اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۳۸۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۰
ندا عزیزیه : موزه ها چگونه اختلاف میان اقوام را از بین می برند و سبب آشتی ملی و توسعه می شوند.
موزه مکانی فرهنگی که کارکرد ان بر حسب موضوع تغییر می کند یکی از انواع موزه ها ، موزه های مردم شناسی هستند  فرهنگ، آداب و رسوم، اعتقادات، پوشاك و سنن اجتماعی حاكم  یک قوم را نشان می دهند. هدف موزه های مردم شناسی شناسایی و احیای ارزش های فراموش شده یا در حال فراموشی یک قوم یا یک منطقه یا یک ملت است.

آثار به نمایش گذاشته  پشتوانه فرهنگی هر قومی را تشکيل مي‌دهند و سندی بر هويت تاريخی آنها مي‌باشند. نمایش این آثار سبب افزایش حس احترام دیگر اقوام به آن قوم می شود. برقرار کردن یک ارتباط پویا میان مخاطب و آثار به نمایش گذاشته شده از مهمترین وظایف موزه های مردم شناسی است. در جوامع چند فرهنگی یا چند ملیتی اهمیت این گونه از موزه ها افزایش می یاند. امروز که عصر سرعت و تکنولوژی نام گرفته است و آهنگ تعییر و تحولات روز به روز تند تر می شود  نیاز یک ملت یا یک قوم به معرفی و حفظ ارزشهای فرهنگی اش بیش از گذشته احساس می شود.

امروزه که حفظ هویت ملی از دغدغه فرهنگی نظام جمهوری اسلامی است موزه ها با حفظ و نگهداری از آثار گذشتگان گام مهمی در حفظ ارزشهای ملی برمی دارند. استان خوزستان تنوع اقلیمی و فرهنگی بسیار خوبی دارد و سالیان است مردم این منطقه در صلح و آرامش در کنار هم زیسته اند. اما متاسفانه گاهی مشاهده می شود این تنوع به جای آنکه عاملی جهت توسعه ی استان شود سبب  بروز مشکلاتی شده است .. عده ای معتقدند فرهنگ شان به اندازه کافی مورد احترام مردم دیگر قرار نمی گیرد . عده ای تصور می کنند به دلیل وجود ارزشهای فرهنگی غنی از دیگر اقوام برتر هستند. و در این میان هم هستند کسانی که از دامن زدن به این اختلافات سود می برند. یکی از دلایل اختلافات قومی تفاوت های فرهنگی است مسایل که به دلیل نااگاهی قادر به درک آنها نیستیم.

 باید بدانیم که علل تفاوت های فرهنگی جغرافیا و سیر تاریخی است که هر ملت و قوم پشت سر می گذارد و تفاوت جغرافیایی و تاریخی علت همین تفاوتهای فرهنگی است.  موزه مکانی است که می تواند جوهر این تفاوت ها را به نمایش بگذارد. در یک موزه هر قومی می تواند فرهنگ خویش را معرفی نمایند و سیر تاریخی را که پشت سر گذاشته را در معرض عموم قرار دهد. مخاطب با مواجه با حقایق تاریخی مستند و موجود هر قوم به ویژگی فرهنگی هر قوم پی می برد و سیر تحولات سیاسی اجتماعی ان را مورد مطالعه و مداقه قرار می دهد. بسیار طبیعی است شرایط زندگی در یک منطقه کوهستانی با زمین جلگه ای یا زندگی در محیط های بیانانی و خشک با محیط های معتدل و مرطوب متفاوت است .

 مردم هر منطقه برای مقابله با سختی های طبیعت راههای گوناگونی را جستجو کرده اند حتی فرهنگ غذایی نیز در این جوامع نیز متفاوت است در سرزمین های که از راه کشاورزی کسب معاش می کنند خوردن انواع دانه های گیاهی  رواج دارد در مناطق کوهستانی خوردن گوشت شکار و جوامع گله دار خوردن فراورده های لبنی و گوشت چارپایان اهلی رواج بیشتری دارد. موزه های مردم شناسی به خوبی قادرند این تفاوت ها در معرض نمایش بگذارند.

نمایش آثار و ارزشهای فرهنگی تاریخی یک قوم سبب ایجاد حس احترام متقابل میان اقوام می شود. باید توجه شود که در موزه آثار مستند و منطبق با واقعیت به نمایش گذاشته می شود و همین سبب میشود ابهامات فرهنگی و تفکرات اشتباه رایجی که در میان اقوام رایج است از بین برود و مخاطب با واقعیت یک قوم مواجه می شود. متاسفانه شاهد هستیم کلان شهر اهواز با وجود تنوع قومیتی مناسب فاقد موزه ای مردم شناسی درخور و شایسته است و نیاز است مدیریت فرهنگی استان خوزستان بخصوص سازمان میراث فرهنگی در این مورد اهتمام جدی داشته باشد. 


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۴
comment
comment
عمید
|
France
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
comment
0
2
comment از این گزارش عالی لذت بردیم با توجه به تنوع قومیتی در خوزستان نگرش از زاویه ی همگرایی قومی به موزه ها نگرش جالبی بود
comment
عمید
|
France
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
comment
0
0
comment از این گزارش عالی لذت بردیم با توجه به تنوع قومیتی در خوزستان نگرش از زاویه ی همگرایی قومی به موزه ها نگرش جالبی بود
comment
خیرخواه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
comment
0
2
comment خوزستان دراختلافات قومی به سر نمی برد .بلکه ازتنوع قومی برخوردار میباشد . که غنای یک موزه ،در یک منطقه متنوع القوم ،به ذخیره سازی ثروت قومی هرکدام از اقوام اقلیم متبوع بستگی پیدا می کند .بکار بستن اصطلاح اختلافات قومی معطوف به زمانی است که تقسیم منابع بین اقوام تحت تاثیر سیاست تبعیض قرار می گیرد و با اعتراض قشر نخبه گر قوم زیان دیده منجر میشود . که بازبه این مناسبت از اصطلاح اختلافات قومی براحتی نمی توان استفاده کرد .
comment
بی طرف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
comment
0
0
comment خیلی عالیه .ولی مشکل قومیتها نیست مشکل اصلی این استان کم کاری برخی از نهادها و ادارات دولتی است .اگه اصلاح بشن کل استان اصلاح میشه.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار