اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۷
در همایش صنایع خوزستان و فرآیند توسعه :
وی در ادامه به وجود صنایع بزرگ و عمده در استان اشاره کرد و گفت: این صنایع را می توان به 4 بخش عمده نفت، فولاد ، نیشکر و آب خلاصه کرد.در نگاه مسئولان صنعت نفت یک صنعت ملی است و درآمد آن متعلق به همه مردم ایران است. نوع نگاه مسئولان به صنعت نفت تمرکز گرایی است. در همه این سال ها صنعت نفت کمترین توجه را به توسعه محیط پیرامون خود داشته است و تنها به رفاه پرسنل خود توجه می کند. در صنعت فولاد نیز وضعیت به همین منوال است.
شوشان- علیرضا عبداله نژاد : میزگزد صنایع خوزستان و فرآیند توسعه راهکارها و آسیب ها به میزبانی شوشان  و با حضور جمعی از کارشناسان و فعالان افتصادی استان در محل تحریریه روزنامه فرهنگ جنوب برگزار شد. 

سید منوچهر سید جلالی مدیرکل سابق کار و امور اجتماعی خوزستان در این نشست با اشاره به پیدایش و نقش نفت در اقتصاد و توسعه استان گفت: ای کاش نفت در خوزستان کشف نمی شد. پیدایش این صنعت آسیب های فراوانی را به دیگر بخش های صنعتی استان وارد کرده است. متاسفانه بخش خصوصی در استان به دلیل قدرتمند بودن و استفاده بی حدوحصر بخش های دولتی در استفاده از امتیازات ویژه نتوانسته در استان آنگونه که باید و شاید رشد و نمو کند.

این کارشناس مسایل اقتصادی بیان داشت: درآمد حاصل از استحصال نفت از این استان مستقیما به خزانه سرازیر می شود و نقش چندانی در توسعه استان ندارد. صندوق بازنشستگی نفت و  سازمان عرض و طویل تامین اجتماعی با وجود استحصال منابع مالی در استان به نسبت خدماتی به استان نمی دهند. متاسفانه مدیران ارشد در استان نقشی در تصمیم گیری ها صندوق بازنشستگی نفت ندارند. 


وی بیان داشت: این صندوق در همه استان ها سرمایه گزاری های کلانی کرده است الا در استان خوزستان.شرکت های که عمده درامد آنها از استان خوزستان تامین می شود توجهی به حل مشکلات مردم استان ندارد و قدمی در جهت رفاه اجتماعی آنان ندارند. مردم استان در فروش سهام فولاد خوزستان کوچکترین نقشی نداشتند.آلایندگی های ناشی از نفت ، فولاد، پتروشیمی و.. را مردم استان متحمل شده اند اما درآمدها و گردش مالی این شرکت ها به مرکز می رود. 

در ادامه این میزگرد اقتصادی، حمزه سخیراوی از فعالان اجتماعی و اقتصادی استان نیز گفت: باید عوامل ضد توسعه در استان را شناسایی و آسیب شناسی کنیم. وی به عوامل توسعه یافتگی و عدم توسعه یافتگی استان اشاره کرد و گفت: صنعت را  می توان به سه بخش صنایع خرد، صنایع متوسط و صنایع کلان تقسیم بندی کرد. اکثر صنایع خرد و کوچک در استان به دلیل عدم سرمایه در گردش و نقدینگی  تا سال 86 تعطیل شدند.این صنایع تاکنون نتوانسته اند نقشی در توسعه استان ایفا کنند. حال و روز صنایع متوسط استان نیز چندان مطلوب نیست. 

وی در ادامه به وجود صنایع بزرگ و عمده در استان اشاره کرد و گفت: این صنایع را می توان به 4 بخش عمده  نفت، فولاد ، نیشکر و آب خلاصه کرد.در نگاه مسئولان صنعت نفت یک صنعت ملی است و درآمد آن متعلق به همه مردم ایران است. نوع نگاه مسئولان به صنعت نفت تمرکز گرایی است. در همه این سال ها صنعت نفت کمترین توجه را به توسعه محیط پیرامون خود داشته است و تنها به رفاه پرسنل خود توجه می کند. در صنعت فولاد نیز وضعیت به همین منوال است. 

صنایع فولاد در خوزستان وجود دارد و آلایندگی آن برای مردم استان است اما دانشگاه فولاد در کاشان تاسیس می شود! سخیراوی بیان داشت:وجود صنعت فولاد در استان آسیب های فراوانی به حوزه زیست محیطی استان وارد کرده است اما کوچک ترین تاثیر در جبران این معضل انجام نداده است. مردم استان با اعضای هیات مدیره صنایع فولاد آشنایی ندارند. در تیم فولاد خوزستان سه تا چهار بازیکن فولاد وجود دارند. عمده گردش مالی این شرکت صنعتی به خارج از استان می رود. سرمایه آنان در استان رسوب نمی شود.

 وی ادامه داد: چرا فولاد خوزستان در دانشگاه شهید چمران اهواز دانشکده فولاد را تاسیس نمی کند.در حالی شرکت فولاد خوزستان می توانست با راه اندازی دانشکده فولاد به آموزش زیرشاخه ها و صنایع پایین دستی این صنعت بپردازد.آن وقت دانشگاه فولاد را در استان اصفهان تاسیس می کنند؟!





در ادامه این میزگرد اقتصادی، مهندس رحیم کعب عمیر از فعالان عمرانی و اجتماعی استان نیز گفت: در این میزگرد می توان تنها به بخشی از مشکلات اقتصادی و صنعتی استان اشاره کرد.
وی گفت: مسئولان صنعتی و اقتصادی در استان باید از نظر اخلاقی احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند. 

کعب عمیر گفت:مدیران عامل صنایع بزرگ در استان باید دردآشنا مردم باشند. نگاه صنایع بزرگ در استان باید به محیط پیرامون خود تغییر کند.خدماتی که شهر محروم مسجدسلیمان به مردم کشور و حتی جهان داد در دنیا بی نظیر است. 

اما وضعیت فعلی این شهر را مشاهد می کنید.کلکیسونی از محرومیت ها در این شهر موج می زند. کعب عمیر ادامه داد: بروید روستای خیط را در کنار شرکت فولاد خوزستان مشاهده کنید. حدود 80 درصد از اهالی این روستا به دلیل مجاروت شرکت فولاد خوزستان به بیماری آسم مبتلا شده اند. این در حالی است که این روستا قبل از تاسیس فولاد وجود داشت. فولاد مبارکه در ابتدا قرار بود در بندرعباس راه اندازی شود که با لابی اصفهانی ها به این شهر منتقل شد.

 اصفهانی ها این شرکت را در روستای مبارکه تاسیس کردند و با آموزش اهالی بومی منطقه اشتغال ایجاد کردند و در توسعه محیط پیرامون خود نقش ایفا کردند.فولاد مبارکه و فولاد خوزستان در چارجوب یک قانون و در یک کشور ساخته شده اند. کعب عمیر به آسیب ها و خساراتی که سدگتوند برای خوزستان ایجاد کرده است و گفت: تمام روستاهای اطراف سدگتوند علیا زیرآب رفته اند. توسعه در استان ما انسان محور نیست بلکه توسعه محور است. 

معضلات سدگتوند ناشی از همفکری ناصحیح و عدم درایت لازم است. اگر کارشناسان منصف وزرات نیرو نبودند سازمان بازرسی کشور به اطلاعات جامعی در این خصوص دست پیدا نمی کرد. در تمان طرح های صنعت ، مطالعات اجتماعی جایگاهی ندارد. 

در ادامه این میزگرد اقتصادی دکتر فاضل خمیسی از فعالا اجتماعی و سیاسی استان نیز گفت: مدیرانی می توانند در استان منشاء توسعه باشند که خود توسعه یافته باشند. مدیران توسعه نیافته نمی تواند محور توسعه قرار بگیرند و این معضل باید در استان حل شود. 

خمیسی بر تاثیر نیروی مولد انسانی در توسعه استان اشاره کرد و گفت: دره تنسی در ایالات متحده آمریکا می توان به عنوان پایلوتی برای توسعه درنظر گرفت. شخصی بنام گوردون محور توسعه در این دره شد. طرح عمراني دره تنسي اولين طرح توسعه منطقه اي در دنياي جديد بود كه به موازات رودخانه مي.سي.سي.پي است و از شمال تا جنوب كشور بين ايالات مركزي امتداد يافته است. 
مساحت آن چندين برابر خاك اروپاي غربي است و با جمعيتي حدود ۷۰ميليون در ابتداي طرح، تحت پوشش قرار مي گرفت و يكي از مناطق صنعتي و بازرگاني بزرگ دنياي امروز محسوب مي شود. اين منطقه طرحهاي عظيم سدسازي، توليد برق، ساخت شهرهاي جديد، احداث صنايع مانند ناسا و توسعه كشاورزي را به گونه اي كه دو درصد جمعيت سه برابر نياز كشور را توليد كند، تحت پوشش خود داشت.
 اين طرح خلاف روحيه جامعه آمريكا بود اما تنها به خاطر شخصيت روزولت در كنگره تصويب شد و به عنوان تجربه اي موفق و منفرد باقي ماند. از جمله موارد مطرح در اين پروژه دو طرح مطالعاتي بلندمدت و كوتاه مدت عملياتي بود؛ در بلندمدت مقرر شد صنايع وابسته به آب و صنايع مورد نياز كشاورزي در فاز اول باشد. اين حركت سبب شد با ابتكار مردم، دفاتر بازرگاني، صادرات و واردات، كشت محصولات پرسودي كه براي اولين بار در اين كشور كشت شد و مبادلات بازرگاني در طول زمان توسعه يافت همچنين شهرهايي پويا با جمعيت متوسط منطقه را دربر گرفت.

خمیسی بیان داشت: در قالب برنامه استراتژيك چندين برنامه عملياتي تهيه شد:الف) اجتماعي ـ اين منطقه را بتوانند در حد مطلوب آماده كرده تا نيروي انساني جهت فعاليتهاي فني و حرفه اي آموزش لازم ببينند و نيازهاي بهداشتي و درماني جمعيتي پيش بيني شود. توان بخشي اجتماعي به شكلي پياده شد تا اقشار مهاجر سياه، سرخ و سفيد آسيايي آمادگي شركت در اين برنامه عملياتي را پيدا كنند. مردم بومي شامل سرخ پوستان، كارگران سياهپوست و سفيدپوستاني كه فعاليتهاي دليجاني داشتند، منطقه اي را اشغال كرده بودند، لذا تدوين مقررات براي اين جمعيت متفاوت از ابتكارات طرح بود.

وی ادامه داد: شاه مخلوع از دره تنسی بازدید کرد. بعد از بازدید محمدرضا پهلوی كارشناسان اين طرح براي بلوچستان ايران نيز طرحي پيشنهاد كردند اما عدم جذب سرمايه در منطقه وعدم گرايش به آموزش فني از نواقص طرح بود.گوردون کارشناس این طرح هم چنین قرار بود در اهواز نیز این طرح را به دلیل مشابهت اجرایی کند. 38 درصد طرح نیز به تصویب رسید. راز موفقیت دره تنسی در دو شرط بود. استفاده از نیروی انسانی بومی و اعتمادبخشی. 

این فعال اجتماعی گفت: در این طرح خوزستان صاحب طرح و برنامه مدون توسعه شد که اسناد آن نیز هم اکنون در سازمان آب و برق خوزستان موجود است. صنعت می تواند هم فرصت باشد و هم تهدید. صنعت اگر منتج به تولید ثروت شد فرصت است و این ثروت می تواند در جهت رفاه عمومی هزینه شود. اما اگر مکانیسیم برای حفظ محیط زیست و بحث تغییرات اقلیمی نشود صنعت می تواند به تهدید تبدیل شود. خمیسی بیان داشت: خوزستان به عنوان یک استان صنعتی با شرایط آب و هوایی نامساعد اگر رفاهیات در آن نباشد به یک استان غیرقابل سکونت تبدیل خواهد شد. 

اگر در کشورهای حوزه خلیج فارس آسیب های صنعتی کمتر دیده می شود به دلیل رفاهیاتی که برای آن برای مردم فراهم شده است. باید ارتباط مابین نمایندگان مجلس، مسئولان استان و مردم تنظیم شود. در این زمینه باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخگو باشند. 
وی به مهاجرت نخبگان از استان اشاره کرد و گفت: نتیجه مهاجرت نخبگان در استان رتبه سی و یکم در آموزش و پرورش در کشور را به دنبال دارد.  این فعال اجتماعی بیان داشت: برخورد مسئولان در استان با شهروندان توسعه یافته نیست. آن هم مردمی که دین خود را به اسلام ادا کرده اند. قبل از پیدایش نفت شاخص امید به زندگی در استان فراتر از دیگر استان ها بود. در آن زمان رودخانه کارون منشا توسعه در استان بود. 

وی ادامه داد:از ده نیروگاه شش نیروگاه آبی و 4 نیروگاه حرراتی در استان فعال هستند که بخش اعظمی از این نیروگاه سوخت و برق شرکت های بزرگ صنعتی را تامین می کنند و در چرخه توسعه استان نقشی ندارند. راه های مواصلاتی در استان مسدود است. میزان افسردگی در استان رو به فزونی است. 

خمیسی ادامه داد: میزان تاثیرگذاری صنایع دولتی در استان را باید بررسی کرد.یک سوم آب های جاری در استان است ، در تولید گندم در رده های دوم و سوم قرار داریم. یک هشتم درآمد کشور از استان تامین می شود. در تمام دنیا شاخص توسعه میزان رفاه اجتماعی مردم آن است. شاخص سرانه درآمد ملی باید باعث ارتقای رفاه عمومی جامعه شود. وی به نقش نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در توسعه استان اشاره کرد و گفت: وظیفه اصلی نمایندگان تلاش و لابی برای افزایش بودجه و اختصاص اعتبارات ویژه برای استان است. آنهاباید  در تخصیص اعتبارات و مصوب کردن آن در توسعه استان پررنگ تر ظاهر شوند. در این صورت است که به توسعه پایدار دست پیدا می کنیم. 

در ادامه این میزگرد لویمی از فعالان اقتصادی و صنعتی استان نیز گفت : تحریم غرب توسعه در کشور را با چالش های جدی مواجه کرده است. در شرایط فعلی قطعات حفاری و نفت و گاز با ده ها واسطه از کشوری مانند چین که خود فاقد نفت است تولید می شود. باید مسئولان در این زمینه مسئولانه تر عمل کنند. دیوان محاسبات در این زمینه باید قوانین دست و پاگیر را منعطف تر کند. در حال حاضر شهرک های صنعتی در استان با 30 درصد ظرفیت خود کار می کنند. اکثر واحدهای صنعتی کوچک و متوسط بدهی هایی معوقه سنگینی در بانک ها دارند. این واحدها توان بازپرداخت تسهیلات پربهره بانک ها را ندارند.وی از کمبود ماشین آلات سنگین به عنوان یکی از چالش های صنعتی استان یاد کرد و گفت: باید در زمینه آموزش های حداقلی صنعتگران و کارگران گام های اساسی و بلندی در استان برداشته شود. 

همچنین اسکندر زنگنه از فعالان اقتصادی و عضو شورای شهر اهواز نیز گفت: در بعد از انقلاب در حوزه اقتصاد رشد تدریجی داشته ایم. گردش مالی در استان نسبت به جمعیت آن رشد نکرده است و متناسب نبوده است. دستورالعمل های از مرکز به استان ابلاغ می شود و ادامه این روند نمی تواند توسعه استان را در برداشته باشد. 

بروید بررسی کنید مشاهده کنید چه بر سر طرح 3 هزار هکتاری شهید رجایی در دزفول آمده است. زنگنه بیان داشت: نگاه مسئولان به استان نگاه توسعه یافته ای نیست.هر سال باید گفت دریع از پارسا. توسعه استانی در تمام ابعاد ان در استان رشد نکرده است. نمونه عدم توسعه یافتگی را در انتصابات و انتخابات در استان می توان جستجو کرد.
عضو شورای شهر اهواز بیان داشت: اگر شرایط برای ورود نخبگان در استان برای انتصابات و انتخابات مساوی شود نتیجه جز این خواهد بود. 

توسعه در استان به مانند توسعه در کشور  تدریجی نبوده است. اجرای قانون بد از بی قانونی بهتر است.متاسفانه صنعت در استان به سوی دلالی و واسطه گرایی پیش رفته است. زنگنه ادامه داد: 50 درصد اقتصاد در استان در دستان دلالان ف دستفروشان و واسطه های اقتصادی است. وقتی فرد شناسنامه اقتصادی نداشته باشد دست به هر کار خلافی می زند و این به اقتصاد استان آسیب های فراونی زده است. توسعه در استان رشد بادکنکی داشته است. وجود صنایع بزرگ نظیر نفت ، فولاد و پتروشیمی نتوانسته است در استان تولید اشتغال کند. این صنعت نتوانسته پاسخی شایسته ای به خواسته های عمومی و به حق مردم استان دهد. 

فاضل خمیسی در نقد سخنان زنگنه گفت: توسعه در استان به روز نیست . در حوزه زیست محیطی همگام با توسعه صنعتی کار نکرده ایم. 

در ادامه این میزگرد اقتصادی ، نعیم حمیدی از فعالان رسانه ای استان نیز گفت: برنامه مدون و یکپارچگی و زمان بندی شده ای برای توسعه استان تدوین نشده است. هنوز طرح آمایش سرزمین استان ابلاغ نشده است. نظام تصمیم گیری برای استان بومی نشده است.
 باید زمین های اطراف بستان،چزابه و جفیر جهت احیا و توسعه آن به ایثارگران واگذار شود. یک میدان نفتی بزرگ در دشت آزادگان وجود دارد ولی مردم این شهر از داشتن بیمارستان مجهز محروم هستند. نظام توسعه در کشور نظام عدالت محور نیست. چرا باید طرح بنیاد برکت تنها در بخشی از استان اجرایی شود. این طرح باید شمولیت بیشتری را دربر بگیرد و شهرهای محروم در جنوب استان را نیز شامل شود. بحث اعتبارات تملک دارایی ها و ارزش افزوده در تهران متمرکز شده  و به خزانه وارد می شود. 

درادامه این میزگرد؛ منوچهر سیدجلالی مدیرکل سابق اداره کار و اموراجتماعی استان خوزستان در  جمع بندی سخنان خود گفت: در فولاد خوزستان تنها شمش و اسلب تولید می شود اما در فولاد مبارکه اصفهان ضنایع پایین دستی فولاد تولید می شود. در این شرکت انواع و اقسام ورق فولادی تولید می شود.و در نیشکر نیز در استان ملاس و باگاس دور ریخته می شود. در حالی می توان از این صنعت 600 محصول تولید کرد. در صنعت پتروشیمی در استان سرمایه گزاری در صنایع بالادستی یک به 5 در حالی که در صنایع میان دستی یک به 20 و در صنایع پایین دستی یک به 100 است. باید در ساختار بانکی در استان تجدیدنظر کرد. 

اسکندر زنگنه نیز در جمع بندی صحبت های خود گفت: شرکت های بزرگ عوارض آلایندگی به شهرداری اهواز پرداخت نمی کنند.تصمیم گیرندگان وزرات نیرو آیا شرایط آب و هوایی استان را در میزان تعرفه برق لحاظ می کنند. متاسفانه منابع مالی در کشور بر اساس لابی گری ، چانه زنی و سلیقه ای توزیع می شود.

امکانات در استان به مرکز انتقال داده می شود. باید قدرت چانه زنی  خود را برای ارتقای بودجه استان در مرکز بیشتر کنیم. نبود برنامهئ مدون برای توسعه در استان نیز به یکی از چالش های موجود اضافه شده است. نقشه راه توسعه باید تدوین شود. باید بدانیم در چه شرایطی هستیم و به چه اهدافی باید برسیم. 

رحیم کعب عمیر نیز در جمع بندی سخنان  خود گفت: باید استان در مرکز دارای مدیران خوزستانی باشد تا از نفوذ خود در جهت اختصاص اعتبارات لازم برای توسعه استان استفاده کند. مدیران در استان باید نسبت به محیط پیرامون خود احساس مسئولیت بیشتری بکنند. رفاه عمومی مردم را باید در اولویت خود قرار دهند . 

متاسفانه این طور به مردم استان القا شده است که دولت رییس استان است و باید برای استان تصمیم بگیرد. اما این تلقی در استان اصفهان نیست. در آنجا مسئولان به راحتی برای استان خود تصمیم می گیرند و کمتر توجه به دستورالعمل ها  و بخشنامه های مرکز نشینان دارند. در استان باید در زمینه صنایع پایین دستی و میان دستی سرمایه گزاری کلانی صورت گیرد. بایدصنایع تبدیلی در استان رشد و تویعه یابد. ما در استان صنایع بسته بندی نداریم. باید در این زمینه در استان کار شود.حمزه سخیراوی هم در جمع بندی گفت: باید میان نخبگان و مردم پیوند برقرار شود. 

خمیسی نیز در جمع بندی نظرات خود گفت:یکی از موانع پیشرفت اقتصادی در استان سیاست زدگی است. باید همه نخبگان سیاسی از هر جناح و سلیقه ای در جهت منافع استان به درک مشترکی برسند و در این راه اختلاف نظری نداشته باشند.

 باید به بخش خصوصی برای بروز و ظهور خود در استان بهای بیشتری داد و برای آنان فرصت رقابت با بخش تنومند و پرقدرت بخش دولتی را فراهم کرد. در مناقصات باید شرکت های بومی را در اولویت قرار داد. باید برای آنان سیاست های تشویقی و امتیازات ویژه ای نسبت به شرکت های غیر بومی قایل شد. رشد بی رویه پیمانکاران غیر بومی در استان موجب خارج شدن سرمایه از درون استان می شود و تاثیر منفی در توسعه اقتصادی خواهد گذاشت که جبران ناپذیر است.

 سرمایه گزاری نیاز به امنیت دارد. باید سود سرمایه گزار در استان را تضمین کرد. باید بر نیروهای بومی خلاق و دلسوز  در استان تکیه کرد. باید از پایان نامه های اسانید دانشگاه در جهت توسعه استان استفاده کردو تاثیر ورود صنایع به بورس و فرا بورس در توسعه استان بررسی شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار