که خوشبختانه در این زمینه فعالیت های خوبی صورت گرفته و نفرات برگزیده شهرستانی و استانی به المپیادهای کشوری می روند و باعث ارتقاء سطح علمی هر استان می شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 400 رشته با بخش صنعت، کشاورزی و خدمات در آموزشگاه های آزاد آموزش داده می شوند که 30 رشته از آنها المپیادی می باشند. از این رو در سال گذشته 7 میلیون ساعت در آموزشگاه های دولتی انجام شده و 14 میلیون ساعت در آموزشگاه های آزاد که هر 300 ساعت را به طور میانگین باید برای یک نفر محسوب کرد.

معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل فنی و حرفه ای خوزستان گفت: یکی دیگر از اقدامات فنی و حرفه ای استان مشاوره دادن و رهگیری کد کارآموزان در بازار کار است و خوشبختانه از این حیث توانسته ایم در زمینه مشاوره رتبه دوم را کسب کنیم و به خوبی آموزش ها هدایت شده اند.

همچنین در پایان این بازدید امید حلالی مدیرمسئول روزنامه فرهنگ جنوب گفت: فنی و حرفه ای در مقوله آموزش تاثیر فراوانی در جامعه دارد، زیرا تنها بسنده کردن به مدرک و نمره گیری نمی تواند جامعه ایی آبدیده برای بدست گرفتن مشاغل در استان بوجود آورد.

وی ادامه داد: در دهه 70 اغلب به فکر رسیدن به کنکور و عبور از آن بودند و در دهه 80 به فکر گرفتن مدرک، اما اکنون با ورود نخبگان و مشورت های آنان این موضوع شکسته شده است، هر چند که هنوز می توانیم شاهد این باشیم، اما با شکسته شدن این موضوع می بایست فنی و حرفه ای به فکر مهارت آموزی در تمامی رشته های مورد نیاز استان باشد، زیرا این مهم جایگاه فنی و حرفه ایی را مقبول تر می کند.

سردبیر روزنامه فرهنگ جنوب بیان داشت: یکی دیگر از اتفاقات خوبی که در جامعه آموزشی رخ داده است وجود دانشگ اه های علمی و کاربردی است چرا که تیپ کاری این دانشگاه ها همان تیپ کار فنی و حرفه ای است و این دو نهاد به هم پیوسته هستند که می توانند جامعه هدف اشتغالزایی را به خوبی تامین نمایند.

امید حلالی گفت: فنی و حرفه ای به عنوان یک نهاد آموزشی توانسته افراد فاقد مهارت زیادی را آموزش دهد و اکنون این نهاد آموزشی توانسته است در اشتغالزایی آنها بسیار موثر باشد و این افراد بسیار موفق در زمینه شغلی بوده اند.

وی در پایان گفت: بدون شک اگر فنی و حرفه ای بودجه و امکانات مناسب را داشت در زمینه تعلیم و تربیت به خوبی وارد عمل می شد و سنگ تمام می گذاشت و البته باید در کنار این معرفت آموزی هم باشد که این مهم بر عهده آموزش و پرورش در مدارس است.  

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
comment
0
0
comment سازمان فنی و حرفه ای نیز در خصوص برگزاری دوره های آموزشی کوتاهی به خرج می دهد . کافی است جهت گواه این مسئله به پورتال سازمان فنی و حرفه ای استان اصفهان مراجعه نمایید . تمامی رشته های آموزشی از آشپزی تا پیشرفته ترین دوره ها.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار