اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱
دکتر اسماعیل ایدنی: برای انجام طرح های بهداشتی و درمانی و مرتبط با سلامت مردم، نیازمند حمایت های معنوی و مادی سازمان های فرابخشی هستیم

 دکتر اسماعیل ایدنی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در راستای تقویت ارتباطات برون بخشی و ارتقاء سطح همکاری ها و فعالیت های فی مابین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور و شورای اسلامی شهر کلانشهر اهواز، میهمان ویژه جلسه رسمی این شورا بود تا ضمن تشریح مسائل و مشکلات فراروی حوزه بهداشت و درمان استان و شهر اهواز، از توانایی و ظرفیت های این شورای مهم و تاثیرگذار برای حمایت از حوزه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز استفاده نماید و با افزایش تعاملات دو طرفه، کیفیت و کمیت خدمات بهداشتی درمانی به مردم استان و شهرستان اهواز افزایش یابد.

دکتراسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در جلسه شورای شهر اهواز گفت: سازمان بهداشت جهانی و تمام دستگاههای بین المللی دست اندرکار حوزه سلامت، برای سالم بودن تعریف مشترکی دارند و آن این است که سلامت عبارت است از سلامت کامل و جامع که در بعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است. سلامت مقوله ای چند وجهی و فرابخشی است، یعنی وقتی میگوییم سلامت جسمی، بیمار به حوزه پزشکی و بهداشت و درمان ارجاع داده می شود ولی وقتی میگوییم سلامت اجتماعی باید دقت کنیم دقیقا مولفه های کلان اجتماعی تاثیرگذار بر سلامت افراد چه چیزی هستند و یا وقتی میگوییم سلامت معنوی یعنی معولفه های فرهنگی جامعه را باید مد نظر داشت، زیرا رشد فرهنگی و اجتماعی افراد تاثیر بسیاری بر سلامت افراد دارد و یا وقتی می گوییم سلامت روانی باید دانست که روابط اداری و حضور در محیط های مختلف و تنش های اجتماعی بر سلامت افراد تاثیر گذار است.

ایدنی ادامه داد: مطالعات بسیار زیادی بر در زمینه تاثیرات عوامل مختلف بروی سلامت انجام شده که نتیجه حاصل از مطالعات این است که 25 درصد عوامل موثر بر سلامت با مدیریت حوزه بهداشت و درمان است، اینکه بیمارستان داشته باشیم، اینکه کادر بهداشتی قوی یا نیروی تخصصی در یک شهر داشته باشیم در نهایت 25 درصد تعیین کننده سلامت افراد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه50درصد عوامل موثر بر سلامت، عوامل کلان اجتماعی هستند افزود: عوامل کلان اجتماعی از توانایی مداخله مدیریت بهداشت ودرمان خارج است و باید با همکاری سایر ارگانها تامین شود. همچنین 10 تا 15 درصد مربوط به عوامل محیطی و بقیه موارد هم مربوط به عوامل ژنتیکی و ارثی است و وقتی 50درصد مولفه های حاکم بر سلامت را عوامل اجتماعی تشکیل میدهند نقش همکاری های فرابخشی در تامین، حفظ و ارتقاء سلامت مشخص می شود.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با بیان اینکه بار بیماری ها در استان ما بخاطر تنوع اقلیمی موجود متفاوت است گفت: کسانی که در مناطق مرزی و بندری زندگی میکنند با افرادی که در شمال خوزستان و مناطق کوهستانی زندگی می کنند، رفتارهای مرتبط با سلامتی و تغذیه ای متفاوتی را از خود نشان می دهند که این نیز نقش ارتباطات فرابخشی قوی تر برای پوشش دادن به این تنوعات را بیشتر نشان می دهد. در ماه گذشته ما برای نجات جان دو مادر باردار در یکی از  مناطق صعب العبور و کوهستانی استان، ناگزیر به استفاده از بالگرد شدیم و انشاء لله به زودی نیز یک پایگاه اورژانس هوایی را راه اندازی خواهیم نمود. یکی از شاخصهایی که در سطح کلان در جهان برای رتبه بندی کشورها در حوزه سلامت محاسبه میشود، میزان مرگ و میر مادر باردار است. زیرا اگر  بهترین پزشک و یا بهترین جراح زنان هم در مرکز درمانی حضور داشته باشند ولی مادری که باردار است و میخواهد زایمان کند در زمان طلایی مدنظر، به مرکز درمانی مراجعه نکند تمام تلاشها به سرانجام نخواهد رسید.

ایدنی ادامه داد: استان خوزستان یک استان صنعتی است ولی متاسفانه رشد اقتصادی و صنعتی در این استان تا به امروز متوازن و متناسب نبوده است، یعنی تمام اجزای توسعه استان بطور یکنواخت رشد نکرده اند و این به شدت نیازمند ارتباط هرچه بیشتر سازمان ها و صنایع مختلف با حوزه سلامت می باشند تا در کنار هر پروژه و سازه مدنظری پیوست های سلامت آن را نیز به خوبی و به صورت علمی لحاظ نمایند.

رئیس دانشگاه ادامه داد: تلاشهای خوبی در طی سال های گذشته، در سطح شهر اهواز از لحاظ فضای سبز صورت گرفته است و چهره شهر بسیار سرسبز شده است ولی در پوشش گیاهی اهواز فقط از یک گونه گیاه استفاده شده است واین باعث برهم زدن اکو سیستم میشود که در نهایت بر روی شاخص های بهداشت و سلامت تاثیر گذار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: توسعه پایدار، توسعه سلامت محور است و انسان سالم محور توسعه پایدار است و نباید نگاه به مسئولان به توسعه فقط تولید ثروت و پول باشد. اگر صنایع استان را برای ایجاد اشتغال رشد دهیم بدون اینکه پیوست سلامت در آنها رعایت شود، محصول نهایی این است که امید به زندگی و کیفیت زندگی کاهش می یابد در حالی که اگر همه موارد را در نظر بگیریم میتوانیم به توسعه همه جانبه دست پیدا کنیم.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور در ادامه به کمبود اعتبارات و منابع مالی اختصاص یافته به دانشگاه اشاره نمود و گفت: برای بازسازی و اتمام طرح های نیمه تمام بیمارستانی به جای مانده مبلغ 640 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که با رایزنی ها و تلاش های مستمر و سفر هیئت محترم دولت به استان مبلغ 176 میلیارد تومان از آن برای بازسازی تعدادی از بیمارستان های نیمه تمام استان در نظر گرفته شد و این در حالیست که طرح جایگزینی بیمارستان گلستان اهواز که با وضغعیت کنونی هم در خدمات رسانی به بیماران مختلف حتی در کشور دارای امکانات و سرویس های پیشرفته و ویژه است، خود 160 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

در طی این مدت مسئولیت، توانستیم بخش اعظمی از بدهی های دانشگاه به بازار از جمله بدهی سنگین دارویی که بابت آن برخی از شرکت های دارویی دیگر حاضر به همکاری با ما برای تامین دارو نبودند را تسویه کنیم ولی برای انجام سایر طرح های بهداشتی و درمانی و مرتبط با سلامت مردم نیازمند حمایت های معنوی و مادی سازمان های فرابخشی هستیم.

در ادامه برخی از اعضاء شورای شهر از جمله آقایان: ناصری، خورشیدی، حیدری، سواری، شیرمردی و خانم ها: صالح پور، زمان پور و ابریشم کار سوالات و موارد مد نظر خود را از آقای دکتر ایدنی پرسیدند. از جمله این سوالات و موارد مطروحه میتوان به موارد زیر اشاره نمود: بیان مشخص نحوه حمایت شورا و شهرداری از دانشگاه، ضرورت برگزاری همایشی علمی برای بررسی تنوعات گونه های گیاهی منطقه و مشخصات آنها، دلایل اتفاق افتادن اختلالات تنفسی شهروندان اهوازی در پی بارش باران های سال گذشته و راههای مقابله با آن، بحث تاسیس شهرک سلامت و توقع دانشگاه از شورای شهر و شهرداری در این خصوص، تشکیل کمیته سلامت شهر متشکل از شورا و دانشگاه، راه های ارتقاء توریسم درمانی دراهواز، کمبود مراکز درمانی دولتی در شهر اهواز با توجه به نیاز مردم محروم و با شرایط اقتصادی ضعیف به این مراکز و ظرفیت پایین اورژانس بیمارستان ها، جدی شدن بحث سرطان و لزوم توجه بیشتر به آن، توزیع عادلانه مراکز بهداشتی در اهواز و تفکیک جنسیتی کادر ارائه دهنده خدمت در بخشهای بیمارستانی و بحث آموزش به مصرف کنندگان مواد مخدر.

دکتر ایدنی نیز در پایان در پاسخ به سوالات و موارد مطرح شده توسط اعضاء شورا بیان کرد: در تصمیمات و اقدامات مدنظر همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند بهتر است که مبنای کارهای ما پژوهش باشد، پیشنهاد می شود همواره از ظرفیت های پژوهشی مراکز علمی در دانشگاه شهید چمران و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و دانشکده بهداشت دانشگاه استفاده نمود. در بحث آلودگی هوا پس از باران اسیدی نیز، به دنبال بارندگی در شب اول حدود 3 هزار نفر و در زمان های اوج بعدی حدود  22 تا 24 هزار بار مراجعه به اورژانس بیمارستان های دانشگاهی داشتیم. پس از این اتفاق همکاران ما در دانشگاه تمام بیمارانی که اطلاعات آنها ثبت شده بود را فراخوان داده و آزمایش هایی را بر روی آنها انجام داده و پس از بررسی متوجه شدیم که زمینه تحریک پذیری ریه در این افراد بیشتر از بقیه افراد بوده است. ما تمام نتایج بررسی و مطالعات خود را به مراجع ذیربط و دارای صلاحیت تقدیم کرده ایم و وظیفه دانشگاه این است که عوامل احتمالی بروز این حادثه و نوع آن را اعلام کرده اما تعیین باعث و بانی این آلودگی و تشخیص آن وظیفه دانشگاه نیست. در حال حاضرنیز پژوهش هایی در دانشگاه در حال انجام است که ارتباط بین آلودگی هوا و ریز گردها با مشکلات تنفسی را در دست بررسی دارد. نکته ی دیگری که به دانشگاه کمک شایانی میکند حمایت از پژوهش های سلامت محور است ما نیاز داریم که بودجه ی تحقیقاتی دانشگاه را افزایش داده و از ظرفیت های موجود استفاده ی لازم را ببریم.

در مورد شهرک سلامت نیز میتوان گفت که یک اتفاق خوب در استان ما در حال انجام است. در سطح ملی، تفاهم نامه ای بین شورای نظام پزشکی کشور و شورای عالی شهرسازی که متولی اجرای شهرک های سلامت در کشور می باشد منعقد شده و دراهواز نیز در این باره، زمینی در منطقه کیان شهر به این مورد اختصاص یافته است که ان شاء الله با حمایت و همراهی شما و سایر مسئولان استان و اهواز، این شهرک را به صورتی سازماندهی کنیم که تجمع پزشکان را از هسته ی مرکزی شهر کاهش داده به سمت شهرک سلامت منتقل کنیم. بخش زیادی از مطالبات عزیزان در ساماندهی هسته ی مرکزی شهر با راه اندازی شهرک سلامت حل می شود ولی نیاز به حمایت بیشتر اعضای شورای شهر در مواردی مانند معافیت ها، تغییر کاربری ها و صدور مجوز های لازم و تسریع در امور اداری مرتبط  می باشد .  

مسئله ی بهداشت مناطق شهری یکی از دغدغه های مهم دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می باشد . رشد شهر نشینی و تغییرا ت جمعیتی باعث تغیرات بهداشتی نیز شده و نوع بیماری ها تغییر کرده که این مسئله باعث می شود که نوع نگاه ما نیز تغییر کند . در بهداشت و درمان ما منابع اختصاصی جدید نیاز داریم . سرانه بهداشتی مردم از 21 هزار تومان به 96 هزار تومان افزایش یافته که این ناشی از بالا رفتن اولویت بهداشت و درمان در اولویت بندی های کشوری در دولت تدبیر و امید میباشد. 94 خانه بهداشت جدید در روستاها امسال به بهره برداری می رسند.

در خصوص سرطان باید عرض کنم 50 درصد سرطان ها قابل پیشگیری است. با اصلاح الگوی سبک زندگی، رژیم غذایی و همچنین اجتناب از تماس با مواد محرک می توان از بروز سرطان جلوگیری کرد و این از برنامه های بهداشتی در دولت جدید می باشد. با توجه به بار بیماری ها شایع ترین علل مرگ و میر بیماری های قلبی عروقی است و در رتبه ی بعد سرطان قرار دارد   بر همین اساس نظام بهداشتی ما در حال تغییر چهره است و به سمت این رفته که در خصوص بیماری های غیر واگیر دار خدماتی را به مردم ارائه دهیم.

در بحث نیروی انسانی، یکی از مشکلات عمده ی ما، کمبود شدید نیروی انسانی متخصص و مرتبط است. متاسفانه در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی 5000 هزار نفر  نیروی غیر مرتبط داریم که باید تخصص خود را در جای دیگری به کار گیرند ولی در بهداشت و درمان کار میکنند و ما از داشتن نیرو های متخصص مانند پزشک، پرستار، بهیار و کارشناس بهداشتی بی بهره ایم.

در طرح تحول نظام سلامت برای بیماران خاص برنامه های خوبی دیده شده و بیماران خاص داروهای خود را به راحتی تهیه می کنند و پرداختی آنها و تمام بیماران بستری به 10 درصد کاهش پیدا کرده است که رضایتمندی بالایی را در بین بیماران ایجاد نموده است و در بحث مواد مخدر ما مراکز متعدد درمان اعتیاد را در دانشگاه و در بخش خصوصی داریم و این نیز مقوله ای است که نیازمند حمایت همه جانبه ی سازمان ها و ارگان های متعدد می باشد

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار