شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۳

شوشان : دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز گفت: آسیب های اجتماعی باید کنترل شوند تا در آینده به جرم تبدیل نشوند.

فرهاد افشارنیا در اولین نشست شورای نخبگان ستاد مردمی پیشگیری و حفاظت اجتماعی دادگستری این استان، اظهار داشت: پیشگیری اساساً به دو دسته قضایی وانتظامی تقسیم می شود اما پیشگیری باید در سه حوزه قضایی، انتظامی و فرهنگی و به موازات هم صورت گیرد.

وی گفت: قبل از پیشگیری باید اقدام فرهنگی صورت گیرد. مثلاً یکی از وظایف دستگاه آموزش و پرورش این است که به امر پیشگیری بپردازد. این یک اقدام فرهنگی است. پیشگیری های وضعی نیز هنگام وقوع جرم و پیشگیری قضایی پس از ارتکاب جرم صورت می گیرد.

افشارنیا با بیان این که پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه معطوف به اصل 156 قانون اساسی است، تصریح کرد: پیش از این تفسیری که از پیشگیری می شد، پیشگیری قضایی بود که بعد از وقوع جرم و برای جلوگیری از تکرار آن، صورت می گرفت اما امروز پیشگیری جنبه های مختلفی دارد.

وی با اشاره به این موضوع که پیشگیری یک امر کاملاً نرم افزاری است، افزود: از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان انتظار داریم که با اقدام فرهنگی، تذکر، دسته بندی گزارش ها و بررسی صحت و سقم اخبار و ارسال اخبار صحیح به دادسرا، وظیفه خود را در امر پیشگیری از وقوع جرم انجام دهد.

افشارنیا گفت: امروز قوه قضاییه عملاً مدیریت پیشگیری از وقوع جرم را در دست گرفته است و با تصویب لایحه مورد بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، وظایف هر دستگاه به صورت شفاف مشخص می شود.

وی اظهار داشت: آمارها نشان می دهد که خوزستان در موضوع سرقت، در رتبه های پنجم تا هشتم قرار دارد ودر موضوع ناامنی در رتبه بیستم قرار دارد اما به دلیل همبستگی طایفه ای که در این استان وجود دارد، اخبار هر اتفاق سریعاً در استان منتشر می شود.

افشارنیا با بیان این که زمینه های ارتکاب جرم در استان خوزستان زیاد است، گفت: اولین دلیل بالا بودن جمعیت استان و به ویژه جمعیت 400 هزار نفری حاشیه شهرستان اهواز است. دوم به دلیل مرزهای آبی و خاکی گسترده ای است که استان را در معرض قاچاق مواد مخدر، سلاح، مهمات و حتی انسان قرار داده است. دلیل دیگر نرخ بالای بیکاری در استان است به طوری که در هر خانواده حداقل یک بیکار وجود دارد که نه مشکلی با نظام دارد و نه انسان بی دینی است اما توان امرار معاش و تامین هزنیه لباس و غذا را ندارد.

وی افزود: این مسائل به عدالت اجتماعی و نحوه توزیع ثروت در استان برمی گردد که به نظر می رسد عادلانه صورت نمی گیرد.

دادستان عمومی وانقلاب مرکز خوزستان به فقر فرهنگی موجود در استان اشاره کرد و گفت: رواج وهابیت و مسیحیت در استان به همین دلیل است.

افشارنیا با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دادسرای شهرستان اهواز طی سال ها ی اخیر، گفت: با افزایش گشت های پلیس و نصب دوربین های مداربسته با کارکرد امنیتي، انتظامی و ترافیکی، بسیاری از جرایم خشن و سازمان یافته کاهش یافته و کنترل شده اند.

دبیر کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاران استان خوزستان، تصریح کرد: درآمدهای سرانه مردم استان باید با سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در استان افزایش یابد.

افشارنیا گفت: با تبلیغات منفی در استان که بعضاً کاذب هستند، سرمایه گذاری کاهش می یابد.

وی خطاب به اعضای حاضر در این نشست، اظهار داشت: نیروهای پلیس و اطلاعات در استان محدود است و شما باید به عنوان چشم و گوش دادگستری در جامعه حاضر باشید.

همچنین رئیس ستاد مردمی پیشگیری و حفاظت اجتماعی استان خوزستان گفت: رسالت این ستاد امر به معروف، نهی از منکر و پیشگیری از وقوع جرم است و گزارش های مردمی جمع آوری شده به دادسرا داده می شود تا توسط این مرجع قضایی برخورد مقتضی صورت گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمید امانت بهبهانی اظهار داشت: وظیفه همه دستگاه ها است تا به ستاد مردمی پیشگیری و حفاظت اجتماعی استان کمک کنند تا بتوانیم با دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی، دین خود را ادا نماییم.

وی افزود: ستاد مردمی پیشگیری و حفاظت اجتماعی، دوران پر فراز و نشیبی را طی کرد تا این که در زمان ریاست آیت ا... آملی لاریجانی این ستاد به یکی از معاونت های قوه قضاییه ارتقاء یافت و اکنون نیز منشاء خدمات فراوانی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان ادامه داد: اگرچه قوه قضاییه در زمینه پیشگیری از وقوع جرم، دیر وارد میدان شده است، اما عزم راسخ و اراده محکمی برای این موضوع در قوه قضاییه دیده می شود.

حجت الاسلام و المسلمین امانت بهبهانی با بیان این که اهواز مرکز ثقل دفاع مقدس است و نخبگان زیادی دارد، اظهار داشت: بر این اساس تصمیم گرفتیم نخبگان استان را شناسایی و از حضور آنان در این ستاد بهره مند شویم.

وی همچنین از انتشار ماهنامه رشاد در آینده نزدیک خبر داد و گفت: به منظور افزایش آگاهی مردم درصدد هستیم تا با همکاری صدا و سیمای مرکز استان، برنامه های آموزشی تولید و در اختیار شهروندان قرار دهیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار