شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸
مسئولان دولت و قوه قضائیه در روزهای آینده جلسه ای را با موضوع فیلترینگ و سرعت اینترنت برگزار خواهند کرد.موضوع فیلترینگ برخی شبکه های اجتماعی و افزایش پهنای باند اینترنت در کشور اگرچه در چند سال گذشته همواره محل بحث و جدال بوده است، اما در دو ماه گذشته به صورت جدی تری درآمده به گونه ای که پای مسئولان بلندپایه کشور را نیز به موضوع کشانده است.

ماجرا از زمانی آغاز شد که مسئولان وزارت ارتباطات اعلام کردند که به زودی نسل 3 و4 اینترنت تلفن همراه وارد کشور خواهد شد. این موضوع بلافاصله با مخالفت برخی از افراد و نمایندگان مجلس مواجه گردید و حتی وزیر ارتباطات را نیز به استیضاح تهدید کردند. موضوعی که البته واکنش رئیس جمهور را نیز به دنبال داشت. دکتر حسن روحانی در نشست خبری خود به مناسبت یک سالگی ریاست جمهوری اش، در واکنش به برخی از نگرانی ها نسبت به افزایش سرعت اینترنت به طعنه گفته بود:«آدم گاهی پای اینترنت خوابش می برد» که اشاره اش به سرعت پایین اینترنت در کشور بود.وی در این نشست خبری ضمن انتقاد از سرعت پایین اینترنت برای شهروندان ایرانی، وجود اینترنت پرسرعت را از راه های پیشرفت علمی کشور دانسته و گفته بود: اگر بخواهیم مقاله ای دانلود کنیم باید ساعت ها بنشینیم و گاهی آدم پای اینترنت خوابش می برد.رییس جمهور با بیان اینکه افزودن پهنای باند اینترنت مبنای دولت بوده است، ادامه داد: این تصمیم دولت است. این تصمیمات در شورای عالی مجازی اتخاذ می شود و در آنجا بحث لازم انجام می شود. یکی از تصمیمات دولت، ایجاد شبکه ملی اطلاعات است که قدم های اولیه برداشته شده، بودجه لازم پیش بینی شده و ان شاءالله دولت این کار را خواهد کرد و در شبکه ملی اطلاعات سرعت اینترنت بسیار بیش از حالا خواهد بود و تصمیم دولت بر ادامه این روند است.چند روز بعد رئیس جمهور یک بار دیگر بر نیاز کشور به افزایش پهنای باند اینترنت برای نیل به رشد و توسعه علمی تاکید کرد و گفت: فضای عالم امروز از وسایل ارتباطی جدید پُر شده است، یک روزی بود که یک مومنی در خانه اش رادیویی داشت آن را در قفسه ای می گذاشت و در آن را قفل می کرد و کلید را در جیب می گذاشت تا فرزند و همسرش از آن رادیو در ساعاتی که نباید استفاده کنند، استفاده نکنند. خود که از مغازه به خانه می آمد در موقع اخبار، رادیو را روشن می کرد و دوباره در آن کمد می گذاشت و در آن را قفل می کرد.وی گفت: ما از آن دورانی که رادیو را در قفسه می گذاشتند عبور کرده ایم و نمی توانیم دروازه های دنیا را به روی نسل جوانمان ببندیم. امروز نه کمدی و نه قفلی وجود دارد و حال اگر کلید هم وجود دارد....، دنیای امروز شرایط جدیدی را پیش روی ما گذاشته، اگر امروز هم به استقبال نسل سوم تلفن همراه نرویم و صبر و تامل کنیم، فردا خواهیم رفت، فردا نرویم، پس فردا خواهیم رفت.رییس قوه مجریه اضافه کرد: من نمی خواهم ابزار جدید را به ویروس تعبیر کنیم، چون ابزار جدید هم نقاط مثبت و منفی دارد، هم خیر هم شر دارد، آلاتی هست که هر دو گونه می توان از آن استفاده و بهره برداری کرد.روحانی خاطرنشان کرد: امروز ربط ما با دنیای علم با اینترنت است، کسی که اینترنت نداند و استفاده نکند در دنیای امروز نه تنها او را عالم نمی خوانند حتی دانشجو هم نمی خوانند. 

ضرب الاجل قوه قضائیه

این موضوع اگرچه چند هفته ای به سکوت برگزار شد، اما با نامه معاون قوه قضائیه به وزیر ارتباطات و تعیین مهلت یک ماهه برای فیلترینگ شبکه های اجتماعی واتس آپ، وایبر و تانگو بار دیگر به صدر خبرها بازگشت. در نامه محسنی اژه ای به واعظی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آمده بود:« نظر به انتشار گسترده محتوای مجرمانه و ارتکاب انواع جرائم علیه عفت و اخلاق اسلامی و امنیت عمومی و... بالاخص انتشار وسیع مطالب موهن علیه بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در هفته های اخیر از طریق برخی شبکه های اجتماعی نظیر واتس آپ، وایبر و تانگو که بعضا توسط دولت های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مدیریت فنی و محتوایی می شود و با عنایت به این که علی رغم استمهال سه ماهه جنابعالی و همکاران محترم مبنی بر اعلام آمادگی در خصوص فرآهم آوری امکان مسدود سازی و پالایش هوشمند محتوای مجرمانه در شبکه های موصوف و ارائه شبکه های اجتماعی داخلی هم سطح با شبکه های مذکور، مع الاسف تا کنون اقدام موثری به عمل نیامده است لذا در اجرای دستور ریاست محترم قوه قضائیه حضرت آیت الله آملی ظرف مدت حداکثر یک ماه نسبت به فراهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه های یاد شده اقدام عاجل صورت پذیرد، در غیر این صورت قوه قضائیه در راستای وظایف ذاتی خود نسبت به مسدودسازی شبکه های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه اقدام مقتضی به عمل آورده و با متخلفین از دستورات قضایی، در هر رده ای طبق قانون برخورد خواهد نمود.

جلسه دولت و قوه قضائیه برای فیلترینگ

اکنون خبر می رسد که مقرر شده تا جلسه میان دولت و قوه قضائیه درباره فیلترینگ این شبکه های اجتماعی صورت گیرد. روز گذشته سخنگوی دولت از برگزاری جلسه ای فی مابین دولت و قوه قضاییه در آینده ای نزدیک در مورد بحث فیلترینگ شبکه های اجتماعی و افزایش پهنای باند خبر داد. محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا در خصوص فیلترینگ برخی از شبکه های اجتماعی و وعده رئیس جمهور در خصوص افزایش سرعت اینترنت و موضع قوه قضاییه در ارتباط با این دو مسئله، گفت: در نظام جمهوری اسلامی تفکر و رویکرد عملی برای تفکیک قوا وجود دارد و هر قوه می تواند از اختیارات قانونی خود استفاده کند. قطعا قوه قضاییه هر چه می گوید بر اساس اختیارات قانونی خودش است. وی افزود: دولت نیز با اعتقاد به قانون مداری تلاش می کند طبق قانون عمل کند. در این خصوص حتما مذاکراتی صورت خواهد گرفت و آنچه که قانون به دولت اجازه می دهد را اجرایی می کنیم. نوبخت گفت: طی روزهای آینده مذاکرات فی مابین دو قوه مجریه و قضاییه برگزار خواهد شد تا به روش واحدی برای بحث فیلترینگ شبکه های اجتماعی و افزایش سرعت اینترنت برسیم که پس از انجام مذاکرات و به نتیجه رسیدن آنها در این خصوص اطلاع رسانی خواهیم کرد.اکنون باید در انتظار ماند و دید که نتیجه این جلسه چه خواهد بود؟ آیا آن چنان که در نامه معاون قوه قضائیه به وزیر ارتباطات آمده خود قوه قضائیه مبادرت به مسدود کردن این شبکه های اجتماعی خواهد کرد و یا دولتی ها راهی پیدا خواهند کرد که هم دغدغه های مسئولان قوه قضائیه را برطرف کنند و هم راه استفاده از این شیکه های اجتماعی با آسیب های کمتر همچنان برای استفاده کنند باقی بماند. به خصوص که دو روز پیش فرمانده نیروی انتظامی نیز گفته بود:انواع فناوری های ارتباطی مانند فیس بوک، وایبر و واتس آپ در دوره کنونی که به عصر ارتباطات موسوم شده، اجتناب ناپذیر است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار