شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۳
به نام خدا
قاعده ی "منع تهدید و توسل به زور" که امروزه به مثابه ی یکی از بنیادی ترین شالوده های همزیستی اجتماعی ثمربخش و نظم پایدار بین المللی از سوی جامعه جهانی چونان نمونه ای برجسته از قواعد آمره ی حقوق بین الملل و یک اصل هنجاری تخلف ناپذیر، مورد پذیرش همگانی قرار گرفته است؛ از دستاوردهای سترگ و ارزنده ی جامعه ی بین الملل در سده ی بیستم قلمداد می شود. قاعده ای که در منشور سازمان ملل، از یک سو در شمار اصول اساسی حاکم بر ساختار وعملکرد این سازمان آمده است و از سوی دیگر،تضمین و تحقق همه جانبه ی آن به منزله ی هدف و رسالتی محوری برای ملل متحد تعبیر شده است.

با این وجود وبه رغم اجماع همگانی جامعه ی جهانی در باره ی اهمیت والا و جایگاه تعیین کننده ی قاعده ی پیش گفته در بستر سازی برای نیک بختی و پیشرفت کرامت آمیز جوامع انسانی، گاهگاهی نمونه های رقت بار و مایوس کننده ای از بکارگیری خشونت به منظور تحمیل خواستها و برنامه های سیاسی خاص بر جوامع و ملتها و توسل به زور به عنوان ابزاری برای پیشبرد سیاست خارجی در مناطق مختلف جهان رخ می دهد.

از تازه ترین نمونه های بی اعتنایی به ممنوعیت تهدید و توسل به زور و زیر پا گذاشتن این قاعده ی شالوده ساز جامعه ی بین المللی، می توان عملکرد گستاخانه ی رژیم اسراییل در حملات گسترده ی هوایی ویرانگر و سبعانه علیه "مردم بی دفاع محصور در قفس غزه" را بر شمرد. رژیم صهیونیستی که چندین سال است از زمین،هوا، و دریا با محاصره ی همه جانبه ی مردم ستمدیده ی غزه آنان را در شرایطی بسیار سخت وناگوار ومنتهی به تسلیم یا نابودسازی قرار داده است؛ اینک در پوشش حق دفاع مشروع وبه بهانه ی حفاظت از جان و امنیت شهروندانش تهاجم نظامی بشدت بی رحمانه ای را در مقیاسی گسترده و پرشمار علیه غزه نشینان سامان داده است. این تهاجم که در مغایرت آشکار با موازین حقوق بین الملل و بویژه در تضاد با مفاد منشور ملل متحد در زمینه ممنوعیت تهدید و توسل به زور، طراحی و اجرا شده است،در عین حال از کمترین اعتنا و دل نگرانی به رعایت دیگر اصول وموازین حقوق بین الملل بشردوستانه مانند اصل "تفکیک اهداف نظامی از غیر نظامی"، اصل" تناسب" ، اصل" ضرورت" ،اصل" منع ایجاد رنج اضافی" ونظایر آن گواهی دارد. نتیجه غمبار تهاجم غیر قانونی وغیر انسانی اسراییل به غزه تا کنون کشتار دهها نفر، از جمله شمار زیادی از کودکان،زنان، و افراد ناتوان، زخمی و معیوب شدن صدها نفر ،نابودی زیرساختهای اقتصادی-اجتماعی و ویرانی خانه وکاشانه ی مردم رنج دیده ی غزه بوده است.

دانشگاه شهید چمران اهواز با ابراز تاسف واندوه عمیق و عرض تسلیت به مناسبت در خون غلتیدن شمار زیادی از انسان های بی گناه در غزه، تهاجم جنایتکارانه وبی بهره از مروت وانسانیت رژیم صهیونیستی را بشدت محکوم نموده و از عموم وجدانهای بیدار ومجامع دانشگاهی وروشنفکری انتظار دارد تا در برابر این رخداد اندوهبار ودردآور سکوت نکنند .
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار