شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با اشاره به طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری گفت: این طرح بزرگترین طرح آب و خاک بلحاظ وسعت، حجم کار و اعتبار بوده است. تا کنون افزون بر 5/1 میلیارد دلار اعتبار از محل اعتبارات صندوق ملی برای آن در نظر گرفته شده که 750 میلیارد تومان آن محقق شده است.
شوشان- مجتبی حلالی

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در نشست خبری که بمناسبت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به عملکرد این اداره کل در سالجاری گفت: به همت و تلاش بهره برداران و مسوولین جهاد کشاورزی موفق شدیم بمانند چند سال اخیر رتبه های اول کشور در بخش کشاورزی را به خود اختصاص دهیم.

فاصله قابل توجه خوزستان با استان فارس در تولید گندم
کیخسرو چنگلوایی ادامه داد: 14 میلیون و 500 هزار تن محصولات کشاورزی استان خوزستان در سال زراعی جاری بوده که با فاصله ای قابل توجه به رقیب دیرینه (استان فارس) مقام اول در این بخش را کسب کرده ایم. گفتنی است محصولات تولید شده استان فارس 856 هزار تن می باشد.
رشد 43 درصدی فروش گندم نسبت به سال گذشته
وی با بیان این مطلب که گندم در راس تولیدات استان خوزستان می باشد، گفت: استان خوزستان با تولید 1 میلیون و 30 هزار تن گندم نسبت به سال گذشته رشد 43 درصدی در فروش داشته است. این در حالی است که این آمار خرید رسمی است و به گندم های خود مصرفی و ... مربوط می شود.

1 میلیون و 540 هزار تن تولید گندم کل خوزستان
چنگلوایی افزود: 60 هزار تن گندم بذری، 70 هزار تن گندم خود مصرفی بعنوان بذر کشاورزان و بخشی دیگر بعنوان تهیه نان مورد استفاده قرار می گیرد، که نشان می دهد 1 میلیون و 540 هزار تن تولید گندم در استان خوزستان بوده است.

پرورش ماهی خاویار برای اولین بار در خوزستان
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تولید ماهیان خاویاری در سال گذشته گفت: این اقدام برای اولین بار در استان خوزستان انجام پذیرفته است، که امیدواریم در این بخش به همت مسوولین و بهره برداران آبزی پروری رشد قابل توجه داشت باشیم.

پرداخت 128 میلیون کمک های بلاعوض به کشاورزان خوزستانی
مدیرکل جهاد کشاورزی استان خوزستان یادآور شد: در خصوص جذب تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری می توان به جذب 460 میلیارد ریال از محل خط اعتبار مکانیزاسیون مانند تراکتور، کمباین، ادوات کشاورزی و ... اشاره داشت. این در حالی است که مبلغ 128 میلیون تومان نیز بابت کمک های بلاعوض به کشاورزان ارایه شد تا در خصوص تولید بذر، دامپروری، صنایع دستی و تکمیلی و ... استفاده نمایند.

کاهش چشمگیر پرداخت تسهیلات بانکی نسبت به سال های گذشته
وی تاکید کرد: متاسفانه تسهیلات بانکی نسبت به سال های 90 تا 92 کاهش چشمگیر داشته و در این خصوص نشستی با مدیران بانک ها برگزار خواهد شد تا این مشکل مرتفع شود.

اعتبار تامین ماشین آلات کشاورزی نیز مشخص شد
چنگلوایی با اشاره به تامین بیش از 165 میلیارد تومان اعتبار در فاز اول جهت پاره ای از فعالیت های کشاورزی گفت: برنامه ریزی های انجام شده در خصوص این اعتبار جهت خرید ماشین آلات شاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، باغبانی، شیلات، داپروری، آب و خاک و ... می باشد و کلیه فعالین موجود در این بخش ها می توانند از آن بهره مند شوند.

تولید 7 هزار تن گوشت قرمز 
وی یادآور شد: با تلاش دامداران و همکاران این حوزه موفق به تولید 7 هزار تن گوشت قرمز در استان خوزستان شدیم. این آمار بیش از حد نیاز استان می باشد و موازنه مثبت را رقم زده است، اما این بدان معنا نمی باشد که پرونده تلاش در این نوع حوزه ها که موازنه مثبت دارند، کاهش یابد، بلکه این موفقیت ها باید افزایش یابد تا به صادرات بیشتر به خارج استان و خارج از کشور منجر شود.

چغندر قند کشت شد، کارخانه های تعطیل فعال
چنگلوایی با اشاره به راه اندازی و کاشت مجدد چغندر قند در خوزستان گفت: بعد از 11 سال که کارخانه های تولید قند در دزفول و اهواز تعطیل شده بودند، این مهم مجددا مورد بهره برداری قرار گرفته و افزون بر 2 هزار هکتار کشت چغندر قند انجام شده است. گفتنی است این محصول در سالجاری تا 7 هزار هکتار رشد پیدا می کند.

50 درصد صادرات خرما از مرزهای استان خوزستان
وی اظهار کرد: در حال حاضر در استان خوزستان 38 درصد ذرت کشور، 55 درصد محصولات صنعتی، 5/19 درصد خرمای کشور در استان خوزستان انجام می شود. گفتنی است میزان خرمای صادراتی از این استان 50 درصد نیز می باشد که در این خصوص رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده ایم.

نگاهی به وضعیت طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری
مدیرکل اداره کل جهاد کشاورزی استان خوزستان با اشاره به طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری گفت: این طرح بزرگترین طرح آب و خاک بلحاظ وسعت، حجم کار و اعتبار بوده است. تا کنون افزون بر 5/1 میلیارد دلار اعتبار از محل اعتبارات صندوق ملی برای آن در نظر گرفته شده که 750 میلیارد تومان آن محقق شده است تا در راستای شبکه های فرعی، تسطیح اراضی و زهکش ها مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: این طرح قطعا در کنار کارهای فیزیکی می تواند توسعه بخش صنعت را نیز رقم بزند. این در حالی است که در بخش های حمل و نقل، اقتصاد روزانه مردم و بازار، اقتصاد استان و به تبع آن کشور نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.

اشتغال مستقیم 4 هزار نفر در طرح 550 هزار هکتاری
چنگلوایی با اشاره به اینکه این طرح می تواند ضریب امنیت اجتماعی شهروندان خوزستانی را افزایش می دهد گفت: در حال حاضر تعداد 4 هزار نفر بعنوان عوامل اجرایی، پیمانکار و مشاور بطور مستقیم مشغول بکار هستند. گفتنی است طرح 550 هزار هکتاری کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها و استفاده بهینه از آب و خاک استان را رقم خواهد زد.
وی اضافه کرد: این طرح در 19 شهرستان استان عملیاتی خواهد شد و در حال حاضر 116 هزار هکتار شبکه فرعی، 95 هزار هکتار زهکش زیر زمین و 123 هزار هکتار تسطیح اراضی انجام شده است.
چنگلوایی ادامه داد: علاوه بر اعتبارات تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی 19 هزار میلیارد تومان از محل فاینانس تامین خواهد شد که ظرف محقق خواهد شد.

الزام استفاده از نیروهای بومی در طرح 550 هزار هکتاری
مدیرکل اداره کل جهاد کشاورزی استان خوزستان با اشاره به الزام استفاده از نیروهای بومی در این طرح گفت: متولی این طرح بطور مستقیم جهاد نصر می باشد، اما پس از جلساتی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، مقرر گردید تا از کلیه نیروها و پیمانکاران بومی استان استفاده شود، این در حالی است که تجهیزات مورد نیاز این طرح نیز می بایست از تولیدات درون استانی تامین گردد.
وی همچنین از سرشماری عمومی کشاورزان کل کشور از 5 مهرماه تا 18 مهر سالجاری خبر داد. گفتنی است این سرشماری هر 10 سال یکبار انجام می پذیرد.
107پروژه کشاورزی در هفته دولت
مدیرکل جهاد کشاورزی استان خوزستان با اشاره به 107 پروژه عمرانی و توسعه ای در هفته دولت گفت: اعتبار هزینه شده بابت اجرایی سازی این پروژه ها 287 میلیارد تومان است که از محل اعتبارات دولتی تامین شده است. این پروژه ها در زمینه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم 984 نفر را درگیر خواهد ساخت.

راه اندازی منطقه آزاد کشاورزی در خوزستان
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به احداث و راه اندازی منطقه آزاد کشاورزی در خوزستان گفت: این طرح بدلیل تنوع شرایط اقلیمی در خوزستان ممکن است در چند شهر راه اندازی شود، چراکه برخی شهرها در کشاورزی و صنایع تبدیلی، برخی در بخش گلخانه ای و صنایع دامداری و بخشی دیگر نیز در بخش شیلات پتانسیل دارند. به همین سبب این طرح موثر که از جانب استاندار نیز به میان آمده است در مرحله مطالعات و امکان سنجی می باشد.
نگاه مان به آب باید اقتصادی شود
چنگلوایی با بیان این مطلب که باید به کشاورزی و آب نگاهی اقتصادی داشت، گفت: استان خوزستان بعنوان الگویی از تمام فصول و شرایط اقلیمی در کل کشور می باشد. کمبودبارندگی، پراکندگی زمان بارش باران، وجود 7/67 درصد منطقه خشک و فراخشک و ... که اینها هر کدام تهدیدهایی هستند که می تواند بعنوان فرصت نیز قلمداد شود.

استان خوزستان شاخص های بحران بی آبی را دارد
وی تاکید کرد: متاسفانه شرایط موجود در خوزستان شاخص های بحران بی آبی را شامل می شود، اینکه می گویند3/1 استان را آب فرا گرفته دیگر به اتمام رسیده و این مهم برای نسل آینده افسانه ای بیش نخواهد بود. متاسفانه 70 درصدرودخانه های موجود در استان هیچ گونه ورودی به بخش کشاورزی نداشته اند. بنابراین با این روند در آینده ای نه چندان دور 7 میلیارد متر مکعب کمبود آب خواهیم داشت.

کمبود آب زنگ خطری است برای کل کشور
چنگلوایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمبود آب در کل کشور گفت: کمبود آب در کشور زنگ خطری است که بصدا درآمده، بنابراین در این راستا کارهای غیر سازه ای (آموزش مصرف بهینه آب) و سازه ای (زیربنایی) باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. بعنوان مثال در بحث برنج خشک کاری را توسعه داده ایم و این موضوع موجب افزایش راندمان تا مرز 30 درصد شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار