اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۷۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱
دکتر کاوه جاسب، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز :
جاسب ادامه داد: در بیمارستان شفا اهواز بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت حتي يك گام بيشتر برداشته شده و بر اساس دستورالعمل های صادره در مورد تخفيفات خاص این طرح، حتی خیلی کمتر از هزینه ١٠درصد و ٥ درصد از بیمار گرفته می شود و یا میتوان گفت تقریبا" هيچ هزينه اي از بیماران دريافت نميشود.

"اصلا نگران هزينه درمان نباش" اين جمله ايست كه اين روزها ميشد گفت و اين جمله ايست كه اين روزها از زبان پزشك ها بيشتر ميشنويم.

در این اوضاع و احوالی که چشم های بسیاری از دوستان ودشمنان، حتی کوچک ترین ضعف های دولتی و مدیریتی را می بیند و ازسرنيكخواهي يا از روي بدخواهي آنها را در بوق ميكند و بزرگ جلوه می دهد، احساس می کنم سکوت در برابر اتفاق بزرگ تحول نظام سلامت چيزي فراتر از بی انصافی است. اتفاقی که هرچه تا کنون درباره ی آن گفته اند و نوشته اند و به تصویر کشیده اند، باز هم به عقیده ی من بسیار ناچیزبوده و الكن ازبيان آنچه رخ داده است.

اجرای طرح تحول نظام سلامت، اتفاقی که بیشتر شبیه رویا بود تا واقعیت...

 دکتر کاوه جاسب، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و فوق تخصص خون و سرطان کودکان بیمارستان شفا اهواز گفت: حدود 20 سال است با بیمار و بیمارستان درگیرم و حدود 7 سال است که درگیر کودکان سرطانی در بیمارستان شفا هستم و از این ها دردها و درس ها آموخته ام تا یک اونکولوژیست شدم . در طول این مدت ها، طرح های بسیاری جهت ارتقاء سطح بهداشت و درمان دیده ام اما طرح تحول نظام سلامت به عقيده من بیشتر شبیه معجزه و یا رویائیست که به واقعیت پیوسته است و چاره ای نیست جز اینکه باورش کنيم!!

دکتر جاسب گفت: خدماتي كه در بيمارستان شفا ارائه ميشود مثل هر بيمارستان ديگري به دو صورت سرپايي و بستري است و در صورتي كه بيمار يكي از چهار بيمه اصلي تامين اجتماعي، خدمات درماني، نيروهاي مسلح و بهزيستي را داشته باشد مشمول طرح تحول نظام سلامت ميشود و در صورت نداشتن بیمه نیز در خود بیمارستان بیمه میشود و وارد این طرح و از مزایای آن بهره مند می شود.

جاسب ادامه داد: در بیمارستان شفا اهواز بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت حتي يك گام بيشتر برداشته شده و بر اساس دستورالعمل های صادره در مورد تخفيفات خاص این طرح، حتی خیلی کمتر از هزینه ١٠درصد و ٥ درصد از بیمار گرفته می شود و یا میتوان گفت تقریبا" هيچ هزينه اي از بیماران دريافت نميشود.

فوق تخصص خون و سرطان کودکان دانشگاه گفت: به عنوان مثال اقداماتي نظير نمونه گيري مغز استخوان كه در سيستم دولتي قبلا از اجراي اين طرح ٢٤٤ هزار تومان و تزريق داخل نخاعي ١٥٢هزار تومان می شد درحال حاضر در بيمارستان شفا بصورت کاملا رايگان انجام ميشود. اكوكارديوگرافي سونوگرافي و گرافي هاي راديولوژي نيز همه و همه درصورت داشتن پرونده رايگان  انجام ميشود و واقعا این باور نکردنیست! عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: هزينه هاي چندميليون توماني بيماراني كه در بخش ICU بستري ميشوند يا براي شيمي درماني يا حتي جهت بررسي بستري شده اند نيز همه  تقریبا" رايگان شده است.

جاسب گفت: در گذشته بیمارهای ما در بیمارستان دو دسته بودند یک دسته آن ها که "زندگی "شان را می فروختند تا زندگی شان را بدست آورند و این اتفاق می افتاد و یک دسته آن ها که " زندگی"شان را میفروختند ولی زندگی شان را نیز ازدست می دادند. و در واقع در بهترین شرایط شفا یافتگان انسان های زنده ای بودند که بدلیل هزینه های بالای درمان باید یک عمر فلاكت فقر را به دوش می کشیدند و در بدترین شرایط هم خانواده های آبروداری را میدیدیم که بعد از فوت فرزند غم حساب و کتاب بیمارستان کمتر از غم از دست دادن فرزنشان نبود. من می توانم نام دهها بيمار را برای شما بياورم که به علت نداشتن هزینه از ادامه درمان سر باز زدند و اين موجب عود بيماري و يا فوت بيمارشان شده است.

اما امروز بدون هیچ تعارفی با ابلاغ سیاستهای کلی سلامت توسط مقام معظم رهبری و حمایت دولت و همچنین پیگیری دکتر هاشمی در جايگاه وزیر بهداشت و به یمن جدیت و خواست جناب آقای دکتر ایدنی، رئیس محترم دانشگاه در عملي شدن این طرح در تمام بیمارستان های دانشگاهی و ازجمله بیمارستانی که من در آن کار می کنم دیگر شاهد چنین صحنه هایی نيستيم که بیماران بدلیل هزینه های بالای درمان، رنج بیماری را همراه با رنج نداری تحمل کنند، در واقع بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت دیگر خانواده ها فقط درد بیماری را دارند نه درد نداری را. شايد گفتنش زياد درست نباشد ولي من از تقريبا پنج استان ديگركه خبر دارم اين طرح در هيچكدام به اين كيفيت حداقل در مورد بيماريهاي خون وسرطان اجرا نميشود.

و اينكه امروز من می توانم با قدرت به همراه بيمارم بگویم "اصلا نگران هزینه های درمان نباش" مدیون این طرح و  جدیت در اجرای  آن توسط مسوولين دانشگاه وبيمارستان است و از همه آنها ازطرف خودم و از طرف بيمارهاي خودم تشكر ميكنم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار