شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
شوشان ـ علی عبدالخانی :

فیروز خواننده ی پرآوازه ی لبنان و جهان عرب و از مفاخر ملی لبنان شناخته می شود. زیاد فرزند این هنرمند که خود نیز آهنگساز است در یک برنامه الویزیونی حاضر می شود و از شدت علاقه ی مادرش به سیدحسن نصرالله پرده برمی دارد. فیروز که در طول عمر خود هیچگاه چنین موضع جنجالی نداشته، تحت شدیدترین فشارها بویژه از سوی بزرگان اردوگاهِ مخالفین نصرالله (ائتلاف ۱۴ مارس) قرار گرفت و حاشیه فراوانی برایش ایجاد نمود.

شهید نصرالله در اوایل زمستان ۱۳۹۲ در تشریح دولت بی طرف که از طرف ائتلاف رقیب (۱۴ مارس) مطرح شده بود گفت: ما لبنانیها با توجه به گرایش های حزبی و گروهی و تضادها و تناقض های عمیق سیاسی موجود، شاید آدمی کاملاً بیطرف نداشته باشیم. به نظر من دولت توافقی تکنوکرات بیش از " دولت بیطرف " با شرایط سیاسی کشور همخوانی داشته باشد.

دبیرکل حزب الله ادامه می دهد: در همین لبنان ممکن است ‌یک هنرمند یا متفکر یا خواننده با شما اختلاف نظر سیاسی داشته باشد اما در سایر موضوعات برای شما احترام قائل باشد و از شخصیت شما خوشش بیاید که چنین رفتاری انسانی و علی القاعده باید  طبیعی باشد اما در اینجا اینطور نیست و کار ما بجایی رسیده که صرفِ اعلامِ علاقه یا احترام گذاشتن به یک شخصِ رقیب عملی ناپسند و ممنوع بوده و شبیه به جرم به آن نگاه می شود که به نظر من این رفتارها بدترین نوع استبداد فکری باشد حالا من از لبنانیها می پرسم که با وجود چنین درجه ای از تحمل ناپذیری، چطور می‌خواهیم بر سر یک " دولت بی‌طرف " توافق بکنیم !.

کلمه ی هنرمند که در سخنان سیدحسن آمده در حقیقت کنایه از فشارهای وارد شده به فیروز هنرمند  پرآوازه ی لبنان و جهان دارد. سیدحسن به شیوه هنرمندانه و بسیار ظریف با ربط دادن مسئله ی " دولت بیطرف " و فضای " استبدادی رقیبان " که ابراز عقیده ی شخصی یک هنرمند را برنمی تابیدند، توانست فضای ایجاد شده بر علیه هنرمند مشهور را تعدیل کند و از بُعد اخلاقی پاسخی نیک به اظهارنظر محبت آمیز ایشان بدهد.

ایشان با تکیه بر اعتدال دینی و ضمن آشنایی کامل با سیاست ورزی داخلی، از جمله ی سیایستمدارانی بود که با فن ارتباط با اقشار مختلف جامعه ی متنوع لبنان آشنایی کامل داشته که حاصل آن ارتباطات تولد ائتلاف ۸ مارس در سال ۲۰۰۵ بود. این ائتلاف با محوریت نصرالله، جنرال عون، نبیه بری ودیگر شخصیتهای معروف لبنانی تشکیل و تاکنون ادامه دارد !.

یکی از عادات ثابت نصرالله دیدار با خانواده شهدا و دلجویی از آنها و پیگیری مستقیم مشکلاتشان بود. نصرالله مدتی پس از شهادت سیدهادی فرزند ارشدش به یکی از همراهان خود گفته بود که در دیدار با خانواده ی شهدا همواره یک احساسِ مرا از درون رنج می داد. بخود می گفتم این خانواده ها مبادا فکر بکنند که من خانواده ام را در جای امن و مناسب و در ناز و نعمت گذاشته ام و انتظار ایثار را فقط از آنها دارم اما وقتی هادی به قافله ی شهدا پیوست برغم غم فقدان فرزند اما سبک شده بودم زیرا من هم یکی از آن خانواده ها شده بودم و از آن به بعد به راحتی می توانم آنها را ببینم و درخدمتشان باشم.

در لبنان همه می پرسند که راز آن همه محبوبیت نصرالله در چیست و چرا جذبه و کاریزمای او برغم سه دهه بمباران شدید تبلیغات منفی، تا لحظه شهادتش محبوبیتش تمام شدنی نبود؟!.

 تلفزیون الجدید لبنان در ارتباط با شهادت نصرالله و به نقل از مردم بویژه مخالفان سیاسی ایشان به این جمع بندی رسیده بود که تاریخ معاصر لبنان نیرویی به صداقت و شجاعت نصرالله در ابعاد ملی، منطقه ای، اسلامی و قومی بخود ندیده است. الجدید تاکید می کند که بخش عمده ای از لبنانیها با وجود همه ی تفاوتها و مرزبندیها اما هرگز فراموش نمی کنند و از یاد نمی برند که سیدحسن و حزبش پس از ۲۰ سال اشغال مستقیم لبنان توسط اسرائیل، توانست ارتش آنها را به بعد از مرزهای بین المللی اخراج کند.

چیزی حدود ۱۸ سال از تاریخ اخراج (و نه خروج اسرائیل) از لبنان و بازستاندن استقلال کامل این کشور می گذرد و لبنانیهای منصف در هرحال این دستاورد بزرگ ملی را مدیون اصرار و پایمردی نصرالله و جان برکفان تحت فرمانش می دانند !
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار