اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۳۸۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۲
دکتر کیانوش راد در ضیافت افطاری جوانان اصلاح طلب خوزستان:
 دکتر محمد کیانوش راد ،در ضیافت افطاری شورای هماهنگی جوانان احزاب اصلاح طلب خوزستان،که در مهمانسرای دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد ، گفت :  امروز تحولات جهان اسلام و ظهور پدیده هایی چون داعش ، القاعده ، طالبان و جریاناتی نظیر این، خطراتی است که جهان اسلام را تهدید می کند.

وی ادامه داد: متاسفانه برداشت های افراطی از دین همیشه بیشترین ضربه را به موجودیت دین وارد کرده است . امروز جریاناتی چون القاعده و داعش ،اگر چه نمی توان نقش سرویس های اطلاعاتی  و قدرت های سلطه گر را در شکل گیری و هدایت آنها نادیده گرفت ،اما باید دانست که مهترین دلایل ظهور و شیوع چنین گروه هایی وجود اندیشه های خرد ستیزانه و یا تفکراتی است که بهای کافی را به نقش عقل در فهم دین نداده  و نمی دهند.

محمد کیانوش راد با اشاره به بحث اخیری که در خصوص به اجبار بردن مسلمانان به بهشت از سوی برخی مطرح شده است ، گفت : آنچه که در اسلام تاکید شده است مقابله با کسانی است که به تعبیر قرآن سد و عن سبیل الله هستند یعنی کسانی که در راه فهم و گرایش به دین خدا مانع ایجاد می کنند . در منطق اسلامی اکراه و اجبار حتی در اصل پذیرش دین نیز نیامده است . 

وی با اشاره به اهمیت نگاه به دیدگاه های افرادی چون مطهری گفت :  مطهری در جایی می گوید بدفهمی از دین در اروپا به نحوی  شد که می گفتند : "انسان با چشم باز به جهنم برود بهتر است که با چشم بسته به بهشت برده شود " و حال جای تاسف است که به جای اندیشه های مطهری ، باید کسانی که تئوری پرداز خشونت هستند به عنوان ایدئولوگ های نظام معرفی شوند.

نماینده ی مردم اهواز در مجلس ششم با اشاره به ضرورت تقویت باورهای دینی با منطق عقلانی در میان نسل جوان گفت : متاسفانه تعصب های مذهبی غیرعقلانی به نوعی افراطی مطرح شده است که عکس العمل تفریطی آن ، اظهار تعصب به لامذهبی در میان برخی از جوانان شده است . وی با اشاره به ضرورت گفتگو برمبنای منطق و عقلانیت گفت :  باید میان همه ی گروه ها و طیف های مختلف روند گفتگویی انتقادی تقویت شود و با کنش ارتباطی موثر ، آن گونه که "هابرماس" می گوید به مفاهمه و اجماع سازی در میان نخبگان و مردم همت گماشت . 

وی در ادامه گفت :به نظرم هنوز هم می توان با مراجعه به آثار شریعتی و مطهری از اندیشه های دینی دفاع عقلانی کرد . البته مباحث نو و سوالات جدیدی که در اندیشه های مطهری و شریعتی نیامده است می بایستی مورد کنکاش قرار بگیرد.

کیانوش راد افزود : اگر چه جامعه شناسی چون ماکس وبر به نقش و کارکرد مثبت دین تاکید داشته اند اما باید توجه کرد که برداشت خشونت آمیز و نگاه غیرعقلانی به دین نیزمی تواند دین را از کارکرد مثبت خارج و کارکردی کاملا منفی  و حتا فاجعه بار در پی داشته باشد و امروز این خطر نه تنها  جهان اهل سنت ،که جهان تشیع را نیز تهدید می کند . ایمان بدون عقل ، زمینه ساز افراط وخشونت است.

وی همچنین خطاب به اصول گرایان گفت : ما امروز با صراحت بیشتر به برادران اصول گرا می گوییم که بیایید با حفظ تفاوت ها و اختلاف ها ، اما بر مبنای قانون ، عقلانیت و رقابت در کنار یکدیگر به اسلام و ایران بیاندیشیم چون عقلانیت و تفاهم تنها راه نجات کشور است.

دکتر محمد کیانوش را در پایان با اشاره به  بسته بودن فضای فرهنگی در استان گفت : این چه منطقی است که در استان از برگزاری کنسرت موسیقی جلوگیری می شود . این گفته که به خاطر حفظ ارزش ها و دین دار ماندن مردم نباید در استان کنسرت موسیقی برگزار شود، حرفی غیرقانونی و غیر منطقی است و امیدوارم مسئولین جدید ارشاد با گفتگو نسبت به توجیه مخالفان اقدام کنند و فضای تخریب شده ی فرهنگی در استان بازسازی شود و نشاط مجددی را در استان و در میان مردم و جوانان شاهد باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار